Nekromanti NNnnnwwaaaaaahh!!!!! Frustration

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Okej detta är inget diskussionsämne egentligen (och sedan blev det ganska långt också) men jag behöver få utlopp för min frustration.

För ca 5 veckor sedan (22/8) började jag på universitet. Jag läser civilingenjör: teknisk fysik och det verkar helt okej.

Vi hade riktigt trevliga nollningsveckor (förlåt mottagningsveckor som det heter nu) och alla i klassen är helsköna och trevliga typer. Eller ja ca 98 % är det. Då kan man tycka att: Ja men det är bara en person i klassen du inte drar jämnt med. Vad är problemet? Håll dig till de andra 98 % av klassen då.

Helt rätt men det fungerar tyvärr inte på det sättet i det här fallet :gremfrown: Förresten kan jag tillägga att jag inte är den enda som stör sig på den här personen, kommer till varför.

Hon är ordentligt mycket äldre än alla andra i klassen men det är inte ett problem. Det som är problemet är att hon stör på föreläsningarna.
Det händer att hon kommer sent till föreläsningen. Javisst det händer alla men till motsats från andra smyger hon inte in för att inte avbryta föreläsningen utan hejar på föreläsaren (avbryter redan där) och tror sedan på fullaste allvar att föreläsaren ska avbryta allt ytterligare för att förklara vad denne skrivit på tavlan (whiteboard förresten) innan hon kommit, 30 minuter försenad.
Hon ställer massvis med frågor hela tiden. Att ställa frågor är i sig inte fel men då man gör det hela tiden stör det faktiskt.
Hon kommer med massa andra inlägg hela tiden också. För det mesta Orelevanta saker också.
Exempel: ( - ett sådant tecken före betyder att det är hon som kommit med kommentaren)

Först något som inte stör någon annan men inte fungerar ändå. Hennes typiska svar på en matematisk lösning som kräver redovisning (alltså att man ska visa hur man gått tillväga för att lösa uppgiften, dvs beräkningar) är ett virrvarr bestående av slumpmässigt dragna (raka) sträck där fälten som uppstår ifyllts av färgkritor och så en formel här och var. Det funkar liksom inte som svar något som lärarna försökt berätta för henne. Dessutom är det inte bara redovisningarna som är otillräckliga utan hennes svar är oftast fel också.

Under föreläsning i matematik:
- Om man räknar med fyra axlar blir det läckra mönster (helt oväsentlig för tillfället).

Om man räknar bakåt på en enhetscirkel får man ett minustecken framför gradtalet (man räknar med grader i enhetscirkeln, eller radianer)
- Då drar jag en parallell med att man kan gå bakåt i tiden genom att göra så.

Under genomgång av dimensionsanalys*. En av variablerna fick en negativ exponent**(X-2)
- Då upplever man det som att det går framåt i tiden fast det egentligen går bakåt i tiden.

Nästa lektion (inte en föreläsning så egentligen störde hon ingen annan än läraren) försöker hon gå igenom vad hon kommit fram till i sin dimensionsanalys för en annan lärare.
Jag hörde inte allt (hade annat att göra) men vilket fall innefattade så väl hennes typiska svar (virrvarret av sträck och färgfält) plus drömmar och Jesus.

Då alla variablerna i ett uttryck fick exponenter som var ½.
- Alla tal rör sig runt ½. De kommunicerar med varandra. Om man upphöjer 666 med ½ blir det en skönhet i beräkningarna.

Under genomgång att ett OH-blad endast bör innehålla 6 punkter om 6 ord.
- Om man tar 6 6 får man en singularitet i talet.

Under en föreläsning idag verkade det som om föreläsaren blivit förvarnad om hennes frågvishet för så fort hon sträckte upp handen och försökte få ordet sa han ”Vi tar det senare”. Till slut började hon på vifta med båda händer så han lät henne få ordet. För tillfället talade han om ett teknisk institut i norra USA som han besökt.
- I Indien så drar kvinnorna upp kjolen och skiter på gatan för att det är så varmt att det inte luktar.

En annan sak som jag inte har något exempel på är att hon försöker på något sätt koppla samman saker med kristendomen, gärna bibeln.

Ja detta är ett urval den stora mängd av orelevanta inlägg hon kommit med. Det verkar inte heller som om hon förstår att hon stör. Än hur många gånger läraren säger åt henne att frågor efter föreläsningen eller i pausen så har hon något nytt att säga efter ca 5 minuter. En lärare frågade ”Är det du eller jag som är läraren?”. Det är inte bara lärarna som sagt åt henne utan även andra studenter i klassen (dock inte jag ännu) men hon gillar att ställa frågorna på en gång och/eller är det sådant som alla vill veta. Sedan kan andra också fråga. Hon har även fått för sig att det är hela klassen och inte bara hon som inte får fråga.

