Nekromanti Nu fick det vara nog! Men! Hur!?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
luddwig;n303812 said:
Jag tycker att den här plattformen, trots sina uppenbara brister, är oerhört mycket bättre för diskussioner. På Facebook...
Du har nog rätt gällande just diskussioner. När det kommer till bilder däremot är Facebook överlägset. Om jag vill visa er en ny bok jag köpt fotar jag med med kameran, lägg till bild och klart. På forum av den här typen är det så krångligt att jag hoppar över det. Måste mellanlanda via dropbox, maila mig själv osv. På den här typen av forum får jag ofta göra om det också för att det blir tumnaglar istället för stora bilder, dålig komprimering, plattformen vägrar pga för stor fil osv.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
208
Location
Mariestad
FB har väl sina nackdelar (många faktiskt) men det går ju att bara vara med i grupper man gillar och man kan ju styra över vad man ska se. Vad gäller reklam och övrig FB skit (så som sponsrade grejer och förslag) så kan ja tipsa om Social Fixer. Ett bra tillägg som rensar det man vill att den ska rensa. I mitt FB så har jag aldrig någon reklam, några sponsrade inslag, etc alls.

MeWe är väl kanske bra men den saknar många funktioner. Det kanske kommer när G+ stänger.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag har ju inte ens tid att skriva allt jag vill här, så i så motto är andra kanaler överflödiga. Dock så är jag nyfiken på MeWe, som verkar vara som FB fast utan ondskan. Än har jag dock inte lyckats bestämma mig, om det är lika beroendeframkallande som FB är det kanske lika bra att bara hålla sig därifrån? Målet måste ju i slutändan vara att samla alla rollspelare i Sverige här! "Ett forum att samla dem, ett forum att höra dem, ett forum att fånga dem och till ljuset leda dem".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
obak;n303665 said:
Nå vsrför slutade du?

Sorry, varit lite strömavbrottsdrabbad, så dåligt med forumaktivtet senaste dagarna :)

Jag har sedan länge varit medveten om hur mycket av min uppmärksamhet FB vill stjäla och hur den eviga jämförelsen med andras stiliserade bilder av vardagen påverkar självbilden om en inte passar sig. Ändå har jag svårt att koncentrera mig längre stunder utan att loggan in och se om något hänt och ändå känner jag titt som tätt känslor av otillräcklighet inför statusuppdateringar om andras fantastiska resor, träning, barhäng, etc, etc . Jag vet att FB visar en förskönad bild, jag vet att den samlade mängden inlägg från många olika människor får det att se ut som att det händer en massa roliga saker jag inte är delaktig i, jag vet att det inte är på riktigt, men det känns jobbigt. Så därför: dels vill jag värna min koncentrationsförmåga och dels har jag kommit fram till att jag nog älskar mig själv mer om jag inte möts av en strid ström av fejkade bevis på hur fantastiska alla andras liv är.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
...och såklart känns det ännu bättre av att lämna det stora elaka informationsmonopolet bakom mig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Henke;n303678 said:
Jag hade nog ställt mig frågan vad det egentligen är som man ogillar med Facebook. Om man nyttjar plattformen enbart för rollspelsdiskussioner så är den kanske inte lika förkastlig som när folk lägger upp lunchbilder och semester-incheckningar? :)

Jag ogillar att det är en plattform som är fantastiskt väldesignad för att stjäla min uppmärksamhet, troligtvis det mest utstuderade och välutvecklade verktyget i världen för detta ändamål. FB tar min uppmärksamhet och påverkar mig på sätt jag inte tycker om. Jag har läst på en del för min egen skull och tycker att boken Presuasiion är den mest lättlästa popvetenskapsskildringen av hur jävla hjälplösa vi är inför omedveten påverkan. Tror du att du själv kan sortera ut hur du påverkas av Facebook så är du antingen en av dem mest extrema zen-übermensch i världen eller så är du naiv :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Mr&MrsTrolls;n303724 said:
Tjo!

Vet inte riktigt vart i landet du finns RasmusL, men finns du i Malmö finns alltid vi i Rollspelssällskapet :D Rollspelsförening som håller till på Spelens Hus :D
Varje måndag 17-21 :D

