NYHET Nya Drakar och Demoner

Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 11. Nya Drakar och Demoner - Några extra svar
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Jag fångade upp ett gäng frågor från er kära läsare, och nu har Tomas på Fria Ligan svarat.

Ankor i DoD. Berätta mer! Hur ser ankornas roll ut i den nya utgåvan? Hur kommer de att gestaltas?
Jajamen, absolut ankor! Vad gäller deras mer exakta gestaltning får vi be att få återkomma senare.

DoD kommer som box. Vilken storlek, det klassiska formatet eller samma format som tex Mutant? Och vad kommer boxen att innehålla? En eller flera häften? Kartor? Rollformulär? Hur kommer tärningarna se ut?
Sannolikt samma format som våra andra svenska boxar, alltså samma som Mutant: År Noll till exempel. Boxen kommer att innehålla en regelbok och en äventyrsbok, och förhoppningsvis även tärningar, kartor, och mer. Vi hoppas kunna ha med vackra transparenta tärningar i grönt eller rött.

Finns det någon plan på att göra första boxen helt komplett, eller är det plan på typ grundbox och sen en expert box?
Grundspelet kommer att vara komplett. Eventuella senare boxar med fördjupande regler eller regler för mer saker möjligen bli aktuellt i framtiden, vi får se.

Det blir ett avstamp i både det nya och det gamla, men kommer ni titta på BRP-utvecklingen som skett i de engelskspråkiga spelen? Tex Mythras, OpenQuest osv? Eller blir det mer nytt som är helt ortogonalt till BRPs ”huvudfåra” på engelska?
Vi har förstås koll på det som gjorts inom BRP-sfären på senare år, och det finns en hel del bra grejer där att inspireras av. Men vi kommer inte att köra på det rakt av, utan göra vår en egen take på BRP med 1984 års utgåva som utgångspunkt.

Vi vill veta mer om magi! Hur kommer det att fungera? Kommer minimagi finnas kvar?
Vi ber att få återkommer om detta. Men jag gillar minimagi!

Hur kommer stridssystemet ut? Typ klassiska grundboxen eller närmare expert?
Vi testar stridssystemet internt just nu så det är lite för tidigt att avslöja detaljer. Det blir T20 som i Expert/91, men inte med träffområden.

Finns det en gräns för vad 3e part får publicera i form av mer bakgrund, yrken, folkslag eller kommer det vara helt fritt att utveckla som man vill?
Exakt hur reglerna för tredjepartsutgivning kommer att se ut är inte klart. Men tanken är att det är fritt att publicera vad man vill, förutom kompletta grundregler. Det är alltså bara moduler som tillåts, inte hela spel.

Hur kommer färdigheterna se ut? Blir det mängder som i 91:an med alla handböcker, eller mer stramt. Hur gör ni kunskapsfärdigheterna mer användbara så att de inte blir för många och för ”smala”.
Vi bollar det där internt just nu. Det blir högst sannolikt färre färdigheter än i Expert/91, men fler än i exempelvis Svärdets sång eller Mutant: År Noll. Vi strävar efter att göra alla färdigheter användbara i spel.

Reboot på det fantastiska äventyret "Bland alfer och troll" från allra första DoD?
Hehe, inte planerat i nuläget.

Kommer det bli ett DoD datorspel i framtiden?
Inga sådana planer i nuläget.

Finns det några planer på nya stora kampanjer? Alltså inte bara trycka upp gamla utan en ny konfluxsvit?
På sikt vill vi ge ut mer omfattande kampanjmaterial, både nyutgåvor av klassiker och nytt material. Redan grundboxen är tänkt att innehålla en kort men komplett kampanj.

Kommer gudar och religion att finnas med? Är det Odo som gäller eller blir det något helt nytt?
Grundspelet kommer inte att beskriva någon detaljerad panteon eller så, men det kommer att finnas en grundläggande mytologi.

Någon fundering krig hjältar och hjältepoäng och förmågor?
Vi planerar just nu ett system med hjälteförmågor, ja. Mer info kommer senare!

* Följ sidan https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Joina gruppen https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
* Skriv en recension https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi/reviews
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Del 11. Nya Drakar och Demoner - Några extra svar
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Jag fångade upp ett gäng frågor från er kära läsare, och nu har Tomas på Fria Ligan svarat.

Ankor i DoD. Berätta mer! Hur ser ankornas roll ut i den nya utgåvan? Hur kommer de att gestaltas?
Jajamen, absolut ankor! Vad gäller deras mer exakta gestaltning får vi be att få återkomma senare.

