Ny version av Symbaroum ?

Nja. Inte för att jag tycker att Symbaroums nuvarade regler är lysande, men DoD har ju en helt annan känsla tycker jag. Mirht and Mayhem vajbar dåligt Symbaroum.
Fast "Mirth and Mayhem" är väl inte övergripande för alla spelvärldar? Eller? Tänker att det är ganska tungt och vuxet (tyngre än Symbaroum) i t.ex. Svavelvinter och shaguliternas skräckkabinett.

Last edited:
Hänvisar Fria ligan till D&D:s regler eller har de beskrivit dem själva i sin engelska D&D-version?

Hänvisar Fria ligan till D&D:s regler eller har de beskrivit dem själva i sin engelska D&D-version?
Som jag har förstått det behöver man åtminstone D&D 5e Players Handbook. 2014 versionen var den relevanta när Symbaroum 5e släpptes. Men någon annan kanske kan bekräfta?

Jag har en idé kring korruption i DoD, som inte kräver nya rollformulär, eller några andra stora ändringar. Men jag har inte testat den, så det är mycket möjligt att den är helkass :D

VP-fältet används både för hjälteförmågor och magi, precis som nu, men när det gäller magi fyller man i cirklar från höger till vänster (börjar från slutet). Samma sak om en icke-magiker utsätts för korruption på något sätt. När halva VP-fältet är fyllt av korruption börjar rollpersonen uppvisa styggelsemärken, och om korruptionen skulle överstiga den totala, tillgängliga mängden cirklar, omvandlas den överskjutande delen korruption till permanent korruption (eller kanske en del av den överskjutande mängden). Cirklar från höger fylls i och kan inte längre användas, vilket precis som i Symbaroum ökar riskerna framåt. En sådan lösning innebär att magikern fortfarande kan använda vanliga hjälteförmågor för VP. Komplettera med en sekundär förmåga som heter Häxsyn, något sätt att rena bort permanent korruption, och kanske mekanik för svartkonst.

Jag tror ändå att DoD får svårt att fånga Symbaroum-känslan, men då hänger det inte på mekaniken.

Last edited:
Jag har en idé kring korruption i DoD, som inte kräver nya rollformulär, eller några andra stora ändringar. Men jag har inte testat den, så det är mycket möjligt att den är helkass :D
(Fast, för mig som inte skaffat annat än DoD grundbox)

Är inte de olika världarna till DoD utformade med olika regler? Altor, Windheim, Magnamund etc borde väl alla ha specialregler för att anpassas till resp spel och därmed (tänker jag) även ha sina egna rollformulär? Jag trodde nog att spelmotorn i grunden är densamma men att färdigheter, förmågor, magi m.m. förändras?

Men det är klart. Korruption är ju en helt egen regeldel som inte är lika lätt att integrera (även om du verkar hittat ett sätt). Har själv också kikat på att hitta en lösning på det även om jag ännu inte kommit fram till något.

Jag tror ändå att DoD får svårt att fånga Symbaroum-känslan, men då hänger det inte på mekaniken.
Varför? Känslan (tänker jag) sitter främst i de beskrivna omgivningarna, intriger och.. såklart... korruptionen, men jag ser inget i det (bortsett vad vi nämnt ovan) som försvårar att fånga rätt känsla.

Mera som ni vill köra en mörk fantasy kampanj då kan du använda dig av korruptionspaketet och kanske paketet där du kanske inte alltid är frisk över natt. Vill du ha mera skräck så kanske du ska kika på våra tips och reglerom gotisk skräck. Tror Daggerheart som jag inte läst hade lite liknande med kampanjuppslag med extra regler som var lämpliga just för den settingen.
Stämmer! Daggerheart har kampanjramverk, som lägger till, eller förändrar mekanik för att passa just den kampanjen. Vad jag förstår från en video av @Ekorren har han gjort ett kampanjramverk för att köra Symbaroum i Daggerheart.

Till stor del är det samma sak som FL gör med År Noll-motorn, även om det är betydligt mer på totalen som förändras mellan de spelen.

(Fast, för mig som inte skaffat annat än DoD grundbox)

Är inte de olika världarna till DoD utformade med olika regler? Altor, Windheim, Magnamund etc borde väl alla ha specialregler för att anpassas till resp spel och därmed (tänker jag) även ha sina egna rollformulär? Jag trodde nog att spelmotorn i grunden är densamma men att färdigheter, förmågor, magi m.m. förändras?

Men det är klart. Korruption är ju en helt egen regeldel som inte är lika lätt att integrera (även om du verkar hittat ett sätt). Har själv också kikat på att hitta en lösning på det även om jag ännu inte kommit fram till något.

