Ni möter 2d6 goblins

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Okej, så du spelleder ett rollspelsäventyr -- något vanligt fantasyspel i en vanlig medeltidsfantasyvärld. Rollpersonerna traskar runt, det rullas på en tabell för slumpmässiga möten, och resultatet blir "2d6 goblins".

Nu är frågan: kommer det här att bli ett intressant möte? Kommer dessa goblins helt enkelt att vara ett gäng krigare/rövare med kortspjut, läderrustning och dålig attityd, eller väljer du att tolka resultatet som något mer oväntat? Är det kanske en grupp munkar på pilgrimsfärd till den heliga stenen, bönder som letar efter en stulen gris, en goblinprins med följe ute på jakt, eller något helt annat.

Orsaken till att jag frågar är att jag känner att om det var jag som var spelledare och fick 2d6 goblins som input skulle jag automatiskt tänka mig några rövarkrigare som vill slåss, och det skulle bli ett meningslöst och tråkigt möte. Och det är dumt, för jag skulle enkelt kunna hitta på något intressantare. Problemet är att jag i sådana fall skulle känna att jag inte följer äventyret, utan hittar på själv. Äventyrsförfattaren tänkte sig garanterat inte en grupp fulla drängar som gått vilse när de skulle ta en genväg till dansbanan när hen skrev "2d6 goblins", så om det är vad rollpersonerna möter är det helt sprunget ur min egen fantasi.

Och varför är det ett problem? Bra fråga! Kanske för att jag vill att äventyret ska hjälpa mig att skapa en intressant spelupplevelse, inte bara ge mig den grundläggande ingrediensen och låta mig själv göra något intressant av det. Att hitta på 2d6 goblins är inte svårt. Det svåra är att hitta på den vinkling som gör det till ett möte som är värt att spela ut.

Så vad jag tror att jag vill komma fram till är att jag tycker att slumpmötestabeller som bara innehåller information om antal och varelsetyp är så ointressanta att det utrymme de tar upp lika gärna kunde ha fyllts med texten "hitta på något kul".

Vad tycker ni?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Två varianter, antingen alltid slå två tabeller där ena är mötet och andra är sammanhanget/attityd mot spelartruppen.

… eller så en tabell som gör att man alltid kan välja mellantvå förslag.

resultat av två T6



T6123456
1Föremål som anses ha en förbannelse över sig. Rulla igen för att avgöra vad det är.SmyckeRelik/benbitDel av klädesplaggKlädesplaggBruksföremål
2Religiöst tecken (broderi eller smycke)Värdelöst föremål med affektionsvärde. Rulla igen för att avgöra vad det är.PärlaVackert tygstyckeBroderi/bildväv/banérSkål
3Torkad rotÄdelstenFörlorat värdeföremål, rulla igen för att avgöra vad det är.Mantel/kappaSnidad stavBägare
4Torkat djurMyntAmulettSläktklenod, rulla igen för att avgöra
vad det är.
VerktygKniv
5SpänneFin stenSkrinPilspetsOvanligt värdefullt, rulla igen för att avgöra vad det är.Vapen
6Rem eller snöreTunn kedjaNyckelDel av vapenBokLyckoamulett, rulla igen för att avgöra
vad det är.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men om jag istället ska svara på frågan ”vad gör du om …” och inte hur jag skulle vilja att det var gjort. Jag skulle nog tolka frikostigt och inte bry mig så mycket om konstruktörens intension. Det är informationsfattigt redan och finns det inga fler instruktioner övertolkar jag det som att jag får hitta på ”något kul”.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Vad tycker ni?
Jäkligt bra poäng! Jag skulle definitivt bara defaulta till "standard goblins med illdåd i åtanke".

Men det är ju sjukt mycket roligare med en goblinhandelsresande som försöker erbjuda spelarna öronvaxljus och dynglergods!

