Nittiotalsspel

entomophobiac

Pistoler & Mord
För många är rollspelsnittiotalet närmast helt synonymt med World of Darkness, på gott och ont. Med mastodontkampanjer och despotiska spelledare. Med fudging och splatbookinflation. Men när @Christoffer häromdagen nämnde Khaotic! började jag tänka på fler av de rollspel som gavs ut på nittiotalet och som faktiskt har en hel del karaktär.

Jag vill slå ett slag för nittiotalet, och bestämt hävda att det var något av en guldålder för nytänkande i rollspel. En sannolikt helt nödvändig språngbräda för vidare innovation under kommande årtionden.

Amber (1991)
Tärningslöst. Intrigfokuserat. Fortfarande ett väldigt intressant spel, som framförallt har regler (eller i alla fall förslag) kring hur samtalet går till och kring vem som vet vad.

1751208301322.png

Vampire: The Masquerade (1991)

Behöver nog ingen introduktion, men har helt ärligt fortfarande det bästa rollformulär som designats.

1751208522497.png

Over the Edge (1992)

Nyskapande spel som inspirerat många andra. Ett spel jag länge velat göra djupdykning i.

1751208564519.png

Khaotic! (1994)

Spel där spelgruppen tillsammans besätter en varelse i en annan dimension via en "Trans-EGO device". Illustrerat och kontextualiserat av en graphic novel ritad av någon som sedermera gjort karriär som serietecknare.

1751208263012.png

The Whispering Vault (1994)

Är nog egentligen bara Mike Nystuls egna version av Vampire på sätt och vis. Du spelar övernaturliga varelser med häftiga krafter. Väldigt intressant metafysik och ett intressant fokus på karaktärsdynamik som även inspirerat bland annat Ron Edwards.

1751208274955.png

Everway (1995)

Kortdrivet och tärningslöst historieberättarrollspel. Också ett spel jag skulle vilja djupdyka i.

1751208745384-png.24494

Feng Shui (1996)
Robin Laws Hong Kong-actionrollspel. Vet att @Rickard brukar prata om det, men har själv inte jättebra koll på det.

1751208817971.png

Usagi Yojimbo (1997)
Ett rollspel som använder sig av Fuzionreglerna, som utvecklades av Mike Pondsmith (Cyberpunk) med flera. Dålig koll även på detta, men vet att många tyckte det var bra.

1751208644011.png

Zero (1997)
Ni spelar medvetanden i ett psykiskt kollektiv som kanske börjar bryta er loss. Har inte läst in mig på detta heller, men det är udda och känns nästan mer som en kampanj i spelform.

1751208248567.png

Unknown Armies (1998)

"Postmodernist world where characters wield magick by personal belief", tycker WikiPedia. BRP + urban fantasy. Har ett par väldigt ikoniska kampanjer, vad jag förstått. Men sånt läser inte jag.

1751208335671.png

Tribe 8 (1998)
Ett snyggt och otroligt intressant rollspel med väldigt hög produktionskvalitet. Väldigt stämningsfullt och intressant spel som släpptes av de till dess mechafanatiska Dream Pod 9. Detta beskrivs som "postapocalyptic fantasy".

Conspiracy X (1996)
I praktiken Arkiv X med numren bortfilade. Det är konstruerat mer kring internationella konspirationer (därav namnet) och har en hel del metaplott på nittiotalsvis. Det är spelet som satte Eden Studios på kartan.

7th Sea (1999)
Drama! Swashbuckling! Spelets Backgrounds sägs vara vad som sedan inspirerade Aspects till modern Fate. Spelade detta en hel del när det begav sig. Utspelar sig i ett 1600-tal men i en alternativ värld där Italien heter Vodacce och Tyskland heter Eisen, och varje stereotyp nation även har sin egna magi. Också lite metaplottigt, med en skum nästan alienaktig urcivilisation och konflikten den har med mänskligheten. Men ett fantastiskt spelbart spel!

All Flesh Must Be Eaten (1999)
Bland det bästa nittiotalet hade att erbjuda, om du frågar mig. Intraparty conflict. Inget fokus på setting. Mycket fokus på vad som händer runt bordet. Allt jag uppskattar med rollspel, nu och då.

##

Grävde fram några spel ur min egna samling. Men det finns många fler!

Vilket spel är din nittiotalsfavorit?

