Nekromanti Ninjor i Neotech

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: Den ädla konsten att lönnmörda

Jag tror seriös att ninjor kommer inte nog köra snabbmatmarknad. Men förresten... Ninjor syssla inte bara på lönnmord, de syssla med ochså spioneri och sabotage. Jag tror japanska megaföretagarna använder viss del ninjor för att sabba eller stjäla document från konkurrenser.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Prova med...

Det är ju lite småbesvärligt att karata sig in i en pansarkolonn. Raketgevär lär ju höja oddsen något mer än fotanglar och broskbildningar i händerna :gremlaugh:

*ser framför sig hur en ninja febrilt hoppar runt bland pansarbilarna, ivrigt sparkandes på alla synbara fogar*

/RD
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Den ädla konsten att lönnmörda

"Ninjor syssla inte bara på lönnmord, de syssla med ochså spioneri och sabotage."

Spioner eller agenter kallas de. Ninjor är inte spioner/lönnmördare/sabotörer från Japan i svarta trikåer, utan snarare mytomspunna och legendariska "väsen" som dock sägs ha sysslat med dylikt. Så, mitt förslag är att du gör en mall för Agenter istället (om du nu inte tycker att Solo räcker). Ninjor är för övrigt såååå ute.

Eller så behåller du dem, om du nu verkligen tycker att de passar in i en, jämfört med feodala japan, mycket annorlunda framtid. Jag tyckte dock att det kapitlet om dem i Nippon var en stor besvikelse. Varför var NeoGames tvungen att falla för den uttjatade klyschan att så fort Japan nämns måsta slänga in ninjor?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Prova med...

Det är ju lite småbesvärligt att karata sig in i en pansarkolonn. Raketgevär lär ju höja oddsen något mer än fotanglar och broskbildningar i händerna.

Det vore onekligen ... besvärligt... :gremgrin:

Fast frågan var mer allmänt ställd än RPG (läs Rocket Propelled Grenade...) vs Stridskonst.
Hur slår man ut tio pansarförstärkta limosiner anno 2059?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En kompromiss

Jag ska försöka med en kompromiss.

För det första: de klassiska bergsninjorna är döda. Stendöda. Och de eventuella konservativa små tempel som fortfarande biter sig fast i bergen och gamla traditioner har inget att komma med på den moderna marknaden. Däremot har ninjor ett mycket bra "rykte" i Japan (stor respekt snarare). Där kan det fungera att marknadsföra ninjebegreppet seriöst. Att göra något "the old style" kan ibland gå hem hos folk, som bekant.

Dessa nya ninjor har dock bara tagit valda delar av den gamla ninjakonsten. De inser att man inte överlever i branschen om man inte ser till att utveckla konsten ordentligt. Att hålla på med gamla traditioner och stilar tar bara död på en. Den moderna ninjan kan lönnmörda, spioneram, sabotera och agera livvakt, men inte med bara ett svärd. De har skjutvapen och skyddsutrustning som alla andra i branschen. Det som kanske skiljer dem från andra är dels en benhård träningsmoral, dels en hederskänsla som många i åtminstone Asien ser som något åtråvärt. Hedern ligger egentligen bara i att ninjan svär på sitt liv att åta sig det uppdrag som denne givits; efter uppdragets slutförande kan dock ninjan lika gärna vända sig mot sin forna uppdragsgivare. I vilket fall anses de som pålitligare än västerländska lönnmördare, som ofta antas ha en egen agenda som går först.

Det traditionella ninjakonceptet har gått den väg Krille föreslår. Dyra "ninjabutiker", hälsoutbildning vid templen till stressade företagsledare, kanske tematiska konferensresor till de japanska bergen, etc.

/RD
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
"Att mörda en pansarkolonn"

Först och främst ska jag ju säga det uppenbara: De som skaffar sig en pansarkolonn är jäkligt svårdödade. Det är liksom meningen :gremlaugh:

Nåja. Bomber är svåra att skydda sig mot rent tekniskt. Det går nästan alltid att göra en bomb kraftigare än vad en bil klarar av. Å andra sidan är bomber ytterst slumpartade: lönnmördaren kan aldrig vara säker på att rätt person avlider. Så det går att spränga en pansarkolonn med två ton C-6 under vägbanan, eller flera mycket kraftiga riktade sprängladdningar som slår igenom underredet (i exempelvis brunnar, en klassisk plats att lägga bomber). Stora bomber är dessutom resurskrävande och måste läggas ut i förtid, vilket innebär en stor risktagning, samt förstås att en genomsökning av området i förtid kan avslöja bomben.

Man kan alltid se till att blockera kolonnen med ett par lastbilar, och sedan gå lös på den med valfritt vapen. Det är dock oerhört uppseendeväckande och blir knappast utnämnt till AssasiNews månatliga "Silent Killer".

Nej, när tekniken är för vass finns det alltid ett kryphål: människan. Med rätt övertalningsmetoder kan man "kontrollera" eller byta ut exempelvis förare. Det kan vara betydligt enklare att göra detsamma när objektet inte åker i sin pansarkolonn dessutom, men det är ju en annan fråga.