Jag tycker i och för sig att det finns plats även för "2T6 standardfiender - slå initiativ" också. Sånt kan också vara roligt. Men sånt blir mer roligt om det står i större konstrast mot andra möten.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag skulle slå för att se hur de är inställda till rollpersonerna på 2d6 ju lägre desto mer krigiska.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man (jag alltså) får ta ett steg tillbaka och se det från ett bredare perspektiv. Det är ju lätt att man antar att det är okej att döda och det finns fiender överallt (standardfantasy).

Vinner man något på att besegra, vinner man något på att konversera, vad säger system och spelvärlden. Riskerar man något om man inte är aggressiv, om man inte är social.

Tre okända på vägen med en vagn som har trasigt hjul och ber om hjälp, betyder olika beroende på allt det andra…

Men man skulle nog antagligen antagit att spelmakaren syftat på ett gäng rövare.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag skulle reflektera över vad syftet är med slumptabellen. I mitt eget spel hittills så är enda sammanhanget när jag spelleder blorbigt och utmaningsfokuserat. När strider är en risk- och resursfråga så är det ganska okej att 2d6 goblins inte har så mycket mer personlighet än antal och farlighet, för det är en helt okej utmaning för RP att fundera på hur de ska tackla det givet terrängen och sin situation just då. Är de i början av en expedition? Har de slagits mot goblinerna i området tidigare? Har de några sårade? Har de på väg hem från dungen med all loot?

Jag har själv bara spelat den här stilen på "äventyrsplatsen" (dungonen i vildmarken) och hanterat resor till och från civilisationen summariskt och utan risker. Och i en dungeon är slumptabellen typiskt bebodda av de varelser som redan finns i dungen. Så det kanske bara står 2d6 goblins på tabellen, men vi vet ju att de är plockade från det rövarband på 40 som bor i pyramiden och har sin bas i rum 23 på våning 3. Om jag skulle börja spela ut även hexcrawling i ödemarken skulle det nog bli som bäst om den var beskriven på liknande sätt, så att 2d6 goblins ändå ganska enkelt gick att lista ut vilken goblinby de mest troligen är ett rövarband eller jaktparty ifrån. Men jag skulle vara helt okej med att ta det mest naturliga (som du säger, rövarband eller jägare) och lita på att de fyller sin funktion som utmaning eller farthinder på RPs egen rövarexpedition.

Med allt det sagt så måste de inte vara simpla fiender som attackerar allt i sin aggro range. Troligen har jag en uppfattning om ungefär hur krigiska goblins är i spelvärlden eller hur krigiska just goblinerna från Tekeli'li-pyramiden är. Jag har en standard-reaktionstabell där man pluggar in deras ingående situation: är de ute och jagar? försvarar sitt territorium? helt överrumplade? möter en överlägsen fiende? och får ett binärt "vill de slåss eller inte?" Deras uppfattning om RP spelar då roll, och det blir stor skillnad på om man träffar på 3 gobliner (numerärt underläge, så mer benägna att gömma sig eller fly) eller 12 st och man dessutom slagits med dem tidigare så de redan ogillar RP.


Så det korta svaret: jag skulle nöja mig med att det är gobliner som i stort sett finns där för att slåss med. Men a) inom den ramen finns variation och b) det är för att spelet mest handlar om ungefär detta.


I andra spelstilar vetefan. Jag har aldrig haft med den här sortens tabeller i något annat spel och det finns säkert bra anledningar till det men jag har inga bättre svar än TS.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Eftersom jag generellt spelar spel med en sex/våld-ratio över 1 så hade jag känt att det viktiga är huruvida de vill ligga med rollpersonerna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Reaktionsslaget är ju det viktigaste verktyget som finns när det kommer till sånt här. Passande nog slår du ju det med exakt samma tärningar du nyss använt, så det är bara att slå dem igen och på så sätt kan du ju omtolka resultatet (om det är inom din acceptabla norm för spelledarstyrning).

2 goblins som ber rollpersonerna om hjälp kan ju vara två små barn som tappat bort sina föräldrar.
12 goblins som ber om hjälp kan vara det där gobbo-rövarbandet som precis flytt från en grupp mordiska alver som försöker utplåna dem.
7 goblins som är tveksamt inställda till rollpersonerna kanske har gått vilse när de samlat mossa och aldrig sett människor förut.

