Nekromanti Noir - post apocalypse

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tjena, vi funderar på att spela något sorts "fallout-tema" (exkl töntiga mutanter) med gruppen i Uppsala. Jag har själv börjat snegla på Noir då spelreglerna verkar fräna. Inte kan väl det vara särskilt svårmoddat om det ens behövs någon modifikation?

Sen vad gäller äventyrets setting. Spotta gärna ut förslag på katastofscenarier. Varför blev världen som den blev etc. Det jag själv kan komma på är väl typ kärnvapenkrig och naturkatastrofer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Katastrofidéer kan inkludera ett massivt asteroidnedslag, en världsomspännande epidemi som dödat 90% av befolkningen, förödande klimatförändringar med påföljande hungersnöd och flyktingströmmar, förändring av jordens magnetiska poler eller utbrott av Yellowstone-supervulkanen (även detta med klimatförändring som följd). Om Noir kan jag inte säga så mycket, då jag enbart har läst men inte spelat det.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En möjlig setting är väl att spela i Noir-världen efter att världens resurser blivit uttömda och krig och naturförstöring tagit överhanden. Global miljöförstöring är intressant.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Fast polskifte är vad jag vet ofarligt...

Yellowstone är som sagt kul. Det ligger ju i tiden att den ska smälla med. Kan bli häftig berättelse om händelsen, smällen gör världens befolkning tillfälligt döv, USA fylls av lava osv... Mycket tyder på att yellowstone kommer ta dör på ALLA människor, men det kan man ju göra som man vill.
Jag funderade själv ett tag på Yellowstone till mitt kommande spel innan jag hittade det som passade mig.

Sen beror det hela på hur allvarlig man vill vara och hur realistisk osv.
Man kan ju balla ur helt och låta Planet X fara förbi, sno med sig månen och lämna jorden statisk runt solen (samma sida vänd mot solen hela tiden) med allt vad det innebär för klimatet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Noir - Post Apocalypse låter svinballt. Och modda reglerna behöver du väl bara göra om de ska göra något speciellt som de inte redan gör? Jag tror du kommer gilla dem, de är nämligen jävligt fräna!

I Noir världen så rasar det ju ett stort krig (Om jag inte missminner mig?) på en östfront. Det är vagt beskrivet. Men ett tips är att kolla in noirs hemsida för det.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Ett katastrofscenario är en invasion av rymdvarelser. Sedan kan kriget vara över och vunnet men förödelsen mer eller mindre omfattande. Eller så rasar kriget i andra delar av världen fortfarande.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kanske ska klargöra ett par saker.

Jag vet ingenting om den setting Noir utspelar sig i utan tanken är att äventyret ska utspela sig i "vår värld" i ett samhälle efter katastrof och kollaps.

Ni som har spelat Fallout vet vad jag menar. Det som inte kommer vara med som man annars ser i Fallout är:
* Mutanter, zombies och annat onaturligt skit. Möjligen aningen muterade djur och människor med defekter. Det är snarare gråskalorna gott/ont i den mänskliga naturen som skall illustreras än att super mutanter är farliga. Jag vill dessutom slippa den plumpa känslan man får i Fallout. (jag spetsar till det lite men ni är smart och fattar)
* Framtida vapen och annat "high tec". Helst ser jag att katastrofen har skett under kalla kriget.


Det jag behöver är som sagt en förklaring till samhällets ordning. Varför blev det som det blev? Varför är samhället raserat och hur organiserar sig det nya samhället.
Jag vill gärna att samhället upplevs som trovärdigt.

Några punkter jag kommit på.

* primitiv ekonomi. Byteshandel. Begränsad monitär ekonomi som baserar sig i en råvara. Har lite svårt att se hur människor ska ha förtroende för sedlar till exempel. Något alternativ till "guld" vore bra. Vad kan vara värdefullt? Rent vatten är något jag funderat på men samtidigt, det dricker man väl helst? Olja kanske?

* Primitiv stat. Antagligen lokala despoter, har svårt att se nationaliteter. Flackande våldsmonopol. Ingen "skatt" utan snarare beskyddaravgifter. Bäst vore om det fanns olika stater som har kommit olika långt i sin utveckling. Vilka samhällen borde ha klarat sig bäst efter en katastrof? Samtidigt hur förklarar man att folk inte har flyttat till de bra platserna.

* Platsen där det ska utspela sig. Funderar på USA eller Sverige.

* Jag vill uppnå känslan av att spelarna måste räkna antalet patroner de har kvar till sitt gevär. Moraliska konflikter mellan att vara solidarisk med andra och spara på resurserna.


