Sebastian Andersson
Hero
Personligen så anser jag att reglerna för negativ qadosh i grundboken är lite torra och trista vad beträffar en magiker och dess gradvisa borttoning.
Systemet med den ökade "ondskan" som resultat av negativ qadosh i och med LoH (se sidan 12) gillade jag inget vidare heller då jag inte alls tolkar negativ qadosh som något ont eller elakt. Tvärtom så tror jag att en medlem av någon av de mörkare religionerna såsom Xinu, Dibuk eller Azradeus nog kan upplevas som relativt ond av vissa då ju en positiv qadosh i det fallet förmodligen innebär långvarigt tjänande av den mörka gudomen tillräknat alla gärningar ett sådant tjänande också skulle innebära.
Jag har därför således knåpat ihop en egen liten regel vad beträffar negativ qadosh vars intention är att:
1. Förtydliga vad borttoning egentligen innebär.
2. Ge negativ qadosh en ökad betydelse spelmässigt framför allt på ett stämningsmässigt sätt.
Mitt resonerande kring borttoningens natur är att magikern genom att bryta mot verklighetens lagar i för hög grad upplevs som ett slags sjukdom eller mutation av skapelsen och således stöts bort. Vad beträffar de lagar som en magiker bryter mot så syftas här på de naturlagar som definierades i LoH (se sidan: 7). Enligt denna definiering så är det två sorts varelser som kan påverka och kringgå naturens lagar och det är:
1. Gudomliga väsen
2. Dödliga som brukar magi
I LoH talas det också om de olika kraftaspekterna som väldigt väsentliga delar i skapelsen. Faktum är att skapelsens progression till och med definieras i själva utvecklandet av dessa. Jag drar därför slutsatsen att dessa kraftaspekter är väldigt djupt kopplade till gudarna och deras unika skaparkraft. Således kan brukandet av magi utan tvekan ses som hybris gentemot gudarna. Magin kan ses som den dödliges, eller ännu inte gudomliga varelsen då ju även en dödlig varelse kan uppnå gudomlighet genom Apoteos (se Religioner sidan: 10), försök att bruka sin slumrande gudomliga kraft.
För mig tycks det uppenbart att själen torde vara det verktyg med vilken den dödlige kan utföra magi. Ett steg upp genom själslig evolution till gud borde ju därför självklart också innebära en ökad förmåga att bruka denna kraft. Vad beträffar själva magin har ju även den lagar som inte ens gudarna kan kringgå och således drar jag slutsatsen att den i sitt väsen faktiskt lyder under en eller snarare flera universella lagar.
Anledningen till att jag resonerar kring detta är att även om gudarna nog skulle vilja göra sig av ganska omgående med ”olovliga” brukare av skaparkraften så kan de inte göra det mer än vad lagarna tillåter dem. De kan alltså inte verka under annat än exempelvis balansens lag, som säger att allting måste betalas för, samt kunskapens lag som säger att ökad kunskap är lika med ökad makt (se sidan: 92 i MoM för ytterligare detaljer kring dessa magins lagar).
Ny regel för effekten av negativ qadosh
Vad beträffar borttoningen så definierar jag alltså den som skapelsens eller gudarnas sätt att ”stöta bort” en dödlig efter dess ”missbruk” av skaparkraften. Enligt balansens och kunskapens lag skall denne ha kraften eller förmågan att hantera den kraft som den brukar. Okontrollerad dissipation, som ju är det som ger upphov till qadosh sänkning, kan ju ses som ett bevis på individens oförmåga att behärska kraften och därför så regleras detta naturligt av skapelsen genom påföljden av qadoshförlust. Åldrandet som konsekvens av negativ qadosh kan ses som första steget av borttoning då skapelsen genom åldrande försöker stöta bort magikern genom dess slutgiltiga död – vilket ju är vad som inträffar i åldringens slutskede. Det slutliga skedet för borttoning är enligt mig det fullständiga upplösandet av den fysiska kroppen samt själen den så kallade totala icke existensens uppfyllande. Logiskt sett borde risken för detta öka i och med ökad negativ qadosh därav nedanstående regel.
Qadosh/Påföljd:
-1 till -10/Ökad skenbar ålder samt ett mycket lätt (Ob1T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens.
-11 till -15/Ökad skenbar ålder samt ett lyckat lätt (Ob2T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Svag grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-16 till -20/Slag på åldringstabellen samt ett lyckat normalt (Ob3T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-21 till -25/Slag på åldringstabellen samt ett lyckat svårt (Ob4T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-26 till -30 Slag på åldringstabellen samt ett lyckat mycket svårt (Ob5T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
Detta fortsätter sedan med ytterligare åldringsslag samt en ökad svårighet med +Ob1T6 i svårighet per ytterligare -5 i qadosh. Konsekvensen av negativ qadosh kan alltså enligt detta system få två möjliga slutgiltiga utgångar:
1. Kroppens fysiska död som konsekvens av för hög ålder. Själen ges en ny chans att inkarneras och rensas innan detta på sitt minne från forna liv vilket även innebär det själsliga minnet i form av negativ qadosh.
