Ny bra film som inte är franschise

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
@krank skrev i ett tidigare inlägg något som verkligen satte fingret på en sak jag funderat på länge:

Hela internet är verkligen fullt med folk som inte verkar gilla superhjältefilm men envisas med att gå och se dem.

Jag har också gjort denna spaning och jag tycker det är så himla konstigt. Jag har dessutom märkt att samma människor ofta påstår att det inte görs bra filmer längre med hänvisning till superhjältefilmer (samt andra franchice-filmer). Detta är ännu mer förbryllande för mig. Det finns hur mycket bra filmer som helst att se!

För mig har detta varit lite av en gåta, men jag tänker att personerna som påstår att det inte görs bra filmer längre kanske inte är förmögna att hitta filmer som inte är superhjältefilmer. Det är ju dessa filmer man oftast ser på till exempel bioposters och sträcker sig ens letande inte längre än så missar man ju en hel del. Vilket är synd då det man missar är riktigt bra!

Jag tänkte därför att det bästa vore att hjälpa dessa människor genom att tipsa om alla bra nya filmer som inte är superhjältefilmer. Jag listar här alla filmer jag sett från 2020 som jag tycker är bra och sevärda och som inte är superhjältefilmer eller andra former av franchise-filmer (uppföljare exempelvis Indiana Jones 5 och live action Disney remakes räknas hit då de verkar hamna under samma paraply för kritik).

Vill även påpeka att detta inte ska ses som en diss mot superhjältefilmer. Jag gillar själv sådana. Det är heller inte fråga om att göra lång näsa till folk som sagt att det inte görs bra film längre och säga ”Haha, ni har fel!” Denna tråd är i positiv anda och handlar enkom om att i all välmening hjälpa folk som har svårt att se bortom franchise-filmerna att hitta alternativ 🙂

Så posta de filmer ni vill rekommendera! Reglerna är:

Filmerna ska som tidigast vara från 2020. Detta då vi pratar om nya filmer

Inga superhjältefilmer

Inga uppföljare

Inga Disney live action remakes


Då kör vi!

Crimes of the future
Detta är den bästa film jag sett på mycket länge! David Cronenberg blandar cyberpunk, body horror och bisarra människor. Något han gjort många gånger tidigare men jag tror tamig tusan att han aldrig gjort det så bra som här!

Syskonen Willoughby
Animerad barnfilm som handlar om ett gäng syskon vars föräldrar inte tycker om dem. Lyckas balansera ett allvarligt tema med härliga knasigheter. Har en mycket unik animation!

Skriet från vildmarken
Jag älskade Jack Londons böcker när jag var ung och denna adaption av ett av hans bättre verk var riktigt bra! Animefilmen från 80-talet kommer alltid ligga mig varmast om hjärtat, men denna var också sevärd! Harrison Ford är riktigt bra här!

The invisible man
Väldigt lös adaption, men bra skräckfilm oavsett! Tät och med ett spännande mysterium.

Själen
En av mina favoriter bland Pixar! Rolig och rörande om döden vilket är ett ämne som inte är helt lätt att få rätt i en barnfilm

Gunpowder milkshake
Ren stiliserad action! Inte djup eller tänkvärd på något sätt men snygg och underhållande!

The last duel
Såg om denna nyligen och wow vilken film! Vänder upp och ner på alla ”hedervärda” riddarideal. Filmens tema är riktigt relevant!

Nope
En härlig mix av både genres och tematik! Filmen är western, skräck, komedi, sci fi och samhällssatir. Skaparglädjen lyser verkligen igenom här!

Everything everywhere at one
Ingen kan väl ha missat denna pärla? En film med härligt galen action, fantastiskt rolig komedi med ett allvarligt grundtema om liv och föräldraskap!

Judas and the black messiah
Om Black Panthers ledare och FBI-agenten som infiltrerade organisationen. En viktig händelse skildras på ett bra sätt! Toppklass rakt igenom!

The devil all the time
Utspelar sig i efterkrigstidens USA i ett fattigt och eländigt samhälle. Detta är en film man mår rätt dåligt av att se. Allt är skitigt och nedgånget och fullt av osympatiska karaktärer. Likväl en bra och gripande film!

Framåt
Mer Pixar! Skulle säga att detta är en av deras lite mer bortglömda filmer, vilket är synd då den är bra! Fantasysettingen torde uppskattas av flera här på forumet! Tar även på ett bra sätt upp ett för barn tungt ämne.

Dune
Detta mästerverk måste alla se! En av de mest mäktiga bioupplevelser jag någonsin haft! Och snart kommer del 2!

Don’t look up
Politisk satir i samma anda som Dr. Strangelove. Inte subtil på något sätt men det är inte meningen att den ska vara det. Se den om du gillar sån här typ av humor!

King Richard
Hjärtevärmande biografi med en fantastisk Will Smith i huvudrollen! Jag är väldigt svag för sportfilmer (vilket är konstigt då jag annars är rätt ointresserad av sport) och som sådan levererar denna!

Familjen Mitchell mot maskinerna
Mer animerat! Av teamet som ligger bakom Spider Verse-filmerna om jag inte missminner mig. En härlig komedi om en dysfunktionell familj som hamnar mitt i en robotapokalyps!

The woman king
En av förra årets bästa filmer! En bootcamp-film som väver ihop allehanda tematik utan att det blir rörigt! Snyggt, bra manus och mästerligt skådespel!

