Nekromanti Nya forumet

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hör upp! 21 feb. kommer »Nya forumet»!

Yes. Jag har läst tråden men kan av behörighetsskäl inte posta i den så jag startar en ny tråd ämnad för mig och likasinnade.

Kan någon förklara lite snabbt vad som krävs av mig?

1. Klicka på länken
2. Registrera ny användare
3. Posta som vanligt

Okay. Det låter smidigt. Vad händer med Konrad Konvalj på det här forumet? Vad händer med alla hans pm? Jag vet att Konrad hamstrar på pm och lagrar viktig information där istället för i dropbox många gånger så det vore anus om internetz snodde åt sig det.

Kan jag se vad Konrad Konvalj postat på det gamla forumet i det nya? Det är ju mest skit men det finns minst ett inlägg som jag vill läsa igen.

Kommer Konrad Konvaljs vänner följa med in i det nya forumet eller kommer jag förlora Hodor som vän och kontakt för evigt?

Det finns säkert fler frågor som jag vill ha svar på men det här är en liten början.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vad händer om jag reggar mig före Krille och tar Krilles namn? Ärver jag Krilles inläggskvot och blir forumlord?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Varför kan du inte posta i den ...?

Den är klistrad men så långt jag vet är den inte låst eller så. Om nu ingen annan ändrat någon rättighetsfråga – medredaktörerna?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
solvebring said:
Poseur said:
"Du kan inte svara på tillkännagivelser."


/Poseur
Happ ... Där ser man. Well, inte min hand som styrt till den lilla detaljen. Nå, då får ni köra på här då.
Jag kan inte köra på så värst mycket mer utan är mer sugen på svar eller en länk till nån bra plats där jag kan läsa på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K said:
Det finns säkert fler frågor som jag vill ha svar på men det här är en liten början.
Kommer det fortfarande vara www.rollspel.nu som gäller för att ta sig till nya forumet?

Kan jag stanna på det här forumet att hänga och prata DoD-91 med gamla vänner som inte vill hänga på det nya forumet?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Vad händer om jag reggar mig före Krille och tar Krilles namn? Ärver jag Krilles inläggskvot och blir forumlord?
Jag gissar att det är bundet till e-postadressen, om sånt ärvs öht?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Konrad Konvalj said:
K.K said:
Det finns säkert fler frågor som jag vill ha svar på men det här är en liten början.
Kommer det fortfarande vara www.rollspel.nu som gäller för att ta sig till nya forumet?

Kan jag stanna på det här forumet att hänga och prata DoD-91 med gamla vänner som inte vill hänga på det nya forumet?
Vi kommer att byta www.rollspel.nu till nya servern och det här forumet kommer att låsas så man inte kan skriva i det. Detta för jag ska kunna jobba på att möjligen flytta poster till det nya forumet.

Samt för att inte förvärra de problem som vi har redan.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Går det att ha skiljt inloggningsnamn från visningsnamn? jag vill väldigt gärna ha kvar mitt inloggningsnamn då det är ett inloggningsnamn jag inte glömmer, men jag vill fortsätta heta Luna Lovegood (även om det skulle innebära att jag hette det för alltid).

/Luna lovegood
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite frågor och svar:

Varför byter vi forum?
Vi byter till det nya för att:
1. Det här forumet har inte uppdaterats sen 2009, för att forumsplattformen "UBB Threads" slutade utvecklas då (nej, det är INTE bra att inte ha uppdaterat forumet på 5 år).
2. Ingen har gjort det underhåll som skulle ha behövts så forumet innehåller massor med skräp (forumet tar upp mycket mer plats än det borde).
3. Vi håller på att slå i taket på det serverutrymme som vi har (och när serverutrymmet tar slut slutar forumet att fungera).
4. SVEROK, som hostar forumet, har ändrat inställningar på servern som forumet inte mår bra av.

Kort sagt är det nuvarande forumet i ett bedrövligt skick och måste låsas snarast för att inte krascha så fullständigt att vi aldrig får upp det igen.
Nej, det är inte ett skämt. Det är så allvarligt.


