Nekromanti Noir - frågor?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Tjillevipp,

Nu är jag just i en andhämtningspaus i Noir-arbetet och det slog mig att eftersom en hel del av utveckligen har skett på forumet så kanske det finns de som har frågor om Noir och dess utveckling? I så fall tänkte jag bara säga att det är fritt fram att ställa dessa här - jag och Petter gör vårt bästa att besvara dem. :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sure jag nappar :gremsmile:

<ul type="square"> [*]Vad låg bakom beslutet att göra en spelvärld istället för en fiktiv plats (a la Basin City, Gotham, Al-Amarja eller Haven(förlåtmig!))?
[*]Jag spelar just nu mina noirtyper med Unknown Armies eller Over the Edge, två reglerverk med snabb och dödlig strid, fritt färdighetssystem och snabbt karaktärsskapande. Vad i Noir skulle få mig att släppa de böckerna med ett leende?
[*] Kan man spöa en karl så att han svimmar, och sedan fortsätta tills han dör?
[*]Varför Östeuropa och inte... tja, varför just östeuropa? [/list]

Oh, and is there monkeys?


Storuggla, värmer glögg i en hjälm
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oh, and is there monkeys?
In på mitt kontor kom trubbel på två ben (och två handryggar och ibland ena delen av överläppen). "Privatdetektiv Chippo, förmodar jag?" sade hon med en sensuell röst. Jag bestämde mig för att hålla färgen (så jag behöll min ända mot stolsdynan) och lät mina blickar gå på upptäcktsfärd över hennes kropp, innan jag slutligen andades ut en rökpuff och hälsade henne med min hesa stämma:
"Mjäu... jä-uh hu uh... HUH! moh-moh oh HAW HAW HAW!" Jag har aldrig varit bra på första intryck.
Hon presenterade sitt fall för mig: Hennes man må ha varit en liten apa, men hennes äktenskap var av typen "gårilla". Jag brukar inte ta den här sortens fall, men när hon lade fram en stor bananklase med pengar så kom jag snabbt på andra pengar. Tankar, menar jag. Det är inte lätt att hålla inre monologer när man bara kan tala genom handgester. Det hindrade mig dock inte från att förhandla mig till hela beloppet i förskott.
Jag må sakna motsättliga tummar, men jag har oanade talanger för att grabba tag i stålar...
De kallar mig pansarvagnen; <u>Chippo, Chimpansarvagnen</u>, strävhårig privatdetektiv...


- det vore ett konstigt spel.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad låg bakom beslutet att göra en spelvärld istället för en fiktiv plats (a la Basin City, Gotham, Al-Amarja eller Haven(förlåtmig!))?
Från början riktades arbetet endast in på staden Sandukar men efter hand kände vi att världen behövde expanderas och eftersom staden, ätterna och det som sker bakom kulisserna bygger på en dunkel bakgrundshistoria som kan tolkas på flera plan så kom det sig rätt så naturligt att skapa en fiktiv värld. Vi vill bevara en viss mystik och där statens cencur fördunklar mycket av medborgarnas kunskap om omvärlden. Om spelarna då skulle veta att över havet ligger amerika, söderut ligger afrika och österut ligger orienten så hade mycket av magin försvunnit.


Jag spelar just nu mina noirtyper med Unknown Armies eller Over the Edge, två reglerverk med snabb och dödlig strid, fritt färdighetssystem och snabbt karaktärsskapande. Vad i Noir skulle få mig att släppa de böckerna med ett leende?
Även om titeln på spelet Noir bygger på en genre så är Noir ett eget spel i sig som har en egen världsbild och mythos liksom Unknown armies och Over the Edge. Så motfrågan jag kan ställa till dig är då varför du inte bara spelar ett av spelen. Varför både Over the edge eller Unknown armies när båda regelsystemen har snabb dödlig strid, fritt färdighetssystem och snabbt karaktärsskapande? Liksom dessa spel så består Noir mer än av en känsla och ett regelsystem och står således på egna ben.

Kan man spöa en karl så att han svimmar, och sedan fortsätta tills han dör?
Nej... vi har tagit bort alla typer av våld i spelet.

Eller... nu ljög jag visst. Såklart du kan spöa en karl så att han svimmar och därefter fortsätta till dess att han dör.