Dödgrävarens hustru
Skrev en recension på denna nyss. Så gripande och bra film om en dödgrävare i Somalia. Så vacker och med en story som stannar kvar hos en långt efter att eftertexterna rullar förbi!
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Crimes of the Future är så JÄVLA bra!!!

Men du har redan tipsar om den, så låt mig istället tipsa 2021s bästa skräckkomedi: Malignant! Det är så kul och bra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
De jag kunde komma på är följande:

The Killer - en disciplinerad yrkesmördare gör ett misstag och tvingas kämpa mot sin egen organisation
They Cloned Tyrone - skum blaxploitation/konspiration/science fiction-historia
Everything Everywhere All At Once - hur man gör en actionfilm med parallella världar utan att det blir värdelöst
All Quiet on the Western Front - krig suger
The Last Duel - två riddare gör upp i en duell, vars bakgrund berättas ur flera karaktärers perspektiv
Da 5 Bloods - ett gäng Vietnam-veterander åker tillbaka för att leta reda på en guldlast
News of the World - nedtonad western om en man som åker runt och läser tidningen högt för folk
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
New York Ninja (2022): Kung fu-rulle filmad på 80-talet, men aldrig släppt, och med borttappat ljudspår och manus. Några eldsjälar hittade filmen, hittade på en story och la på ett ljudspår och resultatet är helt underbart.

The Green Knight (2021): En drömsk version av denna saga i Arthurcykeln. Grymt snygg!

The Gentlemen (2020): Guy Ritchie-gangster-rulle som sitter ihop ovanligt bra!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Northman
Såg denna hämndhistoria i vikingamiljö och den passar definitivt in här! Snygg, obehaglig, drömlik! Inte Eggers bästa men riktigt bra ändå!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Dead for a Dollar - Välgjord och välspelad västern av traditionellt snitt.

The Infernal Machine - Lite udda, psykologisk thriller med oväntade vändningar.

Tenet - Intressant, fartfylld och jävligt förvirrande. Det sistnämnda är en önskvärd effekt, inte en defekt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Tenet - Intressant, fartfylld och jävligt förvirrande. Det sistnämnda är en önskvärd effekt, inte en defekt.
Just det ja, hade fått för mig aff denna var från 2019 men så var det ju inte. Gillade denna! En unik variant på spiongenren!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Oppenheimer (2023)
Fjolårets stora biosuccé, känd för alla, en stilfull och inte minst audioellt slående biopic.

Moloch (2022)
Nederländsk skräckhistoria, om familj i nutid som bor invid vidsträckt torv där några forskare inleder en utgrävning…

Parallella mödrar (2021)
Stillsamt spanskt drama där samtliga rollfigurer, uppmuntrande nog, beter sig sansat och behärskat.

CODA (2021)
Oscars-berömd teckenspråkig familjeskildring med enorm dos charm och värme.

Pig (2021)
Mycket imponerande spänningsdrama som tar thrillerpremissen ensam-man-med-förflutet—förlorar-något-och-ger-sig-ut-på-hämndresa i helt oväntade riktingar.
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
lite lågmälda scifi (mindre budget, inte hög-scifi rymd-laser)

Archive, 2020, intressant och chill film om robotar, ai och medvetande
Karmalink, 2021, kambodiansk tidig-cyberpunk
The Artifice Girl, 2022, minst budget (utspelar sig i typ 1 rum) men extremt kaptiverande
Simulant, 2023, lite mer actionfilm än de andra, minst djup men känns nästan som pre-bladerunner
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ser inte så mycket film, men de jag sett på sistone som jag gillade var,

Aftersun, psykologiskt om dotter och deprimerad far på solsemester.

Fritt fall (Anatomie d'une chute), franskt rättegångsdrama om en författare som misstänks ha mördat sin man.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
lite lågmälda scifi (mindre budget, inte hög-scifi rymd-laser)

Archive, 2020, intressant och chill film om robotar, ai och medvetande
Karmalink, 2021, kambodiansk tidig-cyberpunk
The Artifice Girl, 2022, minst budget (utspelar sig i typ 1 rum) men extremt kaptiverande
Simulant, 2023, lite mer actionfilm än de andra, minst djup men känns nästan som pre-bladerunner
Härligt med tips på bra cyberpunk! Ska kolla in dessa! 🙂
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Som en som verkar vara i målgruppen för tråden så skulle välkomna nåt som kan styrka att nämnda filmer faktiskt är bra. Te x betyg från rotten tomates eller imdb.

Själv tycker jag The Last Duell (8) och Dune (8) var riktigt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Skulle välkomna nåt som kan styrka att nämnda filmer faktiskt är bra. Te x betyg från rotten tomates eller imdb.
Well, i och med att "bra" alltid är subjektivt så skulle jag säga att IMDB och RT inte är speciellt mycket bättre indikatorer på att någon kommer att gilla det jag rekommenderar än att man vet typ vem jag är och att jag säger att det är bra.

Korrelationen mellan vad IMDB/RT tycker är bra och vad jag tycker är bra är ganska opålitlig, kan man väl säga, så jag tycker deras betyg är en ganska osäker prediktor.

Jag menar, Jupiter Ascending har bara typ 5.4 på IMDB, och bara det räcker för mig för att jag ska bli ganska ointresserad =)

Om man absolut vill veta inte om en film är bra utan huruvida en majoritet av de som sett den tyckte att den var bra är det väl inte supersvårt att kolla det själv?
 
Top