Nekromanti Ny svensk print-on-demand-tjänst

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Den senaste veckan har vi kunnat läsa i tidningarna om Linda Skugges och Sigge Eklunds print-on-demand-projekt Vulkan, bland annat i dagens DN.

Något för hugade rollspelsförfattare?

Dewil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag tycker att det låter kanonbra! Eftersom jag i synnerhet är intresserad av den svenska marknaden om det ska göras något så stödjer jag gärna en svensk service (i alla fall så länge den kan konkurera med, eller åtminstånde ligga nära, utländska prissättningar).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
Jag hörde talas om det idag, men tänkte vänta med att säga något om det tills sajten har något annat innehåll än en lavaliknande logotyp. För att det ska vara intressant måste de erbjuda något som man inte kan få från redan existerande sajter -- förslagsvis snabbare leverans eller bättre pris. Så länge vi inte vet hur prisbilden kommer se ut är det svårt att säga något mer än: Heja!

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man får hoppas det... de tjänster som funnits hittills har vart krångliga och för dyra... inte alls i klass med lulu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Det märkliga är ju att de får det att framstå som att de är de första någonsin att få en sådan här idé. Det ska man kanske inte vara så förvånad över i och för sig, men DN borde veta bättre än att låta intervjuobjekten diktera världsbilden.

Just prisbilden är naturligtvis det viktiga i sammanhanget. Lulu är rätt svårslaget när det gäller tjockare böcker i svartvitt, i alla fall.


/Dimfrost
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Hmm, jag läste pappersDN på flyget i morse, och då var de tydliga med att de bara försökt karva sig en egen nisch i en existerande marknad, och ingalunda alls var först på plan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Ah, bra. Jag borde förstått att man kunde lita på den riktiga tidningen om än inte på webbversionen. :gremsmirk: (Om det nu inte bara var jag som läste slarvigt, förstås.)


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Låter finfint, lite bisarrt bara att DN spekulerar i att det skulle skada litteraturbranschen, för att marknaden översvämmas av böcker. :gremgrin:

Även om priserna nu inte skulle slå Lulus så är jag positiv till att fler kommer att få upp ögonen för självpublicering. The Long Tail är 00-talets bästa grej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Re: Men var äääääär den?!

Det låter ju lovande att de fick så förbaskat många böcker att deras servrar inte pallade med (och nu hoppas jag alltså att de fick in grymt många böcker, inte att de har ett patetiskt skämt till server som inte klarar av en handfull pdf:er =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Spanade nyss in Vulkan

<div style="margin-left:1em">Prissättning och ersättning till Vulkan mm
Du som Författare bestämmer själv vilket pris ditt verk ska ha. Minimipriset omfattar tryckkostnader inklusive moms, enligt följande prisexempel:

Prisexempel 1: 100 sidor(A5)+omslag i fyrfärg
Tryckt: 61.09 SEK
Digital: 21.20 SEK

Prisexempel 2: 200 sidor(A5)+omslag i fyrfärg
Tryckt: 87.59 SEK
Digital: 21.20 SEK

Du kan sedan själv välja om och i så fall hur stort påslag du vill göra vid försäljning av exemplar av Verket. Vulkan lägger i detta fall på 25% som tillfaller Vulkan.

Exempel: Tryckkostnad inklusive moms 50 kr, ditt påslag 10 kr, Vulkans ersättning 2,50 kr. Priset för Verket blir då 62,50 kr med tillägg av 6% bokmoms. Därutöver ska köparen betala en fraktkostnad om det gäller ett pappersexemplar av Verket.

https://www.vulkan.se/About.aspx?page=6

<hr />
Det finns två format som Vulkan accepterar: Word (filer som slutar på .doc) eller pdf. Oavsett vilket format du skapat texten i måste du spara filen som A5 (148x210 mm), för att den ska kunna tryckas.

/.../

Fyll ut: Om boken har färre än 80 sidor - lägg till blanka sidor i slutet av boken för att möjliggöra pockettryck.

https://www.vulkan.se/Publish/EditBook.aspx (kräver inloggning)

<hr />
Vilka bindingsalternativ för böcker erbjuder Vulkan?
Vid premiär erbjuder Vulkan endast limbundet pocketformat, men ytterligare alternativ kommer att adderas inom kort, så att författarna kan erbjuda sina böcker i hårdinbundet format.

https://www.vulkan.se/About.aspx?page=1

<hr />
Leverans
Leverans sker normalt inom två veckor.

https://www.vulkan.se/About.aspx?page=7

<hr />
Vad kostar det att göra sin bok tillgänglig på Vulkan.se?
Det är kostnadsfritt.

https://www.vulkan.se/About.aspx

<hr />
Distributionspaket
Här kommer du som medlem att inom kort kunna köpa det vi kallar Vulkans Distributionspaket - som ger dig ett ISBN-nummer för din bok och ett införande av den i dels Kungliga Bibliotekets arkiv och dels Bokrondellen så att den automatiskt blir köpbar i Bokus och Adlibris kataloger.

