Ny Sagan om Ringen-film på gång.

Antar att en serie baserad på trilogin kan börja bli aktuell snart. På samma sätt som Harry Potter ska bli en serie. De kom ju ungefär samtidigt.

Hur var det nu med den där The War of Rohirrim-animen, var den något bra? Jag såg den aldrig och har typ inte hört någon prata om den.

Antar att en serie baserad på trilogin kan börja bli aktuell snart. På samma sätt som Harry Potter ska bli en serie. De kom ju ungefär samtidigt.
Jo. Det är min spaning också. På sätt och vis förvånad att det inte blev Amazons val. Givet att så pass mycket utelämnades ur Jacksons filmer tror jag ett nytt grepp både estetiskt och tematiskt hade kunnat bli framgångsrikt. (Men eftersom serieskaparna verkade lida av ett Jackson-trilogi--komplex hade det nog inte flugit).

Last edited:
Hur var det nu med den där The War of Rohirrim-animen, var den något bra? Jag såg den aldrig och har typ inte hört någon prata om den.
Den är fullt duglig om man vill ha en fantasy-dos men inte mer än så. Tyckte inte att det var bortkastad tid att se den, men att jag glömt nästan allt i filmen nu säger kanske också något.

Nja. Den blev sådär om man ska vara snäll. Inte usel i alla delar, tycker jag, men gör en del underliga dramaturgiska och intrigmässiga val som inte landar något vidare. Därtill lite ojämnt animerad. Men grundkonceptet var det inget fel på.

Diskuteras här: https://www.rollspel.nu/threads/war-of-the-rohirrim.83853/

Jag har i efterhand hört att War of Rohirrim delvis gjordes för att Warner Brothers rent strategiskt behövde göra något med Sagan om Ringen för att inte förlora varumärket. Utvecklingen av filmen gick därför väldigt snabbt vilket kan ha haft inverkan på manuset och kvaliteten på animationen.

Personligen blir jag alltid besviken när de stöper om en franchise till animerat. Jag gillar generellt inte tecknad film, det är väl en av de få saker där vuxenvitulv inte har samma smak som barnvitulv. Star Trek: Lower Decks är en undantag, men den är bra trots att den är tecknad, snarare än på grund av.

Det är konstigt det där. Trots att jag gillar bildkonst, tecknade serier och illustrationer så funkar inte tecknad film för mig. Kan inte sätta fingret på vad det är.

Personligen blir jag alltid besviken när de stöper om en franchise till animerat. Jag gillar generellt inte tecknad film, det är väl en av de få saker där vuxenvitulv inte har samma smak som barnvitulv. Star Trek: Lower Decks är en undantag, men den är bra trots att den är tecknad, snarare än på grund av.

Det är konstigt det där. Trots att jag gillar bildkonst, tecknade serier och illustrationer så funkar inte tecknad film för mig. Kan inte sätta fingret på vad det är.
Jag tycker samma, framförallt gällande Tolkiens Midgård. För mig personligen handlar det om att fantasy för mig gärna ska kännas…verkligt är kanske fel ord, men när jag läser böckerna får jag ju en stark känsla av ”immersion”, att man är med Frodo och gänget i de fantastiska landskapen och miljöerna. Och en sådan känsla går ofta förlorad för mig när det blir tecknat (med vissa undantag).

Back