Nekromanti Nischa mitt scifi-spel!

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Vi har en tid spelat mitt hemmagjorda scifi-trad-spel. Fortfarande i speltestandet vill jag påstå då vi titt som tätt justerar vissa delar av reglerna!

Men, idag behöver jag inte hjälp med regelteknik utan själva settingen.
Till en början kändes en oändlig öppen värld där man kunde finna "allt" lockande men det börjar nu kännas rätt döfött och spretigt.
Därför vill jag ha råd om att nischa själva settingen, känslan, kulturen.
Det är fortfarande högteknologisk scifi som gäller men jag vill få en intressant twist inspirerad av en gammal kultur från vår egna planet.

Coriolis har öken och araber.
Starcraft är väl lite hillbilly, cowboy.
Många andra har en typisk amerikansk futuristisk scifi.

Min första och starkaste tanke är medeltida japan. Det är dels en kultur som alltid intresserat mig och jag tror det skulle vara coolt med att låta scifiteknologin krocka med en sådan kultur och arkitektur. Viktigt här dock, det ska inte bli manga! Här kan vi även blanda in hunner, kina etc.
En annan tanke är antikens Rom.
Vad har vi mer? Vikingar? Azteker? Amerikanska indianer?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Om man vill ha mycket rymdskepp och grejer skulle jag föreslå pirattema. Avlägsna kolonier, massar av adel som drar i trådarna och massor av "oberoende" som dels piratar skepp med också smugglar järnet.

Det är ett tema jag grunnat på själv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Enkelt svar: Vad skulle själv vilja spela? Och är bekväm att skriva om?
Välj det.

...jag skulle gilla ett SF-spel som inte bygger på någon historisk kultur. I alla fall inte tydligt. Som nästan all BRA SF, börjar jag tänka "men det är ju bara sumerer/romare/inkas/araber i rymden" så tappar jag all sense of wonder.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Recca: övernaturligheter existerar för människan bara genom extremt sällsynta prototypvapen och implantat.
Aliens finns i teorin men jag har inte skrivit något direkt och RP har endast skymtat en någon gång. Så, kanske? :gremtongue:

Rymdhamster: mja cool idé men känns lite för vanligt. Och lite för lite kultur att grunda en civilisation och hel setting på. Pirater och sånt lär man stöta på i en gorm eller annan vilken setting det än blir.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Den japanska.

Mjo så har jag resonerat fram tills nu vilket endast lett mig till en av två ytterligheter. Antingen saknar min setting karaktär och nisch. Eller så kommer jag bara på mig själv att tänka "för mycket star wars. För mycket star trek."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Okej det här kan låta out there men...

Rymd Azteker!!!

Skepp formade som pyramider, AI:er i form av Aztekiska gudar, blodssporter där vinnarna offras (fast med laservapen)!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Tänkte skriva viktorians stil, men det finns ju redan ett sådant spel, som är fantastiskt (på fluffnivå).

Space 1889.

Så, mitt förslag är att du skaffar rättigheterna till Revelation Space.

För Ultras och Conjoiners är supertufft!
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Ett alternativ är att ta allihop. Exempel Spelarna skall kontakta förlorade kolonier och återknyta kontakten eller kulturerna varierar från system till system. Dock kan diplomatiskt rollspel vara svårt... En prinsessa från ett japansk system rymmer med en vikingjarl. Spelarna skall transportera samurajerna som skall hämta henne.
Ta ett mångkulturellt universum.
Hur uppför man sig på en rymdstations bar?
Försiktigt mycket försiktigt...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Okej det här kan låta out there men...

Rymd Azteker!!!

Skepp formade som pyramider, AI:er i form av Aztekiska gudar, blodssporter där vinnarna offras (fast med laservapen)!
stöööööööööön*

*vällustigt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Major Boothroyd said:
Ett alternativ är att ta allihop. Exempel Spelarna skall kontakta förlorade kolonier och återknyta kontakten eller kulturerna varierar från system till system. Dock kan diplomatiskt rollspel vara svårt... En prinsessa från ett japansk system rymmer med en vikingjarl. Spelarna skall transportera samurajerna som skall hämta henne.
Ta ett mångkulturellt universum.
Hur uppför man sig på en rymdstations bar?
Försiktigt mycket försiktigt...
Det fick mig att tänka på det fantastiska Linda & Valentin-äventyret Ambassadören som försvann... SF när det är som bäst. Och en skön mix av kulturer.

 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jag får ju av nostalgi starkt rekommendera Mishima från Mutant Chronicles om du gillar medeltida japan och samtidigt vill ha det sci-fi och futuristiskt.

En samuraj elit som styr över allmoge som om de vore deras husdjur inbyggt med en extrem hederskodex, högteknologiska katanas och mecha's som man kan fightas med.

Gjuuuutet.

(För att citera Recca:)

MAAAAAANGAAAAAA!

http://www.mutantpedia.com/Immagini,%20A...w1/752_1_78.jpg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror du snarare borde fråga dig: "Vad -gör- man i spelet"?

Det är första steget om det verkligen är nischning du vill få till. -Sen- kan du fråga dig "-Var- gör man det?" Då har du etablerat både spelets koncept/tema och dess stämning. Spel som är så open-ended att de inte riktigt vilar på någon 'vad gör man'-fråga tenderar i min erfarenhet att funka so-so som enmansprojekt, eftersom de kräver groteskt omfattande och spretiga spelvärldar som kan bejaka många olika spelgruppers stilar och idéer (typ Eon).

Dune: Hovintrigerar på retrofuturistisk ökenplanet
B5: Intrigerar på multikulti-rymdstation
2001: Tar knark i Jupiters atmosfär
Star Wars: Battlar rymdimperiet medan man hoppar mellan fåniga enbiotops-planeter
Planetes: Rensar skrot i omloppsbana
Star Trek: Åker runt i ett rymdskepp och upptäcker saker
Tengen Toppa Gurenn Lagann: Har gigantiska svulstiga mechafajjter där man knådar ihop galaxer för att slunga på varandra.
The Gap: Har trauma conga line i gudsförgätna gruvkolonier ute i ingenstans
40K: Bröstar upp sig och dödar orcher bland söndersprängda katedraler i kolossalformat
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Ymir said:
Star Wars: Battlar rymdimperiet medan man hoppar mellan fåniga enbiotops-planeter
Fan, du har ju helt rätt! Här har jag suttit och tänkt på att när jag skriver Star Wars så ska planeterna vara vettiga. MEN DÅ ÄR DET INTE STAR WARS!

Star Wars SKA ha massa fåniga enbiotopsplaneter!

Du har just räddad mig från en huvudverk,Ymir. Tackar!
 
Top