Nekromanti Normer på rollspel.nu

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ouch. Nu ska vi se här. Jag ville bara göra poängen att det är viktigt att här (liksom i andra sammanhang) inte genast se motgångar som ett angrepp på ens person. Att inte spela kränkt-kortet förrän det är befogat på allvar, helt enkelt. Givet fortsättningen i denna tråd, tycker jag poängen känns än viktigare.

Men jag var inte ute efter ett slagträ, och är helt ointresserad av att diskutera sakförhållanden på lärarhögskolan i sig, så jag borde aldrig ha länkat någonting. Jag ber om ursäkt för den OT-driften.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ouch. Nu ska vi se här. Jag ville bara göra poängen att det är viktigt att här (liksom i andra sammanhang) inte genast se motgångar som ett angrepp på ens person. Att inte spela kränkt-kortet förrän det är befogat på allvar, helt enkelt. Givet fortsättningen i denna tråd, tycker jag poängen känns än viktigare.
Vad skulle du räkna som angrepp på ens person? Hur långt sträcker det sig? Yrke, erfarenhet, värderingar, vänner? Är det din tolkning av vad angrepp på någons person är som är det relevanta, eller är det den som känner sig angripen?

Att vända sig mot någon som "spelat ut kränkt-kortet" är att vända sig mot någon som känner sig kränkt.

Visst, jag håller med om att det vore bra om alla försökte att inte ta saker som ett angrepp mot ens person, och i många fall är saker nog inte menat som angrepp mot någons person, men någons känsla av att bli kränkt är samtidigt vad du kritiserar, och det behöver du vara medveten om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Vitulv said:
Utöver den serien är hans artikel om lärarhögskolan är bland det bästa jag läst i en svensk tidning.

Edit: och den säger mycket om vilken typ av människor som examineras till lärare nu för tiden, dessutom.

Edit2: eller tja, om folk som läser vid högre läroverk i allmänhet, förresten.
Vitulv said:
Så du menar alltså att du inte har någon erfarenhet av Stockholms Lärarhögskola, men eftersom du har erfarenhet av andra skolor så har du bättre koll än den som faktiskt gjort ett undersökande reportage?

Jag vet att jag skrev att jag inte skulle lägga mig i mer, men jag kom på en sak jag inte riktigt tycker stämmer här:

Du hävdar att killens artikel om lärarhögskolan inte bara är representativt för lärarhögskolor i allmänhet, utan för de som examineras där, ja rentav alla som läser vid någon högskola eller något universitet.

Och sedan tycker du att det är en kul grej att följa upp det med att säga att jag inte ska uttala mig om Zarembas artiklar eftersom jag inte har erfarenhet av den lärarhögskola han gjort ett "undersökande" reportage?

Det är intressant, tycker jag, att du då alltså har licens att anta att det Zaremba skriver gäller "alla högre läroverk", medan jag, när jag påstår baserat på min erfarenhet att så inte är fallet, inte har en sådan licens. När du gör det är det "sanning", när jag gör det är det "kåranda". Lustigt också att du normalt sett brukar lägga stor vikt vid just personliga erfarenheter snarare än statistik eller forskning, medan du i just det här fallet gör tvärtom. Du ignorerar oss som har personliga erfarenheter till förmån för en artikel.

Vitulv said:
De åsikter jag för fram bygger på egna och andras erfarenheter
Du verkar sannerligen sålla bland de där "andras erfarenheter". Lyssnar du bara på de som bekräftar det du redan bestämt dig för?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Nog med OT

Och där sätter vi stopp för alla diskussioner som handlar om lärarhögskolor, journalistik och andra saker som inte är direkt relaterade till rollspel.nu. Om ni vill fortsätta de diskussionerna gör ni det i en ny tråd i OT-forumet.

Naturligtvis gäller det här ALLA och inte bara den vars inlägg jag svarade på.

/tobias
 
Top