NotebookLM som kreativt bollplank

Jag bad NotebookLM skapa en rollperson till nya DoD, redovisa ordningen på tärningsslagen och alla steg plus skapa en bakgrundshistoria vilket den gjorde utan problem.
Detta gör det extremt smidigt att skapa färdiga karaktärer till exempelvis one-shots eller om man vill lära sig hur man skapar rollpersoner till ett spel man inte kan reglerna till så bra.

Enda (främsta) nackdelen är ifall man gillar den kreativa processen, så missar man den. Men skulle nog kunna vara en gott alternativ man känner sig kreativt utmattad eller ensam. Fortfarande inte i nivå med ett mänskligt SL för solospel, men nog brus för att trigga igång en (kreativ) process.

Ja, jag skulle inte använda den till det för att skapa en egen rollperson men perfekt om man snabbt behöver några rollpersoner för spel. Kan säkert få dem skapade med någon intressant gruppdynamik också.
Men jag kommer säkert att använda den i nya rollspel jag skaffar för att kontrollera att man inte missförstått något i tex skapandet av rollpersoner.

Back