En enkel förklaring till att det gick utför skulle kunna vara ett kärnvapenkrig mellan USA/Nato och Kina. Kanske är de enkla förklaringarna bäst. De som folk enkelt kan föreställa sig. Miljöförstöring. Vore coolt att besöka Stockholm eller Los Angeles som drabbats av förhöjd vattennivå. Segla i en liten jolle mellan skyskrapor.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Smrtihara said:
Ett katastrofscenario är en invasion av rymdvarelser. Sedan kan kriget vara över och vunnet men förödelsen mer eller mindre omfattande. Eller så rasar kriget i andra delar av världen fortfarande.
Nej. Jag vill inte blanda in annat än människor i det hela. Rymdvarelser är ett tema som jag tror att varken jag eller min spelgrupp tycker är särskilt "sexigt".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Noir är mycket enkelt att modda vid behov då regelkärnan är kompakt och enkel. Vi har själva använt Noirs regler till typ alla typer av rollspel. =)

Och till gritty post-ap tror jag du behöver göra minimalt med moddning. Stridsreglerna speciellt tror jag du kommer att uppskatta, speciellt om du vill att spelarna skall gråta blod när deras patronlager sinar.
 

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Ett lästips är Patricia Crones "Förindustriella samhällen", som med generaliseringar beskriver hur det förindustriella samhället var beskaffat. Det bör finnas likheter mellan den postapokalytiska du beskriver och vår världs förindustriella.

Exempelvis beskriver Crone staters bräcklighet ("barbarer" var löjligt effektiva på att största stater), att folket endast kom i kontakt med statsmakten när det gällde skatteindrivinig och militärtjänst, att religionen genomsyrade hela samhället då härskare bland annat lättare kunde motiviera sin ställning med hjälp av en gudomlig ordning, att det fanns stora språkbarriärer (när Italien endades kunde endast en 5% italienska, om jag minns rätt).

Det kanske hjälper?
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Personligen gillar jag när apokalypsens ursprung är försvunnen i myter bland ättlingarna till de överlevande. Istället för klara besked finns bara apokalypsens konsekvenser kvar som ledtrådar till vad som hänt.

Vill du ha en förödd ökenvärld där endast ruiner och aska återstår?

Andra alternativ kan ju vara en spelvärld där människornas minskade antal i kombination med tid har låtit naturen återta den mark som människan tidigare haft i sin makt. Städerna är övervuxna skogar och endast om man gräver kan man hitta stål och plast begravt under vegetationen.

I ett AW-scenario spelade vi en apokalyps där atomvintern frusit världen. Stämningen blev jävligt mörk och härlig med en desperat kamp om mat och resurser. "The Road"s förbrända och döda värld ligger lite i samma linje även om världen där bara är grå och döende.

Vill du mer allvar i kampanjen kan det vara värt att fundera på vilka hot som finns mot rollpersonerna och samhällena i spelvärlden. Efter apokalypsen har de tidigare civilisationernas lagar och normer försvunnit eller förvridits till galna parodier eller religioner. En befästning av överlevande på Liberty Island kanske dyrkar Mother Freedom som en ökengudinna som skådar ut över de sandslätter som en gång var ett hav. "The Cops" är ett batongbeväpnat gäng i slitna kravallrustningar som ställer vandrare inför drakoniska lagar byggda på muntlig hörsägen av ett försvunnet rättssystem.

När det gäller samhällsuppbyggnad ligger det mig ganska nära att föreställa mig befästningar där starka ledare samlat överlevande i beskydd och kontroll av beväpnade gäng. Rövare (motorcyklar, bilar, scootrar, båtar) färdas runt i ödemarkerna och plundrar och stjäl medan ledarna för enklaverna/befästningarna erbjuder mat, vatten och beskydd mot omvärldens fasor.

Skumma igenom trådar på Barf forth Apocalyptica för mer inspiration. Bortsett från regeltrådar finns många spelkrönikor och inspirationstrådar där olika post-apokalyptiska världar och schyssta idéer beskrivs.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Beroende på hur pass primitivt samhället blir så förlorar guld och pengar helt sitt värde. Det måste finnas en pålitlig centralbank eller stat som garanterar värdet på valutan.
Om föremålet inte har någon praktisk nytta så ser jag ingen anledning till att byta till mig det mot dom muterade bäverhudarna jag har med stor möda jagat om jag nu skulle leva i ett sådant samhälle. Toalettpapper som överlevt katastrofen och inte möglat eller blivit fuktskadat borde vara en lyxvara för rika. Alla andra får nöja sig med mossa och löv.

