PROMOTION NY RELEASE #2: Comae Engine (BRP Ultra-Lite)

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
2,021
Location
Göteborg
Det känns lite onödigt att släppa två böcker samtidigt, men nu blev det så den här gången. Comae Engine är alltså en avskalad variant av BRP, byggd runt Extended Conflicts från M-SPACE. Alla konflikter använder alltså samma mekanik, oavsett om det är sociala konflikter, biljakter, flyga rymdskepp genom Saturnus ringar och så vidare. Allt ryms på 40+ sidor och den kostar just nu $2.

email cover 1.jpg

CREATE BETTER STORIES

Take d100 roleplaying back to its core.

Comae Engine charts a new path for the classic d100 rules, retooled from the ground up for more creative and flexible storytelling. But keeping the grounded approach they are known for.

At the core is a versatile conflict resolution system. Combine mysteries, social conflicts, puzzles, stunts, combat - and most other challenges in modern storytelling. You can play almost any story, in any genre.

Comae Engine is a freestanding game, but with close ties to Mythras, M-SPACE and Odd Soot. And if you are familiar with classic d100 games, you will feel right at home.

Finns att köpa på DriveThruRPG:
https://www.drivethrurpg.com/product/418884/The-Comae-Engine
 
Tack så mycket : D

Bra spaning på s29! Det är en beta, så det kan vara lite småfel kvar här och där. Jag brukar försöka undvika betor, men jag vill få in så bred feedback som möjligt den här gången. Så jag vill gärna höra vad du tycker : )
 
Jag har snabbläst reglerna och jag gillar dem.
Finns det någon kostnad för att ge upp i en extended conflict? Eller betalas "priset" i fiktionen?
 
Väldigt förtjust, mycket elegant. Första gången jag ser mekanik för extended conflicts och linser, har ju inte testat skarpt men det gillas i teorin. Verkar funka 'organiskt' (i brist på bättre term) och ställer sig inte ivägen för berättandet samtidigt som det genererar incitament och ledtrådar till sagda berättande, tres elegant. Ska genast implementeras.

(Vet inte om det är avsiktligt place holder men sida 6 i boxen längst ned "[...] look at //link// before [...]" känns som att den saknar något)
 
Jag tänkte på skill rolls. Om man kör med Focus (vilket man vill) känns spelet väldigt svårt. Om man gör saker som är Hard, vilket mycket under ett äventyr är har man väldigt låg chans att lyckas. Då har man 50 respektive 30 procent på sina tre specialiseringar och resten 30 och 10 procent i.
Detta måste väl bli mördande i Extended Conflicts?
Är tanken att man ska vara så dålig?
 
Jag har snabbläst reglerna och jag gillar dem.
Finns det någon kostnad för att ge upp i en extended conflict? Eller betalas "priset" i fiktionen?
Ja, precis, man ”betalar” genom att inte nå sitt mål. Antagligen förlorar man några poäng i en konfliktpool också.
Väldigt förtjust, mycket elegant. Första gången jag ser mekanik för extended conflicts och linser, har ju inte testat skarpt men det gillas i teorin. Verkar funka 'organiskt' (i brist på bättre term) och ställer sig inte ivägen för berättandet samtidigt som det genererar incitament och ledtrådar till sagda berättande, tres elegant. Ska genast implementeras.

(Vet inte om det är avsiktligt place holder men sida 6 i boxen längst ned "[...] look at //link// before [...]" känns som att den saknar något)
Tack : ) Kul att du gillar det! Och det stämmer att några webblänkar saknas, dels till karaktärsblad och dels till en introduktion om rollspel för nybörjare. Det här är v0.96, så vissa detaljer är lite ofärdiga. Jag hoppas kunna släppa uppdateringar relativt kvickt.
 
