NYHET Nya Drakar och Demoner

Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 1. Nya Drakar och Demoner - hur startade allt?
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Nyheten om att Fria Ligan släpper en ny utgåva av Drakar och Demoner kan ingen rollspelsnostalgiker ha missat. Men vad sker bakom kulisserna? Rollspelsnostalgi tog tillfället i akt, gick direkt till källan och ställde frågorna till Tomas Härenstam på Fria Ligan. Tomas är medgrundare och vd för Fria Ligan och började skriva rollspel som tolvåring.

Är du rollspelsnostalgiker?
Ja, absolut, oh ja. Jag har starka nostalgiska känslor inför rollspel och då framförallt kring Drakar och Demoner och Mutant som jag började med. Som så många andra.

De senaste 15 åren har jag blivit intresserad av nyare rollspel, och hur de har utvecklas. Jag är intresserad av ny rollspelsutveckling, hur man kan förena och bevara det gamla men även ta in nya influenser och att skriva nya rollspel. Ja, men även med lite blick för det som kommer nytt.

Var det första rollspelet Drakar och Demoner?
Nästan, nära tvåa. Mutant var det första spelet som jag fick av min pappa som födelsedagspresent 1985 när jag fyllde 11 år och då hade varken han eller jag någon aning om vad rollspel var för någonting. Jag och min storebror, som då var 14 år, lärde oss att spela Mutant helt själva. Vi kände ingen som kunde. Sen dröjde det inte länge, jag fyller år i april, och vi köpte Drakar och Demoner i juni. Sen var vi helt fast i båda de spelen.

Vilket är ditt favoritäventyr till Drakar och Demoner?
Bra fråga. Jag skulle nog säga att det är lite skillnad på det man minns som sin största upplevelse när man spelade det och vad man tycker är det bästa idag. Beror på hur man ser på frågan. Men den största spelupplevelsen av ett färdigt publicerat äventyr till Drakar och Demoner var första Svavelvinterboxen av Erik Granström som jag har starka minnen av. Jag tyckte det var extremt coolt!

Det är ett äventyr som fortfarande står sig!
Det tycker jag verkligen att det gör.

Berätta lite kort om dig själv.
Min rollspelshistoria är väl lik den som många andra, främst killar, hade så som det var tyvärr var till stor del på 80 talet. Ganska snart efter det började jag spela utländska rollspel och upptäckte den världen. Det dominerade mitt liv från mitten av 80 talet till en bit in på 90 talet där jag lite grann, “avvek från den rätta vägen”, tappade lite kontakten med rollspel. Inte helt men det blev på en betydligt lägre nivå under några år från 94-95 fram till till 2005. Ungefär en tioårsperioden där rollspel var nått jag hade koll på , följde lite grann men spelade väldigt lite aktivt. Jag hade massa annat som utbildning, jobb och grejer. Jag utbildade mig till journalist och jobbade länge på nyhetsbyrån TT på utrikesredaktionen. Hela den tiden satsade jag mycket på det, bodde i Jerusalem, jobbade i Gaza, Västbanken, Irak, Syrien och andra ställen. Jag hade en helt annan inriktning under att antal år.

Men jag har aldrig släppt rollspelen helt utan det funnits kvar i bakhuvudet. Det var i samband med att jag fick barn 2007 då mitt äldsta barn är född, det var familjebildarfasen som jag tänkte att rollspel är kul, det kanske man kika på igen nu när man är mer stationär. Jag har alltid längtat tillbaka till rollspelen.

Känslan att längta tillbaka till rollspelen är stark hos många
Jag tror verkligen det. Man märker det när man pratar med folk som också varit borta från rollspelen men som kommit tillbaka. Det är inget som lämnar en riktigt, utan man har kvar den där känslan som sitter djupt när man blivit biten en gång.

Jag började skriva för Järnringen och deras Mutant Undergångens Arvtagare. Det var spelet som fick mig tillbaka, och som jag började spela först med familj och vänner, och sen med andra spelgrupper. Jag började skriva frilansgrejer åt Järnringen och det växte detta till sig. Jag blev indragen i ett annat Drakar och Demoner relaterat projekt, Svavelvinter rollspelet, som Järnringen skulle ha gett ut men mitt i det projektet så la de ner runt 2010-11. Då frågade Järnringen om vi ville ta över. Då hade vi blivit ett par stycken som skrivit frilansgrejer och som redan var involverade. Så föddes Fria Ligan och Svavelvinter var det första spelet vi gav ut. Det som bygger så klart på Svavelvinter, både romanerna som Erik Granström skrev men i botten var Drakar och Demoner äventyret. Och sen dess har Fria Ligan vuxit på!