Om reaktionsslaget inte räcker till så finns det bra andra hjälpmedel som “vad gör de just nu?”-tabeller som snabbt kan konsulteras: Okej, de är 6 stycken, de är neutralt inställda och de håller på att samla mossa. De är alltså antagligen beväpnade i försvarssyfte men är nog inte mordiska just nu.

Tillägg: Förhoppningsvis är ju 2d6 goblins också ett resultat i en slumptabell där det redan finns gobbos i äventyret, och förhoppningsvis finns det något om vad goblinerna som finns i trakten vill eller sysslar med just nu, så det ska ju såklart vägas in i allt ovan. Om vi pratar om äventyret Den Nyarlatoptep-dyrkande Goblinkultens Grotta eller Två Bröllop och en Goblin påverkar ju vad man drar fram ur hatten.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Alla skriver väldigt bra och reflekterande inlägg. Men den reflekterande förmågan i sig kommer av sammanghang, personlighet och erfarenhet. Är man inkörd i sina spår och boken i övrigt pekar bara på en tolkning, så ges väldigt lite hjälp att börja reflektera. Den mentaliteten skulle vara bra att inpränta genom hela materialet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Reaktionsslag är den generella lösningen, framför allt i OSR där det inte fungerar bra om varelser är för aggressiva och ska slåss hela tiden. Men jag tycker också att "2T6 goblins" är lite magert beskrivet i mötestabellen. Bara t ex "2T6 goblins transporterar en fånge" ger mycket mer inspiration, eller "2T6 goblins som rymt från sothökskulten" eller liknande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad händer om man slår samma resultat igen? Det är problemet när resultaten är alltför specifika.
Massor med tabeller löser det genom att inte tillåta repeats alls eller på vissa resultat.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Vad händer om man slår samma resultat igen? Det är problemet när resultaten är alltför specifika.
Ja, fast jag har nästan hellre en tabell med specifika resultat där man antingen får stryka dem allt eftersom, eller byta ut resultaten.
Eller ännu bättre, en större tabell där det mer specifika utfallet är lika vanligt förekommande i spelvärlden som i tabellen.

2T6 goblins riskerar att ge mig så lite att jag nästan lika gärna kan improvisera istället.

Men det är helt klart så att ju generellare resultaten är beskrivna, ju fler gånger kan de användas och ju mer specifika de är, ju snabbare behöver de bytas ut.

Det kan kan ju lösas med en större tabell där utfallet förekommer i flera olika variationer.

Eller med en kompletterande tabell som lägger till detaljer i mötet. (T ex en goblinmötestabell.)

Eller att man låter tabellen täcka ett mindre område där utfallet är lika vanligt förekommande i spelvärlden som i tabellen.

Eller, som sagt, att man byter ut, tar bort eller modifierar utfallen efter att de har använts.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Massor med tabeller löser det genom att inte tillåta repeats alls eller på vissa resultat.
Jag expanderar lite på mitt egna svar i en ny post tror jag.

Det finns ju massor med etablerade sätt att hantera mötestabeller, vad som är bäst beror på vad de ska användas till, hur ofta de ska användas och spelledares preferenser.

Vi kallar den sortens tabell som bara ger grunden, 2d6 Goblins eller d4+5 Wolves för typ A.
Tabellen med mer info, som 2d6 Goblins transporting a prisoner för typ B
Och typ C blir då än mer detaljer - 2d6 goblins transporting an elven prisoner to the Goblin King Eiwob.

Notera att dessa tre tabeller kan utgå från samma tabell och antingen innehålla specifika nästlade tabeller eller hänvisa till andra generella tabeller . Till exempel kan Typ B fås fram genom att man slår på A-tabellen, och sen slår på en annan A-tabell som heter What are they doing? som alltså är en generell tabell för alla sorters slumpmöten som innehåller lite verb-resultat - Foraging for food, transporting a prisoner, dividing valuables, having a party, etc. Men man kan också få fram typ B genom att B-tabellen byggs upp genom en A-tabell med nästlade tabeller, typ 2d6 goblins, they are (d6) 1: transporting a prisoner, 2: sleeping, 3...

