Nordnordosts lista över bästa rollspel

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Whitehack är LÅNGT ifrån bortglömt utan spelas väldigt friskt ute i de internationella stugorna. Och har gjort sen det först släpptes vad jag förstår.
Nordnordosts undersökning, i min mening den mest tillförlitliga som gjorts, korade även Whitehack till det bästa svenska rollspelet de senaste tio åren.

Så nej, att påstå att Whitehack är bortglömt verkar vara lite ansträngt. Själv vet jag förvisso inte ens vad det är, men det säger nog mer om mig, jag spelar typ bara Star Wars, Vampire och Eon.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Nordnordosts undersökning, i min mening den mest tillförlitliga som gjorts, korade även Whitehack till det bästa svenska rollspelet de senaste tio åren.
Den här låter spännande. Finns det en länk?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den här låter spännande. Finns det en länk?
Avsnitt 65 av Nordnordost, här! Undersökningens bas är att de genom att korrelera två separata undersökningar med varandra räknat ut hur omtyckta spel är i förhållande till hur mycket de är spelade, och därmed kan man anse att de justerar för lojalitets-bias (som tycks väldigt starkt på rollspelsscenen). De diskuterar sin metod mer utförligt i podcasten. Vill du bli spoilad så är listan här:

Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vill du bli spoilad så är listan här:

Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
Jag är djupt skeptisk till att den där listan skulle stämma bättre än vilken subjektiv lista som helst. Men jag förstår att @Ymir gillar den :) Men seriöst *inget* av FL storsäljare?!?!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är djupt skeptisk till att den där listan skulle stämma bättre än vilken subjektiv lista som helst. Men jag förstår att @Ymir gillar den :) Men seriöst *inget* av FL storsäljare?!?!
Jodå, Symbaroum? Av Fria ligans spel stämmer det med mitt personliga intryck, Symbaroum är absolut det jag hör de mest lysande omdömena om från svenska spelare. Och tänk på att det bara är den svenska fanbasen som inkluderades här. Sedan tror jag varken Vaesen eller Twilight 2000 hade kommit ut än när den listan sattes ihop. Flera kandidater har tillkommit sedan dess. Hade gjorts idag misstänker jag att Call of Cthulhu Sverige kommit med på listan, åtminstone.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jodå, Symbaroum? Av Fria ligans spel stämmer det med mitt personliga intryck, Symbaroum är absolut det jag hör de mest lysande omdömena om från svenska spelare. Och tänk på att det bara är den svenska fanbasen som inkluderades här. Sedan tror jag varken Vaesen eller Twilight 2000 hade kommit ut än när den listan sattes ihop. Flera kandidater har tillkommit sedan dess. Hade gjorts idag misstänker jag att Call of Cthulhu Sverige kommit med på listan, åtminstone.
Jag är rätt säker på att både Symbaroum, Mutant och Svärdets sång älskas och spelas. Jag har inget emot listan. Den är öppen med sin metod och källmaterial, men jag hävdar bestämt att resultatet inte är mer "rätt" än vilken annan subjektiv lista som helst. I synnerhet då urvalet är rätt litet och undersökningarna den baserar sig på knappast är direkt vetenskapligt genomförda :) Men det är en trevlig lista. Många fina spel. Kul att små spel får plats på den. Det jag vänder mig mot är främst att du hävdar att detta är den mest korrekta lista som har gjorts.

Men, det är verkligen inte speciellt viktigt för mig det här. Du får jättegärna hävda det och jag gillar nog alla spel på listan.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Avsnitt 65 av Nordnordost, här! Undersökningens bas är att de genom att korrelera två separata undersökningar med varandra räknat ut hur omtyckta spel är i förhållande till hur mycket de är spelade, och därmed kan man anse att de justerar för lojalitets-bias (som tycks väldigt starkt på rollspelsscenen). De diskuterar sin metod mer utförligt i podcasten. Vill du bli spoilad så är listan här:

Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
Förlåt, men denna topplista utgår alltså från hur deltagarna i två omröstningar på Facebook (tror jag, detta framgår inte av poddavsnittet) har röstat om vilket spel de tycker är bäst, och sedan viktar ner spel som spelas mycket, för att "justera för lojalitets-bias"? Alltså - ju färre som spelar, desto bättre spel?
Jag väldigt svårt att se hur detta skulle vara något slags objektiv lista över vilket spel som är "bäst". Man skulle ju faktiskt kunna tänka sig att många spelar ett spel för att det är bra och uppskattat.
Med det sagt - alla spel på listan är utmärkta, och Whitehack är tveklöst en liten juvel. :)

