[NOIR] Kampanjidéer

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Hej!

Några av de spelare jag spelar med har börja uttrycka ett intresse av att spela en Noir-kampanj i framtiden. Noir är ett av mina favoritrollspel och jag väntar fortfarande tålmodigt på kampanjintrigen till Efter midnatt och på Syndens diplomater.

Jag har själv uteslutande bara spellett korta fristående scenarion och kände att jag har lite svårt att hitta inspiration till en mer utdragen kampanj.

Därför hjälp mig internet med lite inspiration. Posta lite sammanfattningar av era egna kampanjer, scenariouppslag som aldrig blev verklighet eller bara bilder och artiklar som inspirerar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Vad är RP:na för något? Eller har det inte beslutats än?

För beroende på vad de sysslar (poliser, journalister, detektiver, fixare åt någon, småskurkar, societetsfolk m samvete, eller annat) med så är det olika idéer som är lämpliga.

Det klassisk är väl att man tar o tittar igenom alla filmer som har någon typ av noir stämpel o sedan stjäl grund historien, eller i alla fall det som e bakomliggande som startar filmen. Eller läser de kiosklitterära böcker/noveller som inspirerade filmerna. Det finns ju också ett antal serietidningar med sådana teman - om någon vill ha förslag på det sista så kan jag nog ordna fram en lista.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Vad är RP:na för något? Eller har det inte beslutats än?
De har inte skapat karaktärer så det är en av sakerna som gör det svårt.

Jag har sett väldigt många härliga Noir-filmer i mina dagar men jag tycker de plots som finns ofta bara sträcker sig för några få äventyr och det är en mer övergripande kampanjintrig jag har svårare att få idéer till.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Nu är det många år sedan vi spelade, och minnet är inte det bästa. Jag vill dock minnas att vi hanterade det genom att ta god tid på oss för att skapa rollpersoner och jag som SL använde de metoder som Noir gav för att markera flaggor och skapa bomber relaterade till karaktärerna. Sen spelade vi några berättelser för att känna lite på varandra och världen, vilken plats i samhället och vilka teman och berätellsepersoner som var mest intressanta. De flesta berättelser utgick från spelarnas val av yrken, skapade kontakter och huvudpersonernas egna drivkrafter (ett koncept vi använde flitigt).

När vi spelat några berättelser tillsammans så hade ganska mycket fallit på plats och det fanns hela tiden trådar att nysta i och bygga vidare på. Jag ville dock ha en övergripande story, så jag blandade in Befläckelsen och använde en av de mäktiga familjerna kopplat till det. Exakta detaljer minns jag inte, men spelarna fick möjligheten att samarbeta med familjen i jakten på sanningen kring Befläckelsen, jobba under-cover för någon gruppering inom Staten för att bringa ner Familjens överhuvud som de trodde låg bakom Befläckelsen men -- paranoida som de alltid är -- landade de mest i att värja sig så gott de kunde från båda maktfaktorer och stå kvar som fristående agenter för att själva hitta Sanningen. Så det blev mest som Arkiv X eller valfri deckarserie med fristående avsnitt men med ett övergripande "fall" som kopplar ihop trådarna i en säsong.

Som inspiration som SL använde jag mig av inspiration från TV (exempelvis Arkiv X och Dexter) ryckte delar ur andras berättelser eller snodde frön som postades på Noir-forumet, samt frön, händelseförlopp och karaktärer från böcker (Simon Kernicks mörkare deckare, 1984 m fl).

...Sen föddes äldsta dottern och det hela rann ut i sanden utan något riktigt avslut.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
... frön som postades på Noir-forumet.
En av de saker som jag ångrar mest är att jag aldrig skaffade en användare till forumet. Det är smått omöjligt att få en användare för att läsa gamla inlägg nu.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,640
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag var på väg att skriva att noir-berättelser sällan är episka utan fokuserar på det lilla och personliga. Men, så kom jag att tänka på tv-serien Babylon Berlin (baserad på deckarna av Volker Kutscher) som ju spänner över hela mellankrigstiden och skildrar Tysklands färd ned i det Tredje Rikets helvete. Där samsas noir med dystopi, personliga relationer med storpolitiska intriger, på ett sätt som lämpar sig väl för att föra över till Sandukar.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag fortsätter på det otroligt coola Berlin-spåret. Förlägg handlingen där 1946. Staden, som ligger i ruiner, är som bekant indelad i segrarnas fyra zoner. Det är ont om mat och andra förnödenheter, smågrupper av nazister kämpar fortfarande i det fördolda (Werenwolf, tror jag de kallas), och det är oklart vilka som styr egentligen. Spioner från olika länder är på plats och det är svårt att veta vem man ska lita på. Kalla kriget har ännu inte riktigt brutit ut, men många av dess pjäser finns redan på brädet. Dessutom finns det en stor undre värld där allt kan köpas för pengar. Karaktärerna tillhör någon (eller flera) av dessa grupper. Bordet är dukat för intriger.

