Nekromanti Noir - frågor?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Av ren nyfikenhet, hur kom du/ni på själva idéen att skapa ett noirspel ??
Kommer det att komma lite extrafluff till erat spel ?

/ Johan K, som inte testat något noirspel inann... :gremsuck:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Noir - svar!

Jag har länge kört mer eller mindre noir i Neotech i många år, men det, och i princip alla spel jag har tittat på, saknar många av de komponenter jag vill ha i ett "äkta" noir-spel - rollpersoner med djup, svagheter och rädslor, desperation och val. Dessutom vill jag ha stöd för begär och drivkrafter regelmässigt. Ett bra system för Ödet och spelarinverkan likaså. Och till sist ett vettigt enkelt system för relationer, kontakter och fiender - på ett sätt som går att använda utan att det blir sifferexercis eller platt, men samtidigt med bindningar in i reglerna så inte detta viktiga område hamnar "utanför". På BSK 2004 bestämde jag och Petter grunderna och en prototyp var uppe strax efter julen 2004, som under hela 2005 och under första delen av 2006 förfinas och poleras till en kvalitativ slutprodukt.

Planen, eller förhoppningen, är att skapa ett bra sammansvetsat community kring spelet - vi får se om mina år som communityansvarig hjälper mig med detta - och bygga upp mer kring världen och reglerna online på www.noir.nu. Den nuvarande ambitionsnivån är att släppa mellan 1-2 tilläggsböcker till Noir per år, under förutsättning att det finns något vettigt att skriva, samt att det finns resurser att trycka böckerna.

Jag hoppas att grundreglerna skall generera tillräckligt med kapital för att betala för sig självt och en så stor del som möjligt av den nästföljande boken - som i dagsläget ser ut att bli en kombinerad bakgrundsmodul med en längre kampanj - skriven primärt av Ripperdoc, men jag och Nallo lär lägga oss i. =)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu när novellen officiellt är avtäckt så kan jag skriva lite tankar relaterade till den här i tråden. Jag irriterade mig ganska mycket på namnen på personer och platser som kändes väldigt märkliga om man är van vid att Noir utspelar sig på engelskspråkiga platser. Visst, visst Sandukar är inte Los Angeles men jag kan fortfarande tycka att man felprioriterar genom att skapa ett fiktivt land och ett fiktivt språk. Det är element som irriterar och distraherar mer än vad de tillför. Så är det åtminstone med namnen, valet att skapa en helt ny värld är svårt att till fullo bestämma sig om innan vi har läst mer och sett vad det tillför.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Noir - replik, och fler frågor

Jag irriterade mig ganska mycket på namnen på personer och platser som kändes väldigt märkliga om man är van vid att Noir utspelar sig på engelskspråkiga platser.
Men Noir är ju knappast mer kulturspecifik än någon annan genre? Jag menar, 'film noir' är inte ens ett engelskt ord, och den allra bästa noirfilmen är rentav kinesisk. Ja, den här går förstås inte heller av för hackor vad gäller noir-faktorn.

Måhända kan jag som en för noir-genren stundals viktig förutsättning se den kulturella soppa av immigranter som Amerika utgör. Jag upplever att elementen av olika invandrargrupper, etniskt baserade maffiafraktioner, italienska restauranger, kinesiska penningtvättar, etc; lätt går om intet i en setting som inte är amerikansk. Nu har jag ju förvisso hävdat bara några rader upp att noir fungerar utmärkt också i icke-amerikanska settingar, och det står jag för, men också i Kina, Frankrike, Tyskland eller varsomhelst går det att tillämpa vår världs etniciteter, ja, också rena klichéuppfattningar om dessa, på ett väldigt konstruktivt sätt. Men man borde helt gå miste om detta i en helt påhittad värld som rollspelet Noirs...eller? Om där trots allt finns olika invandrargrupper och kulturkrockar i Sandukar, hur relaterar man till dessa trots en (förmodar jag) väldigt begränsad världsbeskrivning?

- Ymir, undrar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Jag ser poängen, men ser att du till viss del är fångad av dina föreställningar - i Noir finns inget USA, det finns ingen jordisk historia, länderna, geografin, händelserna, etc, från jorden är icke-existerande. Därför finns inga amerikanska namn.

Skulle vi valt att ha typiska amerikanska namn/begrepp skulle den gränsen bli otydligare och felassociationerna bli fler. De som har speltestat upplevde inte detta som ett problem när resten av miljön målades upp, med dess egna interna logik. Jag hoppas att detta känns ännu tydligare när resten ha världen presenterats.

(Däremot finns det tydliga kopplingar mellan Tyskland, Frankrike, Östeuropa och Ryssland, och därför förekommer namn/begrepp som påminner om detta)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Noir - replik, och fler frågor

Om där trots allt finns olika invandrargrupper och kulturkrockar i Sandukar, hur relaterar man till dessa trots en (förmodar jag) väldigt begränsad världsbeskrivning?

Oja - folkgrupper är A och O för konflikter, segregation, misstänksamhet och fientlighet. Sandukar är en verklig smältdegel av dylik aktivitet.

Gällande bakgrundsbeskrivningar så hoppas jag få med mellan 50-100 sidor i grundreglerna. Min plan är att man skall kunna spela hela spelet med behållning utan att behöva köpa en enda eventuell tilläggsbok. Inget "Se modul *** för att läsa om ***".

Anledningen till att världen är en egen är att det ger en spelledare maximalt med möjligheter att skapa de element som passar. Noir är inte ett helt jordnära spel... ,-)
 
Top