Nekromanti Ny på Mac – vill ha tips!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det går utmärkt att använda vilket tangentbord som helst. Vissa tangenter har andra funktioner, men det vänjer man sig vid på en kvart. Sen finns det ju många tillverkare som gör tangentbord till Mac. Man behöver inte använda Apples egna.

Jag använder mest styrplatta till datorn, men man kan använda den mus man gillar bäst. Spejar ingen roll.

Jag använder bara trådlösa grejer. Trött på sladdar. Men det är en smalsak.

Skärm? Alla funkar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Arfert;n131972 said:
Säkerhetskopiering som Rymdhamster hade problem med ovan är extremt enkelt. Förmodligen för att han trodde det skulle vara krångligt. ;)
Det är för att jag inte visste hur man skulle göra på en Mac utan bara på PC. Är det något i mina uttalanden som inte gjort detta fullkomligt tydligt?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bump, bump ...

Ja, så anlände datorn här i veckan. Jag har inte hunnit sitta så mycket vid den men har i alla fall hunnit klicka runt lite, exFAT-formatera den externa hårddisken och installera Photoshop och Manga Studio.

Hittills finns inte så mycket att säga mer än att det är roligt men ovant att sitta i ett annat OS mot vad jag är van. Det här med tangenterna är så klart också lite ovant, men man lär så länge man lever och jag ska nog se till att skaffa ett Mac-bord rätt snart.

Så, kom gärna med fler tips om ni har. Så länge tuffar jag på och lullar runt på 99mac-forumet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förslag på bra-bra gratisprogram för filmredigering? iMovie är enkelt och bra men också märkbart begränsat, speciellt vad det kommer till renderingsalternativen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Blender om du vill ha nåt avancerat och gratis. Fast det är overkill, och är inte tänkt för video i första hand, även om det ingår, och är hyfsat avanderat. Inte världens bästa gränssnitt heller.



Fast jag skulle pröjsa för Final Cut Pro eller Adobe Premiere.
 
Top