Edit: Hittade Måns ursprungliga omröstning (för ett år sedan) om årtiondets bästa rollspel, i Facebook-gruppen Bräd- och rollspelsforum, länk här (det går bara att se listan om man är medlem av gruppen). Här är topp-10 på listan:
1. Mutant: År Noll
2. Symbaroum
3. Eon 4
4. Kult: Divinity Lost
5. Ur varselklotet
6. Svärdets sång
7. Coriolis
8. Svavelvinter
9. Hjältarnas tid
10. Western IV
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förlåt, men denna topplista utgår alltså från hur deltagarna i två omröstningar på Facebook (tror jag, detta framgår inte av poddavsnittet) har röstat om vilket spel de tycker är bäst, och sedan viktar ner spel som spelas mycket, för att "justera för lojalitets-bias"? Alltså - ju färre som spelar, desto bättre spel?
Jag väldigt svårt att se hur detta skulle vara något slags objektiv lista över vilket spel som är "bäst". Man skulle ju faktiskt kunna tänka sig att många spelar ett spel för att det är bra och uppskattat.
Med det sagt - alla spel på listan är utmärkta, och Whitehack är tveklöst en liten juvel. :)

Edit: Hittade Måns ursprungliga omröstning (för ett år sedan) om årtiondets bästa rollspel, i Facebook-gruppen Bräd- och rollspelsforum. Det går inte att dela länken då posten är i en grupp, men här är iaf listan:
1. Mutant: År Noll
2. Symbaroum
3. Eon 4
4. Kult: Divinity Lost
5. Ur varselklotet
6. Svärdets sång
7. Coriolis
8. Svavelvinter
9. Hjältarnas tid
10. Western IV
Nej, nej inte alls! De spel som hade högst samstämmighet mellan hur mycket de spelades och hur mycket de gillades rankades högst. Om fem pers har spelat spelet och fem pers älskar det, så fick det tex ett högt betyg. Om fem spelat det men bara en säger att det är bäst, då fick det ett lågt betyg. De konstaterade direkt att stora, breda spel med modulsupport tenderade att vara de mest omtyckta, men hur -mycket- ett spel spelades var inte i sig en måttstock. Omröstningarna kom IIRC från rollspel.nu

Orsaken att jag intresserar mig för andra metoder än just omröstning är just listor som den du redogör för - nischade art house-spel som inte har bred popularitet har aldrig en chans i det formatet.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är rätt säker på att både Symbaroum, Mutant och Svärdets sång älskas och spelas. Jag har inget emot listan. Den är öppen med sin metod och källmaterial, men jag hävdar bestämt att resultatet inte är mer "rätt" än vilken annan subjektiv lista som helst. I synnerhet då urvalet är rätt litet och undersökningarna den baserar sig på knappast är direkt vetenskapligt genomförda :) Men det är en trevlig lista. Många fina spel. Kul att små spel får plats på den. Det jag vänder mig mot är främst att du hävdar att detta är den mest korrekta lista som har gjorts.

Men, det är verkligen inte speciellt viktigt för mig det här. Du får jättegärna hävda det och jag gillar nog alla spel på listan.
Jag anser defintivt den mer tillförlitlig än andra ja, då den använder en annorlunda metod som inte är lika straight up en popularitetstävling. Men den är fortfarande bara en rolig grej i grund och botten, då datan den baserar sitt urval på är alldeles för begränsad, och potentiellt biased pga att den baserade sig på användarbasen på wrnu, som knappast är ett representativt tvärsnitt av rollspelssverige. Å andra sidan utgör rollspel.nu rimligen en slags elit, och det är ju förvisso eliter i någon form som utser pristagare i alla andra kulturbranscher. Så jag vet inte om det i sig är ett dåligt bias.
 
Last edited:

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
De spel som hade högst samstämmighet mellan hur mycket de spelades och hur mycket de gillades rankades högst. Om fem pers har spelat spelet och fem pers älskar det, så fick det tex ett högt betyg.
Nu har jag inte lyssnat på podden, men istället för rank, är det inte bättre att rösta på en skala och sedan ange konfidensintervallet runt medelvärdet? Alltså spannet som man är 95% säker på att det sanna medelvärdet i populationen ligger inom.

Då har man löst problemet med olika stora urval. Om vi har några statistiker på forumet får de gärna rätta mig om jag har fel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu har jag inte lyssnat på podden, men istället för rank, är det inte bättre att rösta på en skala och sedan ange konfidensintervallet runt medelvärdet? Alltså spannet som man är 95% säker på att det sanna medelvärdet i populationen ligger inom.

