Nekromanti Ny på Mac – vill ha tips!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, då har jag slutligen, äntligen "tagit mig råd" att köpa en ny stationär dator. Jag har beställt en Mac Mini och fast det kommer att ta ett tag att få hem den tänkte jag börja hojta lite redan nu. Jag är alltså ny på Mac, har kort sagt använt PC hela livet och bara testat Mac lite sporadiskt och det för flera år sedan.

Vad behöver jag helst veta och kunna för att snabbt ta till mig Mac?

Vilka appar utöver standard-apparna bör checkas?

Den eviga Mac-frågan som jag antagligen får ångra att jag ställer: Behöver jag antivirus, i så fall vilket?

Externa diskar och sådant tjosan, behöver de formateras eller beror det på användningsområde? (hört nåt om det ...)

Finns det några sköna FB-sidor, bloggar eller dylikt man bör följa för ball info och kuliga news?

... Mer?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
:) Det låter ju både spännande och jobbigt. Fast är det verkligen så drastiskt? :wink:

Nå, jag kan inte jämföra med tidigare OS X, men det verkar i alla fall som att El Capitan kommer att bjuda på en hel del sköna och användbara funktioner som jag ser fram mot att nyttja.


... Hur som haver, jag är fortfarande taggad på att få svar på frågorna i startinlägget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
solvebring;n131463 said:
Det låter ju både spännande och jobbigt. Fast är det verkligen så drastiskt?
Efter att ha varit tvungen att sitta åtskilliga timmar med att försöka lista ut hur fan man gör saker för att hjälpa mor min att göra saker efter att hon köpt en mac på en väns inrådan; Ja, det är verkligen så drastiskt om du inte vill sitta och svära hela tiden.

Detta förutsätter förvisso att du förstår hur man hanterar en PC. Men om du inte förstår det så har du ju inte så mycket du behöver avlära dig =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n131470 said:
Efter att ha varit tvungen att sitta åtskilliga timmar med att försöka lista ut hur fan man gör saker för att hjälpa mor min att göra saker efter att hon köpt en mac på en väns inrådan; Ja, det är verkligen så drastiskt om du inte vill sitta och svära hela tiden.

Detta förutsätter förvisso att du förstår hur man hanterar en PC. Men om du inte förstår det så har du ju inte så mycket du behöver avlära dig =)
Hahahaha! Så pass. Well, I'm thrilled to unlearn! :wink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vilka appar utöver standard-apparna bör checkas?
Ulysses, OmniOutliner, OmniGraffle, Pixalmator, Mischief, Affinity Designer, Affinity Photo, Graphic, med flera kan vara intressant.

Den eviga Mac-frågan som jag antagligen får ångra att jag ställer: Behöver jag antivirus, i så fall vilket?
Bara om du porrsurfar mycket och/eller installerar program från tvivelaktiga källor. :) Och då handlar det om trojaner, inte virus, egentligen.

Externa diskar och sådant tjosan, behöver de formateras eller beror det på användningsområde? (hört nåt om det ...)
Nope.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Efter att ha varit tvungen att sitta åtskilliga timmar med att försöka lista ut hur fan man gör saker för att hjälpa mor min att göra saker efter att hon köpt en mac på en väns inrådan; Ja, det är verkligen så drastiskt om du inte vill sitta och svära hela tiden.
Nu undrar man ju, vad var det du skulle göra?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert;n131723 said:
Vad ska du använda datorn till mest?
Främst illustration (mestadels Manga Studio och Photoshop, I guess), rollspelskreativitet (skriva, amatördesigna osv.), studier och vardagsflum.

Musikmakande och video- och/eller ljudredigering, för nöjes skull, kan tillkomma i mån av tid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Manga Studio finns såklart, men det visste du säkert. Final Cut Pro X kan också vara intressant.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert;n131782 said:
Manga Studio finns såklart, men det visste du säkert.
Yeap. Idag är det ju så skönt med de flesta kreativa programmen med nedladdningsbar installation, att den nedladdningsbara låter en välja mellan både PC och Mac.
Arfert;n131782 said:
Final Cut Pro X kan också vara intressant.
Ah, just ja. Det har man ju hört mycket bra om, speciellt när jag läste animation och software-diskussioner var del av den dagliga rutinen. Det kostar ju dock en slant.

Tack, Arfert! Jätteskoj att få lite att gräva i. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Btw, är det vettigt – speciellt så här i början kanske – att regga sig på 99mac eller MacWorld, eller liknande?
Nödvändigt är det inte. Men man kan hitta bra saker, så det kan inte skada.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Arfert;n131689 said:
Nu undrar man ju, vad var det du skulle göra?
Utspritt över flera tillfällen under ett par års tid skall sägas, så en del har så klart varit samma saker om igen. Men det har varit diverse systeminställningar, få webläsaren att funka som hon ville, få säkerhetskopiering att funka och en massa sånna saker som jag överlag kan göra utan problem på en PC (oftast).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, så Pages är basic stuff och även kompatibelt med Word – vilket kan vara ganska skönt med tanke på antalet Word-dokument jag hanterar dagligen, inte minst sedan jag själv använt det i stort sett hela livet – tills snart. Vad kan man säga att Mellel är i jämförelse med Pages?

... Sedan finns ju Numbers och Keybote som jag tolkar som motsvarigheter till Excel och PowerPoint, right?

Är det vad man behöver på den fronten?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mellei är lite mer kompetent att hantera stora dokument och texter med mycket kommentarer, fotnoter och sånt. (Mellel är också ruskigt snabbt, speciellt om man jämför med Word.) Men för vanliga textdokument och enklare layouter duger Pages alldeles utmärkt. Har till och med gjort hyfsad spellayout i Pages.

Numbers och Keynote är motsvarigheter till Excel och PowerPoint. Fast snyggare. Mycket snyggare.

Säkerhetskopiering som Rymdhamster hade problem med ovan är extremt enkelt. Förmodligen för att han trodde det skulle vara krångligt. ;)
Bara att gå in i systeminställningar, ställa in Time Machine som PÅ, och välja vilken hårddisk man vill ha backuren lagrad på. Sedan går den igång varje gång man kopplar in den valda hårddisken. Allt går automatiskt. (Du kan självklart välja om du inte vill backa upp vissa saker.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sweet, åter en gång tack, Arfert. Blir sugen på att få pröva Mellel redan nu. Lär testa det så fort jag kan!

Nå, det här med kringutrustning då:

Ny skärm vore givet om jag hade råd, men det har jag inte som det är nu.

Musen behåller jag mer än gärna då det är en ruskigt skön Logitech med justerbara tyngder. Tangentbordet är jag också nöjd med fast det inte är fancy-pancy på något sätt. Det är ett helt OK trådlöst bords från Logitech som funkar klockrent i flera år utan märkbara slitage. Dock är det ju ett PC-bord, så jag vete katten hur det blir med somliga kontroller ...?

... Så alltså, tangentbord vore ju trevligt att byta ut, faktiskt. Men jag tycker att Magic är dyrt (även om det säkert är värt det alla gånger), och dessutom är det inte numeriskt – något jag skulle bli tokig på. Alltså är jag rätt sugen på det vanliga Mac-bordet även om det är trådat. Det är ju om inte annat inte snällare mot en timanställd deltidsstudents ekonomi. Nå, där gillar jag vad jag ser och det faktum att det finns två stycken USB-portar på det. Visst förlorar jag ju en port på datorn iom trådat tangentbord – så jag vinner egentligen bara en extra. Fast alternativet är ju ändå mitt Logitech som har USB-mottagare; same shit, different name.

Kommentarer?
 
Top