Nekromanti Ny svensk print-on-demand-tjänst

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Nu fick jag slutligen ett tryckt exemplar av min novellsamling, samma PDF som jag skickade till Books on Demand tidigare.

Vad ska man säga; lång leverenstid, uppfuckade typsnitt och blekt tryck på framsidan. :-/
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
PDF och typsnittskrångel ...

Att typsnitten fuckas upp i en PDF beror tyvärr oftast på den som gjort PDF:en. (Fast vad vet jag? Vulkan kan ju vara totala klåpare.)

Det absolut säkraste sättet att fixa en tryckfärdig PDF är att först exportera en ren Postscript-fil (.ps) och sedan använda Acrobat Distiller för att konvertera Postscript-filen till en PDF.

Allt hänger förstås på att du gör rätt inställningar i båda stegen.

Det sagt har jag aldrig haft problem med PDF:er jag exporterat direkt från InDesign (version 1.5 till och med CS3).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: PDF och typsnittskrångel ...

samma här, jag exporterar också direkt från InDesign. Tycker oftare fel uppstår om man kör mellansteget .ps och Distiller.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: PDF och typsnittskrångel ...

Jag brukar köra latex -> DVI -> PDF (förutom omslaget som jag gjorde i Scribus och exporterade till PDF) och det har funkat tills nu, hoppas ju på att slippa köpa mer program än nödvändigt. Jag vet ju dock inte hur mycket Books on demand pillat med mina PDF:er för den högre kostnaden så det kan ju finnas fel i mina PDF:er som de rättar till för att det ingår i priset.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: PDF och typsnittskrångel ...

Näe, alltså; jag skyller inte nödvändigtvis inte allt på Vulkan för jag är ingen PDF-expert. Vad jag menar är bara att för det högre priset hos till exempel Books on Demand så får man proffshjälp som täcker upp för eventuella egna brister. Det gastas lite högt om enbart kostnad ibland tycker jag.

Därtill ska sägas att slutpriset till kund inte är billigare hos Vulkan (åtminstone inte för min novellsamling). Däremot är alla efterföljande exemplar som jag beställer från BoD billigare och friare för mig själv att bestämma ett marginalerna på om jag säljer själv (eller vill ge bort).

Tillägg: ...och omslaget var mycket snyggare tryckt hos BoD.
 
Top