Båda metoderna går ju såklart att bygga vidare på och kan kombineras. Nivåerna av detaljer går att mixa. Ju fler tabeller och resultat ju mindre risk för att samma resultat dyker upp två gånger. Sen beror ju sannolikheten för den risken också på hur ofta tabellen ska användas. Om det är en chans på sex varje 10 minuter att man ska slå på tabellen i en grotta som tar 3 aktiva veckor att söka igenom så är det nog inte lämpligt med att ha en d6-tabell av slumpmöten.

Men repetitioner då? Är de nödvändigtvis dåliga? Det beror ju såklart på grupp och SL, men också på resultatet och mängden detaljer. Att repetera 2d6 Goblins är ju inget problem. Det kanske inte känns så roligt, och om tabellen bara används två gånger är det ju trist, men är man i Goblinkungens Underjordiska Stad är det ju ganska naturligt att man springer in i goblins då och då. Att springa in i 2d6 goblins transporting an elven prisoner två gånger blir kanske märkligt - eller så är det foder för inspiration. En SL som får fram det resultatet bör ju ställa sig (eller gruppen om det är så man spelar) några frågor - är det samma gobliner med samma fånge? Bara samma gobliner? Bara samma fånge? Vad hände förra gången? Om goblinerna verkar transportera massa alviska fångar ner till sin stad, vad gör de med dem? Betyder det här att goblinerna är på väg att vinna konflikten med alverna? Vad betyder det för goblinernas brist på mat om de nu tillfångatagit alver som kan få växtligheten att frodas även här nere i grottan, osv.

Vissa spelledare tycker det här är kul, och en av de stora fördelarna och poängerna med slumptabellerna. Andra gillar det inte alls.

För de som inte gillar dem, eller kanske när resultaten blir för specifika: 2d6 goblins lead by Gorax lvl4 fighter, transporting Nissaj, elven druid lvl 6 as a prisoner--on their way to the oubliette in section C for interrogation regarding the capture of the Goblin Prince Sregor så kan man alltid slänga in begränsningar på att samma resultat inte kan dyka upp två gånger. Vanliga varianter för det är att man istället plockar man nästa resultat från tabellen eller slår om när samma resultat dyker upp. Eller så stryks resultat som använts en gång och SL får själv skriva dit ett nytt resultat, eller så innehåller tabellen från början fler resultat än möjligt att slå fram, och de ersätter andra resultat när platser i tabellen blir lediga.

Fördelen med att bara plocka nästa resultat är att det är enkelt och smidigt. Fördelen med att skriva dit egna resultat är att SL kan anpassa de nya resultaten till vad som händer i området tabellen används för. Fördelen med att ha färdiga resultat som ersätter andra är att designer/SL i planeringen kan använda det som en slags pacing-mekanik där resultaten kommer bli mer dramatiska/farliga allt eftersom.

Notera också att tabellen från början kan kombinera typ A/B/C-resultat och därför använda olika lösningar. Första halvan av tabellen kanske bara är A-resultat som kan repeteras, medan andra halvan är C-resultat där repetitioner löses genom någon variant ovan.

Vad som passar bäst är alltså beroende på situation och grupp/SL. Det finns massor med olika etablerade och prövade varianter där någon antagligen passar just dig bättre än andra i just det här äventyret.

Nu har jag ffa pratat om detaljnivåer på resultaten, tänk också på att vilken sorts resultat det är också påverkar hur tabellen funkar - dvs om det bara är resultat som 2d6 goblins, d4+5 wolves eller också finns med Forgotten Backpack with Rope (en skatt/användbart förempl) och Dead Fairy Grandmother (ledtråd?) på tabellen. Men det skulle bli ytterligare en wall of text så det sparar jag till något annat tillfälle.

Allt detta ska såklart kombineras med reaktionsslaget som är den viktigaste mekaniken i rollspel om utforskande av farliga platser som finns, imo då.
 
Top