2. Kroppen samt själens upplösande som ett resultat av misslyckad PSY-slag.
Rent visuellt ter sig ett sådant upplösande som att kroppen helt enkelt bleknar bort först till en spökaktigt transparens i tilltagande grad till att slutligen försvinna helt. Den negativa effekten vid PSY-slaget kan ses som hastigheten för detta där en ökad effekt ökar denna. En negativ effekt på 1 eller i närheten därav skulle stämningsfullt kunna ta plats under loppet av timmar eller kanske till och med dagar vilket förståss bäddar för dramatiska skildringar av detta. Ett fummel innebär en ögonblicklig upplösning.
Observera att själva PSY-slaget för att undvika total icke existens kan göras antingen varje gång man minskar sin qadosh (med svårighet efter var man befinner sig på skalan) eller endast när man når en ny nivå på skalan. Avvägningen av detta beror på hur stor risk för total icke exstens spelledaren önskar.
Nedan följer ett exempel på fullständig borttoning.
Magikern Maxander har som påföljd av en okontrollerad dissipation lyckats sänka sig från -15 till -18 i qadosh. Förutom att han nu ser ut som hela 18 år äldre än vad han egentligen är får han slå ett normalsvårtt PSY-slag för att se om han drabbas av total icke existens. Han fumlar dessvärre sitt slag och hans kamrater kan därför se honom ögonblickligen upplösas till ingenting. Tyvärr för Maxander så innebär det nu att såväl hans kropp som själ har förintats från skapelsen för evigt. Hade han lyckats med sitt PSY-slag så hade han ändå behövt slå fem åldringsslag enligt tabellen på sidan 242 i Eon 2:s grundbok.
Regel för verklighetsabnorma förändringar
Då behärskandet av aspekterna kan ses som den grad i vilken magikern behärskar magin (och således också i vilken grad denne kan påverka skapelsen/verkligheten) så tycker jag att det låter rimligt att graden av behärskande också skulle kunna ges uttryck genom den negativa qadoshen. Den negativa qadoshen är en del av magikerns själ liksom aspekternas bemästrande som ju kan ses som färgerna i den aura som omger magikern (se sidan: 65 i MoM). Då qadoshen innebär en direkt fysiskt konsekvens i form av skenbar åldersminskning/ökning på personen i fråga så framstod det för mig inte heller omöjligt att även aspekternas avtryck i själen skulle kunna få en fysisk manifestation. Framförallt tycker jag att en sådan fysisk manifestation skulle ha ett stämningshöjande element i spelet i form av dess förnimmbara effekter. Tanken är att magikern i sig trotsar naturens lagar genom sin negativa qadosh och att det i denna verklighets abnorma ”ficka” kring magikern kan uppkomma verklighets förändringar. Dessa förändringar i sin tur påverkas av magikerns bemästrande av verkligheten dvs. vilka aspekter som har bemästrats.
Utifrån dessa tankar konstruerade jag regeln om verklighetsabnorma förändringar som påföljd av negativ qadosh.
Qadosh/Förändring:
-1 till -10/Ingen (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-11 till -15/Mindre (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-16 till -20/Stor (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-21 till -25/Kraftfull (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-26+/Extrem. Magikern är en levande källa av verklighets abnormitet och verkligheten förvrids i den grad att det blir i det närmaste ohållbart för både magikern eller dennes omgivning (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
Graden av negativ qadosh avgör alltså graden av verklighetsförändring kring magikern och vidare så avgör dennes behärskade aspekter dvs. vilka alstrafärdigheter denna besitter hur eller på vilket sätt verkligheten förändras. De alstrafärdigheter med högst färdighetsvärde hos magikern räknas som dominanta medan de med lägre värden räknas som mer passiva. Ju högre en alstrafärdighet ter sig i förhållande till de andra desto mer dominant blir den och ju mer passiva blir de andra. Nedan följer en förteckning över några av aspekternas unika sätt att manifestera sig. Observera att beskrivningarna gäller endast de aspekter som räknas som dominanta. De passiva aspekternas manifestation bör antingen räknas som ett mildare resultat eller om mellanskillnaden är för stor helt utgå. Observera att förändringarna inte är något som magikern har någon som helst kontroll över.
Aspekternas specifika manifesterande vid abnorma verklighetsförändringar:
Astrotropi
Mindre: Magikern har ständigt ett mycket svagt silverglimmer runt sig vilket är synbart enbart på natten.
Stor: Magikern har ständigt ett svagt silverglimmer runt sig och i sina ögon vilket framförallt är synbart på natten men även mycket svagt på dagen. Om man iakttar stjärnhimmeln i närheten av magikern så framstår den som mycket tydligare och även på något sätt inte lika distant.
Kraftfull: Magikern tycks ständigt vara insvept i ett glimrande silverregn och ögonen glimmrar kvällstid i ett silverne ljus. Att iaktta stjärnhimmeln i närheten av magikern är en överväldigande erfarenhet då stjärnornas tycks lysa kraftfullt och även en och annan stellar kan ses blinkandes på himlavalvet.
