Ni möter 2d6 goblins

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Det beror på miljön! 2D6 goblins är ju helt olika om man rullar att de är på landsvägen, om de är på operan eller om de är på markaden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,803
Location
Göteborg
Vanliga varianter för det är att man istället plockar man nästa resultat från tabellen eller slår om när samma resultat dyker upp. Eller så stryks resultat som använts en gång och SL får själv skriva dit ett nytt resultat, eller så innehåller tabellen från början fler resultat än möjligt att slå fram, och de ersätter andra resultat när platser i tabellen blir lediga.
Eller ha en tabell med 52 resultat och använd en kortlek. Tycker att det bör vara standardmetoden när man har tabeller där man inte ska kunna repetera resultat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eller ha en tabell med 52 resultat och använd en kortlek. Tycker att det bör vara standardmetoden när man har tabeller där man inte ska kunna repetera resultat.
Tycker kortleksvarianten mest är en fördel för enkvällspel, efter spelkvällen tenderar kortleken blandas ihop igen och man kan lika gärna bara ha strukit resultatet från tabellen till nästa gång.
Men absolut, det är en av många andra metoder :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,533
Location
Helsingborg
Man kan också stryka saker på tabellen och alltid ta resultatet ovanför, men har X antal extra saker på tabellen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Jag brukade preppa små möten för tabellerna. 2t6 vättar kunde kanske ha tre kort: fångtransporten, de fulla vätteungdomarna, samt jaktlaget som precis nedlagt ett vildsvin.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,004
Knåpade ihop en (eller typ flera) tabeller här som kunde ge lite mer inspirerande resultat:

Ni möter 1T6 stycken

(1T10)
  1. Glada
  2. Nyfikna
  3. Arga
  4. Utsvultna
  5. Rädda
  6. Förvirrade
  7. Ledsna
  8. Sjuka
  9. Förälskade
  10. Stressade
(1T10)
  1. Orcher
  2. Alver
  3. Gobliner
  4. Jättar
  5. Gycklare
  6. Troll
  7. Dvärgar
  8. Tiggare
  9. Köpmän
  10. Trollkarlar
Som (1T10)
  1. Har gått vilse
  2. Vill råna er
  3. Festar och dansar
  4. Jagar villebråd
  5. Försöker stjäla er börs
  6. Vill lura på er placebodrycker
  7. Är på flykt från ilskna vargar
  8. Misstar er för ett gäng som rånat dem
  9. Vill spela hasardspel med er
  10. Försöker övertala er att delta i en religiös ritual
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,014
Location
Umeå
Det är kul för det visar tydligt vad som blir det som efterfrågades i startinlägget. Kommer det här att bli ett intressant möte?

3 glada gycklare festar och dansar
1 arg jätte misstar er för ett gäng som rånat hen
6 rädda gobliner har gått vilse

Är inte i närheten av lika intressanta som

4 förälskade trollkarlar vill spela hasardspel
6 ledsna jättar försöker stjäla er börs
1 stressad orch festar och dansar

Det är i det oväntade och underliga som frågor uppstår och man vill veta mer. Slumpmötet blir intressant!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det är i det oväntade och underliga som frågor uppstår och man vill veta mer. Slumpmötet blir intressant!
Ja, vissa till synes nonsensresultat blir de bästa scenerna/scenariona. Men det gäller att det träffar rätt SL vid rätt tillfälle för att ta fart.
Rädda Dvärgar Vill lura på er placebodrycker är antingen ingenting alls/bara trams eller ett fantastiskt uppslag. Det finns tillfällen jag helt klart bara skulle suckat åt det och valt något annat från listan, och andra där det skulle få igång mig direkt och nu handlar antagligen resten av kvällens spel om detta.

