PROMOTION NY RELEASE #2: Comae Engine (BRP Ultra-Lite)

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Ytterligare funderingar:
Sid 29, stycket ovan 'Conflict Example' ”[...]Continue with step 1-5 until all but one participant give up, surrender or flee. [...]"

'Give up' och 'surrender' är snubblande lika, har det smugit sig in en maleur? Är det 'die/goes unconscious/goes into comae, surrender or flee' som avses?

En pryl kan ju 'ge upp' som i att den slutar att fungera (colloquial). Någon/t kan ju också 'give up the ghost' som i att gå sönder/bryta ihop/dö (colloquial) - men känns lite otydligt?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,534
Location
Göteborg
Ytterligare funderingar:
Sid 29, stycket ovan 'Conflict Example' ”[...]Continue with step 1-5 until all but one participant give up, surrender or flee. [...]"

'Give up' och 'surrender' är snubblande lika, har det smugit sig in en maleur? Är det 'die/goes unconscious/goes into comae, surrender or flee' som avses?

En pryl kan ju 'ge upp' som i att den slutar att fungera (colloquial). Någon/t kan ju också 'give up the ghost' som i att gå sönder/bryta ihop/dö (colloquial) - men känns lite otydligt?
Sorry, lite otydligt formulerat. Din tolkning av ”give up” är riktig, men jag ska ändra formuleringen till något bättre. Kanske ”…one participant reach zero, surrender…” kan funka?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Korr?
Sid 22, SAMPLE CHARACTER.
Focus //Perception, //Research och //Influence står samtliga som underordningar av resp. skill. Så ej "Pilot" som står skilt från "Tech", alltså läses de som två separata skills.

Borde vara Tech//Pilot antar jag.

Hälsningar / Unsolicited//Proofreader
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Funderingar utöver de tidigare:
Sid 9, SKILLS, Skill List, Awareness. "Sight, hearing, scent – anything related to the senses are collected under this skill. But also tracking and riding.."

Jag antar att "sight, hearing, scent" är exempel på sinnesmodaliteter. Dock kan det utläsas som att Awareness bara gäller just de tre modaliteterna. 'Anything related to any of our senses' är en utväg. Vill man jobba med exempel kan man ta förnimmelser 'Sounds, smells, tastes, a movement in the corner of the eye - anything...'

Vidare - "But also tracking and riding.." gissar att det utöver den extra punkten jag postat om tidigare så har det smugit sig in en maleur på slutet. På sid 13, FOCUS DESCRIPTIONS, Move finns som sista stycke "//Ride" att läsa.

Yttermera - Sid 12, FOCUS DESCRIPTIONS, Awareness //Perception. "You pick up small details that most people miss. It might be a peculiar scent or scuff marks revealing a hidden door or clue, or anything related to the four senses." Även här har det nog smugit sig en maleur på slutet. Vill man undvika antal kan '...anything related to any of our senses' funka även här.

Jag förstår om man vill undvika '...anything related to any of...', dessutom om man vill göra skrivningen än mer generell och fånga varelser som kanske har färre eller fler sinnesmodaliteter skulle en variant kunna vara '...anything related to the senses...'

I övrigt har jag och Comae Engine inlett en passionerad (b)romans, kärlek vid första tärningskastet. Snubblade på CE via den här tråden, såg 'BRP' samt 'ett par dollar på drivethru' och några sekunder senare började jag första genomläsningen. Innan jag läst klart hade jag mer eller mindre redan implementerat CE i kommande scenario. Nu behövs det ju förstås tillämpningar så jag kollade in Odd Soot som inspiration (fick just bekräftelse att boken är på väg också). Roaring twenties och mysteriespel/utredning, två feta boxar bockade i ett slag - hur hade jag kunnat missa Odd Soot?! Är inte jättehet på sci-fi så där fick jag för mina fördomar. Nå, en genomlyssning av Mindys "Patienten" senare så är nu den enda fråga som kvarstår: varför har Odd Soot inte fått större genomslag? Nå, med kommande A Falling Mind/The Red Star måste det bli ordning på den saken, då inser mänskligheten vad den gått miste om.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,534
Location
Göteborg
Jättekul att höra! Tack så mycket. Comae Engine är väl min kärleksförklaring till BRP, så det är extra roligt när fler känner likadant.

Att låna in delar av Odd Soot borde vara enkelt. Det är så jag har använt Comae Engine under mina tester och det har funkat bra. Varför Odd Soot inte är mer poppis är jag antagligen fel person att svara på. Men att jag inte har släppt några äventyr till spelet har säkert påverkat. Förhoppningsvis blir det bättring nu.

Jag lägger in dina synpunkter på att göra-listan. Bra fångat!
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Korr, v0.97
Sid 15, FOCUS DESCRIPTIONS, Willpower.
I stycket innan tabellen står att läsa "/.../and roll for a verb from the right-most column if you need a starting point."

I tabellen finns "Verb"i andra kolumnen från vänster. I 4e kolumnen, alltså den längst till höger, finns "//Circle", ej "Verb".
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,534
Location
Göteborg
Tackar! Jag jobbar med nästa version (v0.98) nu i dagarna, så jag ändrar hänvisningen samtidigt. Det börjar dra ihop sig till den tryckta versionen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ser intressant ut. Dessutom: oerhört cool bild på framsidan! Svårt att inte börja fantisera om vad personerna på bilden gör och vilka de är. Av någon anledning kommer jag att tänka på John Ajvide Lindqvists romaner.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,534
Location
Göteborg
Kul att du gillar omslaget! Bilden är av Axel Sauerwald, en superduktig tysk illustratör. Men jag fick mejl i förra veckan från en person som låtit bli att köpa boken på grund av omslagsbilden. Han tyckte att den var för obehaglig.

Annars tolkar jag motivet som en symbol för sociala medier. Vi pluggar in oss till varandra för att ha kul, men i själva verket boostar vi bara någon annan - medan vi mår sämre och sämre själva.
 
Top