I boken Metro 2033 som utspelar sig i en efter kärnvapenkriget värld och dom övelevande människorna lever i Moskvas tunnelbanesystem så använder dom patroner som valuta. Kanske kan vara något?

Platser där folk lever borde vara ställen där man kan producera mat eller platser där folk träffas för att handla med varandra.
Orsaken till att folk inte flyttar till mer "utvecklade" ställen kan vara att dom helt enkelt inte släpps in i dom områdena av dom som redan bor där eller det är för långt eller farligt att resa dit eller att dom inte känner till platsen då kommunikationer borde vara tämligen bristfälliga.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jo, jag har tre valutor att tänka mellan nu: vatten, olja eller patroner.

Säg att man ger sig ut för att leta utdöda bosättningar och prylar från tiden innan katastrofen, vad kan man tänkas vilja ha? Konserverad mat - håller det ens?
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
konserverad mat, enligt en snabb googling, verkar kunna hålla 30-100 år. Men tja det behöver du inte berätta för dina spelare om det inte riktigt passar. Sanning är vad du som spelledare gör den till :gremtongue:

Kläder, vapen, maskindelar, generatorer, glödlampor, dasspapper. Mat om man kan räkna att den håller fortfarande. Böcker.

Problemet med olja är väl att den resursen borde snabbt bli otroligt sällsynt. Oljeriggar är knappast i bruk och speciellt om man inte bor i ett område som kan producera olja på land (typ mellanöstern)så nya tillskott av olja är knappast att vänta sig.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Äh 2013 så släpps ett superkonserveringsmedel som gör att produkter håller längre. :gremtongue:

Med olja mer eller mindre ur bilden kan man anta att fordon och generatorer kommer vara extremt sällsynt. Om man inte lyckats konvertera maskiner till att gå på rapsolja eller något liknande.

Just nu funderar jag på placering. Blir antingen Kalifornien eller Louisiana det ska utspela sig i.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Superkonserveringsmedlet kommer också passa som handen i handsken med Noirs byråkratiska och arkiverande värld. Naturligtvis har en stat som ägnar sig åt skitstora register över sina invånare kommit på superkonservering!

Inte så OT så kan jag rekommendera boken Myten om Maskinen av Holmberg (det räcker att läsa ett kapitel, de handlar alla om ungefär samma sak) för andra infallsvinklar på hur teknik fungerar.

Vad gäller katastrofens art tror jag mest på överbefolkning -> hungersnöd -> sjukdomar -> massdöd. Kärnvapen känns lite gjort, zombies är jävligt 2000 och miljöförstöring... tja, varför klättrade folk inte bara upp på en hög när havsnivåerna steg?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Med olja mer eller mindre ur bilden kan man anta att fordon och generatorer kommer vara extremt sällsynt. Om man inte lyckats konvertera maskiner till att gå på rapsolja eller något liknande.
Dieselmotorn gick på jordnötsolja redan vid sekelskiftet, tills man kom fram till att fossil olja var billigare. Minns jag rätt är det stora problemet att man måste rensa den från sot för ofta, annars borde det inte vara några oöverkomliga problem.

Förutom att det konkurrerar med matproduktionen så, såklart :gremwink:
 

Nadir

Veteran
Joined
7 Aug 2011
Messages
1
Location
Östergötland
Persson said:
Äh 2013 så släpps ett superkonserveringsmedel som gör att produkter håller längre. :gremtongue:
Du kan använda superkonserveringsmedlet til att skapa en elit och en naturlig antagonist i världen också, känns det som. Om man begränsar produktionen till en eller några få aktörer/entiteter så har man en koncentration av makt som får folk att antingen vilja infiltrera (med illvilja eller utan) eller störta organisationerna, alt. stjäla från dem.

Det är också en rätt bra markör för precis just vilka som är absolut mäktigast.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag har själv länge funderat på en post-apokalyptisk kampanj i den spelvärld som presenteras i de franska Simon-serierna (Simon de Flauve). Europa har gått tillbaka till en pseudomedeltida teknologisk nivå och anarki men där finns också megastäder där högteknologin och slaveriet frodas. Katastrofen är en fullständig ekonomisk kollaps efter kamp om naturresurser (fossila bränser) som gör att hela vår samhällspyramid fallit.
Jag gillar det dystopiska i tanken att även utan en katastrof som extern faktor kan vår livföring smahällsbyggnad förgöra sig självt.

Kolla in det!
http://www.lysator.liu.se/lsff/mb-nr20/Seriernas_fantastiska_vrldar.html

Kolla in det på Wikipedia
 
Top