Extrem: Magikern och även dennes närmaste omgivning tycks ständigt vara insvept i ett glimrande silverregn och magikerns ögon lyser av ett silverne ljus. Då och då kan stellarer plötsligt manifestera sig i dennes närhet på kvällen för att lika snabbt försvinna. Att iaktta stjärnhimmeln i närheten av magikern är en skrämmande erfarenhet då himmeln blixtrar av stjärnornas kraft och tycks vara översvärmad av massvis av stellarer.
Ataxatropi
Mindre: Omgivningen kan notera att någonting inte riktigt är som det ska med magikern. Det är som om dennes hår och kläder ibland tycks röra på sig även när ingen vind blåser.
Stor: Magikerns hår och kläder tycks röra på sig som om de hade ett eget liv. Ögonens färg kan ibland tyckas skifta i regnbågens färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av mindre kaos. Snören trasslar ihop sig, saker faller till golvet m.m.
Kraftfull: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden som om de hade ett eget liv. Det är dessutom ganska svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite om ändock i små onämnbara detaljer. Ögonen tycks hela tiden skifta färg i regnbågens alla färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av kaos. Rummet kan plötsligt framstå som stökigare och saker och ting befinner sig inte alltid där de borde vara eller som de borde vara.
Extrem: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden hetsigt och flackigt som om de hade ett eget liv. Det är dessutom svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite. Hela magikern tycks skifta i färg och att stirra denne i ögonen är obehagligt då ögonen ständigt blixtsnabbt skiftar i färg. Ett mindre kaos utbryter så fort magikern uppenbarar sig då saker och ting plötsligt börjar röra på sig eller rör på sig i ökad grad, får liv eller teleporteras från den ena platsen till den andra.
Biotropi
Mindre: Magikern utstrålar vitalitet, växter ser nämnvärt friskare ut i magikerns varaktiga närhet och djur verkar trivas i dennes omgivning.
Stor: Magikern tycks pulsera av liv och vitalitet vilket kan se lite lustigt ut då magikern ju förmodligen framstår som gammal för sin ålder. Växter kan sakteligen blomma upp och djur behagas av dennes närhet. Även människor känner en vag känsla av välmående i magikerns närhet. Magikerns ögon kan i riklig växtlighet såsom i en skog ta sig en klargrön färg.
Kraftfull: Magikerns tycks ständigt pulsera i liv som strålar ut mot sin närhet. Växter kan ses blomma upp och djur lockas av dennes närhet. Människor känner en känsla av välmående i magikerns närhet. Magikerns ögon har nu antagit en varaktigt djupgrön färg.
Extrem: Magikern och hela dennes närhet tycks ständigt pulsera i liv som strålar ut mot omgivningen och magikerns kropp utstrålar ett svagt förnimbart grönt ljus. Växter växer synbarligen i magikerns närhet och vissna blommor blommar upp igen. Djur flockas kring magikern och människor känner flödande vitalitet och allmänt välmående i dennes närhet. Magikerns ögon är nu grönare än den grönaste skog.
Fototropi
Mindre: Magikern tycks i närvaron av ljuskällor framstå som ljusare än sin omgivning och dennes ögon lyser då även med ett svagt vitt ljus.
Stor: Magikern tycks förutom i den totala frånvaron på ljuskällor vara insvept i ett svagt vitt ljusskimmer vilket intensifieras i närvaron av rikligt ljus. Magikerns ögon lyser ständigt i ett vitt ljus och skuggorna skingras i dennes närhet.
Kraftfull: Magikern är ständigt insvept i ett ljusskimmer vilket får en kraftfull strålande och nästan bländande effekt i starkt dagsljus. Magikerns ögon strålar ständigt i ett vitt starkt ljus och skuggorna flyr i dennes närhet.
Extrem: Magikern strålar ständigt i ett vitt ljus som i en ljuskälla motsvarande åtminstone vanligt dagsljus får en bländande effekt. Då ljuset bryts annorlunda mot magikerns kropp kan denne framstå som nästan eteriskt transparent i närvaron av tilltagande ljus vilket kan få magikern att bli nästintill osynlig förutom den strålande auran. Även ljuset runt omkring magikern bryts annorlunda vilket kan få verkligheten att framstå som annorlunda än vad den är på ett illusoriskt vis. Magikerns ögon strålar i bländande kraftfullt ljus. I starkt ljus kan det hända att magikerns ilska till och med kan frigöra små okontrollerade blixtar från magikerns aura. Mörkret tycks alltid frånvarande i magikerns omgivning.
Geotropi
Mindre: Magikern tycks ständigt vara smått dammig och/eller smutsig av jord.
Stor: Magikern tycks ständigt vara dammig och smutsig av jord och magikerns hud har tagit en egendomlig svagt stenartad nyans. Magikerns ögon kan ibland i närhet av berg eller andra stora massor av jord och sten få en brunaktig ton.
Kraftfull: : Magikern tycks ständigt vara mycket dammig och smutsig av jord och magikerns hud har tagit en egendomlig stenartad nyans. Magikerns ögon har nu en ton av en jordbrun färg och där magikern går tycks marken ibland skälva lätt för att sedan bli lite smått lerig och mjukare än normalt. Magikerns humör och sinnesstämning kan även påverka intensiteten av detta.I magikerns närhet kan bergen ibland på ett egendomligt vis tyckas högre och mäktigare och stenen framstå som hårdare och tyngre.
