NYHET Nya Drakar och Demoner

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Finns inte råttmän med både i gamla DoD och Kopparhavets Hjältar? Sen har vi ju vargmän i samma spel istället för hundmän 🙂
Ja men de försvann i senare upplagor då spelarna gått från att vara 7-8 till 12-15 år gamla. Nu när dem är runt 40-50 så är det väl dags att sluta cirkeln igen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Ja men de försvann i senare upplagor då spelarna gått från att vara 7-8 till 12-15 år gamla. Nu när dem är runt 40-50 så är det väl dags att sluta cirkeln igen.
Nja, de försvann i Chronopia som ju generellt inte är en särskilt omtyckt version av DoD. De var frånvarande i Trudvang vilket ledde till en hel del fanmaterial, ett exempel illustrerat av ingen mindre än Peter Bergting, så nog var de saknade av många. I den allra senaste upplagan är de tillbaka och Kopparhavets Hjältar har väl bara haft en utgåva såvitt jag känner till.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Nja, de försvann i Chronopia som ju generellt inte är en särskilt omtyckt version av DoD. De var frånvarande i Trudvang vilket ledde till en hel del fanmaterial, ett exempel illustrerat av ingen mindre än Peter Bergting, så nog var de saknade av många. I den allra senaste upplagan är de tillbaka och Kopparhavets Hjältar har väl bara haft en utgåva såvitt jag känner till.
Minns varken vargmän, råttmän eller särskild många kalle ankor i dem senare modulerna av DoD innan Chronopia heller. Men som du själv anför så skala man bort disney figurerna i och med att spelet och spelarna åldrades och utvecklades
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Minns varken vargmän, råttmän eller särskild många kalle ankor i dem senare modulerna av DoD innan Chronopia heller.
syftar du på DoD91? Det fanns med i åtminstone grundboken, Tjuvar och lönnmördare, Monsterboxen och Krilloan.

Men som du själv anför så skala man bort disney figurerna i och med att spelet och spelarna åldrades och utvecklades
Nja, det enda Chronopia och Trudvang egentligen hade gemensamt med tidigare versioner av DoD var väl i huvudsak namnet och några av reglerna. Så det var väl mest troligt därför det togs bort. Det var ju en himla massa andra saker som togs bort med, inte minst hela världen Ereb Altor.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
syftar du på DoD91? Det fanns med i åtminstone grundboken, Tjuvar och lönnmördare, Monsterboxen och Krilloan.


Nja, det enda Chronopia och Trudvang egentligen hade gemensamt med tidigare versioner av DoD var väl i huvudsak namnet och några av reglerna. Så det var väl mest troligt därför det togs bort. Det var ju en himla massa andra saker som togs bort med, inte minst hela världen Ereb Altor.
Fanns med hurdå? Som någon illustration någonstans (eller stats i monsterboken) eller som slps?

Jag tror dem tonades ner och sen togs bort för att dem flesta tonåringar och unga vuxna som spelar fantasy inte ville spela nån Walt-Disney Tolkien.

Dem som idag säger sig vilja ha ankor i DoD är nog bara ute efter att smånostalgiskt blajja och flammsa sig igenom några enstaka sessioner. Att bygga upp ett varumärke efter den målgruppen går nog bra om avsikten bara är att kränga en grundbox.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Fanns med hurdå? Som någon illustration någonstans (eller stats i monsterboken) eller som slps?
För det första fanns väl de allra flesta varelser med mest som stats eller någon illustration. Men även med det sagt, nej de förekom mer än så. Här är en alldeles underbar beskrivning av ankor I boken Tjuvar och Lönnmördare:

Screenshot_20211026-203035_Samsung Internet.jpg

Jag tror dem tonades ner och sen togs bort för att dem flesta tonåringar och unga vuxna som spelar fantasy inte ville spela nån Walt-Disney Tolkien.
Jo, du har med all önskvärd tydlighet förklarat att du tror det ett flertal gånger. Kan du peka på något som faktiskt backar upp denna trosuppfattning är jag idel öra.

