[Nominering] Världens mest fantasy land

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Jag tror inte den här tävlingen behöver någon egentlig introduktion, men för formens skull. Som ni alla vet är Fantasy bara ett lamt försök att efterhärma vår egen gonzo historia. Och världen är full av vackra, spännande och dramatiska platser.

Så vilket land är mest fantasy? Vad som gör ett land fantasy, oavsett undergenre, är helt upp till dig. Men du skall motivera ditt val. När vi har tillräckligt många nomineringar kör jag en poll så får vi veta vilket land som är MEST FANTASY!

För att öppna nomineringarna:

Georgien
Vackert bergsrike med dramatiska landskap som en gång var platsen där Jason slogs mot en drake och dansande skelett och fick ett gyllene skinn. Möjligen vinets ursprung och vin jäses fortfarande i amforor. Talar ett språkisolat och gränsar till, och är delvis ockuperat av, ett Ont Imperium. Har Europas högst belägna bosättning och djupaste grotta. Men framförallt - deras alfabet är f*cking Tengwar!

P.S. dessutom döpt efter drakdräparen (tack @Khan )

Det finns inget motargument - Georgien är världens MEST FANTASY LAND!


EDIT: På förekommen anledning: det skall alltså röra sig om ett självständigt land som existerar i verkligheten. Inga fiktiva länder, inga delstater eller regioner. Det behöver inte nödvändigtvis vara en suverän stat, en bra fingervisning kan vara fotboll. Om landet har ett eget fotbollslag är det ett land. Så Skottland och Färöarna är OK men inte Hessen eller Texas. Costa Rica är OK. Katalonien, känsligt men antaligen nej. Ryska republiker som Dagestan och Ingushetien räknas, men inte Kraier eller Oblaster, ens om de autonoma. Givetvis kan man även nominera Ryssland, Storbritannien eller Danmark i sin helhet.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Egypten -- fyllt med ruiner, statyer, trånga städer, basarer. Allt är avhängigt en frikkin' megaflod. Bortom dess stränder är det bara öken. 4500 års skriven historia; det är längre än för Númenor eller Gondor (båda strax över 3000 år). Ett uråldrigt skriftspråk med ögon, fötter och skalbaggar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Irland. Levande kultur på pubar med sång/musik och ibland dans. Märkligt språk. Massa gamla myter med milt sagt spektakulära hjältar. Varit ockuperat länge.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
En röst till på Sydafrika. Med så klockrena argument behövs ingen omröstning.
Den största struts-underarten är den nordafrikanska strutsen. Kanske värt att titta på Chad, Centralafrikanska republiken, Senegal, Kamerun?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Slovakien!

-Mest borgar per km2 i Europa!
-Karpaterna (Vampyrer, varulvar mm)
-Ölhävande folk
-Fantastiskt landskap som taget från en film
-Varit ockuperade och slagits mot diverse andra länder (Ottomanerna bland annat)
-Har en mycket cool slaviska mytologi

Jag kan fortsätta ett tag! Jag vann! :D

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Jag tar mig rätten att nominera ett ytterligare land:

Etiopien:

Bokstavligen Presbyter Johns rike, oerövrat afrikansk rike med underjordiska kyrkor. Hette Abyssinien, vilket bara det! Och hade i levande minne en helig kejsare. Har inte bara en utan två strusarter!
 
Top