Nekromanti Nu fick det vara nog! Men! Hur!?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Nu tryckte jag på delete-button påFacebook och andades ut för första gången på länge. Jag har insett att jag inte behöver "er" för att tycka om mig.

Men jag vill ju spela rollspel! Hur når jag likasinnade? Är det här (wrnu) min sista utpost? Finns det andra kanaler? Hjälp!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Så det lättaste sättet att hitta en grupp är att spelleda en Skype grupp. Du väljer ett populärt spel (ta något många vill spela. Du kan alltid byta till ett obskyrare spel när du har spelare och sedan sätter du upp poster överallt där du tror att du kan nå spelare av det. Du vill ha mellan 2 och 5 spelare helst. Fler blir jobbigt. Har du bara två spelare till en början så oroa dig inte, när ni får ett rykte om att vara en stabil grupp kommer fler spelare flockas till er.

Rent tekniskt räcker det med Skyper egentligen (och är vad jag använt sedan 2011). Men Roll20 är gratis och många gillar det.

Jag har hittat grupper att spela med här och jag har hittat grupper över annan social media. Men något du kan göra är att sätta upp ett one-shot spel och bjuda in en blandning av bekanta som du tror kan gilla rollspel men inte är spelare och mer erfarna rollspelare. Du kommer säkert hitta någon ny spelare bland de du känner.

Lycka till!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Problemet är att hitta en plattform där jag kan samla den skype-gruppen!

Also, skamlös fråga, håller årets forumit audiens någon gång? Får en komma och spela?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
RasmusL;n303658 said:
Problemet är att hitta en plattform där jag kan samla den skype-gruppen!

Also, skamlös fråga, håller årets forumit audiens någon gång? Får en komma och spela?
Jag har en skype grupp som spelar varje vecka men den är tyvärr redan överfull. :(

Jag har däremot scenarion som jag skulle behöva speltesta innan jag går vidare med dem, och om någon annan vill spelleda är jag gärna med och spelar ett one shot scenario! Så vill du att vi försöka dra ihop en grupp för något sådant är jag på :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
God45;n303659 said:
Jag har en skype grupp som spelar varje vecka men den är tyvärr redan överfull. :(

Jag har däremot scenarion som jag skulle behöva speltesta innan jag går vidare med dem, och om någon annan vill spelleda är jag gärna med och spelar ett one shot scenario! Så vill du att vi försöka dra ihop en grupp för något sådant är jag på :)


Fucke yeah! Får vi komma tilla trakter IRL eller ska vi köra skype? Har iaf ett dussin vapendragare som kan orka one shots sporadiskt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
RasmusL;n303660 said:
Fucke yeah! Får vi komma tilla trakter IRL eller ska vi köra skype? Har iaf ett dussin vapendragare som kan orka one shots sporadiskt!
Awesome! Jag har svårt att ta mig bortom trakterna kring Lund/Malmö så Skype är lättast för mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag hade nog ställt mig frågan vad det egentligen är som man ogillar med Facebook. Om man nyttjar plattformen enbart för rollspelsdiskussioner så är den kanske inte lika förkastlig som när folk lägger upp lunchbilder och semester-incheckningar? :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Jag har också övervägt att logga ut från Facebook för gott, men det är just på grund av rollspelsdiskussionerna som jag inte gör det. Så jag är inne på Henkes linje. Jag har rensat bort "spammiga" vänner och kommer att rensa ytterligare i år. Tyvärr går det ju inte att få bort all reklam...

I övrigt kompletterar jag med reklamfria MeWe och Google+ (i några månader till innan Google lägger ner tjänsten).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I en period ”av-följde” jag alla utom de jag spelar med - eftersom enda funktionen med facebook var att boka spelmöten :) Nu har jag dem ”på-följda” och det känns bra :) Sen har jag en personlig regel att aldrig gå in i diskussioner på Facebook - det har besparat mig mycket :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har avföljt alla i min kontaktlista och är medlem i en diskussionsgrupp och ett par grupper centrerade kring särskilda aktiviteter. Det gör att facebook inte är särskilt störande för mig.

