[NOIR] Kampanjidéer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag märker att jag läser för lite serietidningar för att få inspiration och emulera scenarion efter. Jag håller mig ofta till långfilmer för min Noir-fix och där brukar det gå väldigt dåligt, väldigt snabbt när någon börjar göra moraliskt tvivelaktiga saker.
Det finns lite tv-serier som också är bra! Jessica Jones säsong 3 eller Daredevil säsong 1 vore amazing med få ändringar.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Körde en kampanj i 3 "säsonger".

Säsong 1
Rollpersonerna börjar som värnpliktiga som vägrar delta i krigsbrott och dödar en kapten i självförsvar. De får efter det leva dolt i Sandukar. En gammal vän i plutonen behöver sen deras hjälp att smuggla hragher (ett utsatt folkslag) ut ur Sandukar med en motståndscell kallad "Nattåget". Samtidigt börjar en typ nazistisk folkmilis kallad Kejsargardet utföra illdåd mot hragher. Många av deras relationer och fiender vävdes in i kampanjen. Kejsargardets ledare fick bli nåns gamla nemesis, ett gäng i zeppelinarhamnen styrdes av en lånehaj som var ute efter en annan rp osv. Befläckelsen visar sig sedermera och det blir shootouts med maffiakultister, vild flykt från kommisarier i tunnelbanan, attentat mot Kejsargardet, rädda offer från logen Lustskymning samt en showdown med seriemördaren/den befläckade "Visslaren" i ett riktigt chthulhumansion. När jag skriver detta har jag svårt att fatta hur allt detta kunde rymmas i en halvårskampanj. Noirs styrka var bland annat att det finns så många uppslag från staden. Att verkligen väva in rollpersonernas kontakter blev också mycket bra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Följer denna tråd med intresse då jag själv skall dra igång med Noir snart . Vet inte om det blir ett one-shot, en serie länkade eller löst sammanhållna äventyr eller en hel kampanj . Det får tiden utvisa men intressant att läsa alla idéer i tråden och få inspiration .
 
Top