[Nominering] Världens mest fantasy land

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kina

En hel hög med massa coola dynastier som vi idag vet mer om några och väldigt lite om andra.

Natur som är lika varierande som i vilken fantasyvärld som helst, allt detta i ett land.

Invaderat av nomadfolk så många gånger att man byggt en mur(delvis) för att skydda sig från dem.

Kina är på sitt eget språk "Mittens Rike", alla andra länder rör sig i relation till Kina.

Landet har haft kejsare som andra länders regenter vallfärdat till för att kyssa dennes fötter.

Finns hur mycket till som helst, Kina eller Iran är mina nomineringar och jag gillar inget av ländernas nuvarande politik. Deras historia är dock awesome.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Kina är på sitt eget språk "Mittens Rike", alla andra länder rör sig i relation till Kina.
Sedan dess har de ju dock blivit extremt östliga i sin egen självbild. Hur många torg, shoppingcenter och företag som helst som heter något med "öst", och de har till och med anammat Europas beteckning "mellanöstern", på ett område som ligger väster om Kina …
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sedan dess har de ju dock blivit extremt östliga i sin egen självbild. Hur många torg, shoppingcenter och företag som helst som heter något med "öst", och de har till och med anammat Europas beteckning "mellanöstern", på ett område som ligger väster om Kina …
Ja och de har blivit kommunister etc… Himmelska fridens torg är allt annat än vad sitt namn antyder osv. Tyckte dock inte att etniska utrensningar mot religiösa minoriteter och annat var direkt viktiga för landet som det mest Fantasy i världen och lämnade medvetet dessa saker utanför. Jag nämnde att jag inte står för landets politik alls, det gör dock inte landet mer eller mindre magiskt ur fantayssynpunkt. Tänk också på att detta kommer från en person som är gift med en japanska som inte har många snälla ord att säga om Kina.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Ja och de har blivit kommunister etc… Himmelska fridens torg är allt annat än vad sitt namn antyder osv. Tyckte dock inte att etniska utrensningar mot religiösa minoriteter och annat var direkt viktiga för landet som det mest Fantasy i världen och lämnade medvetet dessa saker utanför. Jag nämnde att jag inte står för landets politik alls, det gör dock inte landet mer eller mindre magiskt ur fantayssynpunkt. Tänk också på att detta kommer från en person som är gift med en japanska som inte har många snälla ord att säga om Kina.
Jag menade inget alls politiskt. Var bara en kommentar att Kinas självbild sedan typ … början av 1900-talet kanske? har gått från att vara ”Mittens rike” till att vara ”öst”. Tyckte att det var intressant. Länken vara bara ett berömt exempel på detta.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Slovakien!

-Mest borgar per km2 i Europa!
-Karpaterna (Vampyrer, varulvar mm)
-Ölhävande folk
-Fantastiskt landskap som taget från en film
-Varit ockuperade och slagits mot diverse andra länder (Ottomanerna bland annat)
-Har en mycket cool slaviska mytologi

Jag kan fortsätta ett tag! Jag vann! :D

Varför är inte tråden slut? Jag vann? ;)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Åskdrakens land" - Bhutan. Kulturellt isolerat bergsrike där man går runt i färggranna kläder och skjuter pilbåge. Lite Caddo-vibbar nästan.
Also, deras statsöverhuvuds titel är bokstavligen "dragon king".

Deras kuk-helgon är inte så fantasy dock, modern fantasy trendar beklagligt nog åt ett väldigt kyskt, närmast puritanskt ideal, där det inte är okej att ha en penis vid namn "Thunderbolt of Flaming Wisdom" som skänker nirvana åt alla den penetrerar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Tack för alla nomineringar. Väntade lite på Åskdrakens land!

Nu har vi nomineringar från tre kontinenter. Inga fantasyländer i Amerika?

Stänger nomineringarna ikväll! Sista chansen nu
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
För flera årtusenden sedan bildades här det största rike världen då hade sett. Rikets krigare var fruktade, dess civilisation storslagen och många var de härskare som försökte kuva det folk som levde här. Men gång på gång reste de sig igen. Likt många andra riken kunde de inte stå emot profetens erövring och deras gudar glömdes och en lång era av krig mot områdets nomader följde. Till slut kunde en rättmätig kejsare placeras på tronen och i 500 år härskade denna tills en religiös revolt omdanade riket och ett råd av präster tog över makten. Teokratin städer är myllrande, dess fruktlundar prunkande och överallt skjuter uråldriga ruiner upp ur den spruckna marken, som gömmer skatter från svunna tider.

Jag nominerar IRAN.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
NORGE
  • Är mest obebodda berg och lodräta ödemarker. Bosatt i över tusen år utan att man uppfunnit den 4-filiga motorvägen.
  • Hemvist åt områdena Jotunheimen och Trollheimen. Alltså jättarna och trollens hemvist.
  • Är en nekrokrati (Olof den Helige är fortfarande refererad till som Kung i Evighet).
  • Stavkyrkor.
  • Gigantiska svärd i fjell
  • Brunost som defintivt är en infernaliskt förbannad mejeriprodukt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
NORGE
  • Är mest obebodda berg och lodräta ödemarker. Bosatt i över tusen år utan att man uppfunnit den 4-filiga motorvägen.
  • Hemvist åt områdena Jotunheimen och Trollheimen. Alltså jättarna och trollens hemvist.
  • Är en nekrokrati (Olof den Helige är fortfarande refererad till som Kung i Evighet).
  • Stavkyrkor.
  • Gigantiska svärd i fjell
  • Brunost som defintivt är en infernaliskt förbannad mejeriprodukt.
Jag backar också Norge, och framför följande som ytterligare argument:
Orkdal - Wikipedia
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Jag tänkte säga Sverige för att fantasy ofta känns bekant och superdupervanligt lagom. Lite av varje som man förväntar sig. Mycket skumt kan anas under ytan dock, och rätt vad det är kommer man till en helt fantastisk plats, tex en magisk huvudstad vid vattnet.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Tunisien 🇹🇳

Hem för ödelagt fornrike med coolt namn och elefantridande legendarisk erövrargeneral.
Senare fruktad sjörövarstat, och som om detta inte vore nog även hem för galaxens mest kända krigarmunk som gick från enkel svinodlare (fuktsamlare) till att besegrade den onda nekromantiker-kejsaren och dennes svarta riddare (hans far!!) och räddade världen!
 
Top