[Nominering] Coolast svärd

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
NOMINERINGEN STÄNGER 23:59 Fredag 17 Mars

WRNU är en plats där spelkulturens stora samhällsfrågor avhandlas. Och vad kan vara viktigare än vilket svärd som är coolast, i världs- och litteraturhistorien.

Vi kör en poll snart, men först behöver vi nominationer. Vi kommer antagligen att ha två kategorier (i) Typer av svärd och (ii) Enskilda, namngivna svärd.

Var går gränsdragningen mellan svärd, knivar, huggare och vässade pinnar? Vet inte, litar på ert omdöme.

Posta era motiveringar här, det går bra att hänvisa till historiska, kulturella och specifika fakta, men nomineringen gäller svärdet i sig, inte hur det bärs eller används.

Jag börjar med mina egna:

Kategorin Typ
- Yataghan. De klassiska janissarhuggarna som bars som sidovapen (typ som värjor) under ottomanska rikets storhetstid. Döpt efter random ort i sydvästra anatolien.
13766.jpg

Kategorin Namngivet Svärd
- Rödnäbba. Tokes svärd
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Exluderar vi sånt som är ren fiction/fantasy så som Stormbringer från Elric?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag är förtjust i Kusanagi No Tsurugi. Väldigt unik stil och väldigt spännande legend som omgärdar svärdet. Svårt att hitta en bra bild då det är en nationalklenod i Japan och som inte visas för omvärlden, även om replikor ska finnas.Kusanagi_sword[1].jpgw_1_0008329_kusanagi-sword.jpeg
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mortuary sword

After the execution of King Charles I (1649), basket-hilted swords were made which depicted the face or death mask of the "martyred" king on the hilt. These swords came to be known as "mortuary swords", and the term has been extended to refer to the entire type of Civil War–era broadswords by some 20th-century authors.
1678972783688.png1678972783688.png
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Min personliga favorit när det gäller typ av svärd är nog den typ som faktiskt kallades "broadsword".
För att vara mer exakt, enhandade raka svärd med korgfäste som användes från 1500-tal och in på 1800-talet

Instämmer! De här kallades också Claymore för övrigt. De äldre, brutalstora tvåhandssvärden är döpta efter de här, eftersom många av dem kapades och smiddes om till de "små", när de monsterstora svärden blev omoderna och opraktiska.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är förtjust i Kusanagi No Tsurugi. Väldigt unik stil och väldigt spännande legend som omgärdar svärdet. Svårt att hitta en bra bild då det är en nationalklenod i Japan och som inte visas för omvärlden, även om replikor ska finnas.View attachment 11914View attachment 11913
Många här verkar redan känna till det, men fler kanske känner till den engelska översättningen: grass-cutter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ingen har nämnt Kung Arthurs svärd:
Excalibur / Caliburn
Finns det någon bra beskrivning på hur det ska ha sett ut?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Min personliga favorit när det gäller typ av svärd är nog den typ som faktiskt kallades "broadsword".
För att vara mer exakt, enhandade raka svärd med korgfäste som användes från 1500-tal och in på 1800-talet

Jag tänkte nästan säga samma sak, men specifikt nominera schiavonan som du förtjänstfullt bildsatte med.

(Jag har ingen aning om jag skulle se skillnad på en schiavona och något annat bredsvärd med korgfäste, jag tycker bara namnet är ett extra plus 😅)
 
Top