Extrem: Magikern tycks ständigt vara fullständigt täckt av damm och av jordsmuts och magikerns hud samt även hår har tagit en egendomlig mycket stenartad nyans. Magikerns ögon har nu en klar jordbrun färg och där magikern går, samt ibland i dennes närhet, så skälver marken för att sedan bli lite smått lerig och mjukare än normalt. Magikerns humör och sinnesstämning kan i hög grad påverka intensiteten av skälvandet. Ibland i närheten av berg och stora stenmassor kan plötsligt en golem resa sig ur marken för att i nästa stund upplösas igen. I magikerns närhet framstår på ett egendomligt vis bergen som högre och mäktigare och stenen som hårdare och tyngre.
Heliotropi
Mindre: Magikern omges i solljus av en svagt skimrande gyllene aura.
Stor: Magikern omges ständigt av en svagt skimrande gyllene aura som i solljus intensifieras ytterligare för att i starkt solljus se nästan brinnande ut. Ögonen skimrar ständigt svagt i guld vilket också intensifieras i solljus. Solens strålar tycks ibland på ett egendomligt sätt dras till magikern och de som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina klarare och starkare än normalt. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks smått på både gott och ont och magikern är dömd att i viss mån dra uppmärksamhet till sig.
Kraftfull: Magikern omges ständigt av en skimrande gyllene aura som i solljus tycks brinna i ett kraftfullt ljus. Ögonen skimrar ständigt av gyllenes ljus vilket också intensifieras i solljus till att se brinnande ut. Solens strålar tycks på ett egendomligt sätt dras till magikern och de som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina mycket klarare och starkare än normalt och ibland kan även en och annan helion synes svävandes distant i solens ljus. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks på både gott och ont och magikern är dömd att dra uppmärksamhet till sig.
Extrem: Magikern omges ständigt av ett stark brinnande aura av gyllene solljus som även innesluter han närmaste omgivning samt intensifieras till skrämmande mått i solens ljus. Ögonen flammar ständigt av gyllene brinnande ljus vilket också intensifieras i solljus. Solens strålar tycks ständigt på ett egendomligt sätt dras till magikern även om de befinner sig en bra bit ifrån. De som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina med en ofantlig klarhet och styrka legioner av helioner kan synas svävande distant uppe i solljuset. Ibland kan även en och annan helion uppenbara sig plötsligt i magikerns närhet då denne befinner sig i solljus för att sedan försvinna lika plötsligt som den kom. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks kraftigt på både gott och ont och magikern är dömd att dra mycket uppmärksamhet till sig även om de som skulle möta denne vore blinda.
Pyrotropi
Mindre: Eld i magikerns närhet reagerar på dennes närvaro och flammar till smått när denne kommer inom räckhåll för dennes aura. Elden tycks dessutom sträcka sig så smått mot magikern ibland.
Stor: Eld i magikerns närhet reagerar på dennes närvaro såväl som sinnesstämning och flammar till i dennes närhet. Elden tycks dessutom ha som vana att sträcka sig mot magikern. I skenet av en eld kan magikerns ögon tyckas glöda med ett inre orange sken.
Kraftfull: Eld i magikerns närhet reagerar kraftfullt på dennes närvaro och flammar till ordentligt i dennes närhet såväl som reagerar på magikerns sinnesstämning. Elden sträcker sig alltid mot magikern på ett tämligen onaturligt sätt. Magikerns ögon tyckas tycks nu ständigt brinna med en inre orange låga. Om man betraktar eld i magikerns närhet så tycks lågorna större och intensivare och röra sig som om de nästan var levande. Ibland kan man vid större källor av eld till och med uppmärksamma omanifesterade salamandrar som rör sig i elden.
Extrem: Eld i magikerns närhet reagerar kraftfullt ibland nästan explosions artat på dennes närvaro. Elden inte bara sträcker sig utan till och med börjar kryper mot magikern om denna befinner sig i närheten och detta på ett ytterst onaturligt sätt. Dessutom reagerar elden mycket på magikerns sinnesstämning och vid ilskna utbrott kan oantändbara lågor synsas dansandes över magikerns kropp. Magikerns ögon brinner nu ständigt med klara orangea lågor. Om man betraktar eld i magikerns närhet så tycks den på ett skrämmande vis mycket större och intensivare och rör sig som om den vore ett levande väsen. Omanifesterade salamandrar kan ofta ses röra sig i eldens djup. Ibland vid större källor av eld kan salamandrar manifestera sig plötsligt för att försvinna igen lika snabbt som de kom.
Detta är bara som sagt ett urval av specifika verklighets abnorma förändringar för de olika aspekterna och för att inte det här inlägget skall bli toklångt så får det räcka med ett urval av dessa. Om det dock är någon som önskar den fullständiga listan över alla aspekternas specifika förändringar så säg bara till så kanske jag kan posta den här också.
Så är det någon som har några synpunkter och eller idéer på eventuella regelkompletteringar eller kanske bara en annorlunda uppfattning vad gäller borttoning eller dylikt?