Dem som idag säger sig vilja ha ankor i DoD är nog bara ute efter att smånostalgiskt blajja och flammsa sig igenom några enstaka sessioner.
Vad grundar du detta på? Tycker vi har sett exempel på ankor där det inte är blaj och trams. Min erfarenhet är att man kan blajja och tramsa lika bra med exempelvis dvärgar, halvlängdsmän eller elementarmagiker om man så önskar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,432
För det första fanns väl de allra flesta varelser med mest som stats eller någon illustration. Men även med det sagt, nej de förekom mer än så. Här är en alldeles underbar beskrivning av ankor I boken Tjuvar och Lönnmördare:

View attachment 7367
Även Kaos väktare nämner f.ö. ankor

Så det är definitivt ankor i all publikation till DoD91. Även det som inte har Ereb Altor som implicit spelvärld.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Tricket med att spela anka, råttman, muterad gris eller alv är att spela dem straight. Ta dem på allvar. Spela rollpersonen, inte gimmicken.
Medhåll. Att ankorna ser ut som Kalle Anka på en illustration eller två kan man fnissa eller rynka på näsan åt men oavsett är det en liten detalj i sammanhanget. I DoD är djurfolken inte virriga seriefigurer utan härdade krigare, klipska stigfinnare, världsvana underhållare, belästa magiker och så vidare.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Medhåll. Att ankorna ser ut som Kalle Anka på en illustration eller två kan man fnissa eller rynka på näsan åt men oavsett är det en liten detalj i sammanhanget. I DoD är djurfolken inte virriga seriefigurer utan härdade krigare, klipska stigfinnare, världsvana underhållare, belästa magiker och så vidare.
Exakt så tänkte jag ut dessa varelser anno dazumal (nja, kanske inte ankorna -- de kom ju före min tid).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Min rollspelsgrund är byggd på djurfolk, de fanns i både Drakar och Demoner och Mutant. Att plocka bort dem skulle i mina ögon göra spelet fattigare. Men om någon vill strunta i dem så är det väl bara att husregla bort dem, eller?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Exakt så tänkte jag ut dessa varelser anno dazumal (nja, kanske inte ankorna -- de kom ju före min tid).
Om jag förstått rätt har DoDs ankor sitt ursprung i Glorathas ankor och eftersom de senare inte är avsedda som en ploj bör heller inte de förstnämnda vara det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
För det första fanns väl de allra flesta varelser med mest som stats eller någon illustration. Men även med det sagt, nej de förekom mer än så. Här är en alldeles underbar beskrivning av ankor I boken Tjuvar och Lönnmördare:

View attachment 7367


Jo, du har med all önskvärd tydlighet förklarat att du tror det ett flertal gånger. Kan du peka på något som faktiskt backar upp denna trosuppfattning är jag idel öra.


Vad grundar du detta på? Tycker vi har sett exempel på ankor där det inte är blaj och trams. Min erfarenhet är att man kan blajja och tramsa lika bra med exempelvis dvärgar, halvlängdsmän eller elementarmagiker om man så önskar.
Nej jag inga särskilda belägg utöver mina resonemang.

Tack för bilden från kopparhavets kapare.

Jag tror det är enklare och mer lätt hänt att det blir blajjit och ett fånigt tramsspel om man har med musse pig och Kalle anka figurer, än om man satsar på orcher och dvärgar och annat som hör till den vuxna fantasin.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Min rollspelsgrund är byggd på djurfolk, de fanns i både Drakar och Demoner och Mutant. Att plocka bort dem skulle i mina ögon göra spelet fattigare. Men om någon vill strunta i dem så är det väl bara att husregla bort dem, eller?
Det argumentet kan man alltid anföra.

Djurfolk i allmänhet går väl an, särkilt i mutant där det är självs premissen.

Men även i fantasy kan jag kanske köpa en vargman.

Men musmän, kalle ankariddare, jannelångbenmagiker, kaninkrigare och pandagladiatorer tillhör förstås spel som riktar sig till åldersgruppen som är mellan 3-7 år gamla.
 
Top