DoD kommer som box. Vilken storlek, det klassiska formatet eller samma format som tex Mutant? Och vad kommer boxen att innehålla? En eller flera häften? Kartor? Rollformulär? Hur kommer tärningarna se ut?
Sannolikt samma format som våra andra svenska boxar, alltså samma som Mutant: År Noll till exempel. Boxen kommer att innehålla en regelbok och en äventyrsbok, och förhoppningsvis även tärningar, kartor, och mer. Vi hoppas kunna ha med vackra transparenta tärningar i grönt eller rött.

Finns det någon plan på att göra första boxen helt komplett, eller är det plan på typ grundbox och sen en expert box?
Grundspelet kommer att vara komplett. Eventuella senare boxar med fördjupande regler eller regler för mer saker möjligen bli aktuellt i framtiden, vi får se.

Det blir ett avstamp i både det nya och det gamla, men kommer ni titta på BRP-utvecklingen som skett i de engelskspråkiga spelen? Tex Mythras, OpenQuest osv? Eller blir det mer nytt som är helt ortogonalt till BRPs ”huvudfåra” på engelska?
Vi har förstås koll på det som gjorts inom BRP-sfären på senare år, och det finns en hel del bra grejer där att inspireras av. Men vi kommer inte att köra på det rakt av, utan göra vår en egen take på BRP med 1984 års utgåva som utgångspunkt.

Vi vill veta mer om magi! Hur kommer det att fungera? Kommer minimagi finnas kvar?
Vi ber att få återkommer om detta. Men jag gillar minimagi!

Hur kommer stridssystemet ut? Typ klassiska grundboxen eller närmare expert?
Vi testar stridssystemet internt just nu så det är lite för tidigt att avslöja detaljer. Det blir T20 som i Expert/91, men inte med träffområden.

Finns det en gräns för vad 3e part får publicera i form av mer bakgrund, yrken, folkslag eller kommer det vara helt fritt att utveckla som man vill?
Exakt hur reglerna för tredjepartsutgivning kommer att se ut är inte klart. Men tanken är att det är fritt att publicera vad man vill, förutom kompletta grundregler. Det är alltså bara moduler som tillåts, inte hela spel.

Hur kommer färdigheterna se ut? Blir det mängder som i 91:an med alla handböcker, eller mer stramt. Hur gör ni kunskapsfärdigheterna mer användbara så att de inte blir för många och för ”smala”.
Vi bollar det där internt just nu. Det blir högst sannolikt färre färdigheter än i Expert/91, men fler än i exempelvis Svärdets sång eller Mutant: År Noll. Vi strävar efter att göra alla färdigheter användbara i spel.

Reboot på det fantastiska äventyret "Bland alfer och troll" från allra första DoD?
Hehe, inte planerat i nuläget.

Kommer det bli ett DoD datorspel i framtiden?
Inga sådana planer i nuläget.

Finns det några planer på nya stora kampanjer? Alltså inte bara trycka upp gamla utan en ny konfluxsvit?
På sikt vill vi ge ut mer omfattande kampanjmaterial, både nyutgåvor av klassiker och nytt material. Redan grundboxen är tänkt att innehålla en kort men komplett kampanj.

Kommer gudar och religion att finnas med? Är det Odo som gäller eller blir det något helt nytt?
Grundspelet kommer inte att beskriva någon detaljerad panteon eller så, men det kommer att finnas en grundläggande mytologi.

Någon fundering krig hjältar och hjältepoäng och förmågor?
Vi planerar just nu ett system med hjälteförmågor, ja. Mer info kommer senare!

* Följ sidan https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Joina gruppen https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
* Skriv en recension https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi/reviews
Fria Ligan är bäst. Äntligen har DoD fått ett värdigt hem.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
"Kommer gudar och religion att finnas med? Är det Odo som gäller eller blir det något helt nytt?
Grundspelet kommer inte att beskriva någon detaljerad panteon eller så, men det kommer att finnas en grundläggande mytologi."

Lyfte det i annan tråd, men som sagt, vore önskvärt att integrera det på ett tydligt sätt.

Känns bra överlag annars.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag är också förtjust i Peter Bergtings anka han tecknade till min lilla pamflett "Ankor i Trudvang". Det ser ut som en anka, och inte som en Kalle Anka, så att säga.

