Ny bra film som inte är franschise

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Well, i och med att "bra" alltid är subjektivt så skulle jag säga att IMDB och RT inte är speciellt mycket bättre indikatorer på att någon kommer att gilla det jag rekommenderar än att man vet typ vem jag är och att jag säger att det är bra.

Korrelationen mellan vad IMDB/RT tycker är bra och vad jag tycker är bra är ganska opålitlig, kan man väl säga, så jag tycker deras betyg är en ganska osäker prediktor.

Jag menar, Jupiter Ascending har bara typ 5.4 på IMDB, och bara det räcker för mig för att jag ska bli ganska ointresserad =)

Om man absolut vill veta inte om en film är bra utan huruvida en majoritet av de som sett den tyckte att den var bra är det väl inte supersvårt att kolla det själv?
Segt att hålla på och kolla upp alla filmer som omnämns.

Jupiter Ascending verkar vara ett bra exempel då så gott som alla verkar tycka den är fruktansvärt dålig så då kan det vara på sin plats att visa att du i detta fall företräder en mycket ovanlig åsikt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Du behöver inte kolla upp betyg på alla filmer. Ser du några du tycker verkar ha en spännande beskrivning så kolla upp dessa. Folk får såklart lägga upp betyg från varhelst ifrån de vill, men det kommer inte införas som regel.

EDIT: Och angående ”målgrupp” så tänkte jag främst på folk som hade svårt att hitta nutida alternativ till franschise-filmer, men alla som vill ha filmtips är så klart målgrupp i någon mån
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Segt att hålla på och kolla upp alla filmer som omnämns.

Jupiter Ascending verkar vara ett bra exempel då så gott som alla verkar tycka den är fruktansvärt dålig så då kan det vara på sin plats att visa att du i detta fall företräder en mycket ovanlig åsikt.
Att vara tvungen att flagga upp att man företräder en ovanlig åsikt ska inte vara ett måste i tråden. Här ska man tipsa om film man gillar och tycker någon att den verkar spännande får denne läsa på mer om den eller ge den en chans. Om du tycker att @krank är opålitlig i sin filmsmak så är det väl upp till dig att antingen kolla upp filmerna han tipsar om eller strunta i hans tips. Det känns som att du försöker kapa tråden till att handla om ditt sedvanliga lilla kulturkrig vilket inte uppskattas av trådskaparen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Du behöver inte kolla upp betyg på alla filmer. Ser du några du tycker verkar ha en spännande beskrivning så kolla upp dessa. Folk får såklart lägga upp betyg från varhelst ifrån de vill, men det kommer inte införas som regel.

EDIT: Och angående ”målgrupp” så tänkte jag främst på folk som hade svårt att hitta nutida alternativ till franschise-filmer, men alla som vill ha filmtips är så klart målgrupp i någon mån
Behöver förstås inte införas som regel. Men var en uppmaning till tipsarna.

Jag avskyr franschise-filmerna men har sett en del av dem helt ofrivilligt och tycker därför jag stämmer därför bra in på din beskrivning av målgruppen.

Edit: känns som du anförde en massa kulturkrig i den initiala posten för att sedan i vanlig ordning säga att nu får ingen säga nåt kulturkrigsaktigt när jag väl sagt mitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jupiter Ascending verkar vara ett bra exempel då så gott som alla verkar tycka den är fruktansvärt dålig så då kan det vara på sin plats att visa att du i detta fall företräder en mycket ovanlig åsikt.
Jag förstår inte riktigt vad relevansen för tråden skulle vara att "så gott som alla tycker att den är fruktansvärt dålig". Det är är väl en tråd om filmer vi vill tipsa om, inte filmer som "så gott som alla" tycker är bra? Jag vet inte hur du gör, men jag skriver bara om filmer jag tycker om, oavsett om den åsikten delas av andra eller inte. Jag ser inte riktigt varför man skulle behöva bry sig om majoritetsåsikten. Om man nu inte går runt och tänker sig att majoriteten "har rätt" och att den som är av minoritetsåsikt "har fel" då, men det vore ju en rätt märklig åsikt när det gäller kultur.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag förstår inte riktigt vad relevansen för tråden skulle vara att "så gott som alla tycker att den är fruktansvärt dålig". Det är är väl en tråd om filmer vi vill tipsa om, inte filmer som "så gott som alla" tycker är bra? Jag vet inte hur du gör, men jag skriver bara om filmer jag tycker om, oavsett om den åsikten delas av andra eller inte. Jag ser inte riktigt varför man skulle behöva bry sig om majoritetsåsikten. Om man nu inte går runt och tänker sig att majoriteten "har rätt" och att den som är av minoritetsåsikt "har fel" då, men det vore ju en rätt märklig åsikt när det gäller kultur.
Den här restaurangen tycker jag är bra, men jag ska säga att dig att de flesta jag känner som varit här avskyr maten. Så hade i varje fall jag presenterar ett starkt avvikande tips.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag avskyr franschise-filmerna men har sett en del av dem helt ofrivilligt och tycker därför jag stämmer därför bra in på din beskrivning av målgruppen.

