Nya grundregler till Symbaroum

Nu när jag har speltestat lite till har jag upptäckt några förhållningssätt i hur jag använder systemet. Det gjorde att jag omformulerade halva regeltexten. Jag tog också hjälp av erfarenheten jag har av att designa innehållsförteckningar och formulerade rubrikerna på ett sådant sätt att innehållsförteckningen ska gå att läsa som en sammanfattning av systemet.
overblick.png

260408
  • Omformulerade Nivå 1 Initiativ så att personen får tillbaka den aktiva handlingen.
  • Omformulerade Konflikt så att det blir tydligt att det viktiga är beskrivningen, inte mekaniken.
260410
  • Ändrade kostnaden för förmågorna från 4, 6 och 10 till 4, 5, 6 eftersom det kändes som om folk aldrig skulle få nivå 3 utan istället ständigt prioriterade att köpa nya förmågor. Det gör också, rent poängmässigt det bättre (1 poängs fördel) att välja nivå 2 i en förmåga vid karaktärsskapandet.
  • Sänkte antalet Erfarenhet spelarna kan få per spelmöte från fem till tre. Dels för att folk inte ska sticka iväg i antalet förmågor och dels då “tre” mer känns som ett uppnåeligt mål och något spelarna i så fall vill sträva efter.
260628
  • Ändrade Nivå 3 Stridshandling med att hjälpmedel ökar effekttärningen.
  • Ändrade Nivå 1 i Häxsyn så att rollpersonen kan få korruption för att få reda på tre värden.
  • Tog bort Nivå 3 i Häxsyn att rollpersonen får se alla tre värdena. Enbart synen återstår.
  • Omstrukturerade texten
    • Lade in beskrivningar av karaktärsdragen i texten.
    • Lät rubrikerna skapa en liten historia i sig så att läsaren kan få en bättre överblick när den läser innehållsförteckningen.
    • Lade Korruption och erfarenhet mycket tidigare i texten istället för att låta dom vara egna avsnitt.
  • Att utsättas för magi ger korrumption, inte bara att använda magi.
  • Lade till att man alltid ska slå effekttärningen och att 6+ är ett väldigt bra resultat.
  • Döpte om erfarenhetsmarkör till hjältepoäng, eftersom det var så jobbigt att prata om erfarenhetsmarkör och erfarenhet utan att blanda ihop termerna.

Jag har lagt till en designpremiss, eftersom jag märkte att folk köpte många förmågor för att dom var så bra. Jag fick kommentarerna att folk ville köpa så många förmågor som möjligt, vilket är skoj att dom känns användbara, men mindre skoj att nivå 3 nästintill ignoreras. Så jag ändrade kostnaden för förmågorna så att det bara skiljer på någon enstaka Erfarenhet för att köpa nivå 1 och nivå 3. För om det är regler som inte används är reglerna värdelösa. Jag vill att folk använder nivå 3, varför skulle jag annars ha skapat dom?

Last edited:
Back