entomophobiac
Pistoler & Mord
För många är rollspelsnittiotalet närmast helt synonymt med World of Darkness, på gott och ont. Med mastodontkampanjer och despotiska spelledare. Med fudging och splatbookinflation. Men när @Christoffer häromdagen nämnde Khaotic! började jag tänka på fler av de rollspel som gavs ut på nittiotalet och som faktiskt har en hel del karaktär.
Jag vill slå ett slag för nittiotalet, och bestämt hävda att det var något av en guldålder för nytänkande i rollspel. En sannolikt helt nödvändig språngbräda för vidare innovation under kommande årtionden.
Amber (1991)
Tärningslöst. Intrigfokuserat. Fortfarande ett väldigt intressant spel, som framförallt har regler (eller i alla fall förslag) kring hur samtalet går till och kring vem som vet vad.

Vampire: The Masquerade (1991)
Behöver nog ingen introduktion, men har helt ärligt fortfarande det bästa rollformulär som designats.

Over the Edge (1992)
Nyskapande spel som inspirerat många andra. Ett spel jag länge velat göra djupdykning i.

Khaotic! (1994)
Spel där spelgruppen tillsammans besätter en varelse i en annan dimension via en "Trans-EGO device". Illustrerat och kontextualiserat av en graphic novel ritad av någon som sedermera gjort karriär som serietecknare.

The Whispering Vault (1994)
Är nog egentligen bara Mike Nystuls egna version av Vampire på sätt och vis. Du spelar övernaturliga varelser med häftiga krafter. Väldigt intressant metafysik och ett intressant fokus på karaktärsdynamik som även inspirerat bland annat Ron Edwards.

Everway (1995)
Kortdrivet och tärningslöst historieberättarrollspel. Också ett spel jag skulle vilja djupdyka i.
Feng Shui (1996)
Robin Laws Hong Kong-actionrollspel. Vet att @Rickard brukar prata om det, men har själv inte jättebra koll på det.

Usagi Yojimbo (1997)
Ett rollspel som använder sig av Fuzionreglerna, som utvecklades av Mike Pondsmith (Cyberpunk) med flera. Dålig koll även på detta, men vet att många tyckte det var bra.

Zero (1997)
Ni spelar medvetanden i ett psykiskt kollektiv som kanske börjar bryta er loss. Har inte läst in mig på detta heller, men det är udda och känns nästan mer som en kampanj i spelform.

Unknown Armies (1998)
"Postmodernist world where characters wield magick by personal belief", tycker WikiPedia. BRP + urban fantasy. Har ett par väldigt ikoniska kampanjer, vad jag förstått. Men sånt läser inte jag.

Tribe 8 (1998)
Ett snyggt och otroligt intressant rollspel med väldigt hög produktionskvalitet. Väldigt stämningsfullt och intressant spel som släpptes av de till dess mechafanatiska Dream Pod 9. Detta beskrivs som "postapocalyptic fantasy".
Conspiracy X (1996)
I praktiken Arkiv X med numren bortfilade. Det är konstruerat mer kring internationella konspirationer (därav namnet) och har en hel del metaplott på nittiotalsvis. Det är spelet som satte Eden Studios på kartan.
7th Sea (1999)
Drama! Swashbuckling! Spelets Backgrounds sägs vara vad som sedan inspirerade Aspects till modern Fate. Spelade detta en hel del när det begav sig. Utspelar sig i ett 1600-tal men i en alternativ värld där Italien heter Vodacce och Tyskland heter Eisen, och varje stereotyp nation även har sin egna magi. Också lite metaplottigt, med en skum nästan alienaktig urcivilisation och konflikten den har med mänskligheten. Men ett fantastiskt spelbart spel!
All Flesh Must Be Eaten (1999)
Bland det bästa nittiotalet hade att erbjuda, om du frågar mig. Intraparty conflict. Inget fokus på setting. Mycket fokus på vad som händer runt bordet. Allt jag uppskattar med rollspel, nu och då.
##
Grävde fram några spel ur min egna samling. Men det finns många fler!
Vilket spel är din nittiotalsfavorit?
Jag vill slå ett slag för nittiotalet, och bestämt hävda att det var något av en guldålder för nytänkande i rollspel. En sannolikt helt nödvändig språngbräda för vidare innovation under kommande årtionden.
Amber (1991)
Tärningslöst. Intrigfokuserat. Fortfarande ett väldigt intressant spel, som framförallt har regler (eller i alla fall förslag) kring hur samtalet går till och kring vem som vet vad.