* Nästa avsnitt snart... på https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Kommentera gärna i https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
 
Last edited:
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 2. Nya Drakar och Demoner - Hur förvärvades rättigheterna?

Tillsammans med Tomas på Fria Ligan pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Det blev en hel del liv i communityt när nyheten släpptes att Fria Ligan förvärvat rätten till Drakar och Demoner. Men hur gick det till?

Hur länge har ni drömt om att göra Drakar och Demoner?
Ja länge, egentligen från allra början. Från vårt första spel Svavelvinter. Jag tror den första kontakten med RiotMinds som ägde varumärket togs våren eller vinter 2012. Fria Ligan bildades formellt i november 2011 och det var bara ett par månader innan vi tog den första kontakten. Vi hade redan innan dess pratat om möjligheten om det går att göra. Så det har varit så länge som Fria Ligan funnits. Det har gått i omgångar med lite olika diskussioner och idéer, om det ska var en licens eller inte. Och RiotMinds har hållt på lite fram och tillbaka. I början var de inte så aktiva men så drog de igång med utgivning. Det har varit ett antal kontakter genom åren, men det har inte gått i lås förrän nu i somras.

Stort av RiotMinds att släppa rättigheten till Fria Ligan. De gjorde en snygg utgåva med fantastiska bilder och samtidigt så lyckades de få ganska mycket kritik för sin kickstartade utgåva.

Kan du berätta något om förhandlingarna mellan Fria Ligan och RiotMinds om Drakar och Demoner?

Jag kan inte gå in på detaljer med hänsyn till RiotMinds men i grund och botten så har vi gjort ett antal framstötar. Och i början av sommaren hörde de av sig och undrade om vi var intresserade. Och det var vi ju! Grunden till att RiotMinds tog steget nu vet jag inte, det vet de bäst själva. Men så var det, helt enkelt. Sen skedde en ganska kort förhandling om det ekonomiska, och sen var det klart! Det praktiska med varumärkeshantering gick väldigt fort och enkelt.

En anledning kan vara att RiotMinds satsar mer på den utländska marknaden som är större?
Det är ju helt rimligt att de helt enkelt vill satsa på den marknaden. Vi har ju också en engelsk utgivning med andra spel. Det är en fundering vi har, hur vi kan hantera både svenska och engelska spel. Det är en helt naturlig fundering att ha och vi har landat i att göra just Drakar och Demoner som vår stora svenska satsning framåt.

* Nästa avsnitt snart... på https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Kommentera gärna i https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
 
Last edited:

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Har de köpt rättigheterna eller bara fått dem? Är lite korkad så jag förstod inte riktigt hur det står till med DoD-rättigheterna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Har de köpt rättigheterna eller bara fått dem? Är lite korkad så jag förstod inte riktigt hur det står till med DoD-rättigheterna.
Jag tror att de köpt rättigheterna, men jag vet inte till 100% förstås. När jag pratade med dem pratade vi utifrån att de köpt rättigheterna och jag har svårt att tro att Theo släppte dem gratis. I så fall skulle jag vilja ha ett ordentligt snack med Riot! :D
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 3. Nya Drakar och Demoner - hur blir nya utgåvan?
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Blir det ett klassiskt Drakar och Demoner eller något nytt och annorlunda? BRP eller År Noll som spelmotor? Lugn. Vi har svaren…

RiotMinds senaste utgåva lyckades få rollspelsnostalgiker att inte känna igen sig. Det finns en utmaning att säkra den nya utgåvan så att den tilltalar både nya spelare och gamla nostalgiker.
Verkligen. Nyckeln för oss är att vara så tydliga som möjligt i kommunikationen när det närmar sig. Nu har vi haft ett första uttalande men långt innan en eventuell Kickstarter så kommer vi vara så tydliga som möjligt, både innan och under, med det vi vill göra. Vi vill visa hur spelet kommer att se ut. Jag hoppas att vi kommer att ha en alpha version eller en “quickstart” redan under en Kickstarter, om det blir en sådan. Så att alla kan se själva vad det blir och inte blir överraskade. Den typen av problem uppstår om det blir otydligt och folk får något som de inte väntade sig. Så länge vi är tydliga så kommer problemet vara mindre. Det kommer finnas alla möjliga åsikter om spelet. Det kommer finnas folk som tycker det är bra, dåligt eller borde vara på ett annat sätt. Det är omöjligt att undvika när det gäller ett så stort, känt och brett spel som Drakar och Demoner som folk har starka känslor för. Det kommer finnas massor av olika åsikter om det. Vi kan bara vara tydliga med vad vi vill göra!