Varför Östeuropa och inte... tja, varför just östeuropa?
Det kom sig rätt så naturligt att vi inte ville ha den standard amerikanska 1910-30 tals känslan även om den naturligt fyller upp en del av spelet då mycket av inspirationen ligger i klassisk film noir. Men vi ville även ha misären i första världskriget, olika folk, ett aristokratiskt arv och inspiration hämtas sällan från de östeuropeiska rikena så vi valde att hämta mycket därifrån.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Från början riktades arbetet endast in på staden Sandukar men efter hand kände vi att världen behövde expanderas och eftersom staden, ätterna och det som sker bakom kulisserna bygger på en dunkel bakgrundshistoria som kan tolkas på flera plan så kom det sig rätt så naturligt att skapa en fiktiv värld. Vi vill bevara en viss mystik och där statens cencur fördunklar mycket av medborgarnas kunskap om omvärlden. Om spelarna då skulle veta att över havet ligger amerika, söderut ligger afrika och österut ligger orienten så hade mycket av magin försvunnit."

Okej. Den nivån av censur är ju rentav nordkoreansk, att censurera geografi. Tufft :gremsmile:

"Så motfrågan jag kan ställa till dig är då varför du inte bara spelar ett av spelen."

För att jag låter mina spelare bestämma mellan de regler jag kan tolerera.

"Eller... nu ljög jag visst. Såklart du kan spöa en karl så att han svimmar och därefter fortsätta till dess att han dör."

Såklart? Tjena, att faktiskt kunna slå någon medvetslös och sedan, om man fortsätter spöa karln, döda honom är inte så vanligt i rollspel. BRP, som exempel.
Vad jag ville veta var om medvetslöshet kontra dödlig skada sköttes med en och samma mekanik/regel eller om det använder en skada vs fysik (eller vad det nu kan vara) mekanik för att simulera chock.

"Men vi ville även ha misären i första världskriget, olika folk, ett aristokratiskt arv och inspiration hämtas sällan från de östeuropeiska rikena så vi valde att hämta mycket därifrån."

Det är faktiskt en tuff ide. Just östeuropa är tragiskt outnyttjat i rollspel (har en vurm för Österrike-Ungern).


Storuggla, wienerschnizelwalz
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jepp - om man nu utger sig för att ha en dystopi då skall det fan vara en dystopi! ,-)

Och skadesystemet är byggt kring de önskemål du uttryckte - för att slippa underligheter.

Och ja - blanda New York, Prag, Wien och Moskva så får du känslan i huvudstaden (men med arkitektur från Dark City + gargyler).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vad är noirgenren för nåt?

Jag har dålig koll. Vad är det mer än dystopi, regn och långa rockar? (Om det ens är det?)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Det kom sig rätt så naturligt att vi inte ville ha den standard amerikanska 1910-30 tals känslan även om den naturligt fyller upp en del av spelet då mycket av inspirationen ligger i klassisk film noir. Men vi ville även ha misären i första världskriget, olika folk, ett aristokratiskt arv och inspiration hämtas sällan från de östeuropeiska rikena så vi valde att hämta mycket därifrån.
Hur är det med byråkrati-nivå? Är det mycket stämplar och "papiren"?
Beskrivningarna får mig att tänka på den tredje mannen, är jag nära i miljötänket då?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Den Tredje Mannen är ett mycket bra referensexempel (och Orsons entré är världshistoriens snyggaste scen) - i grund behöver alla bära runt på sin medborgarlicens för att bevisa att de har rätt att vara i staden. Utan den är man rätt rökt (på samma sätt är man rökt om man har någon annans medborgarlicens på sig vid kontroll). Olika typer av tillstånd och passersedlar är nödvändiga för passage genom olika kontrollpunkter både inom stadsdelar men framför allt om du skall ut från eller in till staden.

Men eftersom datorn inte finns i Noir så finns det gott om sköna upplägg med duktiga excentriska förfalskare i skumt upplysta källare som med hantverksmäsig precision och mekaniska verktyg kan hjälpa den som är i knipa.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Noir är...

Målet med Noir är att skapa en miljö och stämning där spännande, dramatiska och underhållande berättelser kan födas och drivas framåt av spelare och berättare tillsammans. Här följer ett antal väldigt stilistiska och allmänna tankar kring hur Noir kan spelas, även om det givetvis stöder andra typer av berättelser likaväl. Det nedan bör ses som en väldigt generaliserande beskrivning, där mängder av undantag från gängse konventioner existerar sida vid sida.

Tanken är att Noir skall innehålla element för att skapa just den spelvärld som både spelare och berättare vill uppleva äventyr i. En melankolisk värld där ödet styr mörka tvivlande hjältar i en hopplös kamp mot en nedlåtande överhet, utbredd korruption och brutal brottslighet – och inte minst en kamp mot sig själva, där destruktiva känslor som våld, hämnd, lust och begär ruvar under ytan.