Systemet med den ökade "ondskan" som resultat av negativ qadosh i och med LoH (se sidan 12) gillade jag inget vidare heller då jag inte alls tolkar negativ qadosh som något ont eller elakt. Tvärtom så tror jag att en medlem av någon av de mörkare religionerna såsom Xinu, Dibuk eller Azradeus nog kan upplevas som relativt ond av vissa då ju en positiv qadosh i det fallet förmodligen innebär långvarigt tjänande av den mörka gudomen tillräknat alla gärningar ett sådant tjänande också skulle innebära.
Jag har därför således knåpat ihop en egen liten regel vad beträffar negativ qadosh vars intention är att:
1. Förtydliga vad borttoning egentligen innebär.
2. Ge negativ qadosh en ökad betydelse spelmässigt framför allt på ett stämningsmässigt sätt.
Mitt resonerande kring borttoningens natur är att magikern genom att bryta mot verklighetens lagar i för hög grad upplevs som ett slags sjukdom eller mutation av skapelsen och således stöts bort. Vad beträffar de lagar som en magiker bryter mot så syftas här på de naturlagar som definierades i LoH (se sidan: 7). Enligt denna definiering så är det två sorts varelser som kan påverka och kringgå naturens lagar och det är:
1. Gudomliga väsen
2. Dödliga som brukar magi
I LoH talas det också om de olika kraftaspekterna som väldigt väsentliga delar i skapelsen. Faktum är att skapelsens progression till och med definieras i själva utvecklandet av dessa. Jag drar därför slutsatsen att dessa kraftaspekter är väldigt djupt kopplade till gudarna och deras unika skaparkraft. Således kan brukandet av magi utan tvekan ses som hybris gentemot gudarna. Magin kan ses som den dödliges, eller ännu inte gudomliga varelsen då ju även en dödlig varelse kan uppnå gudomlighet genom Apoteos (se Religioner sidan: 10), försök att bruka sin slumrande gudomliga kraft.
För mig tycks det uppenbart att själen torde vara det verktyg med vilken den dödlige kan utföra magi. Ett steg upp genom själslig evolution till gud borde ju därför självklart också innebära en ökad förmåga att bruka denna kraft. Vad beträffar själva magin har ju även den lagar som inte ens gudarna kan kringgå och således drar jag slutsatsen att den i sitt väsen faktiskt lyder under en eller snarare flera universella lagar.
Anledningen till att jag resonerar kring detta är att även om gudarna nog skulle vilja göra sig av ganska omgående med ”olovliga” brukare av skaparkraften så kan de inte göra det mer än vad lagarna tillåter dem. De kan alltså inte verka under annat än exempelvis balansens lag, som säger att allting måste betalas för, samt kunskapens lag som säger att ökad kunskap är lika med ökad makt (se sidan: 92 i MoM för ytterligare detaljer kring dessa magins lagar).
Ny regel för effekten av negativ qadosh
Vad beträffar borttoningen så definierar jag alltså den som skapelsens eller gudarnas sätt att ”stöta bort” en dödlig efter dess ”missbruk” av skaparkraften. Enligt balansens och kunskapens lag skall denne ha kraften eller förmågan att hantera den kraft som den brukar. Okontrollerad dissipation, som ju är det som ger upphov till qadosh sänkning, kan ju ses som ett bevis på individens oförmåga att behärska kraften och därför så regleras detta naturligt av skapelsen genom påföljden av qadoshförlust. Åldrandet som konsekvens av negativ qadosh kan ses som första steget av borttoning då skapelsen genom åldrande försöker stöta bort magikern genom dess slutgiltiga död – vilket ju är vad som inträffar i åldringens slutskede. Det slutliga skedet för borttoning är enligt mig det fullständiga upplösandet av den fysiska kroppen samt själen den så kallade totala icke existensens uppfyllande. Logiskt sett borde risken för detta öka i och med ökad negativ qadosh därav nedanstående regel.
Qadosh/Påföljd:
-1 till -10/Ökad skenbar ålder samt ett mycket lätt (Ob1T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens.
-11 till -15/Ökad skenbar ålder samt ett lyckat lätt (Ob2T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Svag grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-16 till -20/Slag på åldringstabellen samt ett lyckat normalt (Ob3T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-21 till -25/Slag på åldringstabellen samt ett lyckat svårt (Ob4T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
-26 till -30 Slag på åldringstabellen samt ett lyckat mycket svårt (Ob5T6) PSY-slag för att inte uppnå total icke existens. Ökad grad av verklighetsabnorma förändringar (se nedan).
Detta fortsätter sedan med ytterligare åldringsslag samt en ökad svårighet med +Ob1T6 i svårighet per ytterligare -5 i qadosh. Konsekvensen av negativ qadosh kan alltså enligt detta system få två möjliga slutgiltiga utgångar:
1. Kroppens fysiska död som konsekvens av för hög ålder. Själen ges en ny chans att inkarneras och rensas innan detta på sitt minne från forna liv vilket även innebär det själsliga minnet i form av negativ qadosh.