Vampire: The Masquerade (1991)
Behöver nog ingen introduktion, men har helt ärligt fortfarande det bästa rollformulär som designats.

Over the Edge (1992)
Nyskapande spel som inspirerat många andra. Ett spel jag länge velat göra djupdykning i.

Khaotic! (1994)
Spel där spelgruppen tillsammans besätter en varelse i en annan dimension via en "Trans-EGO device". Illustrerat och kontextualiserat av en graphic novel ritad av någon som sedermera gjort karriär som serietecknare.

The Whispering Vault (1994)
Är nog egentligen bara Mike Nystuls egna version av Vampire på sätt och vis. Du spelar övernaturliga varelser med häftiga krafter. Väldigt intressant metafysik och ett intressant fokus på karaktärsdynamik som även inspirerat bland annat Ron Edwards.

Everway (1995)
Kortdrivet och tärningslöst historieberättarrollspel. Också ett spel jag skulle vilja djupdyka i.
Feng Shui (1996)
Robin Laws Hong Kong-actionrollspel. Vet att @Rickard brukar prata om det, men har själv inte jättebra koll på det.

Usagi Yojimbo (1997)
Ett rollspel som använder sig av Fuzionreglerna, som utvecklades av Mike Pondsmith (Cyberpunk) med flera. Dålig koll även på detta, men vet att många tyckte det var bra.

Zero (1997)
Ni spelar medvetanden i ett psykiskt kollektiv som kanske börjar bryta er loss. Har inte läst in mig på detta heller, men det är udda och känns nästan mer som en kampanj i spelform.

Unknown Armies (1998)
"Postmodernist world where characters wield magick by personal belief", tycker WikiPedia. BRP + urban fantasy. Har ett par väldigt ikoniska kampanjer, vad jag förstått. Men sånt läser inte jag.

Tribe 8 (1998)
Ett snyggt och otroligt intressant rollspel med väldigt hög produktionskvalitet. Väldigt stämningsfullt och intressant spel som släpptes av de till dess mechafanatiska Dream Pod 9. Detta beskrivs som "postapocalyptic fantasy".
Conspiracy X (1996)
I praktiken Arkiv X med numren bortfilade. Det är konstruerat mer kring internationella konspirationer (därav namnet) och har en hel del metaplott på nittiotalsvis. Det är spelet som satte Eden Studios på kartan.
7th Sea (1999)
Drama! Swashbuckling! Spelets Backgrounds sägs vara vad som sedan inspirerade Aspects till modern Fate. Spelade detta en hel del när det begav sig. Utspelar sig i ett 1600-tal men i en alternativ värld där Italien heter Vodacce och Tyskland heter Eisen, och varje stereotyp nation även har sin egna magi. Också lite metaplottigt, med en skum nästan alienaktig urcivilisation och konflikten den har med mänskligheten. Men ett fantastiskt spelbart spel!
All Flesh Must Be Eaten (1999)
Bland det bästa nittiotalet hade att erbjuda, om du frågar mig. Intraparty conflict. Inget fokus på setting. Mycket fokus på vad som händer runt bordet. Allt jag uppskattar med rollspel, nu och då.
##
Grävde fram några spel ur min egna samling. Men det finns många fler!
Vilket spel är din nittiotalsfavorit?