Quadrante
Grisbonde
Jag tolkade det som ”tipping point”, när det gick från fria fantasier till ”man ska ha en sås-bok” (inte om det funnits detaljerade världar tidigare). Men …
Jag tolkade det som ”tipping point”, när det gick från fria fantasier till ”man ska ha en sås-bok” (inte om det funnits detaljerade världar tidigare). Men …
Är just sourceböcker centralt för det förmenta skifte som beskrivs?
Som jag tolkar det är ”sås” bara ett sätt att säga ”beroende av en officiell linje” mer än en faktiskt produkt.
Därtill skulle jag väl säga att en reaktion mot tjocka spelmiljöböcker har funnits i allraminst tjugofem år – den är till exempel definitivt närvarande i Sorcerer & Sword (1999). Jag får också intrycket att den typen av böcker är mindre vanligt förekommande nu än under 80- och 90-talet – jämför till exempel den nuvarande utgivningen till D&D med motsvarande böcker till AD&D 2e.Och på vilket sätt är Empire of the Petal Throne inte "beroende av en officiell linje"?
Jag försöker inte vara konträr här. Det finns säkert tolkningar av startinläggets tes som är rimliga. Jag kan till exempel köpa att det kan ha skett ett skifte i rollspelsförlagens publiceringsmodell, där man på 90-talet publicerade betydligt fler sourcebooks som beskrev delar av spelvärlden i detalj än vad som var fallet tidigare. Men det är väl i sådana fall en gradskillnad, medan formuleringen "rollspel går från att förlita sig på spelgruppens fantasi till att förlita sig på canon och officiell sanning" låter betydligt mer kategorisk i mina öron. Men det är måhända en illvillig tolkning.
Och på vilket sätt är Empire of the Petal Throne inte "beroende av en officiell linje"?
att rollspel går från att förlita sig på spelgruppens fantasi till att förlita sig på canon och officiell sanning.
Men det har ju alltid kommit spel utan canon och officiella sanningar, och det har redan 1975 kommit spel med canon och officiella sanningar.Rollspel (aka aktiviteten ”att rollspela, spela rollspel”, alltså inget om produkten rollspel eller att det inte funnits ”sås” i dem eller till dem).
Men det har ju alltid kommit spel utan canon och officiella sanningar
Det fanns lite mer i mitt inlägg än det där. Jag kan försöka förtydliga det:Tror ingen ifrågasätter det.
Så vilket skifte är det vi ska prata om?
Rollspel (aka aktiviteten ”att rollspela, spela rollspel”, alltså inget om produkten rollspel eller att det inte funnits ”sås” i dem eller till dem).
Ja, okej, men om det är vad vi pratar om så förstår jag inte hur startinläggets observationer överhuvudtaget är relevanta, eftersom de rör innehållet i spelböcker och produktlinjer snarare än aktiviteten i spelgrupper.
Nu har jag inget tolkningsföreträde, men antog att det beskrev hur spelinnehåll började spegla ett nytt synsätt på hur och vad rollspel är.
Ja, ”mycket lore” och ”lite lore” är inte varandras motsatser i spelglädjesfaktor, det som spelar roll är *hur* det är gjort.av flera möjliga designfilosofier som har samexisterat sen hobbyns begynnelse?
Och vad jag förstått så verkar det vara en del spelare som var med på 90-talet…
Absolut inte. Det här sköter ni bättre på egen hand redan nu.Det är möjligt. Vi får väl låta trådstartaren ge facit.
This is the wayAbsolut inte. Det här sköter ni bättre på egen hand redan nu.![]()