2. Kroppen samt själens upplösande som ett resultat av misslyckad PSY-slag.
Rent visuellt ter sig ett sådant upplösande som att kroppen helt enkelt bleknar bort först till en spökaktigt transparens i tilltagande grad till att slutligen försvinna helt. Den negativa effekten vid PSY-slaget kan ses som hastigheten för detta där en ökad effekt ökar denna. En negativ effekt på 1 eller i närheten därav skulle stämningsfullt kunna ta plats under loppet av timmar eller kanske till och med dagar vilket förståss bäddar för dramatiska skildringar av detta. Ett fummel innebär en ögonblicklig upplösning.
Observera att själva PSY-slaget för att undvika total icke existens kan göras antingen varje gång man minskar sin qadosh (med svårighet efter var man befinner sig på skalan) eller endast när man når en ny nivå på skalan. Avvägningen av detta beror på hur stor risk för total icke exstens spelledaren önskar.
Nedan följer ett exempel på fullständig borttoning.
Magikern Maxander har som påföljd av en okontrollerad dissipation lyckats sänka sig från -15 till -18 i qadosh. Förutom att han nu ser ut som hela 18 år äldre än vad han egentligen är får han slå ett normalsvårtt PSY-slag för att se om han drabbas av total icke existens. Han fumlar dessvärre sitt slag och hans kamrater kan därför se honom ögonblickligen upplösas till ingenting. Tyvärr för Maxander så innebär det nu att såväl hans kropp som själ har förintats från skapelsen för evigt. Hade han lyckats med sitt PSY-slag så hade han ändå behövt slå fem åldringsslag enligt tabellen på sidan 242 i Eon 2:s grundbok.
Regel för verklighetsabnorma förändringar
Då behärskandet av aspekterna kan ses som den grad i vilken magikern behärskar magin (och således också i vilken grad denne kan påverka skapelsen/verkligheten) så tycker jag att det låter rimligt att graden av behärskande också skulle kunna ges uttryck genom den negativa qadoshen. Den negativa qadoshen är en del av magikerns själ liksom aspekternas bemästrande som ju kan ses som färgerna i den aura som omger magikern (se sidan: 65 i MoM). Då qadoshen innebär en direkt fysiskt konsekvens i form av skenbar åldersminskning/ökning på personen i fråga så framstod det för mig inte heller omöjligt att även aspekternas avtryck i själen skulle kunna få en fysisk manifestation. Framförallt tycker jag att en sådan fysisk manifestation skulle ha ett stämningshöjande element i spelet i form av dess förnimmbara effekter. Tanken är att magikern i sig trotsar naturens lagar genom sin negativa qadosh och att det i denna verklighets abnorma ”ficka” kring magikern kan uppkomma verklighets förändringar. Dessa förändringar i sin tur påverkas av magikerns bemästrande av verkligheten dvs. vilka aspekter som har bemästrats.
Utifrån dessa tankar konstruerade jag regeln om verklighetsabnorma förändringar som påföljd av negativ qadosh.
Qadosh/Förändring:
-1 till -10/Ingen (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-11 till -15/Mindre (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-16 till -20/Stor (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-21 till -25/Kraftfull (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
-26+/Extrem. Magikern är en levande källa av verklighets abnormitet och verkligheten förvrids i den grad att det blir i det närmaste ohållbart för både magikern eller dennes omgivning (för några av de olika specifika aspekternas manifesterande se nedan)
Graden av negativ qadosh avgör alltså graden av verklighetsförändring kring magikern och vidare så avgör dennes behärskade aspekter dvs. vilka alstrafärdigheter denna besitter hur eller på vilket sätt verkligheten förändras. De alstrafärdigheter med högst färdighetsvärde hos magikern räknas som dominanta medan de med lägre värden räknas som mer passiva. Ju högre en alstrafärdighet ter sig i förhållande till de andra desto mer dominant blir den och ju mer passiva blir de andra. Nedan följer en förteckning över några av aspekternas unika sätt att manifestera sig. Observera att beskrivningarna gäller endast de aspekter som räknas som dominanta. De passiva aspekternas manifestation bör antingen räknas som ett mildare resultat eller om mellanskillnaden är för stor helt utgå. Observera att förändringarna inte är något som magikern har någon som helst kontroll över.
Aspekternas specifika manifesterande vid abnorma verklighetsförändringar:
Astrotropi
Mindre: Magikern har ständigt ett mycket svagt silverglimmer runt sig vilket är synbart enbart på natten.
Stor: Magikern har ständigt ett svagt silverglimmer runt sig och i sina ögon vilket framförallt är synbart på natten men även mycket svagt på dagen. Om man iakttar stjärnhimmeln i närheten av magikern så framstår den som mycket tydligare och även på något sätt inte lika distant.
Kraftfull: Magikern tycks ständigt vara insvept i ett glimrande silverregn och ögonen glimmrar kvällstid i ett silverne ljus. Att iaktta stjärnhimmeln i närheten av magikern är en överväldigande erfarenhet då stjärnornas tycks lysa kraftfullt och även en och annan stellar kan ses blinkandes på himlavalvet.
Extrem: Magikern och även dennes närmaste omgivning tycks ständigt vara insvept i ett glimrande silverregn och magikerns ögon lyser av ett silverne ljus. Då och då kan stellarer plötsligt manifestera sig i dennes närhet på kvällen för att lika snabbt försvinna. Att iaktta stjärnhimmeln i närheten av magikern är en skrämmande erfarenhet då himmeln blixtrar av stjärnornas kraft och tycks vara översvärmad av massvis av stellarer.