*Dimensionsanalys används för bestämning av matematiska samband. Just den här uppgiften gick ut på att man skulle ta fram ett uttryck för hur stor diameter ett djur skulle behöva ha på sina ben på en annan planet för att kunna bära sin kroppsvikt.

**Ett tal upphöjt i ett negativt tal.

Just det ja…hon var inte helt okänd innan hon började i vår klass utan hon har gått sommarkurser med äldre studenter som mer än gärna berättar om det ;p Bland annat hade hon tydligen hela tiden frågat om det de gick igenom hade något att göra med *mystiska superavancerade* vågor som hon läst om i Illustrerad Vetenskap.

Lite kan vara roligt men nu börjar det blir för mycket. Det jag frågar mig är vad hon gör på en sådan här utbildning.

/Jaggernaut – fördämningen brast.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Det jag frågar mig är vad hon gör på en sådan här utbildning.
Är du säker på att hon inte är en fusknolla som fadderiet glömde avslöja? :gremwink:
Det hade jag gissat på, i alla fall första veckan.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, om hon mot alla odds inte är en fusknolla så verkar det inte särskilt troligt att hon blir långvarig på utbildningen.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Är du säker på att hon inte är en fusknolla som fadderiet glömde avslöja?
Det hade jag gissat på, i alla fall första veckan.


Jo vi har suttit och hoppats på det i flera veckor nu och skulle bli mer än lättad ifall hon visade sig vara det :gremtongue:
Vi har haft andra fusknollor också men de har avslöjat sig/avslöjats första dagen som de "fuskat".

/Jaggernaut - hoppas fortfarande.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tja, om hon mot alla odds inte är en fusknolla så verkar det inte särskilt troligt att hon blir långvarig på utbildningen.

Ryktet säger att hon körde på första tentan (förresten blev hon tvungen att sitta i en enskild sal under tentan, inte helt ensam som student där tror jag dock, och det talar nästan för att hon är en fusknolla) så vi får se vad som händer på de svårare kurser som kommer nu.

/Jaggernaut - drack pilsner på tentan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm. Tillåt mig ciera den utmärkta boken "Gubbar":

Gubbar said:
Hamnarbetaren T har begärt ordet. det dröjer på tiden och han går fram till ordf och frågar:
– Jag är väl inte bortglömd?
– Nej, svarar ordf, du har tre man före dig.
T går och sätter sig. Så blir det äntligen hans tur. Han reser sig och vänder sig till ordf och börjar:
– Herr ordförande, varefter han vänder sig till övriga mötesdeltagare och säger:
– Kamrater. Jag har inget att säga, men jag kan inte tiga. Det var bara det jag ville ha sagt. Tack för ordet.
Vad ville jag ha sagt med detta då? Två saker, först att vissa är förtjusta i sin egen röst och för det andra att i alla utbildningssammanhang jag deltagit i, i skola eller i arbetslivet, så har det alltid funnits en jubelirriterande typ som suttit och ställt bisarra frågor och betett sig som tagit upp tid som kunde använts till att faktiskt lära sig något. Alltid en. Det är som om någon portionerar ut dem, en i varje kurs oavsett vilket ämne.


Storuggla, utbrytare hela bunten
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Ugglo said:
...för det andra att i alla utbildningssammanhang jag deltagit i, i skola eller i arbetslivet, så har det alltid funnits en jubelirriterande typ som suttit och ställt bisarra frågor och betett sig som tagit upp tid som kunde använts till att faktiskt lära sig något. Alltid en. Det är som om någon portionerar ut dem, en i varje kurs oavsett vilket ämne.
Jupp. Vi hade en i min klass också. Nu fastnade hon i en spärr (man måste ha tagit ett visst antal poäng för att få börja på vissa terminer), men hon går om kurserna. Jag tror det är fler än jag som tycker synd om den klass hon går i nu. :gremsuck:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Alltså... (-:

- I Indien så drar kvinnorna upp kjolen och skiter på gatan för att det är så varmt att det inte luktar.

Kan tipsa henne om "I Indien så lagar dom inte maten för det är så varmt där så den är redan kokt."
(ur Gud som haver barnen kär har du någon ull)

--
Åke
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Hur mycket äldre är hon? Inställningen till tyngre droger kanske var mycket mer liberal när hon växte upp. Eller när hennes mor var gravid för den delen...

/Wictor - hatar också såna människor, ibland blir man sur på nazisterna som gjorde utrensningar av underlägsna människor så tabu.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Nåt positivt kan man väl hitta

Se det så här: du kommer alltid att ha en anekdot på lager om denna konstiga klasskompis.

Jag har faktiskt klarat mig ifrån kufarna.

Hade i och för sig en klasskompis som var så snål att han gnällde över hyreshöjningen med 25 kr/månad (från 1585 kr till 1610 kr) som vi fick för att det drogs in TV och nätverk på alla rum och också åt så dåligt att han drabbades av näringsbrist och blev tvungen att uppsöka läkare. Vidare räckte det med att han tänkte på något (mitt kompendium, t.ex.) för att det skulle bli kaffefläckar på det. Alla hans egna böcker och kompendier klottrades fulla med anteckningar på varje tillgänglig kvadratcentimeter. Eftersom han ursprungligen kom från Iran så skrev han sina privata anteckningar från höger till vänster, även om han skrev på svenska.