Jag tänkte på skill rolls. Om man kör med Focus (vilket man vill) känns spelet väldigt svårt. Om man gör saker som är Hard, vilket mycket under ett äventyr är har man väldigt låg chans att lyckas. Då har man 50 respektive 30 procent på sina tre specialiseringar och resten 30 och 10 procent i.
Detta måste väl bli mördande i Extended Conflicts?
Är tanken att man ska vara så dålig?
Både ja och nej. BRP har en tradition av att nya karaktärer är ganska dåliga. Jag vet inte hur många gånger mina nygjorda gubbar dog under första äventyret i Drakar och Demoner.

Enklaste lösningen är att ta till Hard mer sällan. Sedan finns det också andra Skill Pyramids i Odd Soot och M-Space. Även om de inte går att använda rakt av, så är konceptet lätt att överföra. Men det beror så klart på vilken typ av setting man vill spela.
 
Vet inte om det är rätt forum.
Sid 9, skill list, Awareness: avslutas med dubbelpunktering
 
Den första recensionen av Comae Engine har kommit! Graham Spearing på bloggen Far Havens har tagit en titt.

“The Comae Engine provides a light framework for conflict resolution, with enough meat for a satisfying game, and one with plenty of legs for long term play.”
“The game feels fresh, light on its feet, yet comfortably encompassing any game needs you might have for your adventures. Go and buy it.”

Här finns hela recensionen att läsa:

https://farhavens.blogspot.com/2022/12/the-comae-engine.html
 
Funderingar:
Sid 15, FOCUS DESCRIPTIONS, //Pilot ”[...] See the rules on sub-focuses [...]"
Jag antar att sådana regler inte finns i betan, eller har jag missat något kapitalt?
(Misstänker att det är 'Tech//Pilot//Motorcycle' el likn konstrukt för fordonstyp som avses)

Sid 15, FOCUS DESCRIPTIONS, Willpower, andra stycket "[...] but only when you actually work towards the Focus [...]"
Hur går det till - finns exempel? Korta förklaringen av Willpower på sid 9 är glasklar (för mig) men när, exempelvis, fokuset är //Circle, det är min by, och jag hatar innevånarna för att de på lösa grunder försköt mig pga [X] så får jag en bonus när jag ska...? Hålla huvudet kallt under eldstrid med folk från byn?

I övrigt antar jag att man spelar på Willpower Focus som 'Mörk hemlighet'/'något som färgar RPs handlingar och tankar' - har spelaren beaktat detta under spel erhålls mer erf. Exempelvis RP som blev orättvist behandlad av byns innevånare tar ställning för någon som RP uppfattar ha behandlats orättvist i någon situation.
(Eller?)

(FK ibland missar jag en del grejer 'mellan raderna", så det kan vara där det 'klickar' när jag inte förstår vad som avses. Alltså mer ett problem på min sida än textens)
 
Last edited:
Jag blev tvungen att lyfta ut Sub-Focuses i sista minuten, tyvärr. De kommer nog tillbaka i någon punktuppdatering snart. Men principen du beskriver är korrekt.

Du tolkar Willpower Focus riktigt bra, tycker jag. Men några exempel ska så klart finnas så småningom. Att spela enligt Hate (Village) kan handla om att skapa problem för dem, motarbeta dem, sprida dåliga rykten. Du kan baktala prästen när han är på besök i en annan by eller anklaga honom för övergrepp för att pressa honom på pengar eller information. Eller du kanske gå emellan när någon småfull bonde från byn trakasserar tiggare i den närmaste staden.

Ur spelledarens synvinkel är rollpersonernas Willpower Focuses en lista över ömma punkter att ständigt återkomma till, som ett myggbett som de inte kan låta bli att klia på. Sedan börjar det blöda lite. Det blir infekterat, varet fastnar i skjortan. Ändå går det inte att sluta klia : )
 
...en lista över ömma punkter att ständigt återkomma till, som ett myggbett som de inte kan låta bli att klia på. Sedan börjar det blöda lite. Det blir infekterat, varet fastnar i skjortan. Ändå går det inte att sluta klia : )
Fantastisk beskrivning! XD
 
Back
Top