Men facebook är fortfarande djävulen, och spårar mig över hela internet. Jag skulle gärna göra som RasmusL och logga ut för evigt, om jag inte kände mig inlåst där.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Henke;n303678 said:
Jag hade nog ställt mig frågan vad det egentligen är som man ogillar med Facebook. Om man nyttjar plattformen enbart för rollspelsdiskussioner så är den kanske inte lika förkastlig som när folk lägger upp lunchbilder och semester-incheckningar? :)
Jobbigt om man har behov av att bråka med alla med avvikande åsikter till exempel?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag har även jag påbörjat denna resa. Har tagit bort de allra flesta på Facebook och är bara inne i vissa grupper (osr, fantasybilder, medeltida historia osv). Jag har däremot börjat ställa mig frågan: vad vill man ha istället (om man nu vill ha något)? Det Facebook hade going for it jämfört med exempelvis denna plattform är för mig egentligen själva funktionerna: en mobilanpassad app, enkelt att ladda upp bilder (och de blir snyggt upplagda), få klick för att lägga upp text + bild samt notifiering om något händer i en intressant grupp. Det som jag tyckte var Facebooks styrka inledningsvis - att alla man någonsin träffat finns där - ser jag idag som en nackdel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
MattiasLejbrink;n303779 said:
Jag har även jag påbörjat denna resa. Har tagit bort de allra flesta på Facebook och är bara inne i vissa grupper (osr, fantasybilder, medeltida historia osv). Jag har däremot börjat ställa mig frågan: vad vill man ha istället (om man nu vill ha något)? Det Facebook hade going for it jämfört med exempelvis denna plattform är för mig egentligen själva funktionerna: en mobilanpassad app, enkelt att ladda upp bilder (och de blir snyggt upplagda), få klick för att lägga upp text + bild samt notifiering om något händer i en intressant grupp. Det som jag tyckte var Facebooks styrka inledningsvis - att alla man någonsin träffat finns där - ser jag idag som en nackdel.
Känns väl också som facebook ger en lite mer bredd, även om jag älskar rollspel.nu. Här är det ju mest osr och folk som skriver om sina egna spel. Det är kul att läsa men facebook ger ju andra möjligheter.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
God45;n303666 said:
Awesome! Jag har svårt att ta mig bortom trakterna kring Lund/Malmö så Skype är lättast för mig.
Hojta till om ni vill ha fler spelare! Jag är gärna på om det matchar med tid och dag och allt det där. Oneshots passar mig som handen i tumvanten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
MattiasLejbrink;n303779 said:
Det Facebook hade going for it jämfört med exempelvis denna plattform är för mig egentligen själva funktionerna...
Jag tycker att den här plattformen, trots sina uppenbara brister, är oerhört mycket bättre för diskussioner. På Facebook är trådarna svårare att hitta igen och eftersom det går att svara i flera nivåer blir de snabbt oöverskådliga. Om du har otur drunknar du i aviseringar, men ibland dyker de inte upp alls. Dessutom saknar Facebook citatfunktion. Därför är jag också mer av en åskådare i olika grupper på Facebook. Det jag använder där är istället främst evenemangsfunktionen.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Rangertheman;n303702 said:
Jag har också övervägt att logga ut från Facebook för gott, men det är just på grund av rollspelsdiskussionerna som jag inte gör det. Så jag är inne på Henkes linje. Jag har rensat bort "spammiga" vänner och kommer att rensa ytterligare i år. Tyvärr går det ju inte att få bort all reklam...

I övrigt kompletterar jag med reklamfria MeWe och Google+ (i några månader till innan Google lägger ner tjänsten).
Hur är mewe egentligen? Finns det någon där?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
APM;n303826 said:
Hur är mewe egentligen? Finns det någon där?
De engelskspråkiga rollspelsgrupperna är det rätt bra trafik i. De svenska - inte så mycket ännu så länge. Jag tror det kommer att öka något när Google+ stänger ner om några månader, men mycket kommer nog fortfarande att ligga kvar på Facebook, trots dess många brister.
 
Top