Då har man löst problemet med olika stora urval. Om vi har några statistiker på forumet får de gärna rätta mig om jag har fel.
Jag hade tyckt det var intressant med en utslagsomröstning, där folk måste välja mellan sakta minskande alternativ i en serie omröstningar. Hade potentiellt skapat stor bitterhet antar jag, och as kulturbedömning goes verkar det verkligen inte vara kosher, men jag blir ändå väldigt nyfiken på hur det hade gått.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nej, nej inte alls!
Jo, faktiskt. Deras metod var att dela antalet personer som rankade spelet som decenniets bästa med antalet personer som angav att de spelat spelet. Så jo, i praktiken innebär metoden att ju fler spelare ett spel har, desto lägre rankas det.

Jag förstår deras syfte med detta - att framhäva nischade arthouse-spel - och inget fel med det, men att kalla det för ett mått på vilket spel som är "bäst" för att det "justerar för lojalitets-bias" och därför är den "mest tillförlitliga" listan som gjorts, tycker jag är ett mycket märkligt resonemang. Man kan ju faktiskt som sagt tänka sig att många spelar ett spel för att det är bra och uppskattat av många.

(Undersökningen baserades heller inte på wrnu, utan gjordes i Facebook-gruppen Roll- och brädspelsforum.)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jo, faktiskt. Deras metod var att dela antalet personer som rankade spelet som decenniets bästa med antalet personer som angav att de spelat spelet. Så jo, i praktiken innebär metoden att ju fler spelare ett spel har, desto lägre rankas det.

Jag förstår deras syfte med detta - att framhäva nischade arthouse-spel - men att kalla det för ett mått på vilket spel som är "bäst" för att det "justerar för lojalitets-bias" tycker jag är ett mycket märkligt resonemang. Man kan ju faktiskt som sagt tänka sig att många spelar ett spel för att det är bra och uppskattat av många.

(Undersökningen baserades heller inte på wrnu, utan gjordes i Facebook-gruppen Roll- och brädspelsforum.)
Ja, man får nog se det som ett alternativ till alla de andra listorna, där era spel hamnar högst upp :)

(lojalitets-bias gäller nog främst folk som alltid bara spelat ett enda spel, och det brukar i allmänhet vara Äspels DoD (eller möjligvis någon senare variant). I fallet FL tror jag inte att det har någon större bäring)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Edit: Hittade Måns ursprungliga omröstning (för ett år sedan) om årtiondets bästa rollspel, i Facebook-gruppen Bräd- och rollspelsforum. Det går inte att dela länken då posten är i en grupp, men här är iaf listan:
1. Mutant: År Noll
2. Symbaroum
3. Eon 4
4. Kult: Divinity Lost
5. Ur varselklotet
6. Svärdets sång
7. Coriolis
8. Svavelvinter
9. Hjältarnas tid
10. Western IV
Åfan! Har jag gjort en sån! :) Ja, små nishade spel lyser ju med sin frånvaro där, men den känns inte helt dragen ur hatten.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Yes. Jag vill understryka att jag absolut inte är emot att framhäva små nischade spel och jag kan hålla med om att de riskerar att få svårt att hävda sig i öppna omröstningar, men av det följer inte att listan som diskuteras i denna tråd är "mest tillförlitlig" eller säger särskilt mycket om vilket rollspel som är "bäst".

(Sen skulle man kunna hävda att alla svenska rollspel är små nischprodukter i ett större perspektiv, men det är en annan diskussion.)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Blev inspirerad att gå till källorna för att förstå metoden.
@Måns omröstning, märk väl att det går att rösta på flera spel här.
@wilper s omröstning
Det är lite oklart i avsnittet men det är allstå ration mellan "bäst" och "spelat" som vägleder. Whitehack som fått 6 röster som både bäst och spelat = 1,0. Medan exempelvis Järn har 22 spelat och 12 "bäst" vilket borde = 0,54.

Skulle säga att om det skulle vara någorlunda träffsäkert borde listan "bäst" varit begränsad till en röst och hade dessutom behövt kombineras med att samma personer tvingades svara på "spelat". Men det gör ju inget, det blev en kul alternativ lista som underlag för diskussion. Gav ju upp till en lång tråd även här
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Blev inspirerad att gå till källorna för att förstå metoden.
@Måns omröstning, märk väl att det går att rösta på flera spel här.
@wilper s omröstning
Det är lite oklart i avsnittet men det är allstå ration mellan "bäst" och "spelat" som vägleder. Whitehack som fått 6 röster som både bäst och spelat = 1,0. Medan exempelvis Järn har 22 spelat och 12 "bäst" vilket borde = 0,54.

