Nekromanti Ny röstning :D

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
I brist på annat denna onsdags kväll så startar jag hämed en snabb röstning på bästa köpäventyr utgiven av neogames.

//Flurtis vill veta vad forumiterna tycker
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Votering och spoilers

Det bästa köpäventyret är de antingen Sorgernas Brunn eller Jarla-kampanjen... kommer inte ihåg mycket av dem, med roligt var det (Jarla har jag dock bara läst igenom och provspellet en gång när jag var trött... ganska bra skrivet i alla fall om jag minns rätt).

Det absolut sämsta är Diamantäpplet... kalla mig paranoid, men det äventyret är fan gjort enbart för att håna mig: bevis (SPOILER ALLA SPELARE)

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Slann är alltså en ras tokmäktiga och urgamla grodor som finns i det överskattade figurspelet Warhammer. Slann-liknande varelser i mumieform finns i Diamantäpplet, liksom en zikkurat och en grupp som kallar sig "De Gamla" ("the Old Ones" på engelska, smeknamn för Slanns gudar)... är det bara jag eller? </font></td></tr></table>

- Danne, jagad.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har spellett äventyren Diamantäpplet, Jarla, Regnsynd samt halva Sorgernas Brunn. Vilket av dessa som är bäst är svårt att säga, men jag kan ge lite omdömen och kanske komma fram till något.

Diamantäpplet hade en bra layout och schyssta tabeller, t.ex. kostnad för mat på värdshus, väder, saker som kan hända i träsket osv. Dessutom var det lagom långt att läsa igenom, när ett äventyr blir på mer än 100 sidor känns det smått hopplöst för mig :gremwink:
Att det fanns lite extramaterial på internet gjorde saken bara bättre.

Jarla var lite rörigt att komma igång med, eftersom rollpersonernas frihet är så stor. Det är en del att läsa igenom och mycket ansvar ligger på spelledaren, men när man väl kom igång med det så blev det ett av de bättre äventyren jag spelat. Som modul är Jarla väldigt bra eftersom den innehåller så mycket om staden.

Regnsynd var också lagom långt, som sagt så kan för långa äventyr vara jobbiga att plöja igenom som spelledare. Dessutom tycker jag att de fick in mystiken på ett bra sätt i äventyret, hela upplägget är bra.

Sorgernas Brunn är på gränsen till för långt och enligt mig lite tråkigt skrivet, man får inte veta så mycket om några kritiska situationer, ska inte avslöja vilka, men ni som har läst förstår nog. Jag skulle vilja ha mer ingående beskrivningar på vad rollpersonerna kan tänkas göra och vad SLP:er kan tänkas göra, gärna med episkt stuk och häftiga repliker (Luke, I am your father!).
Dock så har jag inte spellett hela och det är ändå ett relativt bra äventyr, dock inte något jag skulle rekommendera framför de andra.

Vad gäller De fördömdas sista hopp så har jag inte orkat läsa igenom hela, enligt mig är det för långt helt enkelt...

Så, summa summarum, det bästa äventyret blir.... *trummvirvlar*
Diamantäpplet!

Dock rekommenderar jag Jarla till de som vill ha friare äventyr där SL tvingas tänka lite mer.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jarla...

Jag är inget stort fan av att spelleda igenom köpäventyr... Visserligen äger jag dem allihop, men jag låter mig mer inspereras lite av dom...

De äventyr jag faktist har spellett igenom är Diamantäpplet och Jarla... Och jag tror både jag och min spelgrupp tyckte bättre om Jarla.
Dock ska väl också sägas att Diamantäpplet var första gången en stor del av gruppen spelade Eon (jag själv var nog den enda som spelat innan), vissa hade aldrig spelat "riktigt" rollspel, utan bara spelat på olika internetforum...

Jarla spelade vi igenom ganska nydligen... Alltså nästan ett år efter Diamantäpplet. Så man kan väl anta att gruppen har bättre dynamik, spelarna (och jag) kan systemet bättre så det flyter så mycket bättre alltihop...

Dock, så gillar jag frihet så min röst faller nog på Jarla...
Av de äventyr jag inte spellett igenom, gillar jag Sorgernas Brunn bäst... Men som sagt, bara läst dem (mer eller mindre) inte spellett dom...

Jarla...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Har spellett Jarla och Diamantäpplet

Vi körde Diamantäpplet nästan precis efter jag köpt Eon boxen och jag tycker det är ett riktigt bra äventyr och det blev väldigt bra för att
vara första gången jag var Sl. (längtar till uppföljaren)

Jarla körd vi nån gång i vintras tror jag. Jag tyckte det var ett ganska klöddigt äventyr. Början gick bra men när spelarna skulle börja undersöka händelserna gick det mindre bra (med fina ord), så jag avslutade snabbt äventyret.

Men jag tycker att det är bättre att SL:a egna äventyr men tänker köpa Sorgens brunn & De fördömmdas sista hopp när min nuvarande kampanj är slut.

Men av de två ovanstående tycker jag att Diamantäpplet är det bästa
/Gustav the Great
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
My five cents

Jag har spelat samtliga utom Jarla vilket jag har läst och min lott faller utan större tvekan på De fördömdas sista hopp. Men jag gillar både ÄVENTYR och HIGH-fantasy. :gremsmile:

Genomgång av de olika äventyren:

* Jarla: har jag inte spelat, verkar OK, men inte lysande. Stämning: Ganska LOW. Upplägg: lök/spindelnät

* Sorgernas Brunn: var det första vi spelade, ett ganska trevligt äventyr, men inte jättespännande. Enkelt upplägg, men inte helt självklara deläventyr om jag minns rätt, vilket hade varit bra då det är ganska långt. Stämning: Ganska LOW. Upplägg: spårvagn.