Men det där var ju inget som störde omgivningen, han var bara lite udda.

Dewil
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Hur mycket äldre är hon?

Hon är 36.

Inställningen till tyngre droger kanske var mycket mer liberal när hon växte upp. Eller när hennes mor var gravid för den delen...

Vem vet, vem vet...

/Jaggernaut - färgkladd
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vänta bara...

...tills du kommer ut i arbetslivet och får se att det finns såna där tomtar även på ditt jobb.

Vi har en kvinna på jobbet som är så urbota trög att jag aldrig har varit med om maken. Att hon får arbeta medan det finns arbetslösa anser jag vara horribelt. Förutom att hon är fantastiskt korkad så gör hon en grej av det dessutom - jamen hallå, jag fattar ingenting av det här. Hon anstränger sig inte ens för att förstå, det är ju lättare att bara skaka på huvudet och himla med ögonen och på nåt märkligt sätt slippa undan att ta initiativ och utföra sitt arbete.

Jag är så glad så glad så glad att våra arbetsuppgifter är helt åtskilda men jag lider med kollegor som måste samarbeta med henne.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Re: Vad är en fusknolla?

En fusknolla är en äldre student som låtsas vara en ny student och under en eller ett par dagar beblandar sig med de nya studenterna. Fusknollan har ofta en extrem personlighet och/eller extrema attribut. Några exempel:

-Klädd som lantbrukare, med gummistövlar som det sticker upp halmstrån ur och koskit i ansiktet. Heter O. Dahl.
-Klädd som arabisk shejk med fyra livvakter i kostym. Pratar inte svenska (eller engelska).

Fusknollor fyller ett antal funktioner:

-De är kul och ger folk något att snacka om både innan och efter att de avslöjas.
-De kan utsättas för fadderiets straff så att nollan tror att fadderiet faktiskt är farligt (i alla fall i ett par dagar). Till exempel kan de få sina solglasögon krossade eller få en nolla inrakad i huvudet.
-Jo, det var nog de funktioner de kan fylla. Mest av allt är de en kul grej, och en chans för någon student att få rollspela lite. (Se det var inte så OT som man skulle kunna tro.)

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Till slut började hon på vifta med båda händer så han lät henne få ordet. För tillfället talade han om ett teknisk institut i norra USA som han besökt.
- I Indien så drar kvinnorna upp kjolen och skiter på gatan för att det är så varmt att det inte luktar.
Ärligt talat, jag tycker hon låter rätt ägig. Särskilt det där med att vifta på båda händerna.

Erkänn att du ändå är lite nyfiken på om hon är lika nipprig i sängen.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Vänta bara...

"Vi har en kvinna på jobbet som är så urbota trög att jag aldrig har varit med om maken."
Hon kanske är singel? :gremsmirk:

/Han som hade en sådan "ålderdomling" i klassen och som tyckte synd som om honom för han blev utfryst
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: Vad är en fusknolla?

Fusknollor kan ha helt andra funktioner på andra högskolors nolleperioder.

Dewil
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Vad är en fusknolla? (NT)

På nollningen slänger de onda nollningsgeneralerna in en nisse som inte är nolla men låtsas vara det. Det är en fusknolla.

EDIT: Hoppsan, halva forumet hann svara före mig. :gremblush:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Vad är en fusknolla?

Fusknollan har ofta en extrem personlighet och/eller extrema attribut. Några exempel:

-Klädd som lantbrukare, med gummistövlar som det sticker upp halmstrån ur och koskit i ansiktet. Heter O. Dahl.
-Klädd som arabisk shejk med fyra livvakter i kostym. Pratar inte svenska (eller engelska).


Vi har planer att låte henne vara fusknolla nästa år ifall hon är kvar.

De kan utsättas för fadderiets straff så att nollan tror att fadderiet faktiskt är farligt (i alla fall i ett par dagar). Till exempel kan de få sina solglasögon krossade eller få en nolla inrakad i huvudet.

Eller kastas i en damm.

Spoiler för blivande studenter :gremwink:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">En annan nu i efterhand lite smårolig sak de hittade på var att i en "fuskföreläsning"* hade de stoppat in faddrar som kunde svara på alla frågor föreläsaren ställde och komma med egna smarta frågor. Man blev lite stressad :gremsmile:</font></td></tr></table>

Okej nu är ni förvarnade.

*Föreläsaren snackade om något vi kommer att få lära oss om ett par år. Dessutom tog han hela kursen på en föreläsning, lite sammanpressat och ruksigt snabbt.

/Jaggernaut - planerar för nästa års nollni...förlåt mottagning.
 
Top