Varför är det nya forumet så mycket bättre?
1. Det ligger på en ny server.
2. Det delar inte serverutrymmet med ett par dussin andra SVEROK-föreningars hemsidor.
3. Vi har kontroll över servermiljön (på det nuvarande forumet kontrollerar SVEROK servermiljön).
4. Vi har en forumsplattform som tillverkren fortfarande utvecklar (vi har senast möjliga version som kom för knappt ett halvår sen).

Kort sagt är det nya forumet superuppdaterat, på en ny server där det inte störs av andra hemsidor. Servermiljön kan alltså inte bli bättre.


Är det nya forumet färdigt?
Nej, det är det inte. Faktum är att det är fullständigt nyinstallerat sen den 11 februari och Spidde jobbar häcken av sig för att få ordning på det.


Varför väntar vi inte med att byta tills Spidde är färdig?
För att det nuvarande forumet håller på att krascha.
Ni som är inloggade dagligen vet att det nuvarande forumet går ner flera gånger i veckan. Det är bara en tidsfråga innan det är så illa att vi inte får upp forumet igen.


Hur länge kommer det dröja innan det nya forumet är färdigt?
Det är en smaksak när man tycker att forumet är färdigt, men det kommer antagligen dröja flera månader innan det mesta är gjort.


Hur gör man för att logga in på det nya forumet?
1. Gå till http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/
2. Antingen klicka på den blå "register"-länken mitt på sidan, eller "Log in or Sign up" längst upp till höger.
3. Registrera er precis som ni skulle göra på ett nytt forum.
4. Njut av att vara på det nya forumet.


Vad händer 21 februari - 23 februari?
1. Det här forumet stängs ner.
2. rollspel.nu pekas om så att det går mot det nya foumet (d.v.s. när man surfar till http://rollspel.nu hamnar man på det nya forumet istället för hit).
3. Det här forumet kommer att flyttas över till den nya servern och sätta upp som ett "read only"-forum, d.v.s. man kan logga in på det gamla forumet, läsa inlägg och PM, men inte posta något.


Varför tar bytet 3 dagar?
För att det är mer jobb än vad ni ens kan drömma om.


Vad kommer att följa med från det gamla forumet till det nya?
Ingenting... till att börja med.
Det nya forumet är verkligen helt nytt, det är bara ett par dagar gammalt.
Alla måste nyregistrera sig för att ens kunna logga in.

Inga saker kommer att föras över från gamla forumet till det nya förrän det nya fungerar som det ska (vilket kommer att ta ett antal månader).
Det går att föra över forumsinlägg, men det är jobbigt - så det görs "när någon har lust".
Det går även att föra över användarnas registreringsdatum och antal postade inlägg från det här forumet, men för tillfället är det ett manuellt arbete så det kommer inte att göras förrän Spidde har kommit på hur man ska automatisera det.


Vad händer med gamla vänner på det nya forumet?
För det första är vän-funktionen inte uppkonfigurerad ännu på det nya forumet.
För det andra kommer den inte att fungera på samma sätt när den väl börjar fungera.
För det tredje kan man bara bli vän med andra forumiter som också har registrerat sig på nya forumet.
Även om jag också tycker att HODOR är jättetrevlig så tror jag inte att hen kommer att regga sig på det nya forumet.
Blir saknaden för stor efter HODOR får du logga in på det gamla forumet.


Vad händer om man reggar sig i någon annans namn?
Spidde sliter som ett djur för att få det nya forumet att fungera och han har för tillfället väääldigt kort stubin. Får han tag på någon som gör något sånt kommer han antagligen arkebusera, atombomba, dödstrålebeskjuta och ebolabesmitta denne innan han avslutar med att kasta in resterna i ett svart hål.
Får ni för er att göra något så dumt - be till gudarna att någon redaktör får tag på er innan Spidde - för då blir ni bara permabannade.