Varför? Känslan (tänker jag) sitter främst i de beskrivna omgivningarna, intriger och.. såklart... korruptionen, men jag ser inget i det (bortsett vad vi nämnt ovan) som försvårar att fånga rätt känsla.
De flesta världarna har inga mekaniska förändringar. Jag är osäker på om de ens får ha det enligt tredjepartslicensen. Vad jag har sett är det mest nya släkten, yrken, förmågor, etc. Men det är klart att man skulle kunna göra samma sak med yrken, släkten, förmågor, m.m. till en Symbaroum-värld och fånga en del av känslan där. Ett problem är att färdigheterna är smalare och mer fyrkantiga, än Symbaroums slag mot en grundegenskap. Går också att hantera, men om jag förstår licensen rätt får man inte förändra de primära färdigheterna, bara lägga till sekundära.

De flesta världarna har inga mekaniska förändringar. Jag är osäker på om de ens får ha det enligt tredjepartslicensen. Vad jag har sett är det mest nya släkten, yrken, förmågor, etc. Men det är klart att man skulle kunna göra samma sak med yrken, släkten, förmågor, m.m. till en Symbaroum-värld och fånga en del av känslan där. Ett problem är att färdigheterna är smalare och mer fyrkantiga, än Symbaroums slag mot en grundegenskap. Går också att hantera, men om jag förstår licensen rätt får man inte förändra de primära färdigheterna, bara lägga till sekundära.
Förstår, och jag känner som sagt inte till övriga upplägg.

Det innebär med andra ord att aningen handlar det om eget hemmasnickeri eller en förhoppning att Ligan gör det själv. På något sätt tycker jag det är märkligt att Ligan inte gått på det spåret utifrån att (iaf jag) uppfattar Symbaroum-reglerna som rätt svävande och ... mekaniken inte riktigt tilltalar mig även om innehållet i sig är intressant.

På något sätt tycker jag det är märkligt att Ligan inte gått på det spåret utifrån att (iaf jag) uppfattar Symbaroum-reglerna som rätt svävande och ... mekaniken inte riktigt tilltalar mig även om innehållet i sig är intressant.

Här har jag bildat mig en uppfattning som jag ändå är rätt säker på - iom att det är MJH's bebis, så är det han som beslutar detta och tror inte det ligger i linje med hans önskemål. Från lite inofficiella Ligist-samtal vet jag förslag om bygga om Symbaroum till en "DoDmod" legat på bordet internt redan vid releasen av DoD23, men inte nappades på.

Last edited:
Jag tror det finns en risk att man pratar om olika saker här.....

Symbaroum regler och skattletarutforskning....skulle nog gå utmärkt med regler som passar för dungeon-crawls.

Symbaroum Törnetronen....jag undrar om inte Fate skulle passa bäst....vi spelar med grundreglerna till Symbaroum men ....jag låter historien slå reglerna hela tiden....

Så skulle tro skattletargrejen passar det utmärkt med DoD.
För Törnetronen....är jag inte lika säker...jag tror "svävande" regler passar bättre....om man kan leva med det

Jag tycker inte alls det är så konstigt att man inte byter till DoD. Dels tror jag den väldigt fria känslan i Symbaroums regler är svår att återskapa i DoD-systemet, liksom dess många interagerande mekanismer. Det känns lite som en önskan som föds ur tanken att DoDs regler är bättre rent allmänt, inte att de är särskilt anpassade.*

(* Men visst, självklart skulle man kunna göra det och det skulle kunna bli bra. Men det framstår som mycket jobb för ganska liten vinst. Skulle jag byta ut Symbaroums regler skulle jag nog titta åt andra håll. Av Ligans system skulle jag tycka att tex Svavelvinter vore mer passande.)

Jag tycker inte alls det är så konstigt att man inte byter till DoD. Dels tror jag den väldigt fria känslan i Symbaroums regler är svår att återskapa i DoD-systemet, liksom dess många interagerande mekanismer. Det känns lite som en önskan som föds ur tanken att DoDs regler är bättre rent allmänt, inte att de är särskilt anpassade.*

(* Men visst, självklart skulle man kunna göra det och det skulle kunna bli bra. Men det framstår som mycket jobb för ganska liten vinst. Skulle jag byta ut Symbaroums regler skulle jag nog titta åt andra håll. Av Ligans system skulle jag tycka att tex Svavelvinter vore mer passande.)
Jag tror min tanke kommer mer utifrån att jag aldrig riktigt förstått det bra i regelmekaniken och för stunden har jag mest fastnat för DoD, så det vore ett slags naturligt hopp att Ligan även gör Symbaroum till DoD (bortsett det som @Professor T nämner ovan). Håller med om att ränksmideriet i Svavelvinter RPG hade funkat. Den fria (och förrädiska) magin i Svavelvinter tror jag också hade funkat bra. Däremot så blir det samma problem när det gäller skattjakt i både Symbaroum och Konflux-kampanjen. Visst kan man välja att räkna mynt och göra rikedom mindre abstrakt... vet inte...

Här har jag bildat mig en uppfattning som jag ändå är rätt säker på - iom att det är MJH's bebis, så är det han som beslutar detta och tror inte det ligger i linje med hans önskemål. Från lite inofficiella Ligist-samtal vet jag förslag om bygga om Symbaroum till en "DoDmod" legat på bordet internt redan vid releasen av DoD23, men inte nappades på.
Men ändå tillät man en 5E version...

Back