Ny version av Symbaroum ?

VikingGamer

Veteran
Lyssnade på en intervju med (Lilja?)
om jag fattade rätt funderar man på att göra en ny version, antagligen bara på engelska.

vad vet/tror vi?
vad tycker ni?

Jag hade köpt allt under följande kriterier:
Regler i 1-2 böcker
Region/områdesbeskrivningar i X böcker
Krönikan och andra äventyr i separata böcker
Monsterbok kan vara separat

dvs om jag slipper leta efter massa grejer på olika ställen...

Sedan kanske det finns enstaka andra saker som kan ändras -helst expanderas då för mer är bättre när något är så djäkla bra som miljöer, intriger, personer osv i Symbaroum

Ja, det verkar som att det kommer en reviderad utgåva, typ 1.5, nästa år och att den troligtvis bara blir på engelska. För egen del är det, tyvärr, av noll intresse på grund av språkvalet. Jag förstår beslutet - det finns nog inte tillräckligt många som bara vill ha svenska produkter för att motivera den kraftigt ökade arbetsinsatsen och därmed kostnaden.

Vi pratade om detta i annan tråd men jag fattar ju inte det där. Det släpps ju massa spel på svenska hela tiden. Att just symbaroum - som började på svenska och hade stor svensk fanbase innan en engelsk variant ens var påtänkt - skulle vara undantaget kan jag inte fatta.
ROI. Tiden och kostnaden det tar att göra en svensk version täcks knappt av de som köper den, jämfört med en engelsk sådan. Svenskar köper även böcker på engelska, men inte tvärtom.

En ny version är ett måste för mig, engelska eller svenska spelar ingen roll, trots svenska är att föredra!

Anledningen till att jag helst kör svenska är faktiskt primärt pga hur mycket ”svengelska” och tappade ord jag får när jag läser på engelska. Det skapar en känsla av jag fördummas under spelets gång. Dvs det kontinuerliga ad hoc-famlandet efter en svenska termer. Men men.

+1 på att engelska gör den betydligt mindre intressant. Vi kommer inte att köra på engelska och då blir det väldigt mycket översättande istället. Då behöver jag ha ett rejält incitament till att det ska vara värt det.

Det fungerar bättre för spel som inte har någon spelvärld. Jag har lättare att prata om "moves" eller "proficiency" än "Blackmoore Inn" eller "Crow Island" under spelmötet. Men den stora grejen med Symbaroum är väl spelvärlden (och kampanjen) som jag har förstått det.

En faktor för mig personligen, som säkert uppfattas som oerhört snobbig, är att jag ännu inte stött på någon engelsk produkt, skriven av svenskar, som är på riktigt bra engelska. Det skiner alltid igenom en svensk ton, det används för många ord, eller ord som visserligen inte är fel men som inte riktigt passar in. Jag som person fixar inte det.

Tillägg, förtydligande: med "produkt" menar jag rollspelsprodukt

Last edited:
Back