Nekromanti [Nor Bannog] Ny blogg tillägnad Saga & Arcaria

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Hundrade inlägget!

Jag firar hundra inlägg på bloggen med att navelskåda lite om hur sexualmoralen skulle kunna tänkas se ut i en värld där den stora religionen bygger på katarernas läror. Som bonus kommer det skojig bit om honung på slutet.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Hundrade inlägget!

Grattis till 100 inlägg. Många riktigt intressanta :gremsmile: nu ser vi fram emot inlägg som handlar om hur du skriver saga2.0 :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Hundrade inlägget!

Hans E Magnusson said:
Grattis till 100 inlägg. Många riktigt intressanta :gremsmile:
Tack tack! :gremsmile:


Hassebosse said:
nu ser vi fram emot inlägg som handlar om hur du skriver saga2.0 :gremsmile:
”Kära designdagbok,

Idag skrev jag om ett fördolt krig mellan tre ashäftiga svartkonstnärer. Sedan tog jag bort allt och skrev sju sidor om marknaden i Provins istället, men bytte ut namnet till Privons. En bra dags arbete.”
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hundrade inlägget!

DeBracy said:
Jag firar hundra inlägg på bloggen med att navelskåda lite om hur sexualmoralen skulle kunna tänkas se ut i en värld där den stora religionen bygger på katarernas läror. Som bonus kommer det skojig bit om honung på slutet.
Intressant inlägg, och stämmer rätt bra med hur jag ser på saken. I Arcaria är egentligen sex bara en synd om den riskerar leda till barn. Preventinmedel finns, men de är minst sagt osäkra (utom magiska). Dessutom vill inte kyrkan ha munkar och nunnor som har barn som kan ärva. Rubbet ska till kyrkans ägo, det är ju bara heliga personer som förväntas kunna hantera rikedom utan att korrumperas. (så fiffigt!)

På papperet borde män och kvinnor i Arcaria vara mer jämlika. Praktiskt är dock kvinnor underställda män i större delen av Arcaria. Och det är för att män lätt KAN ha makten. De har mer eller mindre våldsmonopol, är starkare. Och kvinnor utbildas inte att använda vapen dessutom (där har rigarditerna och kejsaren rationaliserat fram att "Panon var man, därför ska inte kvinnor ta till vapen"). Dock är det en sak som varierar, ju längre från Mare Pannona du kommer, desto jämlikare blir det. Och ön Albion är nog jämlikast av de platser man följer Panons läror, man är friare i tolkningen av Vox Verus. Det är långt till Pannona.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Ett år med Nor Bannog

… och givet att det gått ett helt år så lär det väl vara dags att överge tråden ”Ny blogg tillägnad…” :gremcrazy:
 
Top