www.rollspelssallskapet.se

tack! Jag är i trakterna då och då och ska försöka titta förbi!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
RasmusL;n304185 said:
Jag har sedan länge varit medveten om hur mycket av min uppmärksamhet FB vill stjäla och hur den eviga jämförelsen med andras stiliserade bilder av vardagen påverkar självbilden om en inte passar sig. Ändå har jag svårt att koncentrera mig längre stunder utan att loggan in och se om något hänt och ändå känner jag titt som tätt känslor av otillräcklighet inför statusuppdateringar om andras fantastiska resor, träning, barhäng, etc, etc . Jag vet att FB visar en förskönad bild, jag vet att den samlade mängden inlägg från många olika människor får det att se ut som att det händer en massa roliga saker jag inte är delaktig i, jag vet att det inte är på riktigt, men det känns jobbigt.
Jag tycker att det är ganska intressant hur olika folks upplevelse av Facebook kan vara. Jag menar, mitt flöde består ju till 99% av rollspelsprat och andra nördigheter, kattbilder och folk jag känner som pratar om hur dåligt de mår. Inte en "förskönad bild" så långt ögat når. Men jag har förstått att det är en vanlig upplevelse för många. Ni har tråkiga kompisar som delar en massa trams om fantastiska barhäng och resor =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
krank;n304190 said:
Jag tycker att det är ganska intressant hur olika folks upplevelse av Facebook kan vara. Jag menar, mitt flöde består ju till 99% av rollspelsprat och andra nördigheter, kattbilder och folk jag känner som pratar om hur dåligt de mår. Inte en "förskönad bild" så långt ögat når. Men jag har förstått att det är en vanlig upplevelse för många. Ni har tråkiga kompisar som delar en massa trams om fantastiska barhäng och resor =)

Nä, jag har en massa superintressanta människor i mitt flöde men pratar hellre med dem på en plattform som inte är intrikat designad för att förändra mitt beteende :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
RasmusL;n304187 said:
Jag ogillar att det är en plattform som är fantastiskt väldesignad för att stjäla min uppmärksamhet, troligtvis det mest utstuderade och välutvecklade verktyget i världen för detta ändamål. FB tar min uppmärksamhet och påverkar mig på sätt jag inte tycker om. Jag har läst på en del för min egen skull och tycker att boken Presuasiion är den mest lättlästa popvetenskapsskildringen av hur jävla hjälplösa vi är inför omedveten påverkan. Tror du att du själv kan sortera ut hur du påverkas av Facebook så är du antingen en av dem mest extrema zen-übermensch i världen eller så är du naiv :)
Säkert naiv (men visst vore det trevlig med zen-übermench) :)... Ser dock att man tar det bra med det dåliga. Jag åker såklart på en del skit av Facebook (reklam etc) och det stjäl en del av min uppmärksamhet, men jag får också massa intressant information om sådant jag vill läsa och så jag slipper söka fram den informationen på annat håll. Så länge det finns någon form av balans mellan den uppmärksamhet som Facebook stjäl och den tid jag slipper spendera på att söka ut den på annat håll så är jag hyffsat tillfreds ...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
RasmusL, kan inte du utvärdera om ett år eller så hur det har påverkat dig och vart du sökt dig istället? Jag har länge varit hemskt sugen på att lämna facebook bakom mig, men istället känns det som att jag låser in mig själv mer och mer där.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Ett tips jag kan ge om man vill hålla sig ajour om saker är att hitta en feedläsare man gillar och lägga in bloggar man följer i den. RSS feeds är kanske tusen gånger bättre än ett facebookflöde.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Björn Wärmedal;n304196 said:
Ett tips jag kan ge om man vill hålla sig ajour om saker är att hitta en feedläsare man gillar och lägga in bloggar man följer i den. RSS feeds är kanske tusen gånger bättre än ett facebookflöde.
Har du tips? Både på bloggar och en bra RSS-läsare?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n304195 said:
RasmusL, kan inte du utvärdera om ett år eller så hur det har påverkat dig och vart du sökt dig istället? Jag har länge varit hemskt sugen på att lämna facebook bakom mig, men istället känns det som att jag låser in mig själv mer och mer där.

Det kan jag göra!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n304196 said:
Ett tips jag kan ge om man vill hålla sig ajour om saker är att hitta en feedläsare man gillar och lägga in bloggar man följer i den. RSS feeds är kanske tusen gånger bättre än ett facebookflöde.
"Följa bloggar" är väl inte riktigt bad jag tänker på när jag tänker "hålla mig ajour". För mig är ju lite grejen med FB att jag får ett kurerat flöde som är en salig blandning av kattbilder, intressanta youtubeklipp, bloggposter, nyhetsartiklar, vetenskapliga artiklar, recensioner och allsköns annat. Jag har försökt använda RSS-läsare, men inte hittar någon som sållar på något vettigt vis över huvud taget; jag blir bara överväldigad om jag försöker följa RSS-flöden från alla källor jag tycker då och då har något intressant att säga...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Henke;n304194 said:
Säkert naiv (men visst vore det trevlig med zen-übermench) :)... Ser dock att man tar det bra med det dåliga. Jag åker såklart på en del skit av Facebook (reklam etc) och det stjäl en del av min uppmärksamhet, men jag får också massa intressant information om sådant jag vill läsa och så jag slipper söka fram den informationen på annat håll. Så länge det finns någon form av balans mellan den uppmärksamhet som Facebook stjäl och den tid jag slipper spendera på att söka ut den på annat håll så är jag hyffsat tillfreds ...
Bara gör som jag och behandla din hjärna som en bordell byggd på en soptipp i Tjernobylzonen!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Khan;n304199 said:
Har du tips? Både på bloggar och en bra RSS-läsare?
Jag kör feedly. Det mest bara blev den, och gratisversionen har all funkis jag behöver.