Skulle säga att om det skulle vara någorlunda träffsäkert borde listan "bäst" varit begränsad till en röst och hade dessutom behövt kombineras med att samma personer tvingades svara på "spelat". Men det gör ju inget, det blev en kul alternativ lista som underlag för diskussion. Gav ju upp till en lång tråd även här
Man kan också notera att ingen av de sex personer som röstat på listans etta som decenniets bästa spel ingår bland de sex personer som angivit att de spelat spelet. Det är två helt separata grupper av individer.

Detta är bara en kommentar till listan i sig och hur den är gjord, verkligen ingen diss mot Whitehack, som så vitt jag kan bedöma - jag har inte läst eller spelat det ännu, men bara hört väldigt gott om spelet - absolut försvarar en plats på vilken bästa-topplista som helst. :)

Jag har heller inget emot Nordnordosts lista i sig - den gör ett bra jobb i att framhäva pärlor som säkert förtjänar mer uppmärksamhet - jag vänder mig bara att den presenteras som "mest tillförlitlig" i frågan om vilket rollspel som är "bäst".
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, faktiskt. Deras metod var att dela antalet personer som rankade spelet som decenniets bästa med antalet personer som angav att de spelat spelet. Så jo, i praktiken innebär metoden att ju fler spelare ett spel har, desto lägre rankas det.

Jag förstår deras syfte med detta - att framhäva nischade arthouse-spel - och inget fel med det, men att kalla det för ett mått på vilket spel som är "bäst" för att det "justerar för lojalitets-bias" och därför är den "mest tillförlitliga" listan som gjorts, tycker jag är ett mycket märkligt resonemang. Man kan ju faktiskt som sagt tänka sig att många spelar ett spel för att det är bra och uppskattat av många.

(Undersökningen baserades heller inte på wrnu, utan gjordes i Facebook-gruppen Roll- och brädspelsforum.)
Du har rätt! Förlåt, jag mindes fel. Listan korar helt klart spel som är mer omtyckta än spelade, och det var Facebook-omröstningar den byggde på. Jag blandade nog ihop det för att vi haft liknande omröstningar på wrnu.

Jag tycker dock fortfarande att det förefaller vara en mer tillförlitlig måttstock på en produkts kvalitét än vad en ren popularitetstävling är. (Om inte annat tycker jag det talar sitt tydliga språk att det här är den enda topplista jag sett där både mainstream-spel och indiespel kom med). Men givetvis inte perfekt på lååånga vägar. Ingen topplista över kultur kan väl nånsin vara annat än väldigt subjektivt och mer eller mindre biased.

Men ett tankeexperiment: om ett antal olika datorspelsrecensenter var för sig utsåg årtiondets tio bästa spel, hade resultatet blivit lika brokigt som när rollspelare gör det? Det tror inte jag, och om jag har rätt i det antagandet, så tycker jag det är intressant att fråga sig vad det beror på. Jag tror att jag önskar mig en högre grad av professionalism i rollspelskritik.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Du har rätt! Förlåt, jag mindes fel. Listan korar helt klart spel som är mer omtyckta än spelade, och det var Facebook-omröstningar den byggde på. Jag blandade nog ihop det för att vi haft liknande omröstningar på wrnu.

Jag tycker dock fortfarande att det förefaller vara en mer tillförlitlig måttstock på en produkts kvalitét än vad en ren popularitetstävling är.
Varför då, exakt? När vinnaren på listan över decenniets bästa rollspel har fått sex (6) röster, och ingen av dem har angivit att de faktiskt har spelat spelet?

Men ett tankeexperiment: om ett antal olika datorspelsrecensenter var för sig utsåg årtiondets tio bästa spel, hade resultatet blivit lika brokigt som när rollspelare gör det? Det tror inte jag, och om jag har rätt i det antagandet, så tycker jag det är intressant att fråga sig vad det beror på. Jag tror att jag önskar mig en högre grad av professionalism i rollspelskritik.
Ja, svenska rollspel är ju en så liten nisch att det inte finns en kår av oberoende, professionella recensenter som det gör i dataspelsbranschen. Jag tycker också att det hade varit toppen om det hade funnits! :)
Men detta ovan betyder ju inte på något sätt att Nordnordosts lista - som viktar ner spel som faktiskt spelas - på något sätt skulle vara en bättre måttstock än en rak öppen omröstning om vilka spel som är "bäst".
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
svenska rollspel är en så liten nisch att det inte finns en kår av oberoende, professionella recensenter som det gör i dataspelsbranschen. Jag tycker också att det hade varit toppen om det hade funnits!
Visst hade det. Dök upp lite i diskussionen om Huors dokumentär. Men det är väl svårt att se att det kommer åt komma till stånd bortom vad Fenix gör.
 
Top