Kickstarter eller direkt till butik? Fria Ligan är fantastiskt duktiga på Kickstarters. Som du berättade verkar det inte bestämt än.
Nej, det är inte bestämt. Vi lutar åt det, men det är inte 100%. Det är lite tidigt. Men det är planen jag vill göra, en kickstarter någon gång i vår.

Vilken utgåva kommer nya Drakar och Demoner baseras på?
Bra fråga. Närmast ligger nog 84an, 85an, 87an och 91an. Det är i den kretsen. Det är element från flera utgåvor, men närmare 87an än 91an skulle jag säga, men vissa inslag är närmare 91an. Svårt att ge ett entydigt svar. Det kommer inte vara en ren re-print av någon gammal utgåva, utan det kommer vara ett nytt spel. Det kommer vara tydligt förankrat i utgåvorna från 84an till 91an av Drakar och Demoner.

Vi pratar klassisk BRP. T100 tärningar?
Det är inte helt bestämt än. I det utkast som finns nu så är det inte t100 utan t20. Det har rötterna i Basic Roleplaying, men det är inte Basic Roleplaying rakt av utan ett spelsystem som är sprunget ur den fåran. Det är ett nytt eget regelverk men vi bygger i den traditionen helt klart.

Kommer man spela detta med År Noll systemet?
Nej, det är inte meningen. Vi har inga planer på att gör en År Noll utgåva eller nått sånt. Detta kommer följa den klassiska fåran i reglerna. Det kommer inte bli en År Noll version!

Kommer Drakar och Demoner på engelska? Har ni registrerat Dragons and Demons?
Vi har inga planer på att ge ut spelet på engelska och vi har inte registrerat Dragons and Demons. Jag tror det skulle vara lite svårt att passera utan att ha kollat det på nått sätt. Det skulle nog vara väldigt knepigt. Jag tror att Drakar och Demoner varumärket har väldigt svårt att fungera i en annan kontext än den svenska. Möjligtvis i Norge och i Danmark men inte mer än så ser vi framför oss. Det är verkligen ett svenskt spel för den svenska marknaden.

Ett tag gav vi ut nästan alla spel på båda språken men det är väldigt komplicerat utgivningsmässigt. Det är väldigt lätt att de två språkversionerna börjar dra isär så man måste vara supernoga, och det blir väldigt mycket jobb, att se till att det inte börjar glida isär. Det är lättare att göra ett spel färdigt på ett språk och sedan översätta det. Vi har insett att simultanutgivningen inte är särskilt lyckad och vi har lite landat i att vi sära lite mer på den engelska och den svenska utgivningen. Även när det gäller vilka spel vi ger ut på vilket språk.

Vi har några spel som är för den svenska sidan fullt ut, medan andra spel bara är på engelska . Det kan fortfarande finnas några som är på båda språken, men det är inte standardmodellen längre. Vi har känt att marknaden för svenska rollspel är mycket mindre än den utländska. Det är personligen viktigt att finnas kvar i den svenska kontexten, och då känns Drakar och Demoner som det stora flaggskeppet.

* Nästa avsnitt snart... på https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Kommentera gärna i https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Tackar för intervjun. Intressant att höra lite från Tomas om bakgrunden till köpet av DoD och att de verkar varit intresserade redan 2012.
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
Del 4. Nya Drakar och Demoner - Johan Egerkrans fantastiska bilder
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.

Fria Ligan är kända för stämningsfyllda bilder i hög klass och det kommer så klart även gälla nya utgåvan av Drakar och Demoner. Vi pratar lite om hur bilderna gör spelet.

