Nekromanti Nischa mitt scifi-spel!

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Ymir said:
Jag tror du snarare borde fråga dig: "Vad -gör- man i spelet"?

Det är första steget om det verkligen är nischning du vill få till. -Sen- kan du fråga dig "-Var- gör man det?" Då har du etablerat både spelets koncept/tema och dess stämning. Spel som är så open-ended att de inte riktigt vilar på någon 'vad gör man'-fråga tenderar i min erfarenhet att funka so-so som enmansprojekt, eftersom de kräver groteskt omfattande och spretiga spelvärldar som kan bejaka många olika spelgruppers stilar och idéer (typ Eon).
Har själv varit mer och mer inne på detta spåret.
Jag vill nischa egentligen.
Men jag vet inte vad mina spelare skulle säga om att jag bestämmer att "I Nova spelar man rymdsamurajer. Punkt."
De är intresserade av settingen, då det var en av dom som delvis väckte idén. Men jag blir lite skrämd av känslan jag har att de vill kunna upptäcka allt detta i ett och samma universum. Något som såklart har sina fördelar då samma karaktärer kan få vara med om mycket.
Men i det långa loppet blir det ganska platt, tråkigt och tillslut saknar det personlighet. Det blir liksom lite fel om samma karaktär krossar arméer, korrupta företag och aliens, alla utspridda i olika system. För att i nästa äventyr kunna dyka upp i ett nytt system och vara en no-body.

Egentligen skulle jag vilja nischa dels settingen och dels temat som du talar om, vad man gör i spelet. Och sen hålla det till kanske inte bara en planet (det får bli nåt för mitt scifi-utan-rymdfarande-projekt) men iaf till kanske ett mindre system eller nåt. Jag vet inte.
Jag vet att mina spelare lockas av blotta tanken på att kunna göra "vad som helst", men jag behöver nog bara övertala och visa de en grym nischad värld med tema så blir de säkert hooked.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Du har själv sagt att du är tänd på att bygga det hela på det medeltida Japan. Men om du frågar mig, vilket du indirekt gjorde, så skulle jag dö av uttråkning om jag fick höra att spelet jag ska spela är SF med japanskt tema. Liksom, samurajer var coola i ca 10 sekunder efter Kurosawa . Efter det är de bara ett stort "Meh, been there, done that".

Fast du verkar som sagt vara inställd på det, så kör hårt! :gremsmile:

/Anders
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Läs Harry Martinsons Aniara och inspireras av den. Tror det skulle kunna vara grund för väldigt intressanta inriktningar på ett SF-rollspel.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Varför basera det på en KULTUR överhuvudtaget?

Mitt tips, läs Alister Reynolds och Dan Simmonds och se hur de skapar hela världar och unika kulturer baserat på en enda premis. Speciellt Simmonds Illium och Olympus är coola då hela historian och universat bygger på två litterära verk.

Fast din nish finns nog redan i ditt spel fast du bara inte har upptäckt den. För om ni inte spelar extremt abstrakt och utan någon helst världsbeskrivningar så har ni nog redan utforskat olika teman i din spelvärld, även om de kan vara svåra att se själv när man är mitt inne i det.

Så mitt tips är att försöka sammanfatta ditt spel i en tag line, dvs en kort mening som sammanfattar kärnan i din spel värld. Den behöver inte egentligen innehålla några detaljer utan det viktigaste är att den förmedlar känslan av ditt spel och värld.
Lyckas du med det så har du din nish.

Exempel på bra taglines är:
40K = In the grim dark future there is only war
Alien = In space no one can hear you scream.
Apple = Think different

och slutligen min favorit eftersom den verkligen sammanfattar allt man behöver veta om dataspelet och spelvärlden i en enda (två) perfekt mening. (Få se om ni kan gissa vilken)

It's the zombie apocalypse. Bring friends.
Left 4 dead
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag tänkte omedelbart rymdazteker eller rymdinka PGA VON DÄNIKEN HADE RÄTT! Ni kommer till de aliens som grundade aztekcivilisationen. Eller hellre: som inspirerats av sina aztekpolares kultur. Eller som via portaler mellan portaler inuti pyramider har direktkontakt med varandra. Åk fram och tillbaks, försök bekämpa conquistadorerna.
 

TimDexenius

Veteran
Joined
14 Oct 2009
Messages
3
Location
Göteborg
Medeltid?
Planeterna i aktuellt system sitter ihop med långa kättingar, på vilka stora skepp drivs framåt med stora vinch-mekanismer av horder med slavar.
Alternativt färdsätt är enorma katapulter eller trebuché som slungar skepp mellan planeter, även solsystem.
Ända nackdelen är tidsaspekten med resorna.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Kanske såhär?

Det stora hotet
Människan är på väg att utrotas. En katastrof/Alien/något har decimerat människan och spridid ut henne till avlägsna platser i vår galax. Människan lever under ständigt hot. Kanske lite futuristisk post-apokallops med lingon!

eller

Religiöst/klaner/Sekter
Olika faktioner tillhör alltid en religion (kanske futuristisk eller en twist på en nutida?). Det finns kanske olika klaner med familjer som anses som gudar och dess underståtar som anses som deras medhjälpare. Kanske till och med slavar?

eller

Korporationer
Företagen har tagit över allt styre och mänskligheten är en enda stor ekonomi. Vissa korporationer har gått så långt så att de har infört speciella projekt där barn redan från ung har fått ett förutbestämt öde att utföra en viss uppgift endast för att företaget ska bli så effektivt som möjligt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Om du vill ha lite Japaner i Rymden inspiration finns Altered Carbon med fortsättning från Richard Morgan. En av planeterna där styrs av Japaner men är byggd av Slaviska Arbetare (Huvudpersonen heter följdaktligen Takaheshi Kovac)

För övrigt en cool värld där alla människor har ett datachip inbyggd i ryggraden där deras personlighet och kunskaper lagras, sen kan man odla/klona fram syntetkroppar så folk kan leva för evigt.

Människan har också hittat en död hög kultur på Mars som de har snott teknologi ifrån där fick de också reda på andra beboliga planeter.
Dessa planeter har sedan kolonaliserats av olika kulturer.

Man kan också resa genom att skicka information snabbt och laddas ner på en annan planet, vilket går snabbare än att resa med rymdskepp.

Detta är en mörk skitig värld där massor av teknik är stulen från Marsianerna.

Kanske inte hjälper dej men är bra sköna böcker.
 
Top