Och sist, det som jag inte kan besvara i ett inlägg med den här rubriken: ibland (om inte ofta) kan det faktiskt vara enklare att ta objektet vid andra tillfällen. Det kanske är lättare att inflitrera arbetsplatsen, eller så kan man ta till med grövre vapen när objektet tar semester långt utanför staden.

/RipperDoc
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: "Att mörda en pansarkolonn"

Nej, när tekniken är för vass finns det alltid ett kryphål: människan. Med rätt övertalningsmetoder kan man "kontrollera" eller byta ut exempelvis förare. Det kan vara betydligt enklare att göra detsamma när objektet inte åker i sin pansarkolonn dessutom, men det är ju en annan fråga.

Ja, det var lite det här jag grävde efter redan från början. Ibland kan infiltration vara en mer effektiv metod än att bara öka eldkraften. Om inte annat så kanske möjligheterna för rollspel är större... Dessutom så är ninjas (om vi skall återgå till huvudspåret jag tidigare styrde oss bort ifrån), i varje fall min bild av ninjas, mästare på infiltration. Men jag kanske har sett för mycket b-filmer.

Dessutom tycker jag att det är en tilltalande tanke att inte alla problem kan lösas med mer eldkraft.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den ädla konsten att lönnmörda

Men framförallt är ju ninjorna synnerligen lämpade för den mördande konkurrensen på snabbmatsmarknaden, så en Teenage Mutant Ninja Burger-franchise är nog inte helt uteslutet.
Jag hoppas att alla redan VET att rollspelt Ninja Burger redan existerar?

'Om ni inte får er burgare inom en halvtimme, begår våra bud sepukku!'

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Den ädla konsten att lönnmörda

"Jag hoppas att alla redan VET att rollspelt Ninja Burger redan existerar?"

Jopp. Men har ni läst serien "Teenage Mutant Ninja Burgers"? I denna eminenta serie myntades stridsropet "Koadynga!"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Den ädla konsten att lönnmörda

Den som gick i Pyton? Den tyckte jag var skitrolig, men jag var inte jättegammal när jag läste den heller. De slogs väl med plastgafflar?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Ninjor i Neotech [OT?]

men blir det inte problem med en ninja i neotech eftersom en ninja som har misslyckats med sitt uppdrag måste begå hara-kiri(rituellt självmord)

Om du byter ninja mot samurai och hara-kiri mot seppuko så stämmer det med min världsbild. Ninjor försöker igen om de misslyckas.

Hara-kiri är, om jag minns rätt, samma sak som seppuko, men ordet i sig är mer vulgärt.

Men vad detta har med Neotech att göra vet jag inte.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Winners get their heads cut off by ninjas

Det roligaste med den sidan är att folk tror att den är seriös och klagar på den. Näst roligast är att samma folks uppfattning om ninjor är ungefär lika fel som hans ansträngda påhitt.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
What Is The Real Ultimate Power?

Mer om ninjor. Där finns det praktiska tips om hur man begår seppuku, och hur man gör en ninjahuva av en valfri svart t-shirt. Allt en ninja behöver!
Nåt konstig anledning vill skratta över hur väl fel dom skriver om ninjor eller strypa dom långsam... Jag tror att dom bara skoja över det... men om dom är verklig dumma då vill jag strypa dom....

Men allafall de folket som vet inte specielt om ninjor eller är väldig nyfiken om dom kan hitta på den här hemsida http://www.the.ninjas.co.uk/ninja/main.htm

Sen den här hemsida ochså som är lite oseriös
http://www.entertheninja.com/
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ninjaburgare

En hade plastgafflar, en hade en lång och en kort Sibylla-kniv, en hade ett sugrör.

De slogs mot Skalman, om jag minns rätt.

Erik, anser att detta är det mest bisarrt OT han gått. :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Neotech Nippon?

Varför var NeoGames tvungen att falla för den uttjatade klyschan att så fort Japan nämns måsta slänga in ninjor?
Tja...Neotech Nippon bestod i princip enbart av en enda jättehög uttjatade klyschor...

...garnerade med en kasse fördomar, då.

- Ymir, been there, seen it
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ...

Nåt konstig anledning vill skratta över hur väl fel dom skriver om ninjor eller strypa dom långsam... Jag tror att dom bara skoja över det... men om dom är verklig dumma då vill jag strypa dom....

...


- Ymir, atama ga warui hito ha mada ningen da kana
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Bondlurk Ninjor

- Ymir, påpekar försynt att ninjor aldrig existerat, annat än som ett av världskulturens löjligaste och mest uttjatade påfund, då.
Om ninjor inte existera kan du väl berätta seriös varför det finns ninja utrustning och konsten ninjutsu?

Det fanns ninjor men inte som vi får bild av dom när dom klär sig i sin svarta pyjamas, svinga sin blänkade ninja svärd och hoppa jävlig högt. Ninjor var helt vanliga folk som ni och jag. Ninjor var mycket svagare än samurajer och de brukar ha dålig tillgång till bra material. Ninjor som har dålig tillgång kan ha enklare kläder som är nersmutast och använder vanlig kniv för att kunna utföra en uppdrag.
 
Top