NYHET Ny version av Coriolis (utbruten tråd)

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
även om den nya har mer tydligt fokus så gillade jag Tredje Horisonten just för att man kunde göra en kampanj runt en kringresande berättarfestival
Det låter mysigt, men vetefan om jag tycker att YZE med mörkerpoäng är något riktigt lämpat system för sf-slice of life-spelet. Vilket jag gärna också skulle spela.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Ska jag vara ärlig så känns YZE rätt spelmotor för Mutant (uppenbarligen), Svärdets Sång, Alien, och möjligtvis Walking Dead (men jag har noll zombie-intresse så har inte läst) och fel för alla andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag backar det här mest i hopp om att det runt omkring YZE är bra. Illustrationer, SL-tekniker, tips, äventyr. Jag fattar att Ligan hittat en husmotor de trivs med och som passar deras favoritspelstil. Jag respekterar det 100%; det har ju jag också. Och precis som dem ger jag ju numer mest ut spel som använder just den motorn (Rotsystem, Kutulu, planerade Agency, och även nya Luna City Blues).
 

indiana.joel

Veteran
Joined
11 Apr 2019
Messages
16
Hoppas att de lägger till support för foundry vtt. Jag vet inte vad det där alchemy är, men jag har inte lust att lära mig ett till vtt system
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag är så kluven inför denna Kickstarter.
Jag gillade verkligen Coriolis och spelade 2008 utgåvan rätt mycket. Kickstartade nyutgåvan men kom aldrig igång och spelade den. Denna andra utgåva ser jättecool ut! Älskar illustrationerna och grundtanken med denna version.

... Men jag tycker den avviker från "klassiska" Coriolis rätt mycket. Känns som ett helt annat spel och det tar emot, för jag gillade de olika kulturerna och känslan i originalet. Det gjorde lite ont att se texten om att det inte kommer mer till "gamla" Coriolis för det finns så mycket mer att hitta och se där fortfarande tycker jag.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Men vad tror ni för mig som dels inte spelat så mycket rollspel och inte spelat Coriolis innan?
Jag gillar verkligen Sci-Fi och exploration.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Finns det någonstans en färdighetslista till det kommande Coriolis? I dess nuvarande form.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Men vad tror ni för mig som dels inte spelat så mycket rollspel och inte spelat Coriolis innan?
Jag gillar verkligen Sci-Fi och exploration.
Jag skulle säga att du är den primära målgruppen för spelet. Skulle du backa det skulle du nog få mycket behållning av spelet så länge du inte har något emot År noll-motorn.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Finns det någonstans en färdighetslista till det kommande Coriolis? I dess nuvarande form.
Det tycks bli attribute*+aptitudes (fallenheter/talanger)+föremål som avgör antal tärningar som slås. Så ingen lista med 12-16 standardfärdigheter som alla RP har.

*Strength, Agility, Insight, Logic, Empathy och Perception … om jag ser rätt på kickstarterns rollformulär.
 
Last edited:

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Det tycks bli attribute*+aptitudes (fallenheter/talanger)+föremål som avgör antal tärningar som slås. Så ingen lista med 12-16 standardfärdigheter som alla RP har.

*Strength, Agility, Insight, Logic, Empathy och Perception … om jag ser rätt på kickstarterns rollformulär.
Tack!
Det där låter intressant.
Jag har en liten personlig peeve med för korta färdighetslistor i sci-fi.
16 färdigheter funkar utmärkt i tex M:Å0 och i Svärdets Sång, men i en rymdsetting föreställer jag mig ett avancerat och specialiserat kunskapssamhälle. Att hitta någon med rätt kompetens kan vara ett litet äventyr i sig.

Aptitudes istället för färdigheter, och fler grundegenskaper än tidigare alltså. Det här gjorde att jag ska fundera på att backa, vilket jag annars inte hade tänkt göra. Damn you, Free League!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Låter lovande. Sex egenskaper bäddar för mer varierade rollpersoner. Fallenheter istället för färdigheter skulle kunna innebära att tärningspölarna inte sväller så mycket, vilket vore bra tycker jag. Det stora mörkret på svenska hade varit ett givet köp, och det hade nog blivit både läst och spelat. En engelsk utgåva lockar mig tyvärr inte alls lika mycket, men eventuellt inväntar jag en svart fredag och köper en regelbok som referensmaterial. Hur som helst kul att Ligan fortsätter utveckla regelmotorn.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Tack!
Det där låter intressant.
Jag har en liten personlig peeve med för korta färdighetslistor i sci-fi.
16 färdigheter funkar utmärkt i tex M:Å0 och i Svärdets Sång, men i en rymdsetting föreställer jag mig ett avancerat och specialiserat kunskapssamhälle. Att hitta någon med rätt kompetens kan vara ett litet äventyr i sig.

Aptitudes istället för färdigheter, och fler grundegenskaper än tidigare alltså. Det här gjorde att jag ska fundera på att backa, vilket jag annars inte hade tänkt göra. Damn you, Free League!
Jag tror alltså detta när jag ser på formuläret för nya Coriolis och har läst alpha-reglerna för Electric State (som frångått vanliga färdigheter och kör egenskap+talang+pryl för tärningspölen).

Detta bekräftas antagligen när det kommer en Quick Start, som utlovats komma under kickstartern.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Då innebär detta att Lubau- sviten inte kommer skrivas klart, tråkigt. Jag hoppades ändå
Den har väl varit officiellt nedlagd i åtminstone 8 år? Första delen kom ju för 14 år sedan, men det har bakats in relaterade saker i senare böcker har jag för mig?
PS ge inte upp hoppet jfr Ad Astra o Partisan!
 
Last edited:
Top