Johan Egerkrans har gått ut på Facebook och berättat att han kommer illustrera nya Drakar och Demoner. Fantastiskt roligt och han gör fantastiska bilder. Kommer det bli att andra illustratörer, och blir det en tydligt distinkt känsla på bilderna?
Vi tycker det är viktigt att ha en tydlig linje i den visuella profilen i våra spel. Vi försöker nästan alltid hålla nere antalet illustratörer i spel överlag. Helst bara en, och om man har flera så ska de verkligen funka bra och komplettera varandra. En tydlig enhetlig visuell helhet tycker vi är enormt viktigt för känslan i ett spel.

Johan kommer att göra huvuddelen av illustrationerna. Det kan vi hända att vi återanvänder en del bilder från RiotMinds senaste utgåva just för att de är så otroligt bra. Jag tycker illustrationerna är fantastiska i RiotMinds utgåva, utan att värdera resten, och det passar den känsla som vi också vill ha i spelet. Vi vill göra andra saker annorlunda men just illustrationerna tyckte vi var så pass bra som det kan bli och har därför valt att fortsätta i den stilen.

När det gäller andra illustratörer så kan det förekomma men det vet vi inte än. Det kan nog bli nödvändigt om man tänker lite längre fram på kommande expansioner. Jag vågar inte lova att Johan kan göra allt, även om det vore trevligt, men då finns det andra som kan göra ett jättebra jobb och komplettera.

Nils Gulliksson klassiska bilder från tidiga Drakar och Demoner, som använts i Svärdets sång, är med andra ord inte aktuellt att använda.
Nej förmodligen inte, och det finns lite olika skäl till det. Det var fantastiskt kul att använda dem till Svärdet Sång. I den vevan hade vi ett samtal med RiotMinds om det som blev Svärdets Sång. På den tiden hade vi bara ett arbetsnamn på det som skulle bli vårt Drakar och Demoner. Detta var runt 2016, 2017. Det landade som det gjorde och vi gjorde Svärdets Sång med Nils Gullikssons bilder då det var den känslan vi ville få fram. Svärdets sång går väldigt mycket på retrokänslan med svartvita bilder i lineart och den stilen genomsyrar hela spelet.

Med nya utgåvan av Drakar och Demoner så är det inte riktigt den avsikten att göra ett retrospel. Det har drag av retro i sig men det är inte ett renodlat retrospel på det sättet. Vi siktar till exempel på Johan Egerkrans färgbilder i denna utgåvan. Vi drar lite ifrån de klassiska Nils Gulliksson bilderna plus att vi har redan använt dem i Svärdets Sång skulle bli märkligt att använda dem igen.

* Nästa avsnitt snart... på Rollspelsnostalgi
* Kommentera gärna i Rollspelsnostalgi - grupp
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
”Jag tycker illustrationerna är fantastiska i RiotMinds utgåva, utan att värdera resten”

Svårt att inte läsa det som en implicit värdering av resten? ;-)
Vi gick inte in på RM utgåva alls. Mer än att konstatera att Egerkrans är fantastiskt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mmm. Egerkrans har en väldigt speciell stil. Kan absolut bli en vågbrytare (eller vad uttrycket är). För min del är det typ det bästa som skulle kunna hända =D

Men jag hoppas verkligen vi inte får se bilder återanvända från DoDR. De är fantastiska bilder, som jag älskar! Men dem har jag ju redan i DoDR =D Nu vill jag ha fler nya awesome bilder!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mmm. Egerkrans har en väldigt speciell stil. Kan absolut bli en vågbrytare (eller vad uttrycket är). För min del är det typ det bästa som skulle kunna hända =D

Men jag hoppas verkligen vi inte får se bilder återanvända från DoDR. De är fantastiska bilder, som jag älskar! Men dem har jag ju redan i DoDR =D Nu vill jag ha fler nya awesome bilder!
Vattendelare?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det är en fantastisk bra nyhet för oss som inte skaffade DoD16 på grund av att bilderna var allt som lockade. :D

Men jag tycker det är smart också. Det markerar ut en ny inriktning. Inte fullt ut nostalgiskt och retro, utan modernt och fräscht med lite gammal känsla bevarad.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag gillar Egerkrans skarpt. Ska bli väldigt spännande om de kommer att återanvända bilder från DoD16, eller om det blir helt nya, och i så fall, om de nya får någon egen stil för att bryta av mot det gamla?

Spännande!
 
Top