NYHET Nominera till Fenix Awards

@Gabrielle de Bourg Såg att det går att rösta flera gånger med samma mailadress. Så är det väl inte tänkt att fungera ? (Det står att mailen inte loggas nämligen)

Jag har ju nominerats och vill ju så klart att de som röstat på min produkt inte fuskar heller.

Just nu kräver vi inte inloggning, vilket tekniskt sett gör att det går att rösta flera gånger (eftersom alla inte har Google-konto och att kräva inloggning kan tyvärr vara segt).

Däremot kontrollerar vi alla röster som kommer in och kan se separata röstsedlar, vilket gör att vi till exempel filtrerar sådana som ser suspekta ut (till exempel om man bara röstat på en och samma sak). Vi har inte haft kravet tidigare år och hittills har det inte missbrukats. Det blir också rätt snabbt tydligt om några röstsedlar är suspekta, till exempel om de bara röstat på en och samma sak och om någon kategori har orimligt många röster jämfört med andra.

Just nu kräver vi inte inloggning, vilket tekniskt sett gör att det går att rösta flera gånger (eftersom alla inte har Google-konto och att kräva inloggning kan tyvärr vara segt).

Däremot kontrollerar vi alla röster som kommer in och kan se separata röstsedlar, vilket gör att vi till exempel filtrerar sådana som ser suspekta ut (till exempel om man bara röstat på en och samma sak). Vi har inte haft kravet tidigare år och hittills har det inte missbrukats. Det blir också rätt snabbt tydligt om några röstsedlar är suspekta, till exempel om de bara röstat på en och samma sak och om någon kategori har orimligt många röster jämfört med andra.

Hm, jag måste säga att detta förfarande låter lite märkligt. Riskerar ens röst alltså att räknas bort om en inte röstar i alla kategorier, eller röstar på samma sak i flera kategorier? Framgår detta någonstans? Jag tycker att det är ganska rimligt att avstå från att lägga röst i kategorier där en har dålig koll på nomineringarna.

Du skriver att systemet (att tillåta obegränsat antal röstningar) inte har missbrukats hittills - hur vet ni det? Nu tror jag absolut inte att det finns något utbrett fusk i Fenix Awards, men att ha en så vidöppen dörr för missbruk riskerar att underminera resultatets trovärdighet.

Att kräva google-konto för att rösta är förstås ett litet aber, men det känns som ett mycket mindre problem än att tillåta obegränsat antal röstningar från samma person. Tycker jag. :)

Kul! Röstat.
Noterade lite småkorr (?): Magnus Seter som författare till Neting, och Lucas Thelin som enda val 1, 2, 3 som Fenixillustratör (ev var det någon till grej där en författare stod som illustratör också).

Last edited:
Hehe, jag har nog sagt till vänner och familj att man inte behöver rösta i alla kategorier för att en röst ska vara giltig, när jag bett (läs: tvingat under hot om våld) dem rösta på mina grejor...!
Jag trodde man behövde rösta allt men så sa en vän att man inte behövde det. Så det är nog rätt många som inte har gjort det.

Så ett inlogg är inte ett konstigt krav.

Hur väljs förresten de fem som går att rösta på inom varje kategori ut? Är det antal faktiska nomineringar eller lottdragning ur en hatt?
Det stod att antal nomineringar inte spelade någon roll i urvalet så jag antar att det är så.

Jag är nyfiken på hur bästa export valdes fram faktiskt! Är det den som fått störst publicitet?

Jag brukar klädsamt avhålla mig från att rösta i kategorier där jag själv varit inblandad i något av bidragen.

Hoppas att inte det tolkas som skumt.

Var och när är Prisutdelningen lite mer detaljerat? Kommer ju vara på Gothcon i år, så det vore kul att boka in det i schemat redan nu?

Jag brukar klädsamt avhålla mig från att rösta i kategorier där jag själv varit inblandad i något av bidragen.
Jag tycker att det låter rimligt. Känner mig själv inte helt bekväm med att nominera eller rösta på mina egna grejer. Faktiskt känner jag mig sällan helt bekväm med att rösta på andras grejer heller. Oftast har jag ju bara koll på enstaka bidrag i en kategori, inte på alla, och hur kan jag då kunna uttala mig om vad som är bäst?

Last edited:
Bara att en sak jag varit iblandad i är med i röstningen ser jag som ett stort bevis på uppskattning.
Skulle den vinna, så vet vi nog att det är röstmanipulation inblandad.
Om så 100% av våra besökare skulle rösta på oss, så räcker inte det om gothcon lyckas få 4% av sina besökare att rösta på dem :)

Back