[Nominering] Coolast svärd

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Vad säger wrnu, är långsvärd och bastardsvärd olika vapen? Jag lutar åt "ja" och att långsvärd är utpräglade tvåhandsvapen, medan bastardsvärd är utpräglade 1 1/2-handssvärd
Det beror på vilken/vilka definitioner av långsvärd respektive bastardsvärd man väljer att använda. Jag menar, du inbillar dig väl inte att de termerna är väldefinierade begrepp? Eller att de användes samtidigt som vapnen ifråga användes snarare än att vara efterhandskonstruktioner?
Sen varierar ju användningen över tid.
Och sedan beror det ju på vilket språk det rör sig om. Engelskans "longsword" är inte exakt samma som tyskans "langes schwert"

Det man dock kan konstatera är att ett bastardsvärd är ett långt svärd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vill vi verkligen starta ett nytt (eller egentligen gammalt) definitionskrig?? 😳

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det beror på vilken/vilka definitioner av långsvärd respektive bastardsvärd man väljer att använda. Jag menar, du inbillar dig väl inte att de termerna är väldefinierade begrepp? Eller att de användes samtidigt som vapnen ifråga användes snarare än att vara efterhandskonstruktioner?
Sen varierar ju användningen över tid.
Och sedan beror det ju på vilket språk det rör sig om. Engelskans "longsword" är inte exakt samma som tyskans "langes schwert"

Det man dock kan konstatera är att ett bastardsvärd är ett långt svärd.
Men vilken definition är HISTORISKT KORREKT?

Ok, point taken. Långsvärd och Bastardsvärd är tagna.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Dragnipur, Anomander Rakes svärd från Malazan böckerna. Klart grym story om det svärdet.

Zangetsu, Kurosaki Ichigos zanpakuto från Bleach. För övrigt mängder med coola svärd i den mangan/animen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Saknas ett svärd? Skynda på, nomineringen är öppen i dryga tre timmar till, till 00:00
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Saknas ett svärd? Skynda på, nomineringen är öppen i dryga tre timmar till, till 00:00
Passar väl på att slänga in tragic backstory-svärdet från Final Fantasy X med dårå; Brotherhood

maxresdefault.jpg
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill också nominera galdiusen!
Jag har tänkt på gladius flera gånger de seanste dagarna, men varja gång jag satt framför dator glömde jag bort (eftersom jag hittade något annat svärd att skriva om).
Gladius är ikonisk!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag gillar spatha mer än gladius. Gladius är ett kortsvärd och de är inte coola om det inte är en eneggad sax
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gillar inte alls proportionerna på spathorna jag sett. Men om de hade sett mer ut som större mainz-galdiusar så...

The Rocks Hercules var inne på rätt spår! Tyvärr tror jag inte det finns någon replika av detta svärd:



Saxar är bara knivar, så de borde inte räknas ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Helt OT, men när den här omröstningen är över kan vi väl ha en tråd om berömda, både riktiga och uppdiktade, krigare.
Jag kom nämligen att tänka på den här killen:

"Fighting" Jack Churchill, "Mad Jack", 1906-1996
Brittisk militär som "pensionerade" sig från armén 1936.
Han ägnade sig åt saker som att köra motorcykel genom Indien, tidningsredaktör i Nairobi, modelljobb och lite filmroller, bl.a. i "Tjuven i Bagdad".
1938 kom han på andra plats i säckpipetävlingen Aldershot Tatto.
1939 representerade han Storbritannien i världsmästerskapen i bågskytte.
1940 tog han värvning igen som överste, men inte som skrivbordsofficer, utan han ledde sina trupper i strid iklädd pilbåge, säckpipa och skotskt bredsvärd (ett sånt svärd @erikt nominerade i inlägg #5).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ett par namngivna svärd:

Sword of power från He-man
he-man.jpg

Sword of omens från Thundercats
Swordofomens.JPG.jpg


Sen den här totala katastrofen från Robin Hood prince of thieves
Robin-Hood-Prince-of-Thieves-Morgan-Freeman-s-Sword-1.jpg
 
Top