[Nominering] Coolast svärd

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Nu tycker jag att ni är orättvisa mot Leon. Ni hade er chans men valde att stå utanför. De svärd som skickas in efter den 17 mars bör vara utom tävlan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nu tycker jag att ni är orättvisa mot Leon. Ni hade er chans men valde att stå utanför. De svärd som skickas in efter den 17 mars bör vara utom tävlan.
Jag var ungefär 0,3% seriös med mitt inlägg, klart att ett tecknat sjungande svärd inte ska vara med och tävla 😄
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag var ungefär 0,3% seriös med mitt inlägg, klart att ett tecknat sjungande svärd inte ska vara med och tävla 😄
Jag borde lagt in en blinkande smiley för jag är nyvaken och inte upprörd egentligen.😊
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nej!

ni missade ju typerna Estoc och Zweihänder.
Och ni missade det unika Moonlight Greatsword från Dark Souls
Jag är like förvånad och besviken som du, men tävlingens regler är obönhörliga och omutliga

Den postades faktiskt i början av tråden. Så vitt jag kan se är det sjungande svärdet i Roger Rabbit inte namngivet, och faller därför inom kategorin Typ
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Den postades faktiskt i början av tråden. Så vitt jag kan se är det sjungande svärdet i Roger Rabbit inte namngivet, och faller därför inom kategorin Typ
Attans, trodde jag var först 😊
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sen den här totala katastrofen från Robin Hood prince of thieves
View attachment 11984
Äsch, så illa är det inte. Lite blandade influenser måhända, med mycket inspiration från indiens avrättningssvärd. Och Indien var väl strikt talat inte en del av den islamska sfären på den tiden. Men närliggande. Det enda riktigt märkliga är "tsuban" som känns lite väl långsökt för mg i sammanhanget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nej!

ni missade ju typerna Estoc och Zweihänder.
Och ni missade det unika Moonlight Greatsword från Dark Souls
Vad då "vi missade"?
Forumiter fick nominera.
Du är forumit.
Du missade.
:D :D :D

Skämt å sido så missade vi massor med svärd:
- Musketörernas klassiska värja/rapir.
- Piraternas klassiska huggare/cutlass.
- Svärden i Dune.
O.s.v.

Faktum att jag var inne på landsknecht/zweihänder kl 23 igår, men orkade inte.
Dels för att jag redan postat ett dussin nomineringar, dels för att jag ligger med COVID just nu.
:)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Äsch, så illa är det inte. Lite blandade influenser måhända, med mycket inspiration från indiens avrättningssvärd. Och Indien var väl strikt talat inte en del av den islamska sfären på den tiden. Men närliggande. Det enda riktigt märkliga är "tsuban" som känns lite väl långsökt för mg i sammanhanget.
Det verkar som muslimska perser/afghaner erövrar norra Indien första gången (de kommer därefter tillbaka om och om igen) ungefär samtidigt som Robin Hood, enligt legenden, är full fart. :cool:

 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Det är mer att vi är så vana vid jättesvärd från olika filmer att vi missar att "vanliga" svärd ofta inte var så långa i verkligheten.
Svärdet i första filmen hade 27" klinga och i andra filmen 29" klinga, d.v.s. runt 70 cm.

Vi tycker att 70 cm låter lite, men ser det verkligen kort ut i det här klippet?
Conans svärd är absolut för kort, och alldeles för brett vilket i Arnolds händer får det att se… mindre imponerande ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Äsch, det är för att ni är vana vid mycket mer sentida vapen. Conan utspelar sig i den hyboriska eran, inte på 1300-talet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Läste precis på Aftonbladet att en kvinna gått omkring på Södermalm med tre svärd. Svärden har tagits i beslag. Tycker dock att artikeln borde namngivit svärdstyper och bars något av svärden i en praktisk ryggskida
 
Top