Formgivning av din bok
Här kommer du som medlem att inom kort kunna komma i kontakt med ett antal professionella formgivare som mot betalning erbjuder formgivning av din boks omslag och typografi.

Lektörsutlåtande om din bok
Här kommer du som medlem att inom kort kunna komma i kontakt med ett antal professionella skribenter som mot betalning erbjuder sig att läsa din bok och ge dig råd och tips om hur du kan arbeta vidare med den.

Korrekturläsning av din bok
Här kommer du som medlem att inom kort kunna komma i kontakt med ett antal professionella korrekturläsare som mot betalning erbjuder korrekturläsning av din bok

Marknadsföring av din bok
Här kommer du som medlem att inom kort få tips och råd om hur du marknadsför din bok, och om hur du tar kontakt med landets kulturredaktioner för att uppmana dem att recensera den.

https://www.vulkan.se/Services.aspx</div>
Hur skiljer sig detta från lulu.com? Får man förresten inte automatiskt ett ISBN-nummer av lulu?

/Han som inte gillar begränsningen av format
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Spanade nyss in Vulkan

En 100 sidors paperbackbok på Lulu kostar 5,85 Euro = 54,57 kronor i skrivande stund. Det är alltså lite billigare på Lulu, och skillnaden blir större om man trycker större böcker.

Lulus påslag fungerar precis som Vulkans.

Lulu kan även trycka paperbacks i storleken 32-79 sidor.

Lulu har fler bindningar och format på böckerna.

ISBN medföljer när man trycker en bok på Lulu.

Lulu har inte de där häftiga extratjänsterna.

---

Jag som ska trycka ett svenskspråkigt verk på ungefär 80 sidor skulle nog välja Vulkan i hopp om att nå svenska läsare bättre, och snabbare/billigare postleverans. Fast, varför välja? :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Spanade nyss in Vulkan

En sunkig sak med Vulkan är att man får betalt en gång om året, om jag minns rätt, om man inte säljer några större mängder. Och sedan finns ju hela dealen med skatt och sådant. Det måste vara synligare att handla inom Sverige liksom. Att tvingas köra A5 är också ganska illa. Vulkan verkar väldigt väldigt sugigit, helt enkelt, och som det är nu kommer jag aldrig att kunna tänka mig att trycka något via dem. I och för sig har jag inte sett något om papperskvalitet och tryckkvalitet och skärning. Det är ju sådant som Lulu suger på.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spanade nyss in Vulkan

Vulkan har potential, men just nu avskräcks jag verkligen av den plottriga hemsidan som verkligen inte funkar med Mozilla, bristen på alternativa format och att det mest verkar vara en intern angelägenhet för en liten klick bloggare. Jag tänker vänta tills dess att sajten hunnit utvecklas innan jag överväger att använda mig av deras tjänster.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag kommer antagligen göra en jämförelse mellan dem och Books on Demand (de som gjordde reklam i Fenix).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Inte just nu i alla fall. Jag har fått lite dåliga vibbar på kvaliteten och gissar att frakten blir lite hög om man bara beställer en bok vilket antagligen inte gynnar eventuell nätförsäljning. När jag väl jämfört Vulkan och Books on Demand så kommer säkert min illerska nyfikenhet att ta överhanden och jag kollar upp Lulu också men det är på andraprioritet.

Sedan gillade jag sådant som att få pliktexemplasbiten, EAN-kod, lektörstjänst och liknande fixad åt mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
Frakt

och gissar att frakten blir lite hög om man bara beställer en bok
Lite fraktpriser:
Vulkan 29 kr
Lulu 2,99 € inom Europa (det var 1,99 € under en kort period på grund av något specialerbjudande)

/tobias
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Så fick jag då äntligen mitt testexemplar av Terra draconis från Vulkan och typsnittet är peck. Nu kan man förstås säga att det är min PDF det hänger på och det kan det vara men när jag skickade in en PDF gjord på samma sätt till Books on Demand så blev det inte peck. Det kan vara så att man för det högre priset helt enkelt får en viss handpåläggning och kontroll (ett provexemplar ingår i priset).

Även om vi då antar att det är min PDF som är puckad så är ersättningstypsnittet fortfarande peck. Det är någon smal äcklig stel serif som jag känner igen men förträngt och med skumma förskjutningar av tecken stup i ordet.

Bildkvaliteten är inte heller super men där har jag inget att jämföra med eftersom jag inte hade några bilder inuti min novellsamling. Teckningarna blev vesäntligen bättre än fotona. Teckningarna skulle jag säga är helt okej.

Jag ska jämföra mer med PDF:en senare och se om det är så att en del av det skumma med typsnittet kanske kommer av att de behållit samma mått på sidor och samma text på varje sida och hellre knölat till texten än ändrat lay out:en.

Omslaget är aningen brutet vitt och inlkagan är helt vit. Spontant känns det som att bindningen tål lite misshandel.
 
Top