Nekromanti Ny karaktär...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag funderar på att göra en ny karaktär till DnD 3:dje och jag vet inte vad jag ska göra för någon, vet någon något roligt yrke att spela och varför ?

/Dr_MOrbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Jag föreslår en halfling druid!
Det är roligt för att:
1) Det passar (halflings är jordnära)
2) Det är annorlunda (hur många har spelat en??)
3) Druider har många klass-specifika egenskaper som jag diggar
4) Animal companion: Tänk dig en halfling druid med en örn som kan lyfta den (funkar fakriskt, Eagle har 2 HD så Druiden kan kalla den till sig, och den har 10 i styrka så den kan lyfta 33lbs)

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
En half-orc cleric of Kord! En stor, stark och glad präst som hellre brottas med folk på skoj än försöker moralpredika. Har som mål i livet att vinna över en jätte i armbrytning. Kör lite på vikingastuket - något av guden Tor. Givetvis Chaotic Good. Bör ha bra styrka...

/The Danno
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Det är väl snarare personlighet än yrkesval som gör en rollperson (det heter INTE karaktär) intressant att spela?

Fast om jag måste komma med några konkreta tips så får det väl bli en gnomisk barbar. Jag gillar gnomerna /images/icons/wink.gif

-R
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Väger en halfling bara 33 lbs (ca 15 kg)??


-J (fd babylon)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Rogue, eftersom det är kul att smyga i förväg och sno alla värdesaker innan de övriga rollpersonerna kommer dit :)
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Halfling Rouge, så klart. Liten, smart och fingerfärdig.
Karaktär är kanske inte så lyckad en översättning
av "character" - rollperson är nog en mera riktigt på
svenska.
Annars är det mest att betrakta som ordklyveri.


Kauris
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: Så mycket väger en Halfling:

1 lb = 453.59 gram så kan alla räkna ut själva vad en halfling väger i kilo.
Förövrigt är min halfling 90 cm lång och väger 15 kg,
vilket är relativt lång för en tjej.


Kauris
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Så mycket väger en Halfling:

Det var små rackare ;)


-J (fd babylon)
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Dwt är ju upp tll var och en vad man har för spelstil.
t.ex en kille som vill slakta mycket är självklart halv-orc barbarian
och om man vill trolla sorcerer eller wizard....o.s.v

Själv föredrar jag mittemellan... Som tex en alv druid eller min nuvarande karaktär en human cleric som är min favorit

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Jag fattar att det är många som gillar rouges för alla sina "förmågor", fighters och barbarians för att de kan slåss och magiker för att de kan göra trollbollar, men inget slår cleric's och paladin's de är supergrymma, det är kul att rollspela dom, för man försöker omvända andra, och dom kan hela, så man blir den som gruppen fjäskar för(ingen vill ju bli nekad helning ).

Man behöver inte kunna alla regler,
bara följa dom.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Just nu spelar jag en människa/druid som är riktigt rolig att spela. Mitt tips till dig är att göra en druid, fast med någon annan ras 'n människa, det blir nog skojigare då. Typ halvorc (man ska inte vara rädd för att bryta mönstret, det står ju "challenge your perceptions" på D&D reklamen)

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Det viktigaste är nog bara att den har en helskön bagrundshistoria, du skulle kunna spela en död gnu och tycka det var roligt endast genom en bra bakgrund.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Halflingvikt och matte...

*blädder blädder* OK, nu har jag bekräftat för mig själv att halflings i 3E bokstavligt är halvlängdsmän, alltså hälften så långa som en människa. Om vi antar att kroppsproportionerna överensstämmer och att en genomsnittlig vuxen människa väger 80kg. (höftar, är i överkant) borde en genomsnittlig halfling egentligen väga 10kg., emedan halflingens kroppsmassa är en åttondel av människans.
Så WOtC:s siffror är snarare för höga än för låga...

Feliath - räknar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
BMI=14 ?!

Hur långa tycker du en genomsnittlig halfling skall vara? En halfling på 10 kg och en längd på 85cm skulle få ett Body Mass Index på 14... normalt för människor är mellan 20 och 25.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
BMI=14.

Tja, 85-90 cm. låter rimligt, tycker jag...men visst får Halflings en lägre snitt-BMI - av samma skäl som skulle få en fiskmås att säcka ihop i en hög brutna ben om man fördubblade längden på den (alltså anledningen till att förstora/krympa-maskiner i Sci-Fi inte kan funka bra). Med andra ord, om BMI skulle vara konstant skulle halflings behöva vara inordinat feta...

Feliath - orkar inte räkna på fethalflingars BMI just nu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: BMI=14.

tja.. min kompis lillebror vägde mer än 10 kg när han var 120 lång.. visst, det är längre än en halfling, men skillnaden i vikter är betydligt större..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: BMI=14.

Det gjorde han säkert, men å andra sidan var han inte proportionell mot en vuxen människa då heller. Hela halflingargumentet hänger på <I>att</I> halflings är det.
 
Top