View attachment 6954
Jag tycker, på fullt allvar, att hela settingen borde kretsa kring ankor. De är roligast och mest populära. Det är bara att läsa den här tråden. Ankorna dök upp direkt. Att sätta dem i centrum vore dessutom ett helt nytt och därför välbehövligt grepp för Drakar & Demoner.

Gör en stor ankstad (nej, inte Ankeborg) med konkurrerande handelshus och gillen till en del av grundreglerna. Självklart ingår då även en stor och detaljerad stadskarta i färg. Startpremissen är att RP är invånare i staden. I närområdet finns andra stadsstater där ankor dominerar. Bygg sedan ut världen stegvis i olika supplement, men behåll ankorna som utgångspunkten. De skulle kunna fungera som spelvärldens ekonomiska motor medan övriga mer är figurer i periferin. Åtminstone i den del av världen som ankorna känner till och bryr sig om.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tycker, på fullt allvar, att hela settingen borde kretsa kring ankor. De är roligast och mest populära. Det är bara att läsa den här tråden. Ankorna dök upp direkt. Att sätta dem i centrum vore dessutom ett helt nytt och därför välbehövligt grepp för Drakar & Demoner.

Gör en stor ankstad (nej, inte Ankeborg) med konkurrerande handelshus och gillen till en del av grundreglerna. Självklart ingår då en stor och detaljerad stadskarta i färg i grundreglerna. Startpremissen är att RP är invånare i staden. Bygg sedan ut världen stegvis i olika supplement, men behåll ankorna som utgångspunkten. De skulle kunna fungera som spelvärldens ekonomiska motor medan övriga mer är figurer i periferin.
Fast ankor måste vara underdogs för att det hela ska fungera - en värld som kontrolleras av de mäktiga kapitalistiska ankartellerna blir fel. De behöver vara en blandning av fatalistiska, bittra och frustrerade.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fast ankor måste vara underdogs för att det hela ska fungera - en värld som kontrolleras av de mäktiga kapitalistiska ankartellerna blir fel. De behöver vara en blandning av fatalistiska, bittra och frustrerade.
Måste? Jag tycker att man kan vända på premissen och göra ankorna mäktiga. Att de inte har den fysiska råstyrkan tycker jag blir en intressant kombo. Då får de vara bra på något annat istället.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hur ofta är Kalle, Daffy eller Howard vinnare? Den eviga frustrationen är en del i konceptet.
Vänd på konceptet. Det här är inte Kalle Anka. Ankor är roliga ändå. Kanske ser de feghet som en strategisk dygd? Det tror jag skulle kunna bli kul i ett rollspel. Hellre feg, snål och rik (som en anka) än djärv, slösaktig och fattig (som en människa)! Det kan bli härligt icke-stereotypa situationer i spel.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hur ofta är Kalle, Daffy eller Howard vinnare? Den eviga frustrationen är en del i konceptet.
Kalle e en vinnare nästan lika ofta som han är en förlorare. O Joakim är ju en klar vinnare, o det är sällan knattarna förlorar (bortsätt från när de är buspojkar).

Edit: sedan har vi ju Darkwing Duck
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tycker man ska ha mössmän också. Kanske även långbenta och skrangliga hundmän..
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tycker man ska ha mössmän också. Kanske även långbenta och skrangliga hundmän..
Finns inte råttmän med både i gamla DoD och Kopparhavets Hjältar? Sen har vi ju vargmän i samma spel istället för hundmän 🙂
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Är många olika antropomorfa djur bättre än få? Jag tycker att det är bättre att renodla några få väl valda koncept ordentligt. I den ankvärld jag föreslog ovan tänker jag mig att andra arter (släkten?) finns men att de är väldigt exotiska och lever långt ut i perferin. Ankorna uppfattar kanske en del av dem mer som mytiska. Men i deras värld finns det kanske även andmän och gåsmän. Och möjligen även ankor i olika kulörer.

Samtidigt är det här med många spelbara ”raser” något som många gillar med fantasyrollspel, så någon typ av bredare urval bör nog finnas. Det hade exempelvis varit kul om människor hade beskrivits som primitiva och krigiska. Ungefär som orcher i andra fantasyspel.

Att jag föreslog upplägget med ankor har alltså främst att göra med att jag tycker att ett nytt Drakar & Demoner behöver vara just nytt. Inte bara samma en gång till. Vill man ha Sarkath Hans gravvalv en gång till är det bättre att lägga bud på Tradera.
 
Last edited:
Top