Ataxatropi
Mindre: Omgivningen kan notera att någonting inte riktigt är som det ska med magikern. Det är som om dennes hår och kläder ibland tycks röra på sig även när ingen vind blåser.
Stor: Magikerns hår och kläder tycks röra på sig som om de hade ett eget liv. Ögonens färg kan ibland tyckas skifta i regnbågens färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av mindre kaos. Snören trasslar ihop sig, saker faller till golvet m.m.
Kraftfull: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden som om de hade ett eget liv. Det är dessutom ganska svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite om ändock i små onämnbara detaljer. Ögonen tycks hela tiden skifta färg i regnbågens alla färger. Även små detaljer i magikerns omgivning tycks drabbas av kaos. Rummet kan plötsligt framstå som stökigare och saker och ting befinner sig inte alltid där de borde vara eller som de borde vara.
Extrem: Magikerns hår och kläder rör på sig hela tiden hetsigt och flackigt som om de hade ett eget liv. Det är dessutom svårt att få ett fast intryck av magikern då dennes utseende ständigt tycks variera lite. Hela magikern tycks skifta i färg och att stirra denne i ögonen är obehagligt då ögonen ständigt blixtsnabbt skiftar i färg. Ett mindre kaos utbryter så fort magikern uppenbarar sig då saker och ting plötsligt börjar röra på sig eller rör på sig i ökad grad, får liv eller teleporteras från den ena platsen till den andra.
Biotropi
Mindre: Magikern utstrålar vitalitet, växter ser nämnvärt friskare ut i magikerns varaktiga närhet och djur verkar trivas i dennes omgivning.
Stor: Magikern tycks pulsera av liv och vitalitet vilket kan se lite lustigt ut då magikern ju förmodligen framstår som gammal för sin ålder. Växter kan sakteligen blomma upp och djur behagas av dennes närhet. Även människor känner en vag känsla av välmående i magikerns närhet. Magikerns ögon kan i riklig växtlighet såsom i en skog ta sig en klargrön färg.
Kraftfull: Magikerns tycks ständigt pulsera i liv som strålar ut mot sin närhet. Växter kan ses blomma upp och djur lockas av dennes närhet. Människor känner en känsla av välmående i magikerns närhet. Magikerns ögon har nu antagit en varaktigt djupgrön färg.
Extrem: Magikern och hela dennes närhet tycks ständigt pulsera i liv som strålar ut mot omgivningen och magikerns kropp utstrålar ett svagt förnimbart grönt ljus. Växter växer synbarligen i magikerns närhet och vissna blommor blommar upp igen. Djur flockas kring magikern och människor känner flödande vitalitet och allmänt välmående i dennes närhet. Magikerns ögon är nu grönare än den grönaste skog.
Fototropi
Mindre: Magikern tycks i närvaron av ljuskällor framstå som ljusare än sin omgivning och dennes ögon lyser då även med ett svagt vitt ljus.
Stor: Magikern tycks förutom i den totala frånvaron på ljuskällor vara insvept i ett svagt vitt ljusskimmer vilket intensifieras i närvaron av rikligt ljus. Magikerns ögon lyser ständigt i ett vitt ljus och skuggorna skingras i dennes närhet.
Kraftfull: Magikern är ständigt insvept i ett ljusskimmer vilket får en kraftfull strålande och nästan bländande effekt i starkt dagsljus. Magikerns ögon strålar ständigt i ett vitt starkt ljus och skuggorna flyr i dennes närhet.
Extrem: Magikern strålar ständigt i ett vitt ljus som i en ljuskälla motsvarande åtminstone vanligt dagsljus får en bländande effekt. Då ljuset bryts annorlunda mot magikerns kropp kan denne framstå som nästan eteriskt transparent i närvaron av tilltagande ljus vilket kan få magikern att bli nästintill osynlig förutom den strålande auran. Även ljuset runt omkring magikern bryts annorlunda vilket kan få verkligheten att framstå som annorlunda än vad den är på ett illusoriskt vis. Magikerns ögon strålar i bländande kraftfullt ljus. I starkt ljus kan det hända att magikerns ilska till och med kan frigöra små okontrollerade blixtar från magikerns aura. Mörkret tycks alltid frånvarande i magikerns omgivning.
Geotropi
Mindre: Magikern tycks ständigt vara smått dammig och/eller smutsig av jord.
Stor: Magikern tycks ständigt vara dammig och smutsig av jord och magikerns hud har tagit en egendomlig svagt stenartad nyans. Magikerns ögon kan ibland i närhet av berg eller andra stora massor av jord och sten få en brunaktig ton.
Kraftfull: : Magikern tycks ständigt vara mycket dammig och smutsig av jord och magikerns hud har tagit en egendomlig stenartad nyans. Magikerns ögon har nu en ton av en jordbrun färg och där magikern går tycks marken ibland skälva lätt för att sedan bli lite smått lerig och mjukare än normalt. Magikerns humör och sinnesstämning kan även påverka intensiteten av detta.I magikerns närhet kan bergen ibland på ett egendomligt vis tyckas högre och mäktigare och stenen framstå som hårdare och tyngre.
