NYHET Ny version av Coriolis (utbruten tråd)

även om den nya har mer tydligt fokus så gillade jag Tredje Horisonten just för att man kunde göra en kampanj runt en kringresande berättarfestival
Det låter mysigt, men vetefan om jag tycker att YZE med mörkerpoäng är något riktigt lämpat system för sf-slice of life-spelet. Vilket jag gärna också skulle spela.
 
Ska jag vara ärlig så känns YZE rätt spelmotor för Mutant (uppenbarligen), Svärdets Sång, Alien, och möjligtvis Walking Dead (men jag har noll zombie-intresse så har inte läst) och fel för alla andra.
 
Jag backar det här mest i hopp om att det runt omkring YZE är bra. Illustrationer, SL-tekniker, tips, äventyr. Jag fattar att Ligan hittat en husmotor de trivs med och som passar deras favoritspelstil. Jag respekterar det 100%; det har ju jag också. Och precis som dem ger jag ju numer mest ut spel som använder just den motorn (Rotsystem, Kutulu, planerade Agency, och även nya Luna City Blues).
 
Hoppas att de lägger till support för foundry vtt. Jag vet inte vad det där alchemy är, men jag har inte lust att lära mig ett till vtt system
 
Jag är så kluven inför denna Kickstarter.
Jag gillade verkligen Coriolis och spelade 2008 utgåvan rätt mycket. Kickstartade nyutgåvan men kom aldrig igång och spelade den. Denna andra utgåva ser jättecool ut! Älskar illustrationerna och grundtanken med denna version.

... Men jag tycker den avviker från "klassiska" Coriolis rätt mycket. Känns som ett helt annat spel och det tar emot, för jag gillade de olika kulturerna och känslan i originalet. Det gjorde lite ont att se texten om att det inte kommer mer till "gamla" Coriolis för det finns så mycket mer att hitta och se där fortfarande tycker jag.
 
Men vad tror ni för mig som dels inte spelat så mycket rollspel och inte spelat Coriolis innan?
Jag gillar verkligen Sci-Fi och exploration.
 
Finns det någonstans en färdighetslista till det kommande Coriolis? I dess nuvarande form.
 
Men vad tror ni för mig som dels inte spelat så mycket rollspel och inte spelat Coriolis innan?
Jag gillar verkligen Sci-Fi och exploration.
Jag skulle säga att du är den primära målgruppen för spelet. Skulle du backa det skulle du nog få mycket behållning av spelet så länge du inte har något emot År noll-motorn.
 
Finns det någonstans en färdighetslista till det kommande Coriolis? I dess nuvarande form.
Det tycks bli attribute*+aptitudes (fallenheter/talanger)+föremål som avgör antal tärningar som slås. Så ingen lista med 12-16 standardfärdigheter som alla RP har.

*Strength, Agility, Insight, Logic, Empathy och Perception … om jag ser rätt på kickstarterns rollformulär.
 
Last edited:
Det tycks bli attribute*+aptitudes (fallenheter/talanger)+föremål som avgör antal tärningar som slås. Så ingen lista med 12-16 standardfärdigheter som alla RP har.

*Strength, Agility, Insight, Logic, Empathy och Perception … om jag ser rätt på kickstarterns rollformulär.

Tack!
Det där låter intressant.
Jag har en liten personlig peeve med för korta färdighetslistor i sci-fi.
16 färdigheter funkar utmärkt i tex M:Å0 och i Svärdets Sång, men i en rymdsetting föreställer jag mig ett avancerat och specialiserat kunskapssamhälle. Att hitta någon med rätt kompetens kan vara ett litet äventyr i sig.

Aptitudes istället för färdigheter, och fler grundegenskaper än tidigare alltså. Det här gjorde att jag ska fundera på att backa, vilket jag annars inte hade tänkt göra. Damn you, Free League!
 
Låter lovande. Sex egenskaper bäddar för mer varierade rollpersoner. Fallenheter istället för färdigheter skulle kunna innebära att tärningspölarna inte sväller så mycket, vilket vore bra tycker jag. Det stora mörkret på svenska hade varit ett givet köp, och det hade nog blivit både läst och spelat. En engelsk utgåva lockar mig tyvärr inte alls lika mycket, men eventuellt inväntar jag en svart fredag och köper en regelbok som referensmaterial. Hur som helst kul att Ligan fortsätter utveckla regelmotorn.
 
Tack!
Det där låter intressant.
Jag har en liten personlig peeve med för korta färdighetslistor i sci-fi.
16 färdigheter funkar utmärkt i tex M:Å0 och i Svärdets Sång, men i en rymdsetting föreställer jag mig ett avancerat och specialiserat kunskapssamhälle. Att hitta någon med rätt kompetens kan vara ett litet äventyr i sig.

Aptitudes istället för färdigheter, och fler grundegenskaper än tidigare alltså. Det här gjorde att jag ska fundera på att backa, vilket jag annars inte hade tänkt göra. Damn you, Free League!

Jag tror alltså detta när jag ser på formuläret för nya Coriolis och har läst alpha-reglerna för Electric State (som frångått vanliga färdigheter och kör egenskap+talang+pryl för tärningspölen).

Detta bekräftas antagligen när det kommer en Quick Start, som utlovats komma under kickstartern.
 
Då innebär detta att Lubau- sviten inte kommer skrivas klart, tråkigt. Jag hoppades ändå
Den har väl varit officiellt nedlagd i åtminstone 8 år? Första delen kom ju för 14 år sedan, men det har bakats in relaterade saker i senare böcker har jag för mig?
PS ge inte upp hoppet jfr Ad Astra o Partisan!
 
Last edited:
Back
Top