Vill du istället använda Sandukar som miljö (jag hade kört med Berlin 1946 istället), så borde du ändå kunna plocka ut det mesta av det jag beskrev. Det går att utvinna massor av drama kring de situationer som uppstod efter kriget. Ett sätt att ge kampanjen en mer styrande ram, om du känner att du behöver det, är att plocka några historiska händelser från Berlins historia under den tidiga efterkrigstiden. Då har du en tidslinje som stöd, som du kan använda om du vill. Där kan du placera in lokala händelser som attentat, mord, husras, husbyggen, hungerkravaller och tillströmning av exempelvis amerikanska och sovjetiska trupper. Eller hemvändande tyska trupper. Sådant som kan behövas om det blir stiltje kring spelbordet.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,640
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag fortsätter på det otroligt coola Berlin-spåret. Förlägg handlingen där 1946. Staden, som ligger i ruiner, är som bekant indelad i segrarnas fyra zoner. Det är ont om mat och andra förnödenheter, smågrupper av nazister kämpar fortfarande i det fördolda (Werenwolf, tror jag de kallas), och det är oklart vilka som styr egentligen. Spioner från olika länder är på plats och det är svårt att veta vem man ska lita på. Kalla kriget har ännu inte riktigt brutit ut, men många av dess pjäser finns redan på brädet. Dessutom finns det en stor undre värld där allt kan köpas för pengar. Karaktärerna tillhör någon (eller flera) av dessa grupper. Bordet är dukat för intriger.

Vill du istället använda Sandukar som miljö (jag hade kört med Berlin 1946 istället), så borde du ändå kunna plocka ut det mesta av det jag beskrev. Det går att utvinna massor av drama kring de situationer som uppstod efter kriget. Ett sätt att ge kampanjen en mer styrande ram, om du känner att du behöver det, är att plocka några historiska händelser från Berlins historia under den tidiga efterkrigstiden. Då har du en tidslinje som stöd, som du kan använda om du vill. Där kan du placera in lokala händelser som attentat, mord, husras, husbyggen, hungerkravaller och tillströmning av exempelvis amerikanska och sovjetiska trupper. Eller hemvändande tyska trupper. Sådant som kan behövas om det blir stiltje kring spelbordet.
Vill man köra på detta spår och inte har något mot att ta in fantastiska element i spelet så kan man med fördel ta en titt på spelet Cold City som inspiration. Där spelar man representanter för segrarmakterna som samarbetar för att hantera lämningar från Tredje Rikets experiment med ockulta och paranormala krafter (allt medan rollpersonerna pressas av sina respektive regeringar att gå bakom ryggen på de andra i gruppen för att erövra värdefulla artefakter viktig information för det egna landets räkning). Borde gå bra att porta över till Noir.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Den stora stöten - RP:na känner till en skatt som ska transporteras o ska under historiens gång samla information, skapa kontakter, göra sig av med folk som e i vägen/kommit på dem, förbereda för att attackera själva transporten, utföra själva attacken, ta så mycket de o deras medarbetare kan bära, komma undan, o inte bli upptäckta. Alternativt så är det en fråga om att de fått reda på en skatt som är gömd/ska vara försvunnen o samma sak där bortsätt från att de nu måste ta sig till/in på stället där skatten är o sedan ta sig ut utan att någon märker det.
- under spelets gång så sker också en massa saker som stället till förhinder, ex.: de måste hålla sitt vardagsliv igång (inräknat vad som ger dem pengar), släktingar/vänner behöver hjälp, det lokala gängets förkämpe börjar trakassera dem för att hen tycker det e kul, sakerna de behöver för stöten har gått sönder, etc.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Vill man köra på detta spår och inte har något mot att ta in fantastiska element i spelet så kan man med fördel ta en titt på spelet Cold City som inspiration. Där spelar man representanter för segrarmakterna som samarbetar för att hantera lämningar från Tredje Rikets experiment med ockulta och paranormala krafter (allt medan rollpersonerna pressas av sina respektive regeringar att gå bakom ryggen på de andra i gruppen för att erövra värdefulla artefakter viktig information för det egna landets räkning). Borde gå bra att porta över till Noir.
Ytterligare en berlinsk möjlighet är att istället förlägga handlingen i ett kontrafaktiskt Germania, huvudstad i det Nazityskland som vann kriget. Tänk tv-serien eller romanen The Man in the High Castle, fast i Europa. Karaktärerna kan då vara spioner, rebeller eller kanske någon form av statliga utredare. En intressant twist kan vara att någon karaktär (eller alla) är judisk och lever med förfalskade identitetshandlingar. Förintelsen är förstås något som regimen över huvud taget inte känns vid. Det nazistiska samhället präglas av olika lögner och hemligheter som kan avslöjas under spel.