Extrem: Magikern tycks ständigt vara fullständigt täckt av damm och av jordsmuts och magikerns hud samt även hår har tagit en egendomlig mycket stenartad nyans. Magikerns ögon har nu en klar jordbrun färg och där magikern går, samt ibland i dennes närhet, så skälver marken för att sedan bli lite smått lerig och mjukare än normalt. Magikerns humör och sinnesstämning kan i hög grad påverka intensiteten av skälvandet. Ibland i närheten av berg och stora stenmassor kan plötsligt en golem resa sig ur marken för att i nästa stund upplösas igen. I magikerns närhet framstår på ett egendomligt vis bergen som högre och mäktigare och stenen som hårdare och tyngre.
Heliotropi
Mindre: Magikern omges i solljus av en svagt skimrande gyllene aura.
Stor: Magikern omges ständigt av en svagt skimrande gyllene aura som i solljus intensifieras ytterligare för att i starkt solljus se nästan brinnande ut. Ögonen skimrar ständigt svagt i guld vilket också intensifieras i solljus. Solens strålar tycks ibland på ett egendomligt sätt dras till magikern och de som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina klarare och starkare än normalt. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks smått på både gott och ont och magikern är dömd att i viss mån dra uppmärksamhet till sig.
Kraftfull: Magikern omges ständigt av en skimrande gyllene aura som i solljus tycks brinna i ett kraftfullt ljus. Ögonen skimrar ständigt av gyllenes ljus vilket också intensifieras i solljus till att se brinnande ut. Solens strålar tycks på ett egendomligt sätt dras till magikern och de som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina mycket klarare och starkare än normalt och ibland kan även en och annan helion synes svävandes distant i solens ljus. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks på både gott och ont och magikern är dömd att dra uppmärksamhet till sig.
Extrem: Magikern omges ständigt av ett stark brinnande aura av gyllene solljus som även innesluter han närmaste omgivning samt intensifieras till skrämmande mått i solens ljus. Ögonen flammar ständigt av gyllene brinnande ljus vilket också intensifieras i solljus. Solens strålar tycks ständigt på ett egendomligt sätt dras till magikern även om de befinner sig en bra bit ifrån. De som betraktar solen i magikerns närhet finner den skina med en ofantlig klarhet och styrka legioner av helioner kan synas svävande distant uppe i solljuset. Ibland kan även en och annan helion uppenbara sig plötsligt i magikerns närhet då denne befinner sig i solljus för att sedan försvinna lika plötsligt som den kom. För övrigt manifesterar sig heliotropin så att magikerns närvaro i rummet förstärks kraftigt på både gott och ont och magikern är dömd att dra mycket uppmärksamhet till sig även om de som skulle möta denne vore blinda.
Pyrotropi
Mindre: Eld i magikerns närhet reagerar på dennes närvaro och flammar till smått när denne kommer inom räckhåll för dennes aura. Elden tycks dessutom sträcka sig så smått mot magikern ibland.
Stor: Eld i magikerns närhet reagerar på dennes närvaro såväl som sinnesstämning och flammar till i dennes närhet. Elden tycks dessutom ha som vana att sträcka sig mot magikern. I skenet av en eld kan magikerns ögon tyckas glöda med ett inre orange sken.
Kraftfull: Eld i magikerns närhet reagerar kraftfullt på dennes närvaro och flammar till ordentligt i dennes närhet såväl som reagerar på magikerns sinnesstämning. Elden sträcker sig alltid mot magikern på ett tämligen onaturligt sätt. Magikerns ögon tyckas tycks nu ständigt brinna med en inre orange låga. Om man betraktar eld i magikerns närhet så tycks lågorna större och intensivare och röra sig som om de nästan var levande. Ibland kan man vid större källor av eld till och med uppmärksamma omanifesterade salamandrar som rör sig i elden.
Extrem: Eld i magikerns närhet reagerar kraftfullt ibland nästan explosions artat på dennes närvaro. Elden inte bara sträcker sig utan till och med börjar kryper mot magikern om denna befinner sig i närheten och detta på ett ytterst onaturligt sätt. Dessutom reagerar elden mycket på magikerns sinnesstämning och vid ilskna utbrott kan oantändbara lågor synsas dansandes över magikerns kropp. Magikerns ögon brinner nu ständigt med klara orangea lågor. Om man betraktar eld i magikerns närhet så tycks den på ett skrämmande vis mycket större och intensivare och rör sig som om den vore ett levande väsen. Omanifesterade salamandrar kan ofta ses röra sig i eldens djup. Ibland vid större källor av eld kan salamandrar manifestera sig plötsligt för att försvinna igen lika snabbt som de kom.
Detta är bara som sagt ett urval av specifika verklighets abnorma förändringar för de olika aspekterna och för att inte det här inlägget skall bli toklångt så får det räcka med ett urval av dessa. Om det dock är någon som önskar den fullständiga listan över alla aspekternas specifika förändringar så säg bara till så kanske jag kan posta den här också.
Så är det någon som har några synpunkter och eller idéer på eventuella regelkompletteringar eller kanske bara en annorlunda uppfattning vad gäller borttoning eller dylikt?