Nekromanti Nu fick det vara nog! Men! Hur!?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
krank;n304266 said:
Det finns säkert folk som skulle betrakta flera av dessa grejer som "ren skit",
Ja, men det är inte det jag pratar om :)

krank said:
EDIT 2: Facebook vill ju att jag ska vilja stanna kvar på plattformen. När algoritmen bara visar mig saker jag faktiskt vill läsa så är det ju ett fall där den lyckas. Om algoritmen bara visar skit ni inte vill se, så har algoritmen misslyckats...
Ja, jag slutar som sagt inte för att FB visar mig sådant jag inte vill se, jag slutar för att det sätt FB visar sådant jag är intresserad påverkar min självbild och mitt självförtroende och för att FB är så pass bra att visa mig det jag vill att jag har svårt att undvika det. Du och dina handlingar påverkas också av ditt FB-flöde i någon mån, men du kanske påverkas på ett sätt som du är nöjd med, eller i alla fall inte störs av. Jag säger inte att FB är dåligt, jag slutar för att FB är för bra.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Och jag vill sluta för att jag och sociala medier uppenbarligen inte kommer överens med varann ????

Jag har i någon mån ”kurerat” mitt flöde också; genom att avfölja alla och bara vara med i grupper jag vill se allt ifrån. Men det är diametralt annorlunda mot hur plattformen är designad att användas. Jag och facebook passar ihop som handen i cirkelsågen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
I Augusti, inför det kommande valet tog jag mig en lång funderare på hur jag skulle förhålla mig till sociala medier, och skrev också en text om det (med tips och råd om hur man får en behagligare internetnärvaro). Det är ett pågående projekt, och jag tar saker pö om pö samtidigt som jag lär mig mer. Jag har förändrat hur jag använder sociala medier, men också reflekterat över andra viktiga saker som integritet, har t.ex. gått från Gmail, börjat använda VPN, scriptblockers, etc.

Det är viktigt och bra att tänka och agera i de här frågorna, och det har gjort mig till en mer medveten internetanvändare, och jag försöker även påverka andra i min omgivning att fundera ett extra steg (utan att bli odräglig och vifta med pekpinnar).

Det behöver inte betyda att man avslutar sitt facebookkonto och aldrig mer använder någon av Googles tjänster. Men när man gör det så gör man det med mer medvetenhet.
 

Rollspelsräven

Veteran
Joined
7 Apr 2014
Messages
14
RasmusL;n303645 said:
Nu tryckte jag på delete-button påFacebook och andades ut för första gången på länge. Jag har insett att jag inte behöver "er" för att tycka om mig.

Men jag vill ju spela rollspel! Hur når jag likasinnade? Är det här (wrnu) min sista utpost? Finns det andra kanaler? Hjälp!
@RasmusL Jag förstår dig totalt, efter det jag gick in i väggen så tog jag ett uppehåll från Fb. Jag noterade nämligen att det enda jag kände av att vara inloggad var ångest. När jag sedan hoppade på tåget igen gick jag in och blockade samt dolde allt jag inte ville se och mådde dåligt av. Kvar har jag några intressegrupper och mina närmaste. Samt ser till att jag inte är inne och läser mer än max någon gång per dag.
Jag noterade även att mobilspel var en stor tidstjuv så dem av installerade jag helt. Sedan införde jag en telefonplats där telefonen får snällt ligga på sin avsedda plats i hemmet och fungera just som en telefon. :) Sjukt skönt!

lycka till i ditt Fäjsbökfria liv! :)
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
122
Location
Stockholm
Jag är aldrig del i diskussioner på FB och postar ytterst sällan något (och när jag gör det tar jag nästan alltid bort det inom 12 timmar). Däremot behöver jag ha det lite pga jobbet... Kör en addon så jag slipper se feeden och annonser om jag loggar in, och kör https://www.messenger.com för att komma åt messenger. På mobilen har jag ingen FB-app (förutom messenger) och sparar inte FB-lösenordet så om jag får för mig att gå in så är det tillräckligt meckigt för att jag ska hinna hejda mig själv.

Att begränsa mitt användande är dock en grej - egentligen vill jag slippa FB helt för att jag inte vill stöda vad de håller på med (läs gärna "internet är trasigt" av Martin Gelin och Karin Pettersson).
 
Top