Jag har nämnt det kontrafaktiska uppslaget tidigare i någon annan tråd här på forumet. Du hittar det nog om du söker på Germania.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Hämnd! - Änkan Storfräs, m närmaste (släkt o/e underhuggare), har på ett eller annat sätt förstört RP:s o/e deras kärastes liv. Nu ska de förstöra henne. Under kampanjens gång ska de samla information på henne o de hennes, hitta kompromat på folk de kan använda för att sätta dit dem (poliser, reportrar, domare, åklagare, liknande), ta sig till hennes lantgods o bryta sig in för att se om de kan hitta något av intresse, få tjänstefolket att avslöja så mycket som möjligt, o sedan när det är dags vara placerade så att de kan/har avslöja för änkan att de låg bakom allt som hänt henne o varför (vad är hämnd om målet inte får reda på varför?).
- under spelets gång så sker också en massa saker som stället till förhinder, ex.: de måste hålla sitt vardagsliv igång (inräknat vad som ger dem pengar), släktingar/vänner behöver hjälp, det lokala gängets förkämpe börjar trakassera dem för att hen tycker det e kul, sakerna de behöver för nästa steg har inte dykt upp p.g.a. problem med transporten, etc.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Har du möjlighet att göra rollpersonerna till barndomskamrater eller att de växte upp i samma kvarter eller liknande? För då skulle man kunna bygga kampanjen runt ett par av deras barndomsvänner och deras rise to crime eller politik eller vad det nu kan vara. Både rollpersonerna och deras föräldrar kan veta eller ha sett något som kan vara skadligt för the bad guys. Sedan kan man mixa in lite saker som poliser från förr, mutade eller inte, hot och ond bråd död mot föräldrar och släktingar etc. Jag skulle börja med att ett bostadshus i området brunnit ned. :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Jag tror absolut på det som nämns ovan att första steget är att skapa karaktärer tillsammans med spelarna för att genom deras personakters drivkrafter och bakgrund få input kring vad DEM vill att kampanjen ska handla om.
Parallellt så rekommenderar jag att "steal with pride" från filmer och serier som nämns ovan, men kanske ännu hellre ta en befintlig kampanj du gillar eller hört mycket gott om från något annat spel (förutsatt givetvis att spelarna inte läst eller spelat den). Och sminka om den till Noir (eller Berlin för den delen, för det tycker jag personligen låter mer spännande). Se sedan vart spelarna input passar in i den här kampanjen och vips så har du något som säkert kan bli succé :)

Jag har själv stulit bl.a. Mordet på Loberga och Brännpunkt Hindenburg (M2) till vår Konfluxkampanj.

Ta t.ex. MUA-kampanjen´s första del "Vid Regnbågens Slut"
Den prostituerade PSI-mutant Tijuana blir istället befläckad och behöver skyddas från den maktmissbrukande kunden Herr Drake som hon försökt utpressa. Drakes goons angriper och när krutröken lagt sig går ledtrådarna till den övergivna herrgården där man hittar fler befläckade som Drakes sällskap experimenterat på. Uppdragsgivaren kidnappas och spåren leder till något skumt kajskjul i hamnen där uppdragsgivaren hittas bunden på en tunna krut, en kontrontation sker mellan Drakes sällskap och en grupp militanta befläckade och sen får man spåra upp Tijuana som tagit sin flykt ut på den krigshärjade landsbygden.

Skulle säkerligen funka bra med Konfluxsviten, Enemy Within eller någon annan kampanj också, om man bara sätter sig ner och spånar lite. Starta en tråd på WRNU där man kan komma med input kring hur den skrivna kampanjen du valt går att förändra så den passar Noir?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Okej, så här:

1: Karaktärerna löser ett fall, eller stoppar något dåligt. Vad de inte vet är att detta FUCKAR LIVET för en mäktig skurk. Skurken kan vara en maffia boss, ledaren för ett stort företag, en korrupt minister eller något liknande.

2: Skurken bestämmer sig för att förstöra karaktärernas liv som hämnd. Så de vaknar en morgon och:

-Deras hyresvärdar vräker dem

-De får sparken från sina jobb.

-Vänner tar avstånd från dem.

-Tidningen skriver hemska saker om dem.

-Skatteverket utreder dem.

