Nekromanti Ny karaktär...

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BMI=14.

men å andra sidan var han inte proportionell mot en vuxen människa då heller.

Nej, det stämmer... Han hade säkert inte lika kraftig benstome eller lika stor muskelmassa som en lika lång fullvuxen person skulle ha... m.a.o är han lättare än en motsvarande halfling borde vara.

Som jämförelse kan ju nämnas att t.o.m. en pytteliten hund som en <a href="http://www.adognet.com/breeds/corgip2.html">corgi</a> väger mer än 10 kg...

Är verkligen halflings såhär små?:
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Halflingvikt och matte...

Om du halverade både längd, bredd och djup så skulle nämda halfling vara betydligt svagare än -2 i str. Antag i stället att djupet och bredden är 2/3 av en människa i stället för 1/2 då får du en länd och vikt på 87.5cm (175cm/2) resp. 16.7kg (75kg*1/2*2/3^2). Ger en bmi på ca 26. Lägg sedan till att benen kan vara lättare men lika starka och att musklerna kan vara effektivare så klarar sig vår halfling fint.


-J (fd babylon)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: BMI=14.

<I>Han hade säkert inte lika kraftig benstome eller lika stor muskelmassa som en lika lång fullvuxen person skulle ha... </I>
Nej, han hade med all säkerhet en kraftigare benstomme och större muskelmassa än en fullvuxen person av medellängd skulle ha <I>om man krympte honom till samma längd</I> (vilket är vad man gör med halflingarna). En lika lång fullvuxen person har säkert en större muskelmassa och benstomme, men en högre BMI än 25 lika säkert... Är man 125cm. lång fullvuxen är man ju lätt missbildad (för säkerhets skull: inget ont eller nedsättande om 125cm. långa människor. Det <I>är</I> dock biologiskt avvikande).

<I>Som jämförelse kan ju nämnas att t.o.m. en pytteliten hund som en corgi väger mer än 10 kg.</I>
Även en corgi har en högre BMI än 25. :)

Oavsett allt annat är det ett enkelt och oomtvisteligt fysikaliskt faktum att en kropp vars längd halveras och bibehåller sin proportionella storlek får en åttondel av sin ursprungliga massa.

Feliath - tekniker
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Halflingvikt och matte...

Titta på bilden i PHB. Jämför halflingens storlek och proportioner med människans. Den ÄR hälften så stor. Tycker jag.
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Halflingvikt och matte...

Mäter man kan man få bredden över axlarna till 2/3 av människans. Det går förmodligen att få den till 1/3 också om man nu vill det.

Jag väljer att de är kraftigare än människor för annars skulle de ha 1/8 av muskelmassan dvs max 1/4 (med effektivare muskler mm mm) av människans styrka, vilket jag tycker rimmar ganska illa med -2 i str.

Jag tycker de blir fåniga om de går runt som vandrande pinnar.


-J (fd babylon)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BMI=14.

Oavsett allt annat är det ett enkelt och oomtvisteligt fysikaliskt faktum att en kropp vars längd halveras och bibehåller sin proportionella storlek får en åttondel av sin ursprungliga massa.

Om man skalar ned den rakt av längs alla tre dimensioner... du säger ju själv att det inte går. Tittar man på hur människors massa varierar inom det rätt stora spektrum av olika längder som folk faktiskt har så varierar massan med kvadraten på längden, inte kubiken. Varför skulle halflings vara annorlunda?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: BMI=14.

<I>du säger ju själv att det inte går</I>
Det har jag inte sagt. Jag sade att om man förstorade en fågel på samma sätt, skulle den falla ihop i en bruten kötthög (detta mest emedan fåglars ben är ihåliga, men det skulle nog gå ungefär likadant för en människa).

<I>Varför skulle halflings vara annorlunda?</I>
Människors massa varierar med kvadraten på längden, men en människa av halflingens längd skulle vara betydligt bredare och kraftigare än den halfling som finns avbildad i boken, vilket jag vill minnas att jag redan sade i ett tidigare inlägg. Titta på teckningen av halflingen, och jämför med människan bredvid. Halflingen har samma proportioner.

Feliath
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Matematik...

En halfling är hälften så LÅNG som en människa, inte hälften så STOR.

Ett exempel för hälften så LÅNGA halflings: Om en människa är 180x20x20 cm stor så är motsvarande halfling 90x20x20 cm stor. Då är de lika breda som människor.

Om halflingens storlek i exemplet ovan hade varit proportionerligt med människan, alltså hälften så STOR, så hade den varit 90x10x10 cm stor.

En genomsnittlig halfling borde, enligt mitt exempel ovan, väga hälften så mycket som en genomsnittlig människa.

Men jag kanske tänker på fel sätt nu?

//Slask, som bara spekulerar

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BMI=14.

Människors massa varierar med kvadraten på längden, men en människa av halflingens längd skulle vara betydligt bredare och kraftigare än den halfling som finns avbildad i boken, vilket jag vill minnas att jag redan sade i ett tidigare inlägg. Titta på teckningen av halflingen, och jämför med människan bredvid. Halflingen har samma proportioner.

Jämför en tvåmetersmänniska med en 1.5-metersmänniska. Om båda är fullvuxna så lär de ha rätt liknande proportioner. Varför skulle en enmeters människa vara kraftigare?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Matematik...

Jag upprepar: Halflingen är, enligt D&D, Hälften så STOR. Kolla på teckningarna. Avläs vikter o.s.v.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: BMI=14.

Antingen driver du bara det här vidare för att du tycker att "banter" är roligt, eller så begriper du verkligen inte vad jag skriver. I det förra fallet föreslår jag att du hittar någon annan diskussion, eller (helst) vänjer dig av med det. I det andra fallet föreslår jag att du läser mina tidigare inlägg igen.

Feliath - tröttnar på detta
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BMI=14.

det andra fallet föreslår jag att du läser mina tidigare inlägg igen.

Bah, det är fullt möjligt att läsa din anslående brist på argument och inte hålla med dig. Du har inte lagt fram några vettiga skäl till varför just halflings skulle vara annorlunda mot andra humanoider.

Som du säger är det inte möjligt att göra en liten varelse genom att likformigt krympa en stor. Det är därför människors massa varierar med kvadraten på längden snarare än kuben. Om en halvlängdsman ser ut som en liten välproportionerad människa så bör den därför följa samma viktsamband som människor.

Nåja, om du vill tro att halvlängdsmän väger mindre än knähundar så får du väl göra det. /images/icons/smile.gif
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det beror på vad man lägger för betydelse kring ordet karaktär, det kan betyda rollsperson eller hurdan en person är, så du har rätt och fel... /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag har funderat på lite paladinaktigt, kanske att jag spelar en orc, har aldrig gjort det förut...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 
Top