Nekromanti Normalt färdighetsvärde?

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Vi håller på att skapa karaktärer till DoD6, och får inte det hela att gå ihop på färdighetsfronten. Efter att ha använt alla FP som GErna gav en karaktär så kom vi inte högre än ungefär 5-6 i genomsnitt och lyckades inte ens sätta ut FV på alla känr och yrkes - färdigheter.
Kan någon vänlig själ förklara för oss vad vi har gjort för fel? Eller är det meningen att en tjuv bara ska ha 7 i stjäla?? Eller är det meningen att man bara ska vara bra i sina kärnfärdigheter och inte ha något i yrkesfärdigheterna?

/Glimfrost, som inte fattar nåt
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Ni har gjort helt rätt.

Tanken är att man ska vara kass som en nybörjarkaraktär i DOD6. De enda som egentligen reagerar över detta äv de som spelat tidigare versioner av DOD där man blir betydligt bättre från början.

Det finns en regel som säger att en rollperson inte kan höja en färdighet mer än 5 FV-steg per tillfälle. När man skapar rollpersoner så är detta ett tillfälle. En rollperson på amatörnivå (alltså FPx1, se reviderade utgåvan) ska enligt reglerna alltså inte ha högre än FV 5 i en färdighet.

Det betyder iofs att det bara är krigare och trollkarlar som är bra från början, och gör spelet enligt mig lite obalanserat, särskilt då stridskapaciteten finns som begrepp.

Om du inte tycker att antal FP räcker så låt rollpersonerna börja på lärlingnivå (FPx2), utövarnivå (FPx3) eller varför inte mästarnivå (FPx4).
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det här blir ju särkilt roligt när den "nyblivne" alviske jägaren på 150 år är så kass på att spåra att han inte skulle hitta en tokgalen mammut i ett parti energiskog.

Magnus på RM har nog förspråkat att man ska modda också. Fast när man blir bra och dessutom ska modda så blir allt väldigt lätt. Nä, systemet är inte riktigt opitmalt.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Vid alla gudar, uppfinn omedelbart husregler för karaktärsdanande skapelseprocesser! Gör ni inte det kommer ni få börja era äventyrsdagar med att slåss mot så farliga fiender som, kattungar, pappa långbenspindlar och daggmaskar för att ha en rimlig överlevnadschans. Slutbossen kan möjligtvis vara en halt halvlängdsman med slunga.

När ni ändå håller på så borde ni bilda spelförening så att ni medelst bidrag omedelbart kan inhandla de helt överlägsna DoD6E regelverken.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
När ni ändå håller på så borde ni bilda spelförening så att ni medelst bidrag omedelbart kan inhandla de helt överlägsna DoD6E regelverken.
Säger du det. Då ska jag omedelbums göra det. Allt för att klara slutbossen. :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Det är ett problem. Alla o DoD 6 är tokdåliga på allt från början! Alla utom Krigare och Magiker. En Tjuv har 5 i stjäla föremål, en hantverkare har 6 i banka vapen, en jägare har 3 i spåra och en LÄRD man har 3 i Historia. Men en krigare kan ha FV 21 i svärd om han bara hugger en gång från början och en magiker kan ha 30 i blixt om han sköter sina kort rätt... Fattar inte vad dom tänkt med...

Jag har gjort såhär: Alla får ett visst antal FV att sätta ut beroende på Åldersgrupp, mogen får exempelvis: 1 15, 2 10, 4 7, och 6 5:or... Det funkar och alla blir nöjda.

Fattar dessutom inte varför åldern inte ger mer FP i DoD6.

Har dock hittat mer och mer konstigheter i DoD6 så vi kommer att gå tillbaka till DoD Expert...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Alla o DoD 6 är tokdåliga på allt från början! Alla utom Krigare och Magiker.

Va? Nu har jag bara skapat DoD6-chars en gång. Då var spelgruppen jägare(jag), krigare och magiker. Vi var helt hopplösa allihop och höll på att få fetdäng av två usla fiendesoldater första eller andra passet vi spelade. SL var dock rätt snäll med xp (eller vad det nu kallas i DoD6) och vi levlade 2 ggr innan SL fick DoD6E i födelsedagspresent och vi konverterade gubbarna och blev av med levels.

"En gång är ingen gång" brukade en gammal högstadiefröken säga så det känns lite dumt att hela min erfarenhet baseras på ett endaste karaktärsskapande. :gremsmile:

Våra rollpersoner var alla unga och typ bondtölpar när vi började så det kändes helt okej att ha sunkiga värden. Sedan när vi drog iväg (ondingens arme eldade upp vår by och hade ihjäl allas familjer (utom min eftersom jag var utbytesalv :gremwink: )) och upplevde en massa skojsigheter så lärde vi oss massor i rask takt. (Jag hade inget emot att levels använders i DoD6, däremot hade jag mycket emot att en levling gjorde en sådan enorm skillnad. Hade varje level delats upp i fem delar eller nåt hade jag varit gladare.)

Åldersregler minns jag inget av, men det fanns det säkert några.
 
G

Guest

Guest
Va? Nu har jag bara skapat DoD6-chars en gång. Då var spelgruppen jägare(jag), krigare och magiker. Vi var helt hopplösa allihop och höll på att få fetdäng av två usla fiendesoldater första eller andra passet vi spelade
Då måste eran krigare missat SK värdet och eran magiker missat SPI ökningen per nivå... SK och SPI ökningen är orättvis mot andra yrken tycker jag...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
So det har sagts förut, ni har inte gjort fel..
Gillar att man inte är sådär kanonbra i början, utan att man måste var försiktig i vad man gör i början & sedan arbeta sig uppåt.