Attachments

• 1751208745384.png
    1751208745384.png
    80.3 KB · Views: 154
Jag skickade väl över ett par böcker till dig (med Indiana Jones-modulen)? En av böckerna hade en artikel om skapandet kring Everway.
Den Indianamodulen dog tyvärr vätadöden när jag hade en läcka 2022. Men ja, de modulerna finns kvar. Vilken av dem?

Intressant lista. I vår spelgrupp har vi spelat en hel del av Over the Edge, Amber och Everway. Vi spelade även en omgång Blue Planet för ganska exakt 20 år sedan. Tiden går. Tycker nog att alla dessa spel har sin charm.

Vi har tydligen spelat rätt mycket 90-talsspel i spelgruppen.....

Blue Planet kommer ju i en ny version nu, jag håller på och spånar lite på att SLa något i den. Det passar väl om det nu var 20 år sedan som vi spelade det senast.

Nu är en av de kampanjer som vi har igång Everway med en del FATE-inslag, vilket känns som det funkar väldigt bra.

Jag tycker ju definitivt att 90-talet är den absolut mest spännande perioden i rollspelshistorien, lika delar på grund av sina brister som sitt nytänk och potential. Tittar man på utgivningen, och framförallt vad som lanserades som nytt under 90-talet så var det ju mycket som bröt mot invanda konventioner på ett sätt som kanske inte riktigt upprepats sedan dess. I brist på andra uttryck så var 90-talets rollspelskulturens punkperiod.

Sedan kom D20 och The Forge, som gjorde rollspelen extremt likriktade och generiska å ena sidan (och dessutom dödade av typ halva rollspelindustrin över en natt när WotC dödade OGL iom 4e), och sönderanalyserade och ihjälnischade å den andra. Det är nog först under de senaste 5-ish åren som rollspelhobbyn börjat återupptäcka delar av den oborstade kreativa energi som fanns under 90-talet, men vi är fortfarande långt ifrån samma nivå.

Nu är det bara att hoppas att delar av den erans grafiska designspråk också får en revival, 90-tals spelen ser fortfarande coolare ut än 95% av det som släpps idag.

Några titlar:

Torg
(1990)

Torg1990Cover.webp

Rifts
(1990)

Rifts_RPG_Ultimate_Edition_2005.jpg

Dark Conspiracy (1990)

DC-2100-DarkConspiracythumb_700x.webp

Earthdawn (1993)

c1dd103e-de3a-480d-aff3-1a52a3b456c9.16000x16000_q50.jpg

Conspiracy X (1996)

A11gMKHZD2L._SL1500_.jpg

Deadlands (1996)

PEG1100_3ac0cc1e-1a7d-4f72-8a7c-ec11bda98692.webp

Fading Suns (1996)

fading_suns.webp

Tribe 8 (1998)

DP9-801 Tribe 8 Rulebook Electronic Version Cover.jpg

Violence (1999)

violence_rpg.webp

Nu är det bara att hoppas att delar av den erans grafiska designspråk också får en revival, 90-tals spelen ser fortfarande coolare ut än 95% av det som släpps idag.

Jag håller helt med så länge vi huvudsakligen pratar omslag och kanske en del inlage-illustrationer. Däremot fortsätter jag gärna skippa det här med text på mönstrade rutor och bårdgrafik som går in i texten och gör den svårläslig (även om t.ex. Modiphius fortfarande kör den skolan i t.ex. MC3e). Det var inte coolt, det var bara svårläst. Och D&D3e's fejkädelstenar är nog bland det kitchgräsligaste jag sett, på ett dåligt sätt…

Jag håller helt med så länge vi huvudsakligen pratar omslag och kanske en del inlage-illustrationer. Däremot fortsätter jag gärna skippa det här med text på mönstrade rutor och bårdgrafik som går in i texten och gör den svårläslig (även om t.ex. Modiphius fortfarande kör den skolan i t.ex. MC3e). Det var inte coolt, det var bara svårläst. Och D&D3e's fejkädelstenar är nog bland det kitchgräsligaste jag sett, på ett dåligt sätt…

Jag vill ha 90-talets vibes med 2020-talets typografiska och designmässiga kompetens.

Och D&D3e's fejkädelstenar är nog bland det kitchgräsligaste jag sett, på ett dåligt sätt…

DnD 3e är ju det som på alla sätt både orsakade och markerade slutet för rollspelens riktiga första guldålder.
Under en kort period hade vi en ögonblicksbild av hur saker hade kunnat se ut utan DnD på tronen, men sedan kom det tillbaka och förstörde allt. Som alltid.