När det gäller källor att följa får man nog gå efter eget intresse. Jag följer svartkonst.nu, Lejbrinks Monumentstaden och några andra som sällan uppdaterar men som jag inte vill missa några poster på. Sen slashdot och xkcd, för att mina övriga intressen ligger ditåt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
krank;n304208 said:
"Följa bloggar" är väl inte riktigt bad jag tänker på när jag tänker "hålla mig ajour". För mig är ju lite grejen med FB att jag får ett kurerat flöde som är en salig blandning av kattbilder, intressanta youtubeklipp, bloggposter, nyhetsartiklar, vetenskapliga artiklar, recensioner och allsköns annat. Jag har försökt använda RSS-läsare, men inte hittar någon som sållar på något vettigt vis över huvud taget; jag blir bara överväldigad om jag försöker följa RSS-flöden från alla källor jag tycker då och då har något intressant att säga...
Det ska sägas att wrnu täcker upp mina behov av rollspelsnyheter (med ovanligare snabbkollar på /r/rpg, odd74 och ett par chattkanaler som komplement). Jag skulle knappast kalla ett normalt facebookflöde ”kurerat”: 99% är ju ren skit.

En RSS-läsare ger mig alla inlägg från de flöden jag följer. Jag klickar på de rubriker som intresserar mig för dagen och markerar resten som lästa. Det tar kanske 20 minuter att gå igenom alla mina flöden och läsa det som är intressant av 100+ nya inlägg på en dag. Och då är jag oftast distraherad av annat under tiden.

Om jag märker att jag har ett flöde som jag inte ens har kollat på under några veckor så tar jag bort det. Om en blogg producerar så liten andel för mig intressant info att jag oftast inte ens ids läsa rubrikerna så behöver jag knappast känna att jag måste hålla koll på det.

Det här med FOMO är något jag aktivt försöker motverka hos mig själv, och till stor del kan jag göra det genom att bestämma att vissa grejer inte är värda min uppmärksamhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n304263 said:
Jag skulle knappast kalla ett normalt facebookflöde ”kurerat”: 99% är ju ren skit.
Det verkar som sagt som att våra flöden är drastiskt olika... Mängden "ren skit" jag ser på FB är nog under 5-10% eller så. En snabb titt på mitt flödes första tio grejer ger vid handen:
  • en söt kattbild
  • en söt hundbild
  • en bekant som fyller 30 och ber folk länka bra musik
  • en diskussion i en feministgrupp om varför dickpics är en grej
  • en rolig Marvel-mem
  • ett snyggt kolorerat andra världskriget-foto
  • någon som söker inspiration till en Noir-kampanj
  • en person som berättar om hur mycket hen gillar den ljudbok hen lyssnar på
  • en som berättar om ett tråkigt dödsfall
  • en feministisk fotomodell som diskuterar Instagrams algoritmer och synen på naket/sexualisering av konstfoton.
Jag vet inte... Det finns säkert folk som skulle betrakta flera av dessa grejer som "ren skit", men för egen del tycker jag inte att något av det är det. En ganska lagom avvägning mellan lättsamma saker (katter, hundrar, memer), personliga saker (födelsedagar, dödsfall) och intressanta diskussioner (rollspel, feminism). Och det är nog ganska typiskt för mitt flöde generellt.

Sluta like:a och klicka på skit, kanske? =) Jag tycker inte att jag ansträngt mig nämnvärt för att få det här kurerade flödet; allt jag gjort är att like:a och interagera med saker jag vill se mer av, och gömt saker jag vill se mindre av.

EDIT 2: Facebook vill ju att jag ska vilja stanna kvar på plattformen. När algoritmen bara visar mig saker jag faktiskt vill läsa så är det ju ett fall där den lyckas. Om algoritmen bara visar skit ni inte vill se, så har algoritmen misslyckats...

EDIT 1: Jag är alltså inte ute efter att hålla kvar folk vid facebook eller så. Jag skiter väl i var ni hänger, egentligen, så länge de av er jag har anledning att vilja kontakta hänger här också. Jag vill mest ge ett annat perspektiv och visa hur olika våra upplevelser av plattformen tydligen är. Sedan tycker jag generellt om centralisering eftersom det blir så OERHÖRT mycket lättare att få tag på folk och planera spelmöten och annat när alla finns på samma plattform och man inte måste försöka komma ihåg vem som finns var: "Hm, Kalle finns på Facebook och Hangouts, Anna finns på Hangouts och Discord, Kim hänger på Facebook och IRC, och Ellen finns bara på Steam-chatten... OK, nu ska vi försöka diskutera oss fram till när nästa spelmöte ska vara..."
 
Top