Mission generator för CB är medvetet designad för att ge vissa resultat som inte direkt verkar funka, men som går att göra bra saker med. Introduktionsäventyret är tex resultatet av en sådan missmatch (men på vilket sätt är en spoiler).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Men är 2t6 vättar någon gång bara "2t6 vättar"? Jag tror man måste se det i kontext av att ha ett spel som är igång. Om vi istället aktivt måste ta ställning till vad 2t6 vättar innebär där vi är just nu, utifrån förberedelser som existerar, utifrån tidigare slumptabellslag, utifrån vad spelarnas karaktärer tidigare gjort och hur situationer håller på att gå från en kris till en annan. Har vi ett helt neutralt landskap där allt är statiskt tills spelarna rör vid det, så kanske "2t6 vättar" blir konstigt, men annars, vad innebär det i relation till allt annat? Till de tidigare mötena?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
Jag spelar oftast inte spel som har så många slumptabeller och tycker att de flesta jag stött på är ganska tråkiga. Visst ger matriser med humör mm lite mer variation och är lite bättre men det är fortfarande inte det jag personligen är ute efter. Jag tar hellre en tabell med 10st bra och utförliga möten än en matris som kan spotta ut 1000 unika och halvtråkiga resultat.
I stället för slumpresultatet
" 1 stressad orch festar och dansar "
blir det
"Orchen Orasz har precis rymt från en dvärggruva där han varit slav och tvingats arbeta. Han lyckades fly och ha den senaste veckan hållt sig gömd undan de letande dvärgarna. Nu när han är säker på att undkommit har han festat i på de överjästa körsbären han hittat. Spelarna kan höra ljudet av grenar som slås mot varandra och se Orazs dansa runt medan han spelar och sjunger. Ifall det det är en dvärg i sällskapen blir han aggressiv annars är han vänligt inställd och undrar om RP kan bjuda på mat och vill vara med i dansen. "

Det blir mer text såklart och det är ett resultat som bara kan användas en gång men det ger mig så mycket mer att arbeta med. Det är betydligt större chans att det blir ett roligt möte för mina spelare än både 1d6 orcher eller 1 stressad orch festar och dansar
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
I stället för slumpresultatet
" 1 stressad orch festar och dansar "
blir det
"Orchen Orasz har precis rymt från en dvärggruva ...
Har du provat att slå fram ett antal slumpmässiga, och sedan skapa ett unikt möte av vart och ett av resultaten?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
Har du provat att slå fram ett antal slumpmässiga, och sedan skapa ett unikt möte av vart och ett av resultaten?
Menar du specifikt detta eller i allmänhet?
Det finns de som kan skapa en fantastisk historia på några ögonblick av orden arg, alv och stencirkel men tyvärr är jag inte en av dem. Ska jag ha någon nytta av en slumptabell måste den vara väldigt specifik. Och om det är så att jag ska slumpa i förväg för att sedan skapa möten efter resultatet kan jag lika gärna bara hitta på dem direkt.

* EDIT kom åt skicka knappen när jag skrev på mobilen halvvägs genom posten
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
För mig hjälper slumpen mig i preppen.
Ja, men så kan det förstås vara. Man fastnar lätt i invanda tankemönster och då kan slumptabellen hjälpa till att bryta sig ur den.
Men jag har tolkat det som att de flesta använder tabellerna under spel för att se vad som händer just där och då. Då passar den typen av tabell mig dålig då jag antingen behöver lite tid på mig för att skapa något nytt och intressant eller ett resultat som ger mig betydligt mer att gå på.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,014
Location
Umeå
Det finns de som kan skapa en fantastisk historia på några ögonblick av orden arg, alv och stencirkel men tyvärr är jag inte en av dem. Ska jag ha någon nytta av en slumptabell måste den vara väldigt specifik.
Precis så här tänker jag också. För vissa räcker 2T6 goblins, jag vill ha lite mer, du vill ha ännu mer. Det viktiga är att det det finns nog med information och inspiration för att den aktuella SL ska kunna skapa ett intressant möte.

Det optimala är också att inte ha mer beskrivning än vad man personligen behöver.

Innehåller beskrivningen mer text än vad jag behöver så tar det tid (av spelmötet/situationen) att läsa igenom.

Måste jag slå mot flera tabeller sekventiellt så tar det tid och fokus.

Sedan kan det kanske också variera hur man i praktiken slår mot slumpmötestabellen. Jag brukar ta vad jag har och improvisera allt eftersom, snarare än att planera i förväg. Alltså typ börja med att spela den stressade dansorchen och allteftersom detaljer om vad som ligger bakom behövs så bara lägger jag till dem utan någon eftertanke och ser vart det tar vägen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Slumptabeller är lite som infografik, man ser vad det finns mest av och vad man oftast möter, men säger också att/om det upplevs slumpartat. Så har man en slumptabell för väder kan det antingen säga att vädret är oförutsägbart och slumpartat eller att det tenderar att vara av viss typ.
 
Top