Var kan jag läsa mer om vad som händer?
På nya forumet finns för närvarande tre infotrådar:
Frågor och svar
Buggar och konstigheter
Prio Lista
Samt att man kan fråga i den nya småpraten.


Går det att skilja inloggningsnamn från visningsnamn?
Den här får Spidde svara på, men jag tror inte det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
vBulletin har inte att man skiljer på inloggningsnamn och visningsnamn, så länge man inte installerar någon mod för det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Lupus Maximus said:
vBulletin har inte att man skiljer på inloggningsnamn och visningsnamn, så länge man inte installerar någon mod för det.
Betyder det att man inte kan byta namn hur som helst?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Brynolf said:
Betyder det att man inte kan byta namn hur som helst?
Jag är tveksam till att de har med den funktionen som standard i den version som är installerad.

Den inbyggda funktionen i version 4 (föregående versionen) krävde det att en med administratör-rättigheter ändrade namnet. Men det fanns en bra mod om man ville ge användare möjlighet att byta namn själva.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Då verkar det luta åt att jag reggar både mitt nuvarande nick och det jag hade innan det, kanske inte en snygg lösning, men då har jag iallafall löst problemet om att jag eventuellt i framtiden skulle kunna glömma mitt nuvarande nick.

/Luna Lovegood
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om du reggar båda, och de lägger till en sådan mod, så har du blockat dig själv från att byta eftersom namnet är upptaget av det andra kontot du reggade.

Har för mig att modden för version 4 blockade ett namn i ett år efter ett byte. Samt att man kunde sätta en minimitid som var tvungen att passera mellan byten, osv. Gissar att det bara är en tidsfråga innan någon uppdaterar modden till version 5.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
anth said:
Lite frågor och svar:
Vad kommer att följa med från det gamla forumet till det nya?
Ingenting... till att börja med.
Det nya forumet är verkligen helt nytt, det är bara ett par dagar gammalt.
Alla måste nyregistrera sig för att ens kunna logga in.

Inga saker kommer att föras över från gamla forumet till det nya förrän det nya fungerar som det ska (vilket kommer att ta ett antal månader).
Det går att föra över forumsinlägg, men det är jobbigt - så det görs "när någon har lust".
Det går även att föra över användarnas registreringsdatum och antal postade inlägg från det här forumet, men för tillfället är det ett manuellt arbete så det kommer inte att göras förrän Spidde har kommit på hur man ska automatisera det.
(emphasis mine)
Nå, då så. Så länge det kommer nån gång i framtiden så får jag väl regga mig dårå.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Luna Lovegood said:
Då verkar det luta åt att jag reggar både mitt nuvarande nick och det jag hade innan det, kanske inte en snygg lösning, men då har jag iallafall löst problemet om att jag eventuellt i framtiden skulle kunna glömma mitt nuvarande nick.

/Luna Lovegood
Det GÅR att byta nick, men som Lupus säger är inloggningsnamn och visningsnamn desamma i grundinstallationen.
Byter man namn ändras bägge (efterosm det egentligen är samma).

Även på det här forumet är det bara administratörer som kan byta nick på användare. Vad vi har här är möjlighteen att skicka en request om namnbyte. Det är faktiskt inte så att vanliga användare kan byta namn själva ens här.

Jag är ganska säker på att Spidde tänkt lite på namnbyten och hur de ska fungera, det är bättre att invänta ett svar från honom än att jag svamlar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
anth said:
Det GÅR att byta nick, men som Lupus säger är inloggningsnamn och visningsnamn desamma i grundinstallationen.
Byter man namn ändras bägge (efterosm det egentligen är samma).
Aha, men kontot är detsamma eftersom det är kopplat till mailadressen? Ok, då är jag med tror jag.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Brynolf said:
Aha, men kontot är detsamma eftersom det är kopplat till mailadressen? Ok, då är jag med tror jag.
Kontot är det samma eftersom det är knytet till användarnumret. Så namn och mailadress kan bytas, fast det fortfarande är samma konto.
 
Top