* De fördömdas sista hopp: Det bästa äventyret så här långt, skulle jag säga. Bra uppdelning i naturliga deläventyr. Känns verkligen som ett ÄVENTYR, dvs spännande och häftigt. Upplägg: Spårvagn. Stämning: HIGH för att vara EON!

* Regnsynd: Ett kort men trevligt äventyr som passar perfekt som introduktion till rollspelet EON enligt mitt tycke. Äventyret är tämligen simpelt i sitt upplägg och är nog det både kortaste och enklaste äventyret av de utgivna. Hänger mycket på stämningen och kräver således både sin spelledare och sina spelare. Upplägg: spindelnät. Stämning: kan spelas som superLOW, men även MITT i MELLAN.

* Diamantäpplet: Hade vi svinkul när vi spelade. Är i grundet ett väldigt enkelt men klassiskt ÄVENTYR, i riktigt Drakar och Demoner-stil skulle jag nog faktiskt säga. Linjärt upplägg. Är del ett i en planerad pentalogi där del två är under produktion just nu. Stämning: Kan definitivt vara LOW om man vill det, men antydningarna finns där om att fortsättningen förmodligen kommer stegra sig.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Har aldrig gillar köpäventyr, men De Fördömdas Sista Hopp var väl ok, det blev inte lika häftigt som i boken när rollpersonerna snubblar med kastruller på fötterna när de försöker vara häftiga (fummel regler, men spelledaren gillar att vara skadeglad). Men DFSH ger mest känsla vilket jag tycker är bra.

Jarla tycker jag dock är bäst eftersom det är lika mycket en modul som ett kampanj uppslag, intriger behöver inte användas till just bara äventyret men ger också liv till en hel stad, och det är inspirerande och man kan komma på fler scenarion på löpande band i samma stil om man går igång på Jarla.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Min lista:

1. De Fördömdas Sista Hopp: Spelade det för två månader sedan (som SL) och älskade så grovt som man kan med ett äventyr :gremlaugh:. Det tog oss ca. 17-20 timmar att spela det, och jag och en av spelarna rök ihop ordentligt, men det löste sig. BÄSTA ÄVENTYRET!
Story:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rp blir inlåsta i ett fängelse, får reda på vart en skatt är, letar efter skatten, träffar vättar, åker till Takalorr, förhindrar Mundanas undergång... i grova drag... </font></td></tr></table>

2. Regnsynd: Spelledde det för nåt år sedan, riktigt härligt en kvällsäventyr. Tog runt 3 timmar. Härligt stämning.
Story:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rp kommer till ett litet samhälle som plågas av en farsot, försöker reda ut vad som händer, hittar pärlor, samlar pärlor, slänger pärlor, räddar världen... i grova drag... </font></td></tr></table>

3. Jarla, spelade det aldrig men läste det, köpte boken för att ha en bra stad att hitta på äventyr i, nu står den boken i GoblinGames' begagnat hylla.
Story:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rp löser en politisk konflikt, det är vad jag kommer ihåg :p </font></td></tr></table>

4. Diamantäpplet, spelledde inte utan spelade det. Det var inte så kul som jag hade hoppats... äckligt tråkigt...
Story:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rp anlitas för att hitta en diamant stor som ett äpple. Rp letar och letar och hittar en gammal pyramid i en sänka. Dom går in och slåss mot lite monster, hittar diamanten, diamanten stjäls av en lurig missla... i grova drag... </font></td></tr></table>

5. Sorgernas Brunn, aldrig spelat, aldrig läst... Story (för att citera NeoGames):
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Detta äventyr till Eon utspelar sig i det karga Asharien, där rollpersonerna helt plöstligt befinner sig i en situation som de inte alls hade planerat. Långa och svåra prövningar ligger framför dem på vägen mot problemets lösning. Och det blev vi ju mycket visare på...</font></td></tr></table>

//Emil Nises
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Min röst faller nog på diamantäpplet, men det är också det enda köpäventyr som jag varit spelledare i.

Regnsynd var jag spelare i men det äventyret spårade ur totalt då flera rollpersoner började bråka och en dog...

Jag äger även Jarla men det har jag inte orkar köra, det verkar alledes för onödigt jobbigt. Men jag får väl se om jag kanske kör det nån gång i framtiden.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
1. De Fördömdas Sista Hopp
Ett mycket bra, långt och spännande äventyr men passar inte alla äventyrs grupper. Har spelat, läst det och kommer även leda det ganska snart.

2. Jarla.
En mycket bra model med beskrivinga av en hel stad med invånare och affärer. Huvudäventyret är bra men det kräv en erfaren SL för att bli riktigt bra. Det är lite dåligt genomarbetat bitvis.
Ser gärna fler sådana model för någon stor stad i Consaber eller Jargiska Kejsardömet. Mycket pris värd modul.

3. Diamantäpplet:
Perfekt nybörja äventyr, klasiskt gammalt drakar och demoner äventyr. Har varir SL för det.
(Till Neogames: Saknar skala på kartan över Västmark samma problem finns i nästan alla Neogames äventyr.)

4. Sorgernas Brunn.
Hyfsat men ingen höjdare, ganska tråkigt. Har spelat det 1.9 gånger och läst det bitvis.

5. Regnsynd.
För kort och för enkelt upplägg. Har bara spelat det och tycker inte det var så mycket att ha.

Övrigt:
Tycker att äventyren "Under bergens skugga" och "Skaldens färd" från tidningen Fenix är två mycket bra äventyr.
Sedan kan jag rekommendera det gamla d&d expert äventyret Enhörnings hornet. Det går lätta att flytta över till Eon och använda sig av Vita klostret och Kristallorden som dom två religonerna i äventyret.
 
Top