Edit: känns som du anförde en massa kulturkrig i den initiala posten för att sedan i vanlig ordning säga att nu får ingen säga nåt kulturkrigsaktigt när jag väl sagt mitt.
Kul att du kände dig som målgrupp. Jag hade inte dig i åtanke måste jag vara ärlig om då jag anade att du skulle ha något att klaga på vad man än skrev, men hittar du filmer du tycker om här tycker jag det är superkul!

Det är intressant att du tolkade mitt första inlägg som kulturkrigit då jag tassade som en mus över äggskal och var supernoga med att tydligt påpeka att inget skulle tas som en pik eller negativt mot någon, och ändå kändes det för dig som att jag anförde en massa kulturkrig. Okej, men då omformulerar mig i versalen klart och tydligt:

DETTA ÄR INGET KULTURKRIG

DETTA ÄR EN TRÅD DÄR VI TIPSAR OM NY FILM FÖR ALLA SOM HAR SVÅRT ATT HITTA BRA NY FILM SOM INTE ÄR FRANCHISEFILM

DET ÄR INTE EN TRÅD FÖR ATT GÖRA LÅNG NÄSA ÅT FOLK SOM TYCKER ATT DET INTE GÖRS BRA FILM LÄNGRE OCH SÄGA ”HA HA, NI HAR FEL” UTAN ATT I ALL VÄLMENING TIPSA OM BRA FILM

Typ allt detta har mer eller mindre stått i originalinlägget men hoppas att det blev tydligare nu.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Well, i och med att "bra" alltid är subjektivt så skulle jag säga att IMDB och RT inte är speciellt mycket bättre indikatorer på att någon kommer att gilla det jag rekommenderar än att man vet typ vem jag är och att jag säger att det är bra.

Korrelationen mellan vad IMDB/RT tycker är bra och vad jag tycker är bra är ganska opålitlig, kan man väl säga, så jag tycker deras betyg är en ganska osäker prediktor.

Jag menar, Jupiter Ascending har bara typ 5.4 på IMDB, och bara det räcker för mig för att jag ska bli ganska ointresserad =)

Om man absolut vill veta inte om en film är bra utan huruvida en majoritet av de som sett den tyckte att den var bra är det väl inte supersvårt att kolla det själv?
Precis som du skriver är IMDB-rating svår att värdera. Deras Top-250 betyder ju inte att det handlar om de 250 bästa filmerna, utan de 250 filmerna som sammanlagt tilltalat flest.

Trots det använder jag IMDB-rating som ett riktmärke, men har på senare tid även vägt in IMDB´s metascore. För att jag ska lägga tid på en film behöver den antingen ha en IMDB-rating på 7.5 eller en metascore på 75. Har filmen varken eller så är den sannolikt inget för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Precis som du skriver är IMDB-rating svår att värdera. Deras Top-250 betyder ju inte att det handlar om de 250 bästa filmerna, utan de 250 filmerna som sammanlagt tilltalat flest.