/ Johan K,som för övrigt ska lira DoD6 idag
 
G

Guest

Guest
Jo, fast det där resonemanget håller inte heller riktigt. Varför ska ALLA vara dåliga i början? Anta att jag vill göra en äldre lärd man som har varit lite här och där, besökt många av dom förnäma biblioteken och suttit nästa hela livet i ett universitet eller liknande, varför ska jag då bara har FV 5 i mina primära FV´n? Samtidigt kan min läring på 19 år ha mer i Historia eftersom hans Grundegenskaper inte sänks lika mycket pga ålder.

Alltså. En äldre person får lägre grundisar=lägre FP, en ung har alltså mer FP och är alltså bättre...

Framgångssalget kan man inte räkna med här eftersom det bygger bara på slump, ok, jag får kanske lite extra plus som gamal, men vadå, en ETTA på T20 är alltid en ETTA...

Känns som systemet brister där. DoD Expert var på den punkten klart bättre...

Slutligen: Varför ska Grundisen STO vara avgörande hur många FP man får, fattar inte det?
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Ju äldre du är desto mer FP kan du få. Är du 17-30 år som människa kan du börja som lärling, 25-38 år så kan du börja som utövare osv. Det innebär att man får en multipel på antal FP från början. Dessutom kan man se varje nivå som ett tillfälle, vilket gör att man kan få betydligt mer än FV 5 i en färdighet.

STO ger FP för att man blir självsäkrare ju större man är. Ju självsäkrare man är ju mer plats tar man att lära sig nya saker. :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Ehhh... Var står det? Finns ju inga "nivåer" i DoD6 Expert. Det är väl den utgåvan vi snackar om?

STO ger FP för att man blir självsäkrare ju större man är. Ju självsäkrare man är ju mer plats tar man att lära sig nya saker.
Eller hur! FP regeln i DoD6 är dåligt! Inget snack, orättvist och inkonsekvent att låta ALLT vara baserat på Grundisarna. Stort Minus för Riotmind. Som dessutom borde låta några andra sköta utvecklinegnav reglerna till Drakar och Demoner eftersom dom faktiskt inte håller måttet. Modulerna och äventyren sköter dom väldigt bra, bara plus där....
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Jag talade om reviderade utgåvan av grundreglerna där inte framgångstabellen finns med, men möjlighet att börja på en högre "nivå" på grund av exempelvis ålder.

Om du har tankar om reglerna så gör din röst hörd i den aktuella tråden på RMs dodforum.
 
G

Guest

Guest
Om du har tankar om reglerna så gör din röst hörd i den aktuella tråden på RMs dodforum.
Nja, jag har ett konto där,men jag tänker inget skriva då jag tycker designen är så grymt ful. Man ser ju inte vad man eller andra skrivit :)
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Vad är väl lite motbjudande grafik mot att få fram sin åsikt? Vem vet, det kanske leder någonvart om man verkligen bryr sig. Men jag ska givetvis inte tjata på dig för detta är ju inte vad tråden handlar om.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
"SK och SPI ökningen är orättvis mot andra yrken tycker jag..."

Tack och lov så har de fixat till det i reviderade.


Dessutom, angående dålig start, så brukar vi tänka som så att de inte är jägare, krigare, tjuv o.s.v. från starten, det är bara deras mål för vad de vill bli. De börjar knappt torra bakom öronen i starten, men växer desto mer under spelets gång.
Om det kan man väl tycka vad man vill. I reviderade har de gjort alternativa regler för om man vill vara bättre och äldre i början.

Personligen tycker jag att det är ganska bra att man börja med unga, jättekassa rollpersoner eftersom det gör att man måste spela ett par äventyr i början som inte är speciellt "heroiska", bara för att göra dem mer spelbara.

Man kan ju tycka att det bara är dåligt, varför inte ge dem mer poäng från start så slipper man det. Men jag upplever det som att dessa första äventyr blir lite grann som att spela bakgrundshistorien istället för att beskriva den. Dessutom så brukar jag som spelare behöva några äventyr innan jag verkligen kommer in i karaktären.

- Zire
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst, du har ju en kar poäng ang. det där om lärda män. Det går ju inte att förnkea ju. Men som Brunalven här förkalrar ås kan man jualltid ordna till det hela... Eller hur.

Varför ska Grundisen STO vara avgörande hur många FP man får, fattar inte det?
Tjaa, kan tänka mig att det är en fråga om respekt & storlek.. För min del så tror jag att det är som så att man tänker sig gör en gång till om man ger sig på nån som är storre & antaglien starkare än en själv..
 
G

Guest

Guest
Tjaa, kan tänka mig att det är en fråga om respekt & storlek..
C´mon! Så kan man inte resonera, varför skull en Lärd man [om vi återgår till det exemplet] behöva vara stor oh respektiingivande för att bli en duktig historiker eller språkforskare?

Jag tror att anledningen varför man valt att ha med STO är att man helt enkelt inte tänkte till, så som dom inte gjorde när dom skrev många andra regler... Men det är ändrat hos mig iaf.
 
G

Guest

Guest
Visst allt handlar om vilken sorts Kampanj SL är ute efter, ibland så vill an att alla är Unga och oerfarna, ibland vill man ha en blandad grupp... Men att man valt att presentera reglera på ett sådan smalt sätt är klantigt och ogenomtänkt...

Jag hade föredragit om man fick valmöligheten att spela äldre och mer erfaren från start [Om vi utgår från DoD6 Expert].
 
G

Guest

Guest
STO ger FP för att man blir självsäkrare ju större man är. Ju självsäkrare man är ju mer plats tar man att lära sig nya saker.
Per automatik då eller? Nja, skulle inte tro det. Självsäkerhet skulle jag nog sätta under PSY eller INT, men absolut inte på STO. STO är bara längd, vikt och ev. kroppsmassa... PUNKT!
 
Top