-Polisen trakasserar dem.

och när de försöker utreda VEM SOM FUCKAR DERAS LIV kommer lönnmördare efter dem. Liksom, seriösa lönnmördare.


3. Karaktärerna pressar antingen genom lönnmördarna och utreder nog att de får reda på vem som är skurken eller så flyr de för att försöka få lite andningsutrymme jagade av samma lönnmördare. Om de utreder är vad de upptäcker att skurken är omöjlig att komma åt. De är vacktade av en arme, de har alla vännerna, de är personligen livsfarliga och de har inga svagheter.

4. Skurken är trött på att huvudpersonerna inte BARA FUCKING DÖR. Så de ökar pressen. De skickar de RIKTIGT RIKTIGT vidriga lönnmördarna efter folket som huvudpersonerna älskar. Eftersom det här är Noir är det dags att plocka fram de övernaturliga lönnmördarna. Och sedan är det dags att gå Kult på folk. Så linda in huvudpersonerna barn, föräldrar eller älskade i tagtråd eller servera dem som dumplings eller flå dem innan de kastas in i salt.

Detta skapar en svaghet skurken inte hade innan. Det här är uppenbart vidrigt och kan man bara fånga lönnmördarna levande kan man koppla det till skurken. Gör man det kan man kanske komma åt skurken i media/politiskt/juridiskt.

5. Med skurken försvagad genom kopplingen till fasorna hans lönnmördare gjort kommer någon lika vidrigt skurkig erbjuda karaktärerna en chans att döda skurken.

6. Konfrontation! Men även om de vinner har de inte löst något. Hamnar skurken i fängelse kommer han bara tappa lite makt men fortsätta jaga karaktärerna/styra saker från sin cell. Dör skurken kommer bara den lika vidriga killen karaktärerna gjort en deal med ta över. Sluter de ett avtal för att sluta bli jagade är de själva en del av problemet/systemet nu.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
1: Karaktärerna löser ett fall, eller stoppar något dåligt. Vad de inte vet är att detta FUCKAR LIVET för en mäktig skurk. Skurken kan vara en maffia boss, ledaren för ett stort företag, en korrupt minister eller något liknande.

2: Skurken bestämmer sig för att förstöra karaktärernas liv som hämnd. Så de vaknar en morgon och:

-Deras hyresvärdar vräker dem

-De får sparken från sina jobb.

-Vänner tar avstånd från dem.

-Tidningen skriver hemska saker om dem.

-Skatteverket utreder dem.

-Polisen trakasserar dem.

och när de försöker utreda VEM SOM FUCKAR DERAS LIV kommer lönnmördare efter dem. Liksom, seriösa lönnmördare.
Daredevil Born Again!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Okej, mer serietidningar som är bra noir plots! Vet ni vilken detta är?

1. Det finns en extremt mäktig organisation som håller på med organiserad brottslighet, ibland politiskt motiverad sådan. Försök att infiltrera organisationen har hittills misslyckats för skurkarna har folk i polisen. För att komma runt detta skickas spelarkaraktärerna undercover men den ENDA som vet att detta händer är karaktärernas handler.

2. Karaktärerna bevisar sig och blir accepterade in bland skurkarna. Det är ännu inte för hemska saker de måste göra.

3. Karaktärernas handler dör orelaterat till att de är undercover (en bilolycka eller skjutning). De korrupta snutarna hittar saker bland handlerns saker som antyder att det finns folk undercover bland skurkarna.

4. Karaktärerna är nu fast undercover med ingen väg ut. De måste göra hemskare och hemskare saker för att inte bli misstänkta. De måste också skaffa sig vänner bland skurkarna.

5. Polisen (som inte är korrupta) gör grymma saker som får karaktärerna att ifrågasätta vem som egentligen har moraliskt rätt.

6. Ledaren för skurkarna avslöjar att han hela tiden vetat om att karaktärerna är undercover. Det har varit kul att få dem att göra hemska saker. Men infon de fått är värdelös. Nu erbjuder han vissa av dem en faktiskt viktig roll i organisationen… Om de dödar en annan karaktär.

7. Vad gör de? Allting har varit för inget, de kan inte föra någon inför rätta och allt hemskt de gjort var meningslöst. Blir de skurkar på riktigt och mördar en av sina egna? Vad gör de annars? Försöker de mörda så många av ledarna som möjligt innan de själva blir mördade? Deras liv är förstörda och deras själar redan sålda.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Jag märker att jag läser för lite serietidningar för att få inspiration och emulera scenarion efter. Jag håller mig ofta till långfilmer för min Noir-fix och där brukar det gå väldigt dåligt, väldigt snabbt när någon börjar göra moraliskt tvivelaktiga saker.
 
Top