Trots det använder jag IMDB-rating som ett riktmärke, men har på senare tid även vägt in IMDB´s metascore. För att jag ska lägga tid på en film behöver den antingen ha en IMDB-rating på 7.5 eller en metascore på 75. Har filmen varken eller så är den sannolikt inget för mig.
Well, det är väl praktiskt om man har en personlig smak som ligger i linje med ett genomsnitt av resten av befolkningen antar jag. För egen del upplever jag att min smak skiljer sig för mycket från det genomsnittet, och skulle jag sortera bort filmer baserat på IMDB (eller liknande) så skulle jag ha missat en hel del filmer jag är glad över att jag sett. Och jag har sett en hel del film som hamnar på IMDBs topplistor och som jag tyckt varit slöseri med min tid.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Well, det är väl praktiskt om man har en personlig smak som ligger i linje med ett genomsnitt av resten av befolkningen antar jag. För egen del upplever jag att min smak skiljer sig för mycket från det genomsnittet, och skulle jag sortera bort filmer baserat på IMDB (eller liknande) så skulle jag ha missat en hel del filmer jag är glad över att jag sett. Och jag har sett en hel del film som hamnar på IMDBs topplistor och som jag tyckt varit slöseri med min tid.
Jag har som sagt även börjat väga in metascore, så där handlar det ju inte om befolkningen i genomsnitt utan filmkritiker i genomsnitt, och jag håller absolut med om att det då och då dyker upp filmer som inte var min kopp te och ibland rent av bortslösad tid. Samtidigt är det här det bästa sättet för mig att koka ner utbudet till något vettigt. Även om det finns risk att jag blir besviken på filmer med hög IMDB-rating/metascore så är chansen att hitta en bra film med låg IMDB-rating/metascore försvinnande liten... (för mig).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag vill tipsa om Monolith. Hyfsat lågbudget, välgjord, bitvis riktigt obehaglig scifi-skräckis. Att den bara har 6.0 på IMDB understryker hur kassa IMDB-betyg är. Ge den en chans. 61 metascore, fuck off.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Riders of Justice var riktigt bra.
(Och får man lite OT tipsa om några riktiga pärlor från åtminstone ngt år innan 2020, så är
Black 47
Hell or High Water
Dark Valley
Cold in July
Blue Ruin
Green Room
Dragged across concrete
Brawl in Cellblock 99
Victoria (spansk rulle, utspelas i Berlin)
värda att se
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Härligt med tips på bra cyberpunk! Ska kolla in dessa! 🙂
Oh yes, enjoy, dom är definitivt värda att ses, och med risk att gå lite utanför tråd-restriktionerna så vill jag isåfall nämna en till från 2018, Upgrade, med denna och de andra så har du typ två eller tre fulla filmkvällar med material :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Oh yes, enjoy, dom är definitivt värda att ses, och med risk att gå lite utanför tråd-restriktionerna så vill jag isåfall nämna en till från 2018, Upgrade, med denna och de andra så har du typ två eller tre fulla filmkvällar med material :)
Upgrade är en fantastisk film! Hade förväntat mig enkom hjärndöd underhållning när jag började titta på den, men jag fick så mycket mer! 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Bumpar denna tråd då jag måste tipsa om:

På västfronten intet nytt
Såg just färdigt filmen och är rätt tagen! Normalt sett har jag svårt för krigsfilm men denna var verkligen mästerlig! Hamnar lätt bland topp fem krigsfilmer jag någonsin sett! Skrivet en längre recension senare.


EDIT: Såg nu att @Gurgeh visst redan rekommenderar den. Nåväl, den tål att rekommenderas två gånger 🙂
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Segt att hålla på och kolla upp alla filmer som omnämns.

Jupiter Ascending verkar vara ett bra exempel då så gott som alla verkar tycka den är fruktansvärt dålig så då kan det vara på sin plats att visa att du i detta fall företräder en mycket ovanlig åsikt.
Jupiter Ascending är en av världens bästa och mest underskattade verk. Jag är faktiskt helt saklig här och säger detta utan det minsta ironi.

Edit: Glömde min rekommendation, jag säger som flera andra gjort, På Västfronten intet nytt, är deprimerande, hemsk, och kanske den bästa krigsfilmen på extremt länge.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Jupiter Ascending verkar vara ett bra exempel då så gott som alla verkar tycka den är fruktansvärt dålig
Jag skulle nöja mig med ”risig och fruktansvärt korkad”. 5-6 känns helt rätt.
 
Top