Spelarna skapar sina huvudpersoner vilka ofta är antihjältar med traumatiska upplevelser i sitt förflutna. De har svagheter och rädslor likt alla andra och ingen är perfekt, men de äger dock möjligheten att utföra små eller stora underverk i den dystopiska värld i vilken de lever. Deras inneboende moral är vanligen tveksam men är sällan varken helt svart eller helt vit, utan hamnar i en gråzon där egoism och överlevnadsinstinkter avgör. Deras drivkrafter varierar – kanske någon vill nå förlåtelse för tidigare synder, en annan vill finna sin ungdomsförälskelse och äntligen bekänna sin kärlek medan en tredje vill hämnas den korrupte åklagare som gjorde att han eller hon förlorade familj, hem och heder.

Vanliga företeelser i Noirs värld är korruption, våld, cynism, pessimism, utanförskap, skuld, desperation och paranoia. Individerna som rör sig i berättelserna är ofta hårdkokta privatdeckare, charmerande sociopater, korrupta poliser, nitiska byråkrater, listiga underrättelseagenter, brutala gangsters, patetiska småskurkar, kedjerökande krigsveteraner och kallhjärtade mördare. Vanliga egenskaper hos dessa är besatthet, grov cynism, uppgivenhet, skuldkänslor, grubblande, inre osäkerhet och ett solkigt förflutet, fullt av mörka hemligheter, tragedier och svikna löften. Ofta är de moraliskt tvivelaktiga förlorare som slår ur underläge och som kämpar för att överhuvudtaget överleva i den hårda och oförlåtande värld de befinner sig i. Inte sällan misslyckas de. Förräderi, mord, hämnd och skuld är mycket vanliga ingredienser i berättelserna.

Omgivningar och miljöer karaktäriseras av mörker, skuggor, regn och dysterhet. Regnvåt asfalt, spruckna fasader i mörka gränder och smutsiga bakgator sparsamt upplysta av nakna glödlampor eller väderbitna neonskyltar, är klassiska scener i en typisk Noir-berättelse. Detta formar personerna som lever där, många är moraliskt brutna, sadistiska och själviska, och kärlek, lugn och omtanke är lika sällsynt som en hederlig poliskonstapel. Individerna är trasiga, med svagheter, dåliga erfarenheter och sargade psyken, och kan inte finna vägen ur det egna helvetet utan upprepar bara sina dåliga mönster gång efter annan i hopp om att nå något bättre, att lyckas med något, även om det bara är att överleva till morgonen.

Typ så. Var det svar nog?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Noir är...

Rätta mig om jag miss fel och eller missuppfattade saker, men tror att frågan var om genern snarare än spelet :gremlaugh:
Även om det mesta du skriver stämmer in oavsett, så kan man då lägga till lite begreppshistoria.

Begreppet kommer från filmnoir (även om det med tiden kom att göras en hel del andra medier, fast kommer främst på serieexempel), som är franska för Svart film. Filmerna karekteriserades av sina hårda ljussättningar (alltid i svartvitt), mörka/dystra miljöer och olykliga slut. Genren är europisk från början, men finns även en hel del amerikanskt också.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
men...

...kanske är uppenbart men iaf...

vilken kategori av rollspel är noir? Är det fantasy, historisk dåtid, nutid, snar framtid a la neotech eller science fiction?
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Söker ni speltestare?

Söker ni speltestare?

har ni kommit så långt? har ni redan speltestare?


Jaaken - som kanske är interreserad
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Noir är...

En viktig sak till - det är att det är moraliska gråskalor. Även om ljussättning och mediet är svartvitt är absolut inte karaktärerna svartvita, utan snarare hela skalan av grått.

En hyfsat bra sammanfattning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Film_noir
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Filmtips

I IMDb klassificeras alla filmer med nyckelord, bland vilka finns noir, film noir och neo-noir.

Märkningen är lite trubbig eftersom den snarare indikerar att det finns element av noir i en film än att det skulle röra sig om en renodlad noir-film, men ett bläddrande i dessa tre kategorier kan ge en bild av genren tillsammans med lite filmtips.

Dewil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: men...

Jag skulle vilja påstå att noir är en egen rollspelsgenre som så många andra. Noir kan knappast klassificeras under något av dina förslag.

/RipperDoc
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Mööörker...

Individerna är trasiga, med svagheter, dåliga erfarenheter och sargade psyken, och kan inte finna vägen ur det egna helvetet utan upprepar bara sina dåliga mönster gång efter annan i hopp om att nå något bättre ---

Jag hade en kommentar på lut, men som vanligt har Rosenius redan sagt det bättre än jag kan (se ruta 3):



EDIT: visst fasen: bilden är (c) Rävspel såvitt jag vet... om jag bröt mot någon copyright nu så ber jag moderatorn att snarast zappa detta inlägg. Hoppas att det är ok dock!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mööörker...

Seriöst, snubben i ruta ett är ju den ägigaste av dem alla. "Jag är en t6" :gremgrin:


Storuggla, fler sidor
 
Top