1000018230.jpg
EON 1996
När Drakar och Demoner hade börjat slå knut på sig självt och till slut blivit Chronopia var läget rätt för en ny herre på täppan och Eon såg dagens ljus. Hyperrealism och ifrågasättande av i princip alla fantasytroper. Det här var nyskapande på alla plan och blev självklart det största rollspelet i Sverige. Och det lever än!

Last edited:
Over the Edge var verkligen oändligt nyskapande och föregrep (tillsammans med HeroWars) hela indie-vågen.

Everway kom med en ny utgåva med Kickstarter för några år sedan, men var sjukt dyr.

Tribe 8 kommer i en ny utgåva med Forged in the Dark-regler snart. När vi spelade hela kampanjen i Tribe 8 var nog min bästa rollspelsupplevelse någonsin.

Feng Shui har numera ersatts med Feng Shui 2.

TORG har en monstruöst stor ny utgåva.

Blue Planet kommer med sin tredje utgåva närsomhelst nu - kickstarter-PDF har redan skickats.

Ingen tyckte att Kult ens behövde nämnas? :)

1751234184196.jpeg

Man kan säga mycket om Gemini (1998) men intressant var det. Och då snackar jag inte bara om greppet att låta texten löpa mellan smala och breda spalter… Jag gillar ju än idag konceptet med en-kampanjs-rollspel och det känns som att Geminis backstory lade upp för det även om det tyvärr i slutänden mest blev ett relativt vanligt fantasyrollspel istället. Men med en spännande metaplot och övergripande spelvärld! Och ett spännande magisystem! Även om det tyvärr också liksom "fegade ur" lite (grunden var ett flexibelt bygg-din-egen-besvärjelse, men sedan fegade de ur och gjorde improviserad magi dyr och jobbig och hade istället långa tråkiga listor med färdiga besvärjelser).

Nå; jag undrar ibland vad man skulle kunna göra med Gemini om man fick möjligheten att bygga det idag. Göra metaplotten spelbar och löpa linan ut med magisystemet…

Men redan 1997 kom den matiga kampanjboken ut som ett supplement till Call of Cthulhu.
Tycker personligen mer om den än, än om nya rollspelet. Men mest för att det helt enkelt passar mig bättre med bara en enda bok än med en produktlinje.

I brist på andra uttryck så var 90-talets rollspelskulturens punkperiod.
Detta! Sen går det väl ett dussin fjantasyrollspel per tjog spelsläpp ändå, men det är helt enkelt så hobbyn ser ut.

Ingen tyckte att Kult ens behövde nämnas?
Hade jag haft med ett svenskt rollspel hade det varit Kult! Tveklöst.

Sen det här med nyutgåvor. Jag tycker sällan de lyckas fånga samma "känsla" som förstautgåvor. När en idé är färsk och inte strömlinjeformad (eller produktifierad) ännu. Nyutgåvor brukar ta för stor hänsyn till marknadens synpunkter, och marknaden har fel (om rollspel). :D

View attachment 24516

Man kan säga mycket om Gemini (1998) men intressant var det. Och då snackar jag inte bara om greppet att låta texten löpa mellan smala och breda spalter… Jag gillar ju än idag konceptet med en-kampanjs-rollspel och det känns som att Geminis backstory lade upp för det även om det tyvärr i slutänden mest blev ett relativt vanligt fantasyrollspel istället. Men med en spännande metaplot och övergripande spelvärld! Och ett spännande magisystem! Även om det tyvärr också liksom "fegade ur" lite (grunden var ett flexibelt bygg-din-egen-besvärjelse, men sedan fegade de ur och gjorde improviserad magi dyr och jobbig och hade istället långa tråkiga listor med färdiga besvärjelser).

Nå; jag undrar ibland vad man skulle kunna göra med Gemini om man fick möjligheten att bygga det idag. Göra metaplotten spelbar och löpa linan ut med magisystemet…
Är det inte så att det enda som verkligen saknades var att de skulle ha börjat ge ut en stor kampanj i säg fem delar? Som avslutade allt - världen, storyn, spelet.

Man kunde absolut skippa magiboken, den var bara inspiration, och Orchid (eller vad den hette) gjorde inte mycket till eller från. De släppte små gratisäventyr relativt kontinuerligt ett tag, men